Leren vba in Access toe te passen, aanmaak formulieren en zoeken

Inderdaad de geschiedenis is weg, wordt niets mee gedaan. Ondertussen heb ik na een telefoongesprek, de indelingen van de Query's opgeschreven. Kan ik deze aanmaken in een leeg accdb en doorsturen? Daarnaast heb ik gezien het aantal formulieren die gebruikt zijn en/of nog gebruikt worden, ongeveer 30 stuks. Wat mag en kan ik ondernemen?
 
Ja, het is het gezin wat betaald, dat staat meestal op de man, overlijdt de man dan wordt het handmatig overgezet naar zijn vrouw. Op zichzelf een kleine handeling. Het ingeven van de bedragen gaan ook meestal handmatig, doordat steeds er een paar bij komen, vandaar dat de laatste nummers van de bankrekening zijn ingegeven om het gezin snel te vinden en aan te passen
 
30 formulieren? Ik heb een hoop systemen gebouwd voor mensen, maar 30 formulieren heel ik meestal niet :). Wat die formulieren en queries betreft: die kun je uiteraard altijd in de database zetten, maar nuttig zijn ze niet echt zonder gegevens. Een query draaien zonder data kan nooit fouten laten zien in de query. Zorg op zijn minst voor een testdatabase met dummy gegevens zodat je echt iets kan testen.

Ik zou, voordat je 30 formulieren gaat bouwen eerst bedenken wat er moet gebeuren. Maak eerst een lijst van de activiteiten die je wilt kunnen uitvoeren, dan kunnen we meedenken over het aantal handelingen dat een eigen formulier verdient. Zo zag ik in je plaatjes aparte zoekformulieren. Maak ik nooit, want zijn niet nodig. Zet je gewoon op je personen tabel.
Verder zie ik vaak aparte formulieren voor het invoeren van personen en het opvragen/bekijken. Ook niet nodig, kan allemaal op hetzelfde formulier. Kortom: je database wordt beter van schrappen :).
 
Hier ben ik weer, met een dummy. Ik weet niet of ik het zo goed om het zelf stap te volgen. Vandaar mijn vraag ter beoordeling. Uit de tabellen kan en mag niks weg van de gebruiker. Tenzij de querys, rapporten en formules met een andere functiecode wel werken. Alle kolommen worden gebruikt en toegepast. Willen jullie naar de accdb bestand kijken en wat ik moet doen voor de volgende stap? Ik wil deze uploaden als 'voeg bestand toe'. Dit is niet toegestaan? Hoe dan?
 
Uit de tabellen kan en mag niks weg van de gebruiker. Tenzij de querys, rapporten en formules met een andere functiecode wel werken.
Laten we 1 ding voorop stellen: tenzij de gebruiker een ervaren database ontwerper is, en dus voldoende kennis heeft van hoe een database ontworpen moet worden, heeft een gebruiker in mijn ogen niets te zeggen over welke gegevens wél en welke níet in de tabellen worden opgeslagen. Als een gebruiker mij gaat zeggen dat velden als ‘Dag’, ‘Maand’ en ‘Jaar’ niet weg mogen omdat hij die nodig heeft, dan pak ik mijn spullen en ben een minuut later vertrokken. Zo werkt dat namelijk niet.

Een database ontwerp je met als doel om bepaalde gegevens úit het systeem te kunnen halen die voldoen aan de wensen en eisen van de gebruiker(s). En als ik die gegevens uit één veld kan halen, dan ga ik er geen vier inbouwen, waardoor de foutenkans met 400% stijgt. Ik heb al eerder gezegd: gegevens die je uit een ander veld kan halen, zoals dag, maand en jaar, en komende verjaardagen, bereken je in queries. En die sla je (in beginsel, er zijn uitzonderingen) dus niet op.

Dus die overtollige velden gaan er echt uit. En daar merkt de gebruiker dus niets van, want die gegevens kunnen gewoon gebruikt blijven worden. Maar nu zonder kans op fouten! En wie wil dat nou niet?

Wat het meesturen betreft: databases kan je niet rechtstreeks uploaden, HelpMij accepteert geen database bestanden. Maar als je het bestand eerst zipt (kan gewoon vanuit de verkenner) dan kan het wél. Eventueel de database eerst comprimeren en herstellen in Access, zodat de grootte kleiner wordt, als het bestand na zippen nog steeds te groot is.
 
Dank je wel, ik moest even hard lachen om je reactie, ik snap deze volkomen. Maar stop daar zeker geen energie in. Ook niet.voor je zelf in deze reactie, maar alsnhet oplucht altijd doen. Ik ga het zippen, dat had ik vast de vorige keer ook gedaan. Bedankt voor het geheugensteuntje. Zoals ik schreef, wil ik je volledig ondersteunen en zelf dingetjes doen. Maar ook voor mij geldt stap voor stap [lol] Leuk om iets nieuws te leren
 
Ik hoop volgende week iets met de tabellen te kunnen samenvatten, dan ga ik er heen om de chaos op te nemen. ;)
 

Bijlagen

  • Datakth.zip
    77,1 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga er naar kijken. Het was niet zozeer hart luchten alswel jou aangeven hoe je je zou moeten opstellen naar de gebruiker. Het maakt niet uit hoe oud de database is, en/of hoelang de gebruiker er al in deze staat mee werkt. Er zitten grote fouten in, en dit is het moment (overstap naar andere, betere versie) om die fouten er uit te halen. Daar wordt de database beter van, en geschikt voor de komende jaren. Daarbij hou je uiteraard zoveel mogelijk rekening met de huidige gebruiker(s), maar die kan straks huis wel weer werken met de aanpassingen. Dat moet allemaal dan wel goed worden uitgelegd natuurlijk!
 
Voordat ik (en de andere helpers) wat kan doen aan/in de database, moeten er toch echt eerst wat dummy gegevens in. Het is uitstekend dat jullie de AVG, maar ik krijg de indruk dat jullie het wel heel erg serieus nemen :).
 
Een tip: onze developers hebben een script waarmee ze testgegevens in de databases laden. Je schrijft een insert voor een regel, copy paste die zoveel je wil en past de gegevens wat aan in het script zodat er verschillende gegevens worden opgeladen.
 
een kopie van ons script zou niet veel doen voor jou database aangezien de tabelstructuur natuurlijk helemaal anders is. Maar je kan dat heel goed zelf doen. Dat zou iets zijn in de aard van:

Insert into MyTable (field1, field2, field3, ... , fieldn) Values(waarde1,waarde2,waarde3, ...,waarden)

Waarbij MyTable de tabelnaam is en field1 tot fieldn de veldnamen van de tabel zijn. waarde1 ... waarden zijn de effectieve waarden die je in de tabel wil steken als testgegevens. Je schrijft dit 1 maal voor elke tabel en via copy-paste maak je zoveel copieën als je wil en verandert de waarden in elke regel zodat je verschillende regels krijgt. Als je dit in een txt bestand opslaat is dit één keer werk. Daarna kan je de tabellen leegmaken en terug opvullen met deze testwaarden zoveel als je maar wil.
 
een kopie van ons script zou niet veel doen voor jou database aangezien de tabelstructuur natuurlijk helemaal anders is. Maar je kan dat heel goed zelf doen. Dat zou iets zijn in de aard van:

Insert into MyTable (field1, field2, field3, ... , fieldn) Values(waarde1,waarde2,waarde3, ...,waarden)

Waarbij MyTable de tabelnaam is en field1 tot fieldn de veldnamen van de tabel zijn. waarde1 ... waarden zijn de effectieve waarden die je in de tabel wil steken als testgegevens. Je schrijft dit 1 maal voor elke tabel en via copy-paste maak je zoveel copieën als je wil en verandert de waarden in elke regel zodat je verschillende regels krijgt. Als je dit in een txt bestand opslaat is dit één keer werk. Daarna kan je de tabellen leegmaken en terug opvullen met deze testwaarden zoveel als je maar wil.
ik zou, denk ik, een algemene functie maken, en de veldnamen automatisch laten vullen:
for i = 1 to 10
Insert into ...(rs.Fields(0).name, rs.Fields(1).name) VALUES ("Voornaam"& i & ", Achternaam" & i)
Next

Je kan ook nog For j = 0 to rs.fields.count toevoegen, om ook de values te automatiseren.
 
Jongens, meisjes: wat heeft dit met de vraag van TS te maken? Als jullie een aparte discussie willen hebben, start dan een eigen vraag.... Het draadje is al lang genoeg zonder afdwalingen waar verder niemand op zit te wachten.
 
Voordat ik (en de andere helpers) wat kan doen aan/in de database, moeten er toch echt eerst wat dummy gegevens in.
Dat is het antwoord op jou vraag: hulp zodat je er snel wat test gegevens inkrijgt
 
En zolang er geen update is geweest met een db met gegevens, hoef je wat mij betreft nergens over te speculeren. Wacht gewoon eens een keer af tot TS reageert.
 
@OctaFish: Met onze suggestie hoef je daar niet op te wachten en kan je er zelf wat gegevens inzetten.
 
Hou toch eens op met nutteloze suggesties, waar TS niet om vraagt. Je wéét niet waar TS mee zit/worstelt, of er überhaupt een probleem is. Leer toch eens gewoon te wachten…
 
Excuses, voor het wachten, ik kom zo snel mogelijk hierop terug. Het was hier een samenloop van privé aangelegenheden die voor gingen. Verjaardagen, een overlijden en dan ook nog netwerkproblemen. Slechte start deze week. Dit alles moet eerst achter de rug zijn, even geduld a.u.b.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan