Leren vba in Access toe te passen, aanmaak formulieren en zoeken

Doe het rustig aan en in je eigen tempo; wij zijn er om jou te helpen, en niet andersom :). Als je meer tijd nodig hebt, dan moet je die gewoon nemen. Desnoods meld je even, voor de ongeduldigen onder ons, dat je wat meer tijd nodig hebt. En dat heb je nu dus gedaan :).
 
Hier een dummie accdb, ik hoop dat ik zo voldoende heb ik ingevuld. Het hoofdformulier is een zoekvenster in het oude mkb, daarvan heb ik alle code van de velden in kladblok gezet. Dit is het eerste formulier, hopelijk wordt het één en ander zo duidelijk.
Een andere opmerking over het oude nog in gebruik access bestand. Deze heb ik op dezelfde pc door middel van office 2007 in access geimporteerd. Dit lukt met de tabellen en met de query's, echter het wordt dan een grote waslijst aan namen in de linkerkolom, waaruit niet direct duidelijk is wat 'wat' is. Maar open ik deze dan zie ik in de ontwerpweergave duidelijk hoe het één en ander gekoppeld is. Jammer is dat rapporten en formulieren niet kunnen worden geimporteerd om het compleet te verkrijgen of liever gezegd in een opmaak die klaar is. Helaas kan ik het laatste niet sturen ivm privacy. Ik doe er één als voorbeeld bij van een schermafdruk '80 jaar en ouder'
Wellicht wat jullie al eerder schreven zijn de velden qua eigenschappen in orde.
 

Bijlagen

  • Datakth.zip
    88,1 KB · Weergaven: 6
  • hoofdformulier 31 jan 2024.zip
    3,4 KB · Weergaven: 5
  • 2024-02-01_131423.jpg
    2024-02-01_131423.jpg
    207,2 KB · Weergaven: 8
Zo ziet het scherm eruit van het hoofdformulier, was ik vergeten toe te voegen
 
Plaatjes van knoppen zeggen niet zoveel. Hooguit dat je niet stil hebt gezeten :). Ik heb nog wat meer tijd nodig om het systeem zelf goed te bekijken. Heb al wel het e.e.a. aan de velden aangepast.
 
Dank je wel, die laatste foto slaat op de code's hierachter die ik mee gestuurd heb ik kladblok
 
leeg formulier, deze is leeg. Ik heb deze via het oude mdb naar office 2000 (geinstalleerd vandaag) proberen te converteren, die opent weliswaar. Ook het menu etc. Met een verwijzingsfout, die waarschijnlijk makkelijk is op te lossen. Ik had dit om te maken een virtuele xp geinstalleerd met daarin office 2000. Vervolgens op een usbstick het bestand gehaald en ingelezen in de access van nu. Dat leeg gemaakt en gepost, Hier komen vervolgens de formulieren en modules niet mee. Wellicht moet er nog een stap tussen, office 2003?
 

Bijlagen

  • test 6feb.zip
    58,4 KB · Weergaven: 3
Formules etc. zouden gewoon mee moeten komen. Je zag ze wel toen je hem in de 2000 versie inlas? Die kun je overigens ook prima posten, daar kunnen we mee uit de voeten :).
 
Option Compare Database 'De databasevolgorde gebruiken voor het vergelijken van tekenreeksen.
Option Explicit

Function BesturingselementenActiveren(WelkeSectie As String, Status As Integer) As Integer
' Besturingselementen in de opgegeven sectie van het formulier
' activeren of uitschakelen.
Dim MijnFormulier As Form
Dim MijnBesturingselement As Control
Dim X As Integer, GeselecteerdeSectie As Integer
' Het actieve formulier gebruiken. De functie afsluiten zonder een
' foutbericht weer te geven als er geen formulier actief is.
On Error Resume Next
Set MijnFormulier = Screen.ActiveForm
If Err Then
BesturingselementenActiveren = False
On Error GoTo 0
Exit Function
End If
' Geldige waarden definiëren voor WelkeSectie.
Select Case UCase$(WelkeSectie)
Case "FORM HEADER"
GeselecteerdeSectie = 1
Case "PAGE HEADER"
GeselecteerdeSectie = 3
Case "DETAIL"
GeselecteerdeSectie = 0
Case "PAGE FOOTER"
GeselecteerdeSectie = 4
Case "FORM FOOTER"
GeselecteerdeSectie = 2
Case Else
MsgBox "Ongeldig argument", , "BesturingselementenActiveren"
BesturingselementenActiveren = False
Exit Function
End Select

' De status instellen van alle besturingselementen in de opgegeven sectie.
For X = 0 To MijnFormulier.Count - 1
Set MijnBesturingselement = MijnFormulier(X)
If MijnBesturingselement.Section = GeselecteerdeSectie Then
On Error Resume Next
MijnBesturingselement.Enabled = Status
On Error GoTo 0
End If
Next X
BesturingselementenActiveren = True
End Function
 
Ik had nu daarover heen microsoft office 2003 geinstalleerd en kom weer ?? verder
Kan ik deze formulieren samen gevoegd sturen. Ik heb dit in access 2019 geopend
 
Even een vraag, gebeurt er achter de coulisse nog iets? Het blijft zo stil. Geen vragen of is het te ingewikkeld wat ik gebracht heb? Kan ik zelf nog wat doen? Graag een reactie om het stilzwijgen te doorbreken.
 
Ik heb er toevallig vandaag weer een tijdje naar gekeken. Dus er wordt aan gewerkt :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan