Linux server met windows client's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jobbes

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 aug 2007
Berichten
1.213
hallo helpmij,

nu het vakantie voor mij is wou ik graag een linux server maken waarop mijn windows pc's kunnen inloggen. Domein heet dat dacht ik ;) . (heb je dacht ik wel xp prof. of vista bussines voor nodig, maar dat heb ik wel!) Wat voor linux-distributie moet ik kiezen? Waar ik ook op kan inloggen met win 2000 prof.

Ik had al iets gelezen over smb. Maar dat is toch niet voor een windows domein??? Ik dacht voor dat smb was voor windows file share

Mijn eigenschappen van de server zijn:
  • processor: pentium 3
  • 256 MB ram
  • cd-rom station
  • diskette station
  • netwerkkaart

ik weet dat het niet zo'n bijster pc'tje is. maar hij is klein en energie zuinig, daarom wil ik die toch gebruiken.

Het gaat er eigenlijk gewoon om dat als ik inlog op een andere pc, dat ik altijd dezelfde bestanden heb ;).

Met vriendelijke groeten,

Jobbes
 
Iedere Linux distributie zal kunnen doen, van wat jij wilt .. Echter, dan dien je wel Samba te installeren, dat is inderdaad voor een windows domein (dat is iets anders, als een internet domein!) ;)

En ja, binnen dat domein kunnen computers zich aanmelden alsof ze dat normaal in een windows omgeving dat zullen doen, en daarmee dus ook bestanden en andere bronnen kunnen delen ;)

http://us3.samba.org/samba/

Suc6! :thumb:
 
Heel erg bedankt!

Welke linux-distributie raad u aan?

Met vriendelijke groeten,

Jobbes
 
Sorry ik ben vergeten te vermelden, dat op die pc ubuntu niet werkt. Er komt een foutmelding die de hele tijd maar doorgaat. (in livecd en alternate). Ik heb op die pc een jaar geleden wel FreeNas gedraait en dat liep perfect. ;). Dus toch een andere
 
Sorry ik ben vergeten te vermelden, dat op die pc ubuntu niet werkt. Er komt een foutmelding die de hele tijd maar doorgaat. (in livecd en alternate). Ik heb op die pc een jaar geleden wel FreeNas gedraait en dat liep perfect. ;). Dus toch een andere

Debian niet iets voor je !? :confused:
 
dat zal ook wel niet werken omdat ubuntu gebaseerd is op DEBIAN :confused:
 
OKee,

Ik heb er net Fedora 11 xfce op gezet en dat werkt. Nu nog even met dat Samba proberen ;)
 
Een goede raad voor Samba, begin klein, bewaar steeds je smb.conf files zodat je terug kunt bij wijzigingen en lees héél goed de how-to's voordat je begint. Beperk je tot één windows client liefst XP home of Vista en brei nadien uit naar je andere PC's. Windows is niet echt geschikt om te netwerken en dat zal je ervaren:shocked:

Je zal de smb.conf file manueel dienen aan te passen, maar dat gaat het vlotst... je hebt zelfs geen X11 nodig in text mode kan dit perfect.
 
Laatst bewerkt:
Okee, bedankt, :thumb: maar van dat fedora snap ik nix echt onoverzichtelijk:eek:, ik wou debian proberen maar ik zag dat het een dvd was maar er zit in die pc een cd-speler. De pc is zo compact dat ik er geen dvd-speler in kan zetten :(
 
Een goede raad voor Samba, begin klein, bewaar steeds je smb.conf files zodat je terug kunt bij wijzigingen en lees héél goed de how-to's voordat je begint. Beperk je tot één windows client liefst XP home of Vista en brei nadien uit naar je andere PC's. Windows is niet echt geschikt om te netwerken en dat zal je ervaren:shocked:

Je zal de smb.conf file manueel dienen aan te passen, maar dat gaat het vlotst... je hebt zelfs geen X11 nodig in text mode kan dit perfect.

Het windows 'design' had uberhaupt al hét 'internet' al niet in gedachten ;)

Het heeft ook al een hele tijd geduurt, eer er uberhaupt al op een redelijke manier mogelijk was, om met Windows te kunnen interneppen :eek:
 
hallo mensen, het configureren in smb.conf is gelukt, maar als ik wil opslaan zeg die "toegang geweigert" hoe los ik dit op????
 
hallo mensen, het configureren in smb.conf is gelukt, maar als ik wil opslaan zeg die "toegang geweigert" hoe los ik dit op????

copy/paste de directe foutmelding eens ;)

Dit is denk ik puur een rechten probleempje ....
 
plakken gaat niet in die map.

Zitik soms in de verkeerde map??? /etc/samba/smb.conf:confused:

Jobbes
 
hallo mensen, het configureren in smb.conf is gelukt, maar als ik wil opslaan zeg die "toegang geweigert" hoe los ik dit op????

om de smb.conf file te wijzigen moet je 'root' rechten hebben.

Hoe pas je de file aan ? via een terminal of via een editor in de GUI? Doe je het via een terminal dan kan je eenvoudig van user wijzigen met 'su' + root passwd en dan je file aanpassen. Ga je via een editor in de grafische shell kan je deze met sudo starten. (moet ik effe opzoeken hoe dat gaat, want dit gebruik ik nooit):(
Goede raad (weer eens) om vlot in UNIX te werken doe even de moeite om 'vi' onder de knie te krijgen. Eens gewoon kan je het niet meer missen.:love:
 
okee:thumb: ik ga het zo, meteen proberen! :D
 
werkt, nu nog even met windows verbinding zien te krijgen. Zal ik eens opzoeke op internet hoe dat moet. :thumb: bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan