Linux server met windows client's

Status
Niet open voor verdere reacties.
werkt, nu nog even met windows verbinding zien te krijgen. Zal ik eens opzoeke op internet hoe dat moet. :thumb: bedankt

Als die beide machines in het zelfde domein of werkgroep hangen, dan werkt dat net zo, als dat je een windows share benadert binnen een windows netwerk, niets speciaals dus! :thumb:
 
sorry hoor, maar volgens mij snap ik er niets van :eek:.
Het domein is toch de samba-server????

Met vriendelijke groeten,

Jobbes
 
sorry hoor, maar volgens mij snap ik er niets van :eek:.
Het domein is toch de samba-server????

Met vriendelijke groeten,

Jobbes

Volgens mij begrijp je het verschil nog niet, tussen een werkgroep en of een domein, ofwel ? :confused:
 
bedankt:thumb: nu is het me aardig duidelijke geworden:D.Maar 1 vraag: die server is toch het domein.:confused:
 
bedankt:thumb: nu is het me aardig duidelijke geworden:D.Maar 1 vraag: die server is toch het domein.:confused:

Dat heb je goed gelezen ;)

Enne .. Domein in een windows netwerk, moet je niet verwarren met een internet domein, dat zijn twee heel verschillende dingen met toevallig dezelfde naam ;)
 
Ik had een script gekopieëert van internet en dat geplaatst binnen de lijntjes. Daar heb ik nu alle dingen in veranderd naar mijn server. Maar daar moest je ook je werkgroep bij zetten. Maar als een een domein gebruikt worden werkgroepen toch uitgeschakelt? En mag ik de werkgroep dezelfde naam geven als het domein?

Met vriendelijke groeten,

Jobbes
 
Je bouwt je domein (is je server en ja identiek aan internet maar kleinschaliger :)) en in je domein definieer je de werkgroupen. De werkgroep geef je een unieke naam, de conventie is dat je enkel hoofdletters gebruikt (niet verplicht maar aan te raden voor de zichtbaarheid:cool:)
Om te beginnen gebruik je zo weinig mogelijk security instellingen, jep zo onveilig mogelijk beginnen :rolleyes:en nadien stap na stap de security opdrijven (en je houdt steeds de laatst werkende smb.conf file bij:thumb:)

Na ieder verandering herstart je best de smb service, dit doe je als root in /etc/init.d en daar doe je './smb restart' of 'sh smb restart' (je kan in deze dir alle processen herstarten, dit is waarom Linux niet steeds dient gereboot te worden zoals windoze)

Best probeer je de smb share eerst te benaderen vanuit je Linux box, vergeet niet dat je gebruikers dient te definieren;) check hiervoor de howto voor het gebruik van de smbtools dit staat stap voor stap uitgelegd

Als controle kan je een tail -f zetten op de smb log files in /var/log/samba
 
Laatst bewerkt:
Je bouwt je domein (is je server en ja identiek aan internet maar kleinschaliger :))

Een full qualified internet domein naam, is niet gelijk aan een domein naam, zoals die in windows netwerk omgevingen gebruikt wordt ;)
 
Een full qualified internet domein naam, is niet gelijk aan een domein naam, zoals die in windows netwerk omgevingen gebruikt wordt ;)

Inderdaad en hier help je jobbes gigantisch mee verder. Noch jobbes noch ik hebben het ooit over domeinnamen gehad, ik denk dat jij de dingen wat door elkaar haalt.;)

Alle voor alle duidelijkheid de definities van domein en domeinnaam:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Domein_(netwerk)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Domeinnaam
Dus ja je hebt hier een punt en neen hierover hadden we het niet.
 
Inderdaad en hier help je jobbes gigantisch mee verder. Noch jobbes noch ik hebben het ooit over domeinnamen gehad, ik denk dat jij de dingen wat door elkaar haalt.;)

Alle voor alle duidelijkheid de definities van domein en domeinnaam:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Domein_(netwerk)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Domeinnaam
Dus ja je hebt hier een punt en neen hierover hadden we het niet.

Nog maar even een quotje dan:

nu het vakantie voor mij is wou ik graag een linux server maken waarop mijn windows pc's kunnen inloggen. Domein heet dat dacht ik ;)

Oplettend lezen is volgens mij niet je sterkste kant (geeft op zich niets!) :thumb:
 
hallo helpmij,

nu het vakantie voor mij is wou ik graag een linux server maken waarop mijn windows pc's kunnen inloggen. Domein heet dat dacht ik ;) .

Jobbes


Ja inderdaad hier staat duidelijk DOMEIN wat in deze context 200% correct is:thumb:. Ik zie nergens DOMEINNAAM staan, 'k zal nog eens kijken mmmm neen niet te zien hier staat duidelijk DOMEIN en we leerden net dat domein staat voor.... hahaaa de link was niet juist:shocked:, nu begrijp ik het, voila deze is't .http://nl.wikipedia.org/wiki/Domein :thumb:nog eens lezen, mmmm ja dit heeft duidelijk niets met internet en domeinnamen te maken, enkel met groepen van computers die in een Windows netwerk draaien... tiens dat was toch wat jobbes wou doen:rolleyes:, maar OK 't zal wel aan mij liggen zeker:D, ik moet trouwens wel toegeven dat je 14 berichtjes al héél veel info aangebracht hebben om jobbes vooruit te helpen....

Ik hoop dat je mij niet kwalijk neemt dat ik me voor de rest beperkt tot de thread en jobbes probeer verder te helpen...als Linux hobbyist....;)
 
Ja inderdaad hier staat duidelijk DOMEIN wat in deze context 200% correct is:thumb:. Ik zie nergens DOMEINNAAM staan, 'k zal nog eens kijken mmmm neen niet te zien hier staat duidelijk DOMEIN en we leerden net dat domein staat voor.... hahaaa de link was niet juist:shocked:, nu begrijp ik het, voila deze is't .http://nl.wikipedia.org/wiki/Domein :thumb:nog eens lezen, mmmm ja dit heeft duidelijk niets met internet en domeinnamen te maken, enkel met groepen van computers die in een Windows netwerk draaien... tiens dat was toch wat jobbes wou doen:rolleyes:, maar OK 't zal wel aan mij liggen zeker:D, ik moet trouwens wel toegeven dat je 14 berichtjes al héél veel info aangebracht hebben om jobbes vooruit te helpen....

Ik hoop dat je mij niet kwalijk neemt dat ik me voor de rest beperkt tot de thread en jobbes probeer verder te helpen...als Linux hobbyist....;)

Tuurlijk kunnen we 14 berichtjes lang Jobbes de juiste richting in duwen, maar dan kan ik net zo goed op de motor stappen, en zijn richting op rijden, en de boel zelf gaan installeren ;)

Probeer hem alleen in de juiste richting te duwen, en hem aan te zetten tot 'zelf nadenken' als je begrijpt wat ik bedoel ;)

En een domein vs een: "internet domein naam" heeft inderdaad niet zoveel met elkaar vandoen, van daar dat ik het benadruk, omdat de naamgeving van Microsoft namelijk nogal wat verwarring kan veroorzaken :D
 
Je bouwt je domein (is je server en ja identiek aan internet maar kleinschaliger :)) en in je domein definieer je de werkgroupen.

Eh, dus je hebt internet nodig voor een domein?????
Ik heb namelijk geen internet in mijn netwerk.

MVG,

Jobbes
 
Neen je heb helemaal geen internet nodig om een domein te maken. Een domein is een groep computers in een netwerk die Windows draaien en die centraal beheerd worden door één of meer Windows-servers. Wanneer je Samba aan de praat hebt is dit je domein server (een Linux variant natuurlijk) en je Windows PC's zijn je netwerk clients.

Terug naar de start, hoe ver sta je met je smb.conf configuratie ?
Kan je vanuit je Linux box je Samba shares al bereiken ?
 
eerlijk gezegt lukt het me niet echt heel goed :(.
smb.conf heb ik verder ingesteld. Maar shares zijn toch gedeelde mappen???
 
eerlijk gezegt lukt het me niet echt heel goed :(.
smb.conf heb ik verder ingesteld. Maar shares zijn toch gedeelde mappen???

Shares, zijn mappen, printers en of andere bronnen die je wilt delen over een netwerk heen ;)
 
eerlijk gezegt lukt het me niet echt heel goed :(.
smb.conf heb ik verder ingesteld. Maar shares zijn toch gedeelde mappen???

Je moet wel je gedeelde mappen zelf aanduiden, Samba pikt er niet zomaar eentje uit. Als voorbeeld maak als root een map aan onder de /home directory en noem deze 'samba' en in samba maak je een folder 'public' aan. (dus je hebt /home/samba/public)

Geeft voor deze directory je standaard account op als user en kies als groep 'users' dan geeft je alle rechten aan alle gebruikers (chmod 777 -r)

In je smb.conf file zet je onderaan volgende :
[Public]
guest ok = yes
read only = no
comment Public
path = /home/samba/public

(tip: voor een goede setup van de linux boom probeer je je /home directory op een andere partitie te zetten en beter nog op een ander disk. Bij herinstallatie blijven je bestanden gespaard:thumb: Dit kan ja na de installatie op ieder tijdstip nog heel eenvoudig aanpassen... Hier kan Windows nog een voorbeeld aan nemen:D)

Nadien je smb service herstarten. (zie vorige post)
Niet vergeten je users (smbpasswd) te maken, ieder gebruiker die toegang moet krijgen moet gekend zijn door Samba !!!

Met de bijgeleverde tools kan je testen of je configuratie OK is. (smbclient/testparam,...):thumb:

Je mag altijd je smb.conf file posten natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Maar ik bedoel. Ik ben geen data-server aan het bouwen als free-nas. ik voeg een gebruiker toe (zie hieronder) en daarin wordt toch zijn persoonlijke map inbegrepen en alle ander instellingen? Dan hoef je toch geen shares in te stellen??

De gebruikers heb ik op een andere manier toegevoegt (is dat goed??): eerst fedora gebruikers gemaakt. Toen via xfce-menu --> beheer --> Samba en dan via menu naar gebruikersinstellingen kon je de linux gebruikers aanklikken die toevoegen aan Samba.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan