Hardeschijf wordt niet 1st master.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chargeotto

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2007
Ik heb 1 hardeschijf in mijn pc zitten, maar bij die opstartregels, staat er
Auto-Detecting 3rd Master..IDE Hard Disk
Auto-Detecting 4th Master..ATAPI CD-ROM

Waarom is mijn harddisk niet gewoon 1st Master. Mijn pc werkt namelijk niet helemaal goed, en start niet op. Misschien dat het hier aan kan liggen.
Op het moment dat ik een andere hardeschijf in mijn computer stop werkt alles wel, dus het moet lijkt mij aan me hardeschijf liggen.

Hieronder de opstartregels die ik krijg, misschien dat jullie hier iets vreemds aan zien, waardoor mijn computer niet opstart. Verder gebeurt er ook helemaal niks als ik op delte druk voor bios. Heel raar dus.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
AMIBIOS(c)2007 American Megatrends, Inc.
ASUS P5LD2-X ACPI BIOS Revision 0104
CPU : Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6850 @ 3.00GHz
Speed : 2.40 GHz Count:2

Press DEL to run Setup
Press F8 for BBS POPUP
PC2-5300 Dual Channel Interleaved
Checking NVRAM..
Initializing USB Controllers .. Done.
2048MB OK
USB Device(s) : 4 storage Devices
Auto-Detecting 3rd Master .. IDE Hard Disk
Auto-Detecting 4th Master .. ATAPI CD-ROM
3rd Master: SAMSUNG HD501LJ CR100-10
Ultra DMA Mode-5, S.M.A.R.T. Capable and Status OK

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik had dit ongeveer ook al hier gepost. http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=338035
Maar nu ik zie dat dit meer bij Harddisk hoort, plaats ik mijn vraag over het gedeelte van de harddisk ook maar, hier.

Zo te zien zijn de schijf en drive op het moederbord niet aan de 1e IDE poort, maar aan de 2e IDE poort verbonden!

Zo te zien zijn de schijf en drive op het moederbord niet aan de 1e IDE poort, maar aan de 2e IDE poort verbonden!

Ik heb even getest met een oude hardeschijf, de heeft zo'n oude IDE aansluiting, en die krijgt wordt wel 1st master. En mijn normale hardeschijf, (SATA), is 3rd master dan.
Kan het misschien zo zijn dat hij automatisch 3rd master wordt, aangezien de 1'ste 2 al gereserveerd zijn voor IDE?

Kan het misschien zo zijn dat hij automatisch 3rd master wordt, aangezien de 1'ste 2 al gereserveerd zijn voor IDE?
Yep. Standaard gaat IDE voor SATA. Vaak kun je op het moederbord wel instellen dat je eerst SATA wilt. Dit staat dan meestal bij de geavanceerde opties.

Yep. Standaard gaat IDE voor SATA. Vaak kun je op het moederbord wel instellen dat je eerst SATA wilt. Dit staat dan meestal bij de geavanceerde opties.

Maar dit zal er toch niks mee te maken hebben, dan mijn PC ineens niet meer opstart, en blijft hangen nadat de melding Ultra DMA Mode-5, S.M.A.R.T. Capable and Status OK
op het scherm heeft gestaan?? Iemand enig ID, waar dit probleem door komt :confused:

Na lang zoeken, en uren vanalles geprobeerd te hebben, werkt mijn computer weer perfect :).
Mijn masterbootrecord was beschadigd, en heb ik gemaakt door middel van de windows xp cd, en dan met herstellen, een commando intypen om de MBR te herstellen.

Dat begreep ik, maar ik begrijp niet hoe hij dat heeft gedaan want ik kan alleen vanaf de xp cd opstarten als de harddisk er niet in zit en ik kan niet bij xp installatie in recovery mode komen met de harddisk eruit.

Dat begreep ik, maar ik begrijp niet hoe hij dat heeft gedaan want ik kan alleen vanaf de xp cd opstarten als de harddisk er niet in zit en ik kan niet bij xp installatie in recovery mode komen met de harddisk eruit.

Klopt, datzelfde probleem had ik volgens mij ook. Wat ik had gedaan is mijn hardeschijf in een andere computer zetten, en dan op die andere computer kon ik wel in de recory mode komen met de hardeschijf erin.

Bedoel je een andere computer met tweede hardeschijf erin of gewoon alleen een ander moederbord?

Bedoel je een andere computer met tweede hardeschijf erin of gewoon alleen een ander moederbord?

Ik had het toen als 2e hardeschijf erbij gezet volgens mij. Maar dat weet ik niet zeker meer, het is al een tijdje geleden. Als je een 2e computer hebt zou ik dat proberen.

Moet je in je bios even de opstartvolgorde veranderen zodat de PC vanaf CD opstart, óf middels een F-toets het bootmenu starten (dit is per bios anders, dus makkelijkst is om in het bios naar boot-optie te zoeken)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan