Linksys WRT150N samen met Zyxel 2602H?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tombee

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2007
Hallo allen.

Tot nu toe lukt het mij niet mijn Linksys WRT150N goed te laten werken met m'n Zyxel Prestige 2602H.

Sinds jaar en dag werkte ik alleen maar rechtstreeks via het Zyxel modem (Tiscali abon).
Nu dus de volgende stap: draadloos te gaan. Hiertoe de WRT150N aangeschaft.

Alles volgens mij keurig volgens de handleiding (en Internet!) gedaan...

- NIETS gewijzigd aan mn Zyxel instellingen
- op de WRT150N dhcp UITGEZET
- standaard IP adres router 192.168.1.1

Volgens de 'hulplijn' van Tiscali zou dit voldoende moeten zijn... of toch niet?

Kortom:

- zodra ik m'n laptop en/of pc heb aangesloten op de WRT150N kom ik niet het Internet op. Dit geldt zowel voor bedraad als draadloos.

Hoop dat iemand mij een zetje in de goede richting kan geven!

Thanks.

Tom

Laatst bewerkt:
Je hebt een router gekocht, terwijl de Zyxel ook een router is (nl. een modem-router combinatie-apparaat). Een draadloos accesspoint (van Linksys of een andere fabrikant) was dus handiger geweest.

Je wilt nu de WRT150N gebruiken als draadloos accesspoint ipv. als router.

Wat je dan moet doen is:
1. Zet de WRT terug naar fabriekswaarden (lees in de handleiding hoe dat moet).
2. Ontkoppel de WRT van de Zyxel.
3. Sluit bedraad een pc aan op een van de LAN poorten van de WRT.
4. Vraag op die pc een nieuw ip-adres aan de WRT, via
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
5. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de WRT
6. Zet DHCP serving uit op de WRT
7. Zet ook alle andere mogelijk verstorende zaken op de WRT uit, zoals UpnP, RIP routing etc.
8. Erg belangrijk: Ken aan de LAN poort van de WRT een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Zyxel, maar welke (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP door de Zyxel. Je moet dus een vast ip-adres op de WRT instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de Zyxel. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Zyxel bijv. adressen uitgeeft van 33 of hoger. Kies natuurlijk een ander ip-adres dan het LAN ip-adres van de Zyxel.
Zet dit ip-adres in het stuk Basic Setup, bij de sectie Network Setup -> Router IP.
Sla nu de instellingen op op de WRT.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de WRT, maar je kunt altijd weer bij de configuratie van WRT de komen door het nieuwe aan de WRT toegekende ip-adres in een browser in te kloppen (na weer op je pc een nieuw ip-adres te hebben aangevraagd ná stap 9)
9. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de WRT met een LAN poort van de Zyxel.
10. Vraag nu weer een ip-adres aan voor je pc (zie punt 4.), en stel (via je browser naar het LAN ip-adres van de WRT) de draadloze instellingen in op de WRT (SSID, type encryptie, encryptiesleutel e.d.)

Alle pc's die via de WRT zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Zyxel. Je hebt dan de WRT als accespoint en bedrade switch in je netwerk gezet. Zowel draadloos als bedraad kan de WRT nu door laptops/pc's gebruikt worden voor netwerk- en Internet-toegang.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hi Tijs.

Super! Na het opvolgen van je 'handleiding' werkt alles nu naar behoren!
Helemaal geweldig, hartelijk dank!

Groet.

Tom

Mooi dat het nu gelukt is! :thumb:

Nu nog even de vraag op opgelost zetten: Klik op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", rechtsonder op deze pagina.

Tijs.

Vraag

Hi Tijs.

Super! Na het opvolgen van je 'handleiding' werkt alles nu naar behoren!
Helemaal geweldig, hartelijk dank!

Groet.

Tom
Ik heb hetzelfde probleem maar weet niet wat voor ip nummer ik moet invoegen.
Mijn provider is Telfort
Kan je mij misschien helpen met een plaatje?
Want als ik dhpc uit zet werk de configsite niet meer en dan houd het voor me op.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Mvg

Ik heb hetzelfde probleem maar weet niet wat voor ip nummer ik moet invoegen.
Mijn provider is Telfort
Kan je mij misschien helpen met een plaatje?
Want als ik dhpc uit zet werk de configsite niet meer en dan houd het voor me op.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Mvg

Als je DHCP uitzet, maar eerder een vast ip-adres hebt toegewezen in dezelfde reeks als de router die ervoor staat, dan kun je via dat nieuw toegekende vaste ip-adres altijd weer de configsite van je 'accesspoint' bereiken!

Quote uit stap 8:
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de WRT, maar je kunt altijd weer bij de configuratie van WRT de komen door het nieuwe aan de WRT toegekende ip-adres in een browser in te kloppen (na weer op je pc een nieuw ip-adres te hebben aangevraagd ná stap 9)

Tijs.

Laatst bewerkt:
Als je DHCP uitzet, maar eerder een vast ip-adres hebt toegewezen in dezelfde reeks als de router die ervoor staat, dan kun je via dat nieuw toegekende vaste ip-adres altijd weer de configsite van je 'accesspoint' bereiken!

Quote uit stap 8:

Tijs.
Ik snap dat niet met die reeks ip nummers sorry
Ben wat dat betreft niet zo'n profi
Misschien kan je het iets duidelijker maken voor mij.
mvg

Voorbeeld: Routermodem is de router/modem combi die je van je provider hebt gehad.
Accesspointrouter is het ding dat je erachter wil zetten, en wil gebruiken als puur accesspoint.

Koppel je aan Routermodem bedraad een pc aan, dan krijgt die toegekend (te testen via Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig):
Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: local
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.100
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1

dat betekent dat ip-adressen vanaf 192.168.1.2 t/m 192.168.1.99 niet worden uitgegeven door de router. Tevens kun je ervan uitgaan dat nummers 192.168.1.200 t/m 192.168.1.254 hoogstwaarschijnlijk nooit zullen worden uitgegeven.
Bruikbaar dus om als vast ip-adres aan Accesspointrouter toe te kennen zijn dus:
192.168.1.2 t/m 192.168.1.99 en 192.168.1.200 t/m 192.168.1.254

Zet nu de Accesspointrouter aan, sluit die niet aan aan de Routermodem, maar wel bedraad aan de pc. Vraag voor de PC een ip-adres aan via:
en daarna
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew.
Kijk op de PC na wat nu de standaardgateway is, via Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig. In dit voorbeeld:

IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1
Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138

Ga dan, via http:// ervoor, naar de configuratie-website van Accesspointrouter, dus in dit voorbeeld: http://10.0.0.138

Zet in het gedeelte DHCP Server die functionaliteit uit, zet Rip routing uit, zet UpnP uit etc. en sla het op. Daarna: Zet het ip-adres van Accesspointrouter om naar een ip-adres uit de reeks van Routermodem, dus in dit voorbeeld: 192.168.1.254 (of een ander ip-adres dat verantwoord is om toe te kennen, zie boven).

Nu verlies je het contact met Accesspointrouter, want die heeft nu 192.168.1.254, terwijl de pc op een heel ander netwerk zit (de pc heeft nl. 10.0.0.1).
Sluit nu Accesspointrouter aan aan Routermodem via een LAN poort (dus niet via de WAN-poort). Laat de PC gewoon aangesloten aan Accesspointrouter. Vraag op de PC een nieuw ip-adres aan:
en de PC krijgt nu het ip-adres toegewezen door Routermodem, niet (meer) door Accespointrouter.
Wil je nog aanpassingen doen in bijv. de draadloze configuratie van Accesspointrouter, doe dan (in dit voorbeeld):
http://192.168.1.254
en je kunt bijvoorbeeld de draadloze toegang gaan instellen. Zodra dat geregeld is kan er ook draadloos verbonden worden 'over de rug van Accesspointrouter' met Routermodem.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Voorbeeld: Routermodem is de router/modem combi die je van je provider hebt gehad.
Accesspointrouter is het ding dat je erachter wil zetten, en wil gebruiken als puur accesspoint.

Koppel je aan Routermodem bedraad een pc aan, dan krijgt die toegekend (te testen via Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig):

dat betekent dat ip-adressen vanaf 192.168.1.2 t/m 192.168.1.99 niet worden uitgegeven door de router. Tevens kun je ervan uitgaan dat nummers 192.168.1.200 t/m 192.168.1.254 hoogstwaarschijnlijk nooit zullen worden uitgegeven.
Bruikbaar dus om als vast ip-adres aan Accesspointrouter toe te kennen zijn dus:

Zet nu de Accesspointrouter aan, sluit die niet aan aan de Routermodem, maar wel bedraad aan de pc. Vraag voor de PC een ip-adres aan via:
en daarna
Kijk op de PC na wat nu de standaardgateway is, via Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig. In dit voorbeeld:

Ga dan, via http:// ervoor, naar de configuratie-website van Accesspointrouter, dus in dit voorbeeld: http://10.0.0.138

Zet in het gedeelte DHCP Server die functionaliteit uit, zet Rip routing uit, zet UpnP uit etc. en sla het op. Daarna: Zet het ip-adres van Accesspointrouter om naar een ip-adres uit de reeks van Routermodem, dus in dit voorbeeld: 192.168.1.254 (of een ander ip-adres dat verantwoord is om toe te kennen, zie boven).

Nu verlies je het contact met Accesspointrouter, want die heeft nu 192.168.1.254, terwijl de pc op een heel ander netwerk zit (de pc heeft nl. 10.0.0.1).
Sluit nu Accesspointrouter aan aan Routermodem via een LAN poort (dus niet via de WAN-poort). Laat de PC gewoon aangesloten aan Accesspointrouter. Vraag op de PC een nieuw ip-adres aan:
en de PC krijgt nu het ip-adres toegewezen door Routermodem, niet (meer) door Accespointrouter.
Wil je nog aanpassingen doen in bijv. de draadloze configuratie van Accesspointrouter, doe dan (in dit voorbeeld):
en je kunt bijvoorbeeld de draadloze toegang gaan instellen. Zodra dat geregeld is kan er ook draadloos verbonden worden 'over de rug van Accesspointrouter' met Routermodem.

Succes,

Tijs.
Mijn ipadres =192.168.100
subnetmasker=255.255.255.0
standaardgateway=192.168.1.1
Dit is van de Zyxel combi router-modem.

Ik weet in godsnaam niet wat ik moet invullen bij de ip van de linksys.
Ik ga wel de juiste kant op denk ik
mvg:D

Kies (bijv.) 192.168.1.10 als ip-adres om in te stellen op de Linksys.

Uitleg: 192.168.1.1 is de router/modem zelf. Zyxels delen standaard ip-adressen uit vanaf x.x.x.33, dus x.x.x.2 t/m x.x.x.32 is beschikbaar om aan apparaten te geven die een vast ip-adres nodig hebben. 192.168.1.10 is dus een geschikte kandidaat.

Tijs.

Perfect

Kies (bijv.) 192.168.1.10 als ip-adres om in te stellen op de Linksys.

Uitleg: 192.168.1.1 is de router/modem zelf. Zyxels delen standaard ip-adressen uit vanaf x.x.x.33, dus x.x.x.2 t/m x.x.x.32 is beschikbaar om aan apparaten te geven die een vast ip-adres nodig hebben. 192.168.1.10 is dus een geschikte kandidaat.

Tijs.
Het is me gelukt, hartstikke bedank voor jou Hulp Tijs:thumb:
Mvg;)

en daarna

Succes,

Tijs.

Dankje, dit is voor mij ook heel zinnig geweest :D!

Alleen kom ik met geen enkel adres in de config van mijn linksys router :(

Mijn standaard gateway is 192.168.1.254.
Als ik naar dit adres ga in IE kom ik in de config pagina van de Zyxel.
En als ik naar 192.168.1.33 ga (ip adres) kom ik nergens.

@Karimbizid:

Niet zo slim gedaan.

Gewoon opnieuw beginnen met de instructie, en dan vooral een vast ip-adres instellen op de LAN-poort van de Linksys dat verder niet wordt gebruikt/uitgedeeld vanuit de Zyxel (alle nummers 192.168.1.10 t/m 192.168.1.32 zijn beschikbaar).

Je zult de Linksys hoogstwaarschijnlijk eerst terug moeten zetten naar fabriekswaarden voordat je er weer bij kunt.

Succes,

Tijs.

Het wil niet lukken:

Ik heb de Linksys gereset en heb alle opnieuw gedaan.
Aan het begin is het al anders dan eerst:

Toen ik bovenstaande instructie voor de 1e keer volgde kreeg ik bij het verbinden met de Zyxel inderdaad 192.168.1.100.
Nu krijg ik 192.168.1.33.

Ik heb dit genegeerd en ben gewoon verder gegaan.
Bij het aansluiten van de Linksys krijg je volgens het voorbeeld 10.0.0.1 als ip en 10.0.0.138 als gateway.
Ook dit is bij mij niet het geval.
Ik krijg 192.168.1.33 als ip en 192.168.1.1 als gateway.

Aan het eind van de instructie heb ik dan ook geen verbinding :(

Wat gaat er fout?

Alvast bedankt,

Karim

Waar het om gaat is dat de linksys een vast ip-adres krijgt in dezeldfde reeks als de Zyxel. Je hoeft op de Zyxel niets te doen, je moet alleen weten in welke reeks die IP-adressen uitdeelt en welke ip-adressen 'vrij' zijn om vast toe te kennen aan de Linksys.

Maak éérst het draadloze gedeelte van de Linksys op orde (losgekoppeld van de Zyxel; bedraad instellen, maar draadloos testen of je een ip-adres krijgt van de Linksys, waarmee zeker is dat draadloos in orde is).

Stel daarna op de Linksys een goed, vast ip-adres in, bijv. 192.168.1.20, zet DHCP serving UIT, zet UpnP UIT, zet Rip routing UIT etc. , en verbind daarna een LAN poort van de Linksys met een LAN poort van de Zyxel.

Herstart je draadloze pc/laptop, en laat die draadloos verbinden met je thuisnetwerk. Het ip-adres zou op dat moment van de Zyxel moeten komen, omdat je op de Linksys DHCP-serving uitgezet hebt.

Mocht je toch (bedraad) bij de configuratie van de Linksys willen komen, dan inkloppen in je webbrowser: http://192.168.1.20
(oftewel het vaste ip-adres dat je boven voor de Linksys hebt ingesteld).

Tijs.

Dank voor de heldere uitleg. Ook ik heb het op deze manier aan de praat gekregen. Ik ben zo vrij om toch nog twee aanvullende vragen te stellen waarvan ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden.

Vraag:
Ik heb in mijn Linksys de FireWall uitgezet (onder het kopje "security", de items:
  • Block Anonymous Internet Requests
  • Filter Multicast
  • Filter Internet NAT Redirection
  • Filter IDENT(Port 113)

Omdat de Zyxel ook al een firewall heeft en dubbel lijkt me niet echt nodig. Is mijn veronderstelling juist?

Vraag:
Ik gebruik Vista en sinds ik het Zyxel-modem gebruik, geeft het Netwerkcentrum aan dat er geen verbinding is. Ook de "computerschermpjes" in de systeemlade zegt dat er geen verbinding is en dat terwijl de verbinding wel degelijk staat. Het netwerkoverzicht toont bij een bedrade verbinding: Mijn computer en de switch. De gateway (ik vermoed de Zyxel) en het internet zijn grijs en de verbinding tussen de elementen is gemarkeerd met een kruis. Bij een draadloze verbinding ziet het NWC enkel mijn pc en het draadloze netwerk. Wat is hiervan de oorzaak en kan het opgelost worden (vooral "hoe" kan het opgelost worden):D

Alvast bedankt voor de tijd en moeite

Ragazzi

@Ragazzi: Fijn dat het jou ook geholpen heeft! :thumb:

M.b.t. je vragen:
Vraag 1.: De firewall mag inderdaad worden uitgezet. Overigens: Ook al zou je 'm aanlaten, dan blokkeert 'ie nog niets, omdat er nu niets meer is aangesloten aan de WAN poort van de Linksys, en juist dáár zou de firewall zijn werk doen.

Vraag 2.: Liever even in het Besturingssystemen -> Vista subforum een vraag over stellen. Ik heb daar geen tips voor.

Tijs.

@Ragazzi: Fijn dat het jou ook geholpen heeft! :thumb:

M.b.t. je vragen:
Vraag 1.: De firewall mag inderdaad worden uitgezet. Overigens: Ook al zou je 'm aanlaten, dan blokkeert 'ie nog niets, omdat er nu niets meer is aangesloten aan de WAN poort van de Linksys, en juist dáár zou de firewall zijn werk doen.

Vraag 2.: Liever even in het Besturingssystemen -> Vista subforum een vraag over stellen. Ik heb daar geen tips voor.

Tijs.

Hoi Tijs,

Bedankt voor je antwoorden:thumb:. De andere vraag van me zal ik bij "besturingssystemen" posten

Ragazzi

Dankje, dit is voor mij ook heel zinnig geweest :D!

Alleen kom ik met geen enkel adres in de config van mijn linksys router :(

Mijn standaard gateway is 192.168.1.254.
Als ik naar dit adres ga in IE kom ik in de config pagina van de Zyxel.
En als ik naar 192.168.1.33 ga (ip adres) kom ik nergens.

Bij mij was het zo dat de Linksys niet draadloos meer te bereiken is. Ik denk dat dat komt omdat je geen WAN-connectie meer hebt. Zodra je de router bekabeld aansluit op de PC, kun je gewoon (met de nieuwe IP uiteraard) weer inloggen op de router

groet,
Rag.

hoi,

ik heb precies hetzelfde probleem als ieder ander hier; alleen als ik bij uitvoeren cdm/k ipconfig/release intype dan komt er te staan dat ik niet de juiste bevoegdheden heb. hoe krijg ik die? en ik heb geen zyxel maar zo'n router en modem in 1 van Tele2(heb ADSL)

mark

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan