• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

2 kolommen aan elkaar linken in twee andere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

scully

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2008
Hallo,

ik heb 2 kolommen, en nu wil ik in een cel een getal uit de linker kolom invoeren, en dat dan in een cel daaronder of ernaast het bijbehorende getal uit de rechterkolom te voorschijn komt. Hoe doe ik dat?

Dit kan o.a. met VERT.ZOEKEN

Even zoeken op dit forum en je zal genoeg hits tegenkomen.

Is dat hetzelfde als VLOOKUP? Daar heb ik namelijk al een beetje mee zitten klooien, maar kom er niet echt uit.

Ja, dat is hetzelfde. Vul in:

Code:
=vlookup(C1;$A$1:$A$10;2;FALSE)

Waarbij:

C1 de waarde is die je wilt zoeken
$A$1:$A$10 het bereik is waarin je wilt zoeken
2 de kolom is waaruit je het getal wilt ophalen, in dit geval kolom B (A=1, B=2, C=3 enz)
FALSE betekent dat de waarde exact overeen moet komen

Als eerste bedankt voor de snelle reactie's.
Heb de zoekfunctie net gebruikt, wel veel topics gevonden, maar kom er niet echt verder mee, ben nogal een noob met excel zeg maar.
Als ik bovenstaand voorbeeld nadoe komt er #REF te staan.

Maar kan ik dan ook in mijn invoer cel de waarde veranderen, en dat de 2e cel dan automatisch mee verandert?

Als ik bijvoorbeeld heb:

1 0,1
2 0,15
3 0,2
4 0,25
5 0,3
6 0,35
7 0,4
8 0,45
9 0,5
10 0,55

... is de cel voor invoer linker kolom
... is de cel voor uitkomst rechter kolom

Het gaat in mijn geval om temperatuur in de linkerkolom, en verzadigingsdruk in de rechterkolom, is verder niet van toepassing, behalve dat die van elkaar afhankelijk zijn. Ik wil dus in de ene cel (invoer) de waarde kunnen veranderen, zodat de ander dan mee verandert.
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is zo.

Hoi,

Het lijkt me slimmer om even een voorbeeldbestand mee te sturen

Als eerste bedankt voor de snelle reactie's.
Heb de zoekfunctie net gebruikt, wel veel topics gevonden, maar kom er niet echt verder mee, ben nogal een noob met excel zeg maar.
Als ik bovenstaand voorbeeld nadoe komt er #REF te staan.

Maar kan ik dan ook in mijn invoer cel de waarde veranderen, en dat de 2e cel dan automatisch mee verandert?

Als ik bijvoorbeeld heb:

1 0,1
2 0,15
3 0,2
4 0,25
5 0,3
6 0,35
7 0,4
8 0,45
9 0,5
10 0,55

... is de cel voor invoer linker kolom
... is de cel voor uitkomst rechter kolom

Het gaat in mijn geval om temperatuur in de linkerkolom, en verzadigingsdruk in de rechterkolom, is verder niet van toepassing, behalve dat die van elkaar afhankelijk zijn. Ik wil dus in de ene cel (invoer) de waarde kunnen veranderen, zodat de ander dan mee verandert.
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is zo.

Niet helemaal.
Gaat het om het zoeken of om een berekening?
Voor het zoeken kan je het voorbeeld van verhoog gebruiken.
Zoek je een formule:

Code:
=A1*0,05+0,05
A1 is de cel waar de waarde in staat.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

:o Oops, foutje. het bereik moet zijn $A$1:$B$10, daarom krijg je #REF. Het bereik moet altijd minimaal net zo veel kolommen bevatten als de waarde van de kolom waaruit je het getal wilt ophalen (bij deze dus 2).

En ja, de verzadigingsdruk zal veranderen als je de temperatuur verandert; hij haalt dan een andere waarde op. Dus als je in jouw voorbeeld eerst op 2 zoekt, krijg je als uitkomst 0,15. Zoek je daarna op 5, dan krijg je als uitkomst 0,3. Verander je 0,3 in 0,6, dan krijg je automatisch 0,6 als je op 5 zoekt.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het lijkt me slimmer om even een voorbeeldbestand mee te sturen

Hoe doe ik dat? Ik zie alleen maar hoe ik een link kan meesturen namelijk.

:o Oops, foutje. het bereik moet zijn $A$1:$B$10, daarom krijg je #REF. Het bereik moet altijd minimaal net zo veel kolommen bevatten als de waarde van de kolom waaruit je het getal wilt ophalen (bij deze dus 2).

Nu staat er #N/A

En ja, de verzadigingsdruk zal veranderen als je de temperatuur verandert; hij haalt dan een andere waarde op. Dus als je in jouw voorbeeld eerst op 2 zoekt, krijg je als uitkomst 0,15. Zoek je daarna op 5, dan krijg je als uitkomst 0,3. Verander je 0,3 in 0,6, dan krijg je automatisch 0,6 als je op 5 zoekt.

Dit is wat ik moet hebben inderdaad.

Je krijgt #N/A als de waarde die je zoekt in het bereik niet gevonden kan worden. Een voorbeeldbestandje zou idd wel handig zijn. Dit kan door op de knop Beheer Bijlagen te klikken, wanneer je je bericht aan het typen bent.

Stonden een paar foutjes in de formule. Zie bijlage...

Bijlagen

Oke, super.
En wat is precies wat?
(C16;B3:C12;2;TRUE)

C16 is de cel waar je je waarde intypt
B3:C12 is het bereik van de kolommen
2 betekend dat het antwoord uit de 2e kolom komt, aan de hand van de in C16 ingevoerde waarde???
TRUE ???

2 betekent dat het antwoord uit de 2e kolom in het bereik B3:C12 komt, dus uit kolom C

Ik weet niet hoe je aan TRUE komt, in de formule die ik je hierboven gaf staat FALSE, wat, zoals gezegd, betekent dat de waarde die je zoekt exact overeen moet komen met de waarden in het zoekbereik. TRUE betekent dat de waarde ook benaderd mag worden.

Oke, als ik erop klik, staat er TRUE, maar dat maakt ook niet uit. Ik moet er zo wel uit komen, ga er maandag gelijk mee aan de slag. Vooralsnog bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan