• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele voorwaarde met SUMIF

Status
Niet open voor verdere reacties.

johandezeeuw

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2002
Kun je met de sumif (som.als) formule ook twee voorwaardes stellen?

Bijvoorbeeld hoeveel auto van type 1 met een 1600 CC motor heb ik..... zie bijlage.

Alvast dank voor jullie reactie!

Bijlagen

Ik heb dit geprobeerd en met 1 sheet lukt het, maar door de verwijzing naar meerdere sheets gaat het steeds fout. Ik heb een voorbeeld ingevoegd, wat doe ik fout?

Kan ik ook een sumif met meerdere voorwaardes maken? Bijvoorbeeld geinvesteerd bedrag per eigenaar A,B,C en D?

Alvast dank!!!!!

Bijlagen

IPV C:C kan je beter C1:C100 iod gebruiken.
Dus:
Code:
=SOMPRODUCT((overview!$C1:$C100=summery!$B3)*(overview!$A1:$A100=summery!C$1))

Oh ja, Audi staat 2 keer in de lijst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Ik heb dit geprobeerd en met 1 sheet lukt het, maar door de verwijzing naar meerdere sheets gaat het steeds fout. Ik heb een voorbeeld ingevoegd, wat doe ik fout?

Kan ik ook een sumif met meerdere voorwaardes maken? Bijvoorbeeld geinvesteerd bedrag per eigenaar A,B,C en D?

Alvast dank!!!!!

Ik heb je bestand aangepast en onder het tabel een overzicht gemaakt waarin de totaal van het geïnvesteerd bedrag per merk en per groep.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Bedankt dit was een grote hulp!

Ik heb nog 1 berekening nodig, want hoe kan ik in de bijlage bepalen hoeveel eigenaar B in elk auto type heeft geinvesteerd? Oftewel hoe kan ik met meerdere variablen werken?

Alvast bedankt, en dit was echt de laatste vraag!!!

Johan :thumb:

Bijlagen

Voor cel C3:
Code:
=SOMPRODUCT((overview!$B$3:$B$57)*(overview!$E$3:$E$57)*(overview!$D$3:$D$57=summery!$B3))
Voor cel D3: verander je de verwijzing van kolom B in C, dan krijg je deze:
Code:
=SOMPRODUCT((overview!$[B]C[/B]$3:$[B]C[/B]$57)*(overview!$E$3:$E$57)*(overview!$D$3:$D$57=summery!$B3))

Deze kan je doortrekken naar beneden.

Voor cel C3:
Code:
=SOMPRODUCT((overview!$B$3:$B$57)*(overview!$E$3:$E$57)*(overview!$D$3:$D$57=summery!$B3))
Voor cel D3: verander je de verwijzing van kolom B in C, dan krijg je deze:
Code:
=SOMPRODUCT((overview!$[B]C[/B]$3:$[B]C[/B]$57)*(overview!$E$3:$E$57)*(overview!$D$3:$D$57=summery!$B3))

Deze kan je doortrekken naar beneden.

Code:
SOMPRODUCT((overview![B][COLOR="Red"]$[/COLOR][/B]B$3:[COLOR="Red"][B]$[/B][/COLOR]B$57)*(overview!$E$3:$E$57)*(overview!$D$3:$D$57=summery!$B3))

Zonder de rode dollartekens kun je de formule ook direct naar rechts slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Code:
SOMPRODUCT((overview![B][COLOR="Red"]$[/COLOR][/B]B$3:[COLOR="Red"][B]$[/B][/COLOR]B$57)*(overview!$E$3:$E$57)*(overview!$D$3:$D$57=summery!$B3))

Zonder de rode dollartekens kun je de formule ook direct naar rechts slepen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio
:o Ik was er schijnbaar niet helemaal bij met m'n hoofd:o

Hartstikke bedankt en volgens mij moet het prima werken, alleen in mijn sheet werkt het niet ....... snapt iemand wat er in cel B4 fout staat???

Bijlagen

Hartstikke bedankt en volgens mij moet het prima werken, alleen in mijn sheet werkt het niet ....... snapt iemand wat er in cel B4 fout staat???

Dat komt omdat er tekst in de B-kolom (zoals SOLD en DOUBLE) staat.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Met een draaitabel ben je overigens in een oogwenk klaar.
Ik heb een draaitabel toegevoegd aan je bestand.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Wouw bedankt voor je hulp, weer wat geleerd!

De SUMPRODUCT formule zoals we hem nu gebruiken stelt de voorwaarde "als aan meerdere voorwaarden wordt voldaan) , maar hoe formuleer je het als als je wil zeggen "als er aan 2 voorwaardes wordt voldaan.

Bijvoorbeeld het aantal hele schepen vanaf werf A of B ipv alleen van A.

Wouw bedankt voor je hulp, weer wat geleerd!

De SUMPRODUCT formule zoals we hem nu gebruiken stelt de voorwaarde "als aan meerdere voorwaarden wordt voldaan) , maar hoe formuleer je het als als je wil zeggen "als er aan 2 voorwaardes wordt voldaan.

Bijvoorbeeld het aantal hele schepen vanaf werf A of B ipv alleen van A.

Dan zou ik de somproduct met o.a. voorwaarde A + de somproduct met o.a. voorwaarde B doen.

Bedankt dit was een grote hulp!

Ik heb nog 1 berekening nodig, want hoe kan ik in de bijlage bepalen hoeveel eigenaar B in elk auto type heeft geinvesteerd? Oftewel hoe kan ik met meerdere variablen werken?

Alvast bedankt, en dit was echt de laatste vraag!!!

Johan :thumb:

Als hiermee je vraag is opgelost dan kan je dat onderaan het scherm aangeven.:thumb:
Of komt er nóg een "laatste" vraag? :p

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan