Upgrade budget PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een processorkoeler is een kwestie van een paar schroefjes en koelpasta. Dát is idd. vrij simpel (te vinden op het w w w )
Een videokaart in een slot drukken is zo mogelijk nog simpeler.

Een compleet moederbord vervangen, bios tweaken en de juiste apparaten op de juiste plaatsen op het moederbord aansluiten is héél wat anders dan een videokaart plaatsen en / of een processorkoeler vervangen.

Hm... eensch.

Welke videokaart raad jij overigens aan?

@ Marsmannetje: Tomshardware heeft de nieuwste series van ATI nog niet opgenomen, overige benchmarks zeggen inderdaad dat de 8800 GT nét iets beter presteert, tegenover de 3870.

De 8800 GT is nét wat duurder, en voor 1 of 2 tientjes meer is de 4850 te koop, wat 'ie - gezien de prijs-prestatieverhouding - wel waard is, vermoed ik.

Overigens vraag ik me af in hoeverre het nodig is een een betere videokaart te kopen; WoW en CoD 4 zullen toch wel 'moeiteloos' draaien met de 3870, right? :)

Ik ben niet gamedeskundig. Als ik ooit al eens een gamevideokaartadvies geef, dan zoek ik eerst de gamespecs op en baseer daar mijn advies op. (Ik ga dan veelal wel 2 kaarten "hoger" zitten want fabrikanten zijn er een "meester" in om de specs zo laag mogelijk te houden met als gevolg dat een koper teleurgesteld tot de conclusie komt dat íe slechts op de laagste performance kan draaien.)

Schrijf svp geen onzin!

Een processorkoeler is een kwestie van een paar schroefjes en koelpasta. Dát is idd. vrij simpel (te vinden op het w w w )
Een videokaart in een slot drukken is zo mogelijk nog simpeler.
Ik spreek uit eigen ervaring. Ik vond het plaatsen van de processorkoeler het moeilijkste. Althans, tot een keer mijn videokaartkoeler ging vervangen.
De rest is zo simpel als wat.
Of je moet 2 linkerhanden hebben.

Zoals ik zeg: je moet wel de tijd ervoor nemen en je een beetje inlezen. Maar verder...

Een compleet moederbord vervangen
Schroefjes losdraaien. Kijken of de gaten van het nieuwe moederbord gelijk vallen met de oude (dus dat de schroeven in de afstandbusjes vallen) en anders even de afstandbusjes verplaatsen. (met een beetje geluk heb je dat niet nodig en anders is het ook niet zo erg: gewoon verplaatsen...)

Wat even lastig is is het aansluiten van de kaststekkertjes, maar in het boekje van je moederbord staat hoe je dat moet doen (tis meer een priegelwerkje dan echt moeilijk)

Wat denk je dat een bedrijf gaat tweaken aan je Bios? Niets....

en de juiste apparaten op de juiste plaatsen op het moederbord aansluiten
Welke apparaten wil jij allemaal aansluiten?
Harde schijf, dvdspeler, en de kast. Veel meer valt er niet aan te sluiten.

is héél wat anders dan een videokaart plaatsen en / of een processorkoeler vervangen.

Voor een automonteur is het vervangen van de koppakking óók een heel simpele klus. Voor een leek met handleidingen nog steeds niet te doen.
Totaal geen vergelijking.

Er zijn inderdaad dingen die je als amateur echt niet moet doen. Ik zou bijv geen enkele amateur aanraden om zelf zijn videokaartkoeler te vervangen, z'n voeding half uit elkaar halen, of meer van dat soort ongein.
Maar een paar kant en klare produkten vast schroeven en aansluiten....

Iemand zonder enige ervaring zou het niet kunnen, maar als je al wat ervaring hebt met het plaatsen van bijv een processorkoeler, dan gaat het echt wel lukken.

Ik vraag me af of je zelf de laatste jaren nog wel een computer in elkaar hebt gezet.... :confused:

Hm... eensch.

Welke videokaart raad jij overigens aan?

@ Marsmannetje: Tomshardware heeft de nieuwste series van ATI nog niet opgenomen, overige benchmarks zeggen inderdaad dat de 8800 GT nét iets beter presteert, tegenover de 3870.

De 8800 GT is nét wat duurder, en voor 1 of 2 tientjes meer is de 4850 te koop, wat 'ie - gezien de prijs-prestatieverhouding - wel waard is, vermoed ik.

Overigens vraag ik me af in hoeverre het nodig is een een betere videokaart te kopen; WoW en CoD 4 zullen toch wel 'moeiteloos' draaien met de 3870, right? :)
Als de 9800GT/8800GT net zo duur zijn (of bijv 5 euro duurder) dan zeker de 9800GT/8800GT nemen.
En anders gewoon die 3870.

De 9800GT is eigenlijk gewoon een 8800GT, maar dan met een kleine aanpassing. In de praktijk zit er weinig verschil tussen. (ik dacht dat de 9800GT iets zuiniger dan zijn voorganger is)

oja Captain: als je wilt dat een bedrijf ook je windows gaat installeren, dan moet je wel wat meer betalen.
En je hebt nu eenmaal geen budget...

EN als laatste (niet onbelangrijk): heb je wel een windows-versie tot je beschikking?
Een OEM-versie van je huidige pc kan je niet meenemen.
Wil je het een bedrijf laten installeren, dan moet je dus ook een licentie van 60-100 euro bij kopen.

Ik zeg er nog maar twee dingen over:

jij hebt vast nog niet eerder van bijv. geheugentimings en fan instellingen gehoord?

Een systeem dat dat jij in elkaar schroeft zal zijn werk doen als pc, maar of die ook optimaal presteert naar de mogelijkheden van de hardware, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Samengevat: schrijf geen onzin.

Ik zeg er nog maar twee dingen over:

jij hebt vast nog niet eerder van bijv. geheugentimings en fan instellingen gehoord?

Een systeem dat dat jij in elkaar schroeft zal zijn werk doen als pc, maar of die ook optimaal presteert naar de mogelijkheden van de hardware, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Samengevat: schrijf geen onzin.
Wat denk jij dat een webshop doet?
Je overschat duidelijk de kwaliteiten van webshops.

Wat een webshop doet is de hardware in de kast zetten, testen of het werkt en naar de verzendafdeling sturen.

Juist zelf heb je de mogelijkheid om alles te tweaken tot het naar je zin is. Juist zelf heb je de mogelijkheid om tijdenlang te testen welke geheugeninstellingen het beste gaan presteren.
Juist zelf heb je de mogelijkheid met de koeling te experimenteren, de mogelijkheid om kabels zo weg te werken dat het de luchtstroming zo goed mogelijk zijn werk kan doen.
Dat is allemaal waar een webshop geen tijd aan kan besteden.

En begrijp me goed: toen ik begon wist ik al dat soort dingen ook niet. Al doende leert men.

edit: en hij zegt zelf dat hij iemand kent die hem zou kunnen helpen: dat had ik de 1e keer echt niet en ook mij is het gelukt. Zonder veel problemen. (al heb ik wel wat vloekjes uitgesproken, maar dat hoort erbij)

Laatst bewerkt:
Wat denk jij dat een webshop doet?
Je overschat duidelijk de kwaliteiten van webshops.

Wat een webshop doet is de hardware in de kast zetten, testen of het werkt en naar de verzendafdeling sturen.

Juist zelf heb je de mogelijkheid om alles te tweaken tot het naar je zin is. Juist zelf heb je de mogelijkheid om tijdenlang te testen welke geheugeninstellingen het beste gaan presteren.
Juist zelf heb je de mogelijkheid met de koeling te experimenteren, de mogelijkheid om kabels zo weg te werken dat het de luchtstroming zo goed mogelijk zijn werk kan doen.
Dat is allemaal waar een webshop geen tijd aan kan besteden.

Gebruik nu svp je gezonde verstand! TS vroeg o.a. dit :
Ah, IDE apparaten? :o
Uit deze vraag vloeit een ervaringsniveau voort!
Stel nu dat ik schrijf:
Rode Sata connector 1/2/5/6 en zwarte connector Sata 3/4, gecombineerd met de vraag of op de rode (master) de boot disk moet worden aangesloten of op de zwarte, wát denk je dan dat TS zal zeggen ?

Ik wél, ik vermoed dat hij zal zeggen :o :o :o :o :o

..... en zo zijn er nog "tig" assemblage valkuiltjes.

Als de 9800GT/8800GT net zo duur zijn (of bijv 5 euro duurder) dan zeker de 9800GT/8800GT nemen.
En anders gewoon die 3870.

De 9800GT is eigenlijk gewoon een 8800GT, maar dan met een kleine aanpassing. In de praktijk zit er weinig verschil tussen. (ik dacht dat de 9800GT iets zuiniger dan zijn voorganger is)
De 8800 GT is sowieso goedkoper zijn dan de 9800 GT. De 4850 wordt te duur.

Dus het wordt dan waarschijnlijk de 8800GT.

Wat betreft Windows: de huidige 'versie' is illegaal. Ik zal nog eens overwegen of ik ditmaal wél een legale versie koop.

De gehele installatie en configuratie van mijn PC zal waarschijnlijk door een vriend worden gedaan.

Stel nu dat ik schrijf:
Rode Sata connector 1/2/5/6 en zwarte connector Sata 3/4, gecombineerd met de vraag of op de rode (master) de boot disk moet worden aangesloten of op de zwarte, wát denk je dan dat TS zal zeggen ?
Nee, ik zal zeggen: 'op de blauwe'. :cool:

Stel nu dat ik schrijf:

Ik wél, ik vermoed dat hij zal zeggen :o :o :o :o :o

..... en zo zijn er nog "tig" assemblage valkuiltjes.
Ik begin me echt af te vragen met wat voor hardware jij werkt..... Ik heb de laatste jaren zat computers in elkaar gezet: nog nooit ben ik dat tegengekomen (en als ik het wel ben tegengekomen dan stond het waarschijnlijk zo duidelijk in het boekje dat ik er verder niet over nagedacht heb).

Er zijn inderdaad een hoop kleine valkuiltjes. Maar daarvoor zitten wij hier.
Er zijn maar weinig grote valkuilen (zoals het niet gebruiken van afstandbusjes). De meeste zaken zullen als gevolg hebben dat je systeem gewoon nog niet werkt, maar als je dan op internet zoekt, dan wel hier aan ons vraagt, zo alsnog op te lossen zijn.

Nogmaals: je moet er de tijd voor nemen en niet snel in paniek raken. (en als het even kan een hulp in de omgeving hebben die je in kan roepen als je er echt niet meer uit komt)
Zeg me eens, Pasja, Wanneer is iemand wel in staat om een pc in elkaar te zetten?

Op het moment dat hij alle onderdelen, aansluitingen en dergelijke kan benoemen en kan uitleggen wat het doet? Zo ja: dan zou niemand ooit een pc zelf in elkaar hebben gezet. Juist door het te doen kom je achter namen en achter aansluitingen die je niet kent. Juist daardoor krijg je die kennis.
Laat me voorop stellen dat je wel iets moet weten: vandaar dat ik als 1e advies heb gegeven om je eerst een beetje in te lezen, maar het is dus geen noodzaak om alles te weten. Dat kan nu eenmaal niet.

Hij heeft een budget van 250 euro. Als je dan al 50 euro kwijt bent voor het in elkaar zetten van spullen, dan blijft er nog minder over....

En jij denkt in te kunnen schatten wat iemand kan op basis van wat iemand typt, ik denk dat ook wel te kunnen. En ik weet zeker dat de TS het dus wel moet kunnen.
Wat ik niet in kan schatten is of hij het geduld heeft en de tijd heeft. Vandaar dat ik dat er ook bij heb gezet.

Op zich heb je een punt. Op het moment dat ik níet het e.e.a. zelf had geprobeerd, wist ik nu nog totaal _niets_ van hardware af. En natuurlijk, voor het tunen/tweaken van een PC is meer ervaring nodig, maar wat hardware betreft zal ik allicht een eind op weg komen met bepaalde guides.

Maar kunnen we deze discussie niet ergens anders voortzetten? ;)

Sterker nog, ik stop ermee. Jij kunt uit de replys oppikken wat je nodig denkt te hebben.
Grappig is wel dat onze discussiepartner eerst schrijft wanneer je een koeler en een videokaart kunt plaatsen, dat je dan halverwege bent en in de laatste paar berichten zo hier en daar ook wel valkuiltjes begint te zien.
I'll rest my case.

Op zich heb je een punt. Op het moment dat ik níet het e.e.a. zelf had geprobeerd, wist ik nu nog totaal _niets_ van hardware af. En natuurlijk, voor het tunen/tweaken van een PC is meer ervaring nodig, maar wat hardware betreft zal ik allicht een eind op weg komen met bepaalde guides.

In elk geval heb jij je oplossing: een vriend die het voor je doet. En daar gaat het toch om: dat die pc in elkaar komt?

Maar ben je nu uit die videokaart?
Ik geloof niet dat ik een 8800GT of 9800GT aan zal raden als die bijv 20 euro duurder is als een 3870: Dus over welke prijzen praten we?

Sterker nog, ik stop ermee. Jij kunt uit de replys oppikken wat je nodig denkt te hebben.
Dat sowieso, waarvoor dank.

Grappig is wel dat onze discussiepartner eerst schrijft wanneer je een koeler en een videokaart kunt plaatsen, dat je dan halverwege bent en in de laatste paar berichten zo hier en daar ook wel valkuiltjes begint te zien.
I'll rest my case.
Tja. Een PC hardware-matig in elkaar zetten (voeding, videokaart, koelers, CPU, moederbord e.d.) moet misschien met een goede guide wel lukken. Waar jij, vermoed ik, voornamelijk op doelt, is de configuratie van het BIOS, etc. en dat is inderdaad waar ik ook tegenaan hik.

I'll rest my case.

maar je wilt wel het laatste woord?
Ik heb nooit ontkent dat er geen valkuiltjes zijn. Ik zeg alleen dat het in elkaar zetten van een pc, inclusief valkuiltjes, prima door een amateur gedaan kan worden.
Het enige wat nodig is is wat hardware-kennis en wat ervaring met het vervangen van onderdelen. Toen ik mn 1e pc in elkaar gaan zetten had ik alleen een videokaart vervangen (met veel getob), een harde schijf bijgeplaatst en geheugen bij geplaatst. Als ik aan jou had gevraagd of ik mijn pc in elkaar zou moeten zetten had je me dat absoluut afgeraden.
En ik ben blij dat ik dus wel zelf mn pc in elkaar heb gezet. Ik wil echt geen kant en klare pc meer....

En nu stop ik dus ook met die discussie (ik hoef niet het laatste woord te hebben, maar wel als je me uitdaagt om te reageren....)

Tja. Een PC hardware-matig in elkaar zetten (voeding, videokaart, koelers, CPU, moederbord e.d.) moet misschien met een goede guide wel lukken. Waar jij, vermoed ik, voornamelijk op doelt, is de configuratie van het BIOS, etc. en dat is inderdaad waar ik ook tegenaan hik.
Je hoeft niets te doen in de Bios.
Je KAN heel veel doen in de bios. Maar feitelijk is het meestal niet nodig.
Alleen in uitzonderlijke gevallen is het nodig.

Laatst bewerkt:
In elk geval heb jij je oplossing: een vriend die het voor je doet. En daar gaat het toch om: dat die pc in elkaar komt?
Precies. :)

Maar ben je nu uit die videokaart?
Ik geloof niet dat ik een 8800GT of 9800GT aan zal raden als die bijv 20 euro duurder is als een 3870: Dus over welke prijzen praten we?
Prijstechnisch gezien is Azerty net wat goedkoper, schijnt. Alhoewel, niet dus, zo blijkt. :cool: De upgrade-kit bestel ik sowieso wel bij Alternate, voor de prijzen van de videokaarten zal ik de prijzen van Azerty en Alternate er eens bij pakken.

Azerty:
Club3D 8800GT 512MB € 121,93
Club3D Geforce 9800GT,GDDR3, PCI Express x16, 512MB € 117,29
Sapphire Radeon HD3870,512MB, GDDR3, PCI Express € 97,91

Alternate
Club 3D 8800GT Zerotherm € 119,-
Club 3D 9800GT 512MB € 119,-
Sapphire HD3870 € 99,-

Laatst bewerkt:
Ah, top. Inclusief verzendkosten scheelt het me een paar euro, maar toch. ;)

Hoe zit het overigens met het moederbord? De Foxconn A6VMX, is dat wat?

Ah, top. Inclusief verzendkosten scheelt het me een paar euro, maar toch. ;)

Hoe zit het overigens met het moederbord? De Foxconn A6VMX, is dat wat?
Het is heel erg budget.
Het zal zn werk vast wel doen, maar ja het heeft natuurlijk niet de kwaliteit van Asus, Gigabyte, of MSI.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan