Greetings...
Ik ben nog een noob op computergebied, dus neem me niet kwalijk als ik domme vragen stel
Ik wil zelf een computer samenstellen. Daarvoor heb ik inmiddels geleerd dat ik de volgende onderdelen nodig heb:
1: processor
2: besturing
3: moederbord
4: geheugen
5: harddisk
6: videokaart
7: kast
8: dvd RW
9: voeding
10: koeling
optioneel zijn de volgende:
11: cardreader
12: extra harddisk
13: netwerkkaart + wireless
waar heb ik de computer voor nodig?.. voor alles.. Gaming, zakelijk, beeldbewerking, rendering etc etc...
dik gedrukt heeft mijn voorkeur tot nu toe:
ad 1) processor
Ik heb inmiddels begrepen dat Intel AMD-Athlon overstijgt, dus ik wil een Intel-processor, een goede. Mijn voorstel is de volgende: Intel Core 2 Duo E8500. Is deze een beetje up to date? The quad processoren werken niet naar behoren, right? Budget = ca. E 220
ad 2) Besturing (OS)
Vista zit nog met veel beginnersfouten, dus ga ik voor windows XP. Moet ik de professional of home-edition gebruiken? Of moet ik toch met vista gaan werken?
Buget = ca. E 150
ad 3) moederboard, of mobo voor de diehards. Jaja ik heb weer wat geleerd..
Geen flauw idee! Mét sound on board. Ik wil er wel een losse videokaart op kunnen gebruiken (zie ad. 6). Enig idee? Is dit een goede?: 946GZ7MA-8KS2H
ad 4) Geheugen
Corsair 4096MB DDr2. of niet? 4 GB voor evt. gebruik van Vista. Budget = n.v.t.
ad 5) harddisk,
2 stuks, ieder 500MB. goede prijs/kwaliteit verhouding. Voorstel: WD 500GB,Caviar GP.. ?? Budget = ca. E 70 per stuk.
ad 6) videokaart
Voorstel: ASUS EAH3870X2/G/3DHTI/1G Waarom? geen flauw idee
Moet wel een beetje een goede zijn die ook het nieuwste spel aankan.. En wanneer moet je twee videokaarten nemen? Budget = ca. E 250
ad 7) omhuizing
...kan alles zijn, zonder poespas, wel met min. 8 USB slots. Mag oerlelijk zijn. Budget ca. E 40
ad 8) DVD-RW
voorstel: DVD-E818A/A6/QT_B+W/G/AS Kan ook anders. Misschien wel dual layer writer... Budget = ca. E20
ad 9) voeding
Ja weet ik veel. Deze of zo? : corsair 550W ATX PSU Is 550 W well genoeg? Budget ca. E 70
ad 10) Koeling
Hier heb ik helemaal geen verstand van...enig idee? Het moet er uiteraard een zijn die genoeg koelt, genoeg en niet te duur.Of zit dit al inbegrepen bij een van de voorstaande onderdelen? Budget = ??
ad 11-12-13 Overig
Heb een Cardreader nodig, een netwerkkaartje (ook wireless), bluetooth en andere geintjes die ik nog mis.
Totale budget = max E 1500
Ik weet, tis veel gevraagd, maar jullie weten dit vast beter dan ik, en misschien heb je even de tijd..
Bedankt alvast!
Dutch01
Ik ben nog een noob op computergebied, dus neem me niet kwalijk als ik domme vragen stel

Ik wil zelf een computer samenstellen. Daarvoor heb ik inmiddels geleerd dat ik de volgende onderdelen nodig heb:
1: processor
2: besturing
3: moederbord
4: geheugen
5: harddisk
6: videokaart
7: kast
8: dvd RW
9: voeding
10: koeling
optioneel zijn de volgende:
11: cardreader
12: extra harddisk
13: netwerkkaart + wireless
waar heb ik de computer voor nodig?.. voor alles.. Gaming, zakelijk, beeldbewerking, rendering etc etc...
dik gedrukt heeft mijn voorkeur tot nu toe:
ad 1) processor
Ik heb inmiddels begrepen dat Intel AMD-Athlon overstijgt, dus ik wil een Intel-processor, een goede. Mijn voorstel is de volgende: Intel Core 2 Duo E8500. Is deze een beetje up to date? The quad processoren werken niet naar behoren, right? Budget = ca. E 220
ad 2) Besturing (OS)
Vista zit nog met veel beginnersfouten, dus ga ik voor windows XP. Moet ik de professional of home-edition gebruiken? Of moet ik toch met vista gaan werken?
Buget = ca. E 150
ad 3) moederboard, of mobo voor de diehards. Jaja ik heb weer wat geleerd..

Geen flauw idee! Mét sound on board. Ik wil er wel een losse videokaart op kunnen gebruiken (zie ad. 6). Enig idee? Is dit een goede?: 946GZ7MA-8KS2H
Deze is wel wat goedkoop want mijn budget gaat tot ca. E 150The 946GZ7MA-8KS2H supports Intel® Core™2 Quad, Core™2 Extreme and Core™2 Duo processors, including those with 1066MHz FSB. This board also includes onboard graphics powered by the Intel® GMA3000 chip. SATAII, 7.1channel audio, Gigabit LAN and 8x USB2.0 ports make this board the ideal choice for business and home office PCs. This motherboard supports Microsoft Windows Vista Premium.
ad 4) Geheugen
Corsair 4096MB DDr2. of niet? 4 GB voor evt. gebruik van Vista. Budget = n.v.t.
ad 5) harddisk,
2 stuks, ieder 500MB. goede prijs/kwaliteit verhouding. Voorstel: WD 500GB,Caviar GP.. ?? Budget = ca. E 70 per stuk.
ad 6) videokaart
Voorstel: ASUS EAH3870X2/G/3DHTI/1G Waarom? geen flauw idee

ad 7) omhuizing
...kan alles zijn, zonder poespas, wel met min. 8 USB slots. Mag oerlelijk zijn. Budget ca. E 40
ad 8) DVD-RW
voorstel: DVD-E818A/A6/QT_B+W/G/AS Kan ook anders. Misschien wel dual layer writer... Budget = ca. E20
ad 9) voeding
Ja weet ik veel. Deze of zo? : corsair 550W ATX PSU Is 550 W well genoeg? Budget ca. E 70
ad 10) Koeling
Hier heb ik helemaal geen verstand van...enig idee? Het moet er uiteraard een zijn die genoeg koelt, genoeg en niet te duur.Of zit dit al inbegrepen bij een van de voorstaande onderdelen? Budget = ??
ad 11-12-13 Overig
Heb een Cardreader nodig, een netwerkkaartje (ook wireless), bluetooth en andere geintjes die ik nog mis.
Totale budget = max E 1500
Ik weet, tis veel gevraagd, maar jullie weten dit vast beter dan ik, en misschien heb je even de tijd..
Bedankt alvast!
Dutch01
Laatst bewerkt: