Het samenstellen van een computer.. advies gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutch01

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2008
Greetings...

Ik ben nog een noob op computergebied, dus neem me niet kwalijk als ik domme vragen stel ;)

Ik wil zelf een computer samenstellen. Daarvoor heb ik inmiddels geleerd dat ik de volgende onderdelen nodig heb:

1: processor
2: besturing
3: moederbord
4: geheugen
5: harddisk
6: videokaart
7: kast
8: dvd RW
9: voeding
10: koeling

optioneel zijn de volgende:

11: cardreader
12: extra harddisk
13: netwerkkaart + wireless

waar heb ik de computer voor nodig?.. voor alles.. Gaming, zakelijk, beeldbewerking, rendering etc etc...

dik gedrukt heeft mijn voorkeur tot nu toe:

ad 1) processor
Ik heb inmiddels begrepen dat Intel AMD-Athlon overstijgt, dus ik wil een Intel-processor, een goede. Mijn voorstel is de volgende: Intel Core 2 Duo E8500. Is deze een beetje up to date? The quad processoren werken niet naar behoren, right? Budget = ca. E 220

ad 2) Besturing (OS)
Vista zit nog met veel beginnersfouten, dus ga ik voor windows XP. Moet ik de professional of home-edition gebruiken? Of moet ik toch met vista gaan werken?
Buget = ca. E 150

ad 3) moederboard, of mobo voor de diehards. Jaja ik heb weer wat geleerd..;)
Geen flauw idee! Mét sound on board. Ik wil er wel een losse videokaart op kunnen gebruiken (zie ad. 6). Enig idee? Is dit een goede?: 946GZ7MA-8KS2H
The 946GZ7MA-8KS2H supports Intel® Core™2 Quad, Core™2 Extreme and Core™2 Duo processors, including those with 1066MHz FSB. This board also includes onboard graphics powered by the Intel® GMA3000 chip. SATAII, 7.1channel audio, Gigabit LAN and 8x USB2.0 ports make this board the ideal choice for business and home office PCs. This motherboard supports Microsoft Windows Vista Premium.
Deze is wel wat goedkoop want mijn budget gaat tot ca. E 150

ad 4) Geheugen
Corsair 4096MB DDr2. of niet? 4 GB voor evt. gebruik van Vista. Budget = n.v.t.

ad 5) harddisk,
2 stuks, ieder 500MB. goede prijs/kwaliteit verhouding. Voorstel: WD 500GB,Caviar GP.. ?? Budget = ca. E 70 per stuk.

ad 6) videokaart
Voorstel: ASUS EAH3870X2/G/3DHTI/1G Waarom? geen flauw idee ;) Moet wel een beetje een goede zijn die ook het nieuwste spel aankan.. En wanneer moet je twee videokaarten nemen? Budget = ca. E 250

ad 7) omhuizing
...kan alles zijn, zonder poespas, wel met min. 8 USB slots. Mag oerlelijk zijn. Budget ca. E 40

ad 8) DVD-RW
voorstel: DVD-E818A/A6/QT_B+W/G/AS Kan ook anders. Misschien wel dual layer writer... Budget = ca. E20

ad 9) voeding
Ja weet ik veel. Deze of zo? : corsair 550W ATX PSU Is 550 W well genoeg? Budget ca. E 70

ad 10) Koeling
Hier heb ik helemaal geen verstand van...enig idee? Het moet er uiteraard een zijn die genoeg koelt, genoeg en niet te duur.Of zit dit al inbegrepen bij een van de voorstaande onderdelen? Budget = ??

ad 11-12-13 Overig
Heb een Cardreader nodig, een netwerkkaartje (ook wireless), bluetooth en andere geintjes die ik nog mis.

Totale budget = max E 1500

Ik weet, tis veel gevraagd, maar jullie weten dit vast beter dan ik, en misschien heb je even de tijd..

Bedankt alvast!

Dutch01

Laatst bewerkt:
Greetings...

Ik ben nog een noob op computergebied, dus neem me niet kwalijk als ik domme vragen stel ;)

Ik wil zelf een computer samenstellen. Daarvoor heb ik inmiddels geleerd dat ik de volgende onderdelen nodig heb:

1: processor
2: besturing
3: moederbord
4: geheugen
5: harddisk
6: videokaart
7: kast
8: dvd RW
9: voeding
10: koeling

optioneel zijn de volgende:

11: cardreader
12: extra harddisk
13: netwerkkaart + wireless

waar heb ik de computer voor nodig?.. voor alles.. Gaming, zakelijk, beeldbewerking, rendering etc etc...

dik gedrukt heeft mijn voorkeur tot nu toe:

ad 1) processor
Ik heb inmiddels begrepen dat Intel AMD-Athlon overstijgt, dus ik wil een Intel-processor, een goede. Mijn voorstel is de volgende: Intel Core 2 Duo E8500. Is deze een beetje up to date? The quad processoren werken niet naar behoren, right? Budget = ca. E 220

ad 2) Besturing (OS)
Vista zit nog met veel beginnersfouten, dus ga ik voor windows XP. Moet ik de professional of home-edition gebruiken? Of moet ik toch met vista gaan werken?
Buget = ca. E 150

ad 3) moederboard, of mobo voor de diehards. Jaja ik heb weer wat geleerd..;)
Geen flauw idee! Mét sound on board. Ik wil er wel een losse videokaart op kunnen gebruiken (zie ad. 6). Enig idee? Budget = ca. E 150

ad 4) Geheugen
Corsair 4096MB DDr2. of niet? 4 GB voor evt. gebruik van Vista. Budget = n.v.t.

ad 5) harddisk,
2 stuks, ieder 500MB. goede prijs/kwaliteit verhouding. Voorstel: WD 500GB,Caviar GP.. ?? Budget = ca. E 70 per stuk.

ad 6) videokaart
Voorstel: ASUS EAH3870X2/G/3DHTI/1G Waarom? geen flauw idee ;) Moet wel een beetje een goede zijn die ook het nieuwste spel aankan.. Budget = ca. E 250

ad 7) omhuizing
...kan alles zijn, zonder poespas, wel met min. 8 USB slots. Mag oerlelijk zijn. Budget ca. E 40

ad 8) DVD-RW
voorstel: DVD-E818A/A6/QT_B+W/G/AS Kan ook anders. Misschien wel dual layer writer... Budget = ca. E20

ad 9) voeding
Ja weet ik veel. Deze of zo? : corsair 550W ATX PSU Is 550 W well genoeg? Budget ca. E 70

ad 10) Koeling
Hier heb ik helemaal geen verstand van...enig idee? Het moet er uiteraard een zijn die genoeg koelt, genoeg en niet te duur.Of zit dit al inbegrepen bij een van de voorstaande onderdelen? Budget = ??

ad 11-12-13 Overig
Heb een Cardreader nodig, een netwerkkaartje (ook wireless), bluetooth en andere geintjes die ik nog mis.

Totale budget = max E 1500

Ik weet, tis veel gevraagd, maar jullie weten dit vast beter dan ik, en misschien heb je even de tijd..

Bedankt alvast!

Dutch01

Ik weet wel dat met gamen soms de quad wel eens problemen geeft, maar ik had er met mijn systeem geen problemen mee. Dus ik ging voor de quadcore maar goed. ieder zijn eigen keus.

Windows Vista ben ik niet bekend mee, maar voor zo ver ik weet zijn er wat fouten weg gewerkt (toch?). Maar ik zou ook voor XP gaan.

De rest moet je maar even op de echte Hware kenners wachten.. zoveel weet ik daar niet van.

Ok, ik ben zover. Is dit wat? :

moederbord Asus*P5QC*(Sound, Gb-LAN, FW, SATAII RAID)
kast Cooler Master elite 333
extra front fan Scythe*S-Flex 800*(Retail, Zwart, 3-pins/4-pins)

processor Intel Core 2 Duo E8500 [BX80570E8500]
video GigaByte*GeForce 9600GT 1025mb
dvd Pioneer DVR-215DBK
voeding Cooler Master Real Power M620
3,5" floppydrive NEC 3.5 Diskette Drive 1.44MB Zwart
parallelle aansluiting
hdd. (raid 5) Western Digital*Caviar SE16*(Bulk, WD5000AAKS)
Western Digital*Caviar SE16*(Bulk, WD5000AAKS)
Western Digital*Caviar SE16*(Bulk, WD5000AAKS)

besturing XP-professional, servicepack 2
geheugen OCZ DIMM 4GB DDR2 1066 (PC8500) CL5 (kit 2x2GB)Reaper HPC
cardreader Interne Cardreader/Multipanel 3,5"+5,25"

Kosten totaal, E1.020 (dank aan tweakers)

Laatst bewerkt:
Ja die is opzich wel goed. maarrehh..

- Hoeveel watt is de voeding

Ik vind het niet echt noodzakelijk om een DDR3-ready moederbord te nemen.
ALs je nu al 4 GB ddr2 erop knalt, dan kan ik me echt niet voorstellen dat je daar straks opeens DDR3 geheugen voor gaat kopen.
Dat zou ik een erg rare stap vinden. Zeker met het feit dat je tot 16 GB DDR2 kan plaatsen en maar tot 8 GB DDR3.

Processor: Gamen heeft het meest aan een E8500.
Maar beeldbewerking / rendering klinkt voor mij als een nogal CPU-intensieve taak. En vermoedelijk met Quad core ondersteuning.
Dan zou ik dus kiezen voor de Q9550. Maar ik weet niet of je deze te duur vind.

Videokaart:
Ik zou minimaal een 9800GT erin plaatsen. En als je nog wat geld over hebt een GTX260 of HD4870.

Ik vind het niet echt noodzakelijk om een DDR3-ready moederbord te nemen.
ALs je nu al 4 GB ddr2 erop knalt, dan kan ik me echt niet voorstellen dat je daar straks opeens DDR3 geheugen voor gaat kopen.
Dat zou ik een erg rare stap vinden. Zeker met het feit dat je tot 16 GB DDR2 kan plaatsen en maar tot 8 GB DDR3.

Processor: Gamen heeft het meest aan een E8500.
Maar beeldbewerking / rendering klinkt voor mij als een nogal CPU-intensieve taak. En vermoedelijk met Quad core ondersteuning.
Dan zou ik dus kiezen voor de Q9550. Maar ik weet niet of je deze te duur vind.

Videokaart:
Ik zou minimaal een 9800GT erin plaatsen. En als je nog wat geld over hebt een GTX260 of HD4870.

Dank je mars, daar had ik wat aan :)

Ik zat al wat te twijfelen over het moederbord, zo ook over die 2e SATA controller, waarvan ik eigenlijk niet weet waarvoor hij dient, heh :o. Ik dacht eerst dat ik die hdd's in raid 5 op de eerste controller zou zetten, en de dvd-RW op de 2e maar dat maakt volgens mij niets uit, in die zin dat alles gewoon op die eerste geknald kan worden.

Die quad, misschien ga ik nog overstag, maar buiten rendering en beeldbewerking speel ik graag een spelletje, en werk ik net zoveel nog met andere programma's. Dus ik dacht, ik neem een processor die overall het beste is, en dan komt die duo-core goed uit de bus, ook volgens de consumentenbond.

en je hebt gelijk over dat ddr-3...dat laat ik varen.... Nu nog even een goed moederbordje opzoeken...

videokaart...9800GT...hmmm, wellicht :)

weet je trouwens of die 4 gig wel werkt? in andere woorden, is dat geen 3.2 gig effectief omdat mijn windows XP een 32bit versie is?

weet je trouwens of die 4 gig wel werkt? in andere woorden, is dat geen 3.2 gig effectief omdat mijn windows XP een 32bit versie is?
Het is effectief 3,2. (ligt aan het videokaart geheugen: Het is in XP maximaal 4 gig - het videokaart geheugen)
Maar als je over wilt stappen op 64bits in de toekomst, dan is 4 wel makkelijk.
Het prijsverschil is niet zo groot tussen 3 en 4 gig.

Het is effectief 3,2. (ligt aan het videokaart geheugen: Het is in XP maximaal 4 gig - het videokaart geheugen).

Dit snap ik niet... Dat het 3,2 gig is, ligt dat aan het videokaart geheugen?

Het videokaart geheugen is DDR-3, dus dat gebruikt zijn volle potentie, of bedoel je dat niet? En in welke XP, de 32 bit of de 64-bit versie?

Over het geheugen heb ik trouwens nog een vraag, ier geplaatst. Misschien kun je melpen?: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=378097

Laatst bewerkt:
Dit snap ik niet... Dat het 3,2 gig is, ligt dat aan het videokaart geheugen?

Het videokaart geheugen is DDR-3, dus dat gebruikt zijn volle potentie, of bedoel je dat niet? En in welke XP, de 32 bit of de 64-bit versie?

Over het geheugen heb ik trouwens nog een vraag, ier geplaatst. Misschien kun je melpen?: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=378097

Het gaat om al het geheugen in je computer. Een 32bits besturingssysteem kan maar 4 GB registreren (dus gebruiken). En in je computer zit geheugen op je processor (max 12MB geloof ik: doet er dus niet toe), op je videokaart (bijv 512MB) en natuurlijk je interne geheugen op je moederbord.
Dit laatste geheugen wordt het laatste geregistreerd. Dus van de max 4 gig gaat eerst het videokaartgeheugen af (bijv 512MB) en dus blijft dus het restant over.
Heb je een videokaart 1 GB geheugen, dan houd je nog minder over.

Kies je voor 2 kaarten 1 GB in CF/SLI dan heb je nog maximaal 2 GB over. Daarom moet je in Vista dan echt 64 bit gebruiken: 2GB met vista is gewoon veel te weinig.

Dus met windows XP 32bit is het onzin om een moederbord te kiezen waar je 8 of 16 GB in kan stoppen?

Als je nu XP 64 bit zou nemen is dit probleem opgelost, of niet? Maar dan zou je problemen met drivers kunnen hebben, right? of valt dit wel mee?

Dus met windows XP 32bit is het onzin om een moederbord te kiezen waar je 8 of 16 GB in kan stoppen?

Als je nu XP 64 bit zou nemen is dit probleem opgelost, of niet? Maar dan zou je problemen met drivers kunnen hebben, right? of valt dit wel mee?
Ja en Ja en het valt volgens mij niet mee.
Xp 64 is echt niet zo goed. En het is een versie die volgens mij door alles en iedereen genegeerd wordt.
Dit in tegenstelling tot Vista 64 bit.

Anderzijds kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment wel wil overstappen. Dus dan is een moederbord waar 8of 16GB in kan wel handig.
Volgens mij zijn er niet veel moederborden die geen 8 GB ondersteunen.

Ja en Ja en het valt volgens mij niet mee.
Xp 64 is echt niet zo goed. En het is een versie die volgens mij door alles en iedereen genegeerd wordt.
.

Als ik nu kijk naar de hardwarecomponenten die ik heb geselecteerd, en de drivers die je er voor nodig heb, zie ik dat op de site van de fabrikanten er drivers aanwezig zijn voor al deze onderdelen in de XP 64 bit variant. Dus in feite zijn de drivers voorradig. Meer dan deze hardware-drivers heb ik toch niet nodig?

Al de 32-bit software werkt toch gewoon op XP 64 bit?

Als dit allemaal zo is, dan kan er toch niet veel meer mis gaan met XP 64 bit, of wel?

Als ik nu kijk naar de hardwarecomponenten die ik heb geselecteerd, en de drivers die je er voor nodig heb, zie ik dat op de site van de fabrikanten er drivers aanwezig zijn voor al deze onderdelen in de XP 64 bit variant. Dus in feite zijn de drivers voorradig. Meer dan deze hardware-drivers heb ik toch niet nodig?

Al de 32-bit software werkt toch gewoon op XP 64 bit?

Als dit allemaal zo is, dan kan er toch niet veel meer mis gaan met XP 64 bit, of wel?
dat de 32 bit software trager werkt.
Ik dacht namelijk dat dit in xp het geval is (weet t niet 100% zeker).
En je hardware kan wel drivers hebben voor 64 bit. Maar dan nog is de vraag of het goed ontwikkelde drivers zijn. Ik zou het gewoon niet doen. Ga dan gewoon gelijk Vista 64 bit draaien. Zo slecht is Vista niet meer. Zolang je maar zorgt voor genoeg geheugen.

ja s h i t, nu weet ik het niet meer, en ik dacht dat ik er uit was.. ;)

Ik hoor van velen dat ik nog snel windows XP moet nemen voordat het niet meer kan. Maar ik wil ook gebruik maken van 4 gb geheugen, en geen 3.

Goed.. Vista... 64 bit. Als op XP 64 bit programma's van 32 bit langzamer draaien, dan geld dat ook voor vista 64 bit, of niet?

Zijn er nog grote nadelen van Vista 64 bit?

(bedankt trouwens marsmannetje, voor je hulp al die tijd :) )

ja s h i t, nu weet ik het niet meer, en ik dacht dat ik er uit was.. ;)

Ik hoor van velen dat ik nog snel windows XP moet nemen voordat het niet meer kan. Maar ik wil ook gebruik maken van 4 gb geheugen, en geen 3.

Goed.. Vista... 64 bit. Als op XP 64 bit programma's van 32 bit langzamer draaien, dan geld dat ook voor vista 64 bit, of niet?

Zijn er nog grote nadelen van Vista 64 bit?

(bedankt trouwens marsmannetje, voor je hulp al die tijd :) )

behalve dat Vista 64 bit wel goed ondersteunt wordt. Vista 64 bit wordt al veel gebruikt, dus wordt er steeds meer rekening mee gehouden.
Maar XP 32 bit is ook gewoon erg fijn. Ik draai nog steeds 32 bit ondanks dat ik 4 gig in mijn pc heb zitten.

Dan ben ik eruit!

windows XP 32 bit wordt het, en als we wat verder weg zijn vista 64 bit...
Gygabyte 9800GT 512MB videokaart...en niet die 9600 van 1 TB...dan houd ik meer intern geheugen over van die 4 GB DDR2 Ram.. :)

dank je mars

Dan ben ik eruit!

windows XP 32 bit wordt het, en als we wat verder weg zijn vista 64 bit...
Gygabyte 9800GT 512MB videokaart...en niet die 9600 van 1 TB...dan houd ik meer intern geheugen over van die 4 GB DDR2 Ram.. :)

dank je mars

Ja. En die 9800GT is beter dan een 9600

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan