• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meest voorkomende waarde in cel weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjkater

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Ik heb een excel blad waar ik graag de meest voorkomende waarde in een rij wil weergeven in een bepaalde cel.
Ik heb een voorbeeld toegevoegd als bijlage.

Hopelijk weet een van jullie de oplossing!

Alvast bedankt!

Bram

Bijlagen

Beste bjkater ;)

Met de formule MODUS kan je het meest voorkomende waarde uit een reeks bepalen.
TEST1 en TEST2 zijn geen waardes.

Zet je in A1:E1 het volgende 1 2 1 2 2 dan zal hij met de formule =MODUS(A1:E1) 2 geven als resultaat.

Voor tekst weet ik het niet !

Groetjes Danny. :thumb:

Beste bjkater ;)

Met de formule MODUS kan je het meest voorkomende waarde uit een reeks bepalen.
TEST1 en TEST2 zijn geen waardes.

Zet je in A1:E1 het volgende 1 2 1 2 2 dan zal hij met de formule =MODUS(A1:E1) 2 geven als resultaat.

Voor tekst weet ik het niet !

Groetjes Danny. :thumb:

Bedankt voor je reactie, maar ik ben op zoek naar iets om de meest voorkomende tekst te bepalen....In ieder geval bedankt voor de moeite. :)

Heeft iemand anders nog ideeen? alvast bedankt!

Je kan deze formule gebruiken in E4:

=INDEX(A1:E1;1;MAX(ALS(AANTAL.ALS($A$1:$E$1;A1:E1)=MAX(AANTAL.ALS($A$1:$E$1;A1:E1));KOLOM(A1:E1);-1)))

Wel afsluiten mer ctrl+shift+ENTER, want het is een matrixformule. Bij een gelijke 'stand' wordt het laatst voorkomend woord genomen.

Je kan deze formule gebruiken in E4:

=INDEX(A1:E1;1;MAX(ALS(AANTAL.ALS($A$1:$E$1;A1:E1)=MAX(AANTAL.ALS($A$1:$E$1;A1:E1));KOLOM(A1:E1);-1)))

Wel afsluiten mer ctrl+shift+ENTER, want het is een matrixformule. Bij een gelijke 'stand' wordt het laatst voorkomend woord genomen.

Kan het kloppen dat dit niet werkt wanneer ik de brongegevens in een ander tabblad heb staan?
Wanneer ik de verwijzing naar cel A1:E1 wijzig in de data op een ander tabblad, dan krijg ik #WAARDE! als foutmelding....

Alvast bedankt!

Kan het kloppen dat dit niet werkt wanneer ik de brongegevens in een ander tabblad heb staan?
Wanneer ik de verwijzing naar cel A1:E1 wijzig in de data op een ander tabblad, dan krijg ik #WAARDE! als foutmelding....

Alvast bedankt!

Dit moet ook werken wanneer de data op een ander blad staat.
Voor de correcte syntax kan het helpen de formule eerst in je voorbeeldbestand te plaatsen (afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER), vervolgens dan je bereik A1:E1 te knippen en te plakken in een ander blad. De formule past zich dan aan, aan de juiste bereiken en dan zie je de juiste syntax voor verwijzingen naar een ander blad.

Dit moet ook werken wanneer de data op een ander blad staat.
Voor de correcte syntax kan het helpen de formule eerst in je voorbeeldbestand te plaatsen (afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER), vervolgens dan je bereik A1:E1 te knippen en te plakken in een ander blad. De formule past zich dan aan, aan de juiste bereiken en dan zie je de juiste syntax voor verwijzingen naar een ander blad.

Ik heb het geprobeerd, maar het wil me echt niet lukken.
Ik heb het bereik geknipt en geplakt in het andere blad, maar ik krijg nu de melding #VERW!
ik heb het bestand even nagemaakt zoals ik het ook daadwerkelijk wil hebben. Hopelijk lukt het jou / jullie wel om de formule goed te maken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Bram

Bijlagen

Probeer deze formule eens in C2 van het blad inleenpersoneel.

Code:
=INDEX(Planning!F34:J34;1;MAX(ALS(AANTAL.ALS(Planning!$F34:$J34;Planning!F34:J34)=MAX(AANTAL.ALS(Planning!$F34:$J34;Planning!F34:J34));KOLOM(Planning!F34:J34);-1))-(MAX(KOLOM(Planning!F34:J34))-MIN(KOLOM(Planning!F34:J34)))-1)

Ook een matrixformule dus afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.

Probeer deze formule eens in C2 van het blad inleenpersoneel.

Code:
=INDEX(Planning!F34:J34;1;MAX(ALS(AANTAL.ALS(Planning!$F34:$J34;Planning!F34:J34)=MAX(AANTAL.ALS(Planning!$F34:$J34;Planning!F34:J34));KOLOM(Planning!F34:J34);-1))-(MAX(KOLOM(Planning!F34:J34))-MIN(KOLOM(Planning!F34:J34)))-1)

Ook een matrixformule dus afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.

Bedankt, tot zover werkt het prima, alleen zit ik nog met 1 ding en dat is het volgende:

De meest voorkomende waarde wordt alleen weergeven bij een 'stand' van 3-2.
Ik heb in het planningsblad ook regels staan, waar van de 5 maar 1 cel ingevuld staat.
Nu wil ik graag dat excel deze waarde dan weergeeft in de cel i.p.v. de waarde 0.
Is dit mogelijk? Ik heb weer een voorbeeldje in de bijlage geplaatst.

Alvast bedankt.

Bram

Bijlagen

Bedankt, tot zover werkt het prima, alleen zit ik nog met 1 ding en dat is het volgende:

De meest voorkomende waarde wordt alleen weergeven bij een 'stand' van 3-2.
Ik heb in het planningsblad ook regels staan, waar van de 5 maar 1 cel ingevuld staat.
Nu wil ik graag dat excel deze waarde dan weergeeft in de cel i.p.v. de waarde 0.
Is dit mogelijk? Ik heb weer een voorbeeldje in de bijlage geplaatst.

Alvast bedankt.

Bram

Je hebt de formule in C2 blijkbaar niet afgesloten met CTRL+SHIFT+ENTER. Doe je dit wel dan geeft hij bij mij wel het correcte resultaat weer.

Je hebt de formule in C2 blijkbaar niet afgesloten met CTRL+SHIFT+ENTER. Doe je dit wel dan geeft hij bij mij wel het correcte resultaat weer.

In het voorbeeldbestand is dat inderdaad het geval, maar in mijn eigen blad, waar ik de formules naartoe heb gekopieerd is dit niet het geval.
Zie bijlage, alvast bedankt!

Bijlagen

Je moet de formule ook helemaal copieren. Je vergeet achteraan een gedeelte (vanaf de laatste min functie). Kijk dit maar even na, en dan zal ie normaal wel werken.

Je moet de formule ook helemaal copieren. Je vergeet achteraan een gedeelte (vanaf de laatste min functie). Kijk dit maar even na, en dan zal ie normaal wel werken.

Je hebt helemaal gelijk, mijn excuses!
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan