Hallo allemaal,
Ik zou graag voor onze website een contactformulier willen maken, zodat bezoekers vragen kunnen stellen via de site. Aangezien ik alleen de basis van HTML redelijk ken, gaat me dat niet in me eentje lukken. Graag zou ik hierbij wat hulp willen.
Ik heb even op een blaadje opgeschreven hoe het er uit moet komen te zien en wat er moet gebeuren:
Contactformulier (contact.html)
Het formulier zelf moet dit bevatten:
"Naam"
"E-mail adres"
"Onderwerp"
"Bericht" (textarea)
"Stuur mij een kopie" (checkbox)
"Captcha-vraag" (om spammers tegen te gaan, een simpele vraag)
"Verzend" knop
"Wis alles" knop
Alle velden moeten worden ingevuld (behalve de checkbox, dat is niet verplicht).
Als er op "Verzend" geklikt wordt, moet er voor het verzenden eerst gecontroleerd worden of:
"Naam" een waarde heeft; zo niet: "U heeft geen naam ingevuld"
"E-mail adres" een waarde heeft; zo niet: "U heeft geen e-mail adres ingevuld"
"E-mail adres" de waarden '@' en '.' bevatten; zo niet: "U heeft een ongeldig e-mail adres ingevuld"
"Onderwerp" een waarde heeft; zo niet: "U heeft geen onderwerp ingevuld"
"Bericht" een waarde heeft; zo niet: "U heeft geen bericht ingevuld"
"Captcha-vraag" de juiste waarde heeft; zo niet: "U heeft de captcha-vraag fout beantwoord"
Als er meerdere dingen niet (correct) zijn ingevuld, moet hij alle foutmeldingen in 1 keer geven.
Als al het bovenstaande true is, moet ie controleren of:
"Stuur mij een kopie" is aangevinkt; zo ja: send to: 1. "E-mail adres" 2. mijn e-mail adres
Zo nee: send to: 1. mijn e-mail adres
Het onderwerp van de mail moet zijn: "Bericht via de ...website"
Dan: het mailtje is verstuurd.
Als "Stuur mij een kopie" is aangevinkt, moet er worden doorgelinkt naar 'contact1.html'.
Als dat niet is aangevinkt, moet er worden doorgelinkt naar 'contact2.html'.
En tot slot; het uitlijnen.
Ik had dit in gedachten:
Bij de velden "Naam", "E-mail adres", "Onderwerp", "Bericht" en "Captcha-vraag" moeten er 2 denkbeeldige kolommen komen, de linker kleiner dan de rechter. Bij beide kolommen moet alles links worden uitgelijnd.
Bij het veld "Stuur mij een kopie" komen ook weer 2 denkbeeldige kolommen, waarbij de linker kolom links wordt uitgelijnd en de rechter kolom wordt gecentreerd.
Bij de "Verzend" en "Wis alles" knoppen, komen er ook weer 2 denkbeeldige kolommen, waarbij de "Verzend" knop in de linker kolom wordt gecentreerd en de "Wis alles" knop in de rechter kolom wordt gecentreerd.
Alvast heel erg bedankt voor elke hulp.
Ik zou graag voor onze website een contactformulier willen maken, zodat bezoekers vragen kunnen stellen via de site. Aangezien ik alleen de basis van HTML redelijk ken, gaat me dat niet in me eentje lukken. Graag zou ik hierbij wat hulp willen.
Ik heb even op een blaadje opgeschreven hoe het er uit moet komen te zien en wat er moet gebeuren:
Contactformulier (contact.html)
Het formulier zelf moet dit bevatten:
"Naam"
"E-mail adres"
"Onderwerp"
"Bericht" (textarea)
"Stuur mij een kopie" (checkbox)
"Captcha-vraag" (om spammers tegen te gaan, een simpele vraag)
"Verzend" knop
"Wis alles" knop
Alle velden moeten worden ingevuld (behalve de checkbox, dat is niet verplicht).
Als er op "Verzend" geklikt wordt, moet er voor het verzenden eerst gecontroleerd worden of:
"Naam" een waarde heeft; zo niet: "U heeft geen naam ingevuld"
"E-mail adres" een waarde heeft; zo niet: "U heeft geen e-mail adres ingevuld"
"E-mail adres" de waarden '@' en '.' bevatten; zo niet: "U heeft een ongeldig e-mail adres ingevuld"
"Onderwerp" een waarde heeft; zo niet: "U heeft geen onderwerp ingevuld"
"Bericht" een waarde heeft; zo niet: "U heeft geen bericht ingevuld"
"Captcha-vraag" de juiste waarde heeft; zo niet: "U heeft de captcha-vraag fout beantwoord"
Als er meerdere dingen niet (correct) zijn ingevuld, moet hij alle foutmeldingen in 1 keer geven.
Als al het bovenstaande true is, moet ie controleren of:
"Stuur mij een kopie" is aangevinkt; zo ja: send to: 1. "E-mail adres" 2. mijn e-mail adres
Zo nee: send to: 1. mijn e-mail adres
Het onderwerp van de mail moet zijn: "Bericht via de ...website"
Dan: het mailtje is verstuurd.
Als "Stuur mij een kopie" is aangevinkt, moet er worden doorgelinkt naar 'contact1.html'.
Als dat niet is aangevinkt, moet er worden doorgelinkt naar 'contact2.html'.
En tot slot; het uitlijnen.
Ik had dit in gedachten:
Bij de velden "Naam", "E-mail adres", "Onderwerp", "Bericht" en "Captcha-vraag" moeten er 2 denkbeeldige kolommen komen, de linker kleiner dan de rechter. Bij beide kolommen moet alles links worden uitgelijnd.
Bij het veld "Stuur mij een kopie" komen ook weer 2 denkbeeldige kolommen, waarbij de linker kolom links wordt uitgelijnd en de rechter kolom wordt gecentreerd.
Bij de "Verzend" en "Wis alles" knoppen, komen er ook weer 2 denkbeeldige kolommen, waarbij de "Verzend" knop in de linker kolom wordt gecentreerd en de "Wis alles" knop in de rechter kolom wordt gecentreerd.
Alvast heel erg bedankt voor elke hulp.