budget-pc voor lichte games...

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik weet nog niet zeker of ik het ga doen maar heb volgende configuratie even uitgezocht om een nieuwe pc te bouwen en ik kom aan zo'n €500.
Ik heb voor 2 casefans gekozen om het lawaai van 1 sneldraaiende fan te voorkomen...

Besturingssysteem ga ik zelf installeren achteraf dus dat heb ik niet meer nodig, wordt waarschijnlijk windows xp in dual boot met ubuntu. Die eerste heb ik trouwens nog.

Verder ben ik van plan het huidige scherm, toetsenbord en overige randapparatuur te behouden dus hieronder volgen enkel de onderdelen om de systeemeenheid zelf te bouwen.

Moederbord: Intel DG33FB
Videokaart: MSI GeForce 8400 GS (256 MB DDR2 PCI-E)
Geheugen: 2 x 1 GB DDR2 800 MHz
CPU: Intel Core 2 Duo E4600
Kaartlezer: Scythe Kama Reader 2
Behuizing: Procase Zirco AX
Harddisk: Hitachi Deskstar 320 GB Sata II
Voeding: Silverstone Strider 400 W
Casefans: 2 x zallman ZM-F3 120 mm

(optische drive hoeft niet want daar heb ik zelf ook nog 1 van op overschot)

Wat denken jullie ervan? Is dit in orde of is er iets in deze configuratie dat voor narigheid kan zorgen?

Vraagje: Welke "lichte" games ga je spelen dan? Want ik heb zelf een tijdje de 8400GS gehad, en ik vond 'm eerlijk gezegt niet veel. (Sims 2 nog niet eens alles high). (Daarvoor is de kaart bovendien ook niet echt voor gemaakt)

als het je ook om sims 3 gaat en dergelijke games, denk ik dat je beter voor dit kaartje kan gaan (hij is wel 50 euro duurder, ik weet niet of dat in je budget past) een 8400gs is namelijk wel een beetje oud. en met de 4770 kan je ook af en toe een wat zwaarder spel draaien. en hij blijft ook in de toekomst wat langer geschikt voor 'lichte' games

ik heb windowsvista premium en draai op de Nvidia 8400GS pci-e
alle spellen die er zijn .. niet altijd op high settings maar goed
sims2 kan die met gemak aan op high quality
battlefield 1942 op medium en een paar race games zoals :
need for speed (alle versies) high en medium
18 wheels of steel : high quality

nog een strategie game :
Supreme Commander: high quality

let wel ik heb een voeding van 500 watt:)
en iets andere systeem maar in princiepe moet het wel kunnen met sims2

De persoon voor wie de pc bestemd is gaat er alleen enkele Sims 2 spellen op spelen. Moest de kaart het niet meteen 'helemaal' aankunnen kan ze na verloop van tijd eventueel nog wel vervangen worden.

Wat betreft die 2 links even enkele opmerkingen:

Bij mij €500 zitten de verzendkosten er al bij. Die zie ik er denk ik nog niet tussenstaan bij azerty en dat is dus weer een extra kost, daarom liever een iets trager systeem dat te betalen is.

Ik heb persoonlijk niets tegen amd, maar de keuze amd of intel is voor mij iets om even bij stil te staan en ik zou voor deze configuratie nooit een amd nemen.

Zo'n radeonkaart vind ik ook meer iets voor een high end pc (dan wel een zwaardere) en dan zou ik dat gebruiken in combinatie met een quadcore (eventueel in zulk geval wel een phenom X4) of een core i7 en dan in combinatie met dit mobo met andere woorden een zware game-pc en geen lichtere.

Mijn configuratie mag dan wel duur lijken, mijns inziens zijn de verschillende onderdelen beter op elkaar afgestemd...

Maar ik wil wel zeker weten dat ik niets over het hoofd heb gezien. Ik heb ook nog nooit een 'zware' videokaart ingebouwd. Met 'zwaar' bedoel ik dat hij extra stroom nodig had van de voeding. Dus ik weet niet waar ik op zou moeten letten bij het aansluiten van de voeding op de videokaart. Ik weet ook niet of de 8400gs zo'n 'zware' kaart is met extra stroom. Heb ik extra stroom nodig voor dit kaartje of niet?

De persoon voor wie de pc bestemd is gaat er alleen enkele Sims 2 spellen op spelen. Moest de kaart het niet meteen 'helemaal' aankunnen kan ze na verloop van tijd eventueel nog wel vervangen worden.

Wat betreft die 2 links even enkele opmerkingen:

Bij mij €500 zitten de verzendkosten er al bij. Die zie ik er denk ik nog niet tussenstaan bij azerty en dat is dus weer een extra kost, daarom liever een iets trager systeem dat te betalen is.
Het goedkopere systeem is 450 euro incl verzenden en assemblage...

Ik heb persoonlijk niets tegen amd, maar de keuze amd of intel is voor mij iets om even bij stil te staan en ik zou voor deze configuratie nooit een amd nemen.
Das vrij vreemd, want AMD levert betere prestaties tegen een lage prijs. Nogal dom om dan voor Intel te kiezen.

Zo'n radeonkaart vind ik ook meer iets voor een high end pc (dan wel een zwaardere)
Een HD4850 is een mainstream kaart en is al een tijd ver verwijderd van highend. Je zou het inmiddels zelfs lowend mainstreamkaart kunnen noemen.

en dan zou ik dat gebruiken in combinatie met een quadcore (eventueel in zulk geval wel een phenom X4) of een core i7 en dan in combinatie met dit mobo met andere woorden een zware game-pc en geen lichtere.
Dus nonsens.

Mijn configuratie mag dan wel duur lijken, mijns inziens zijn de verschillende onderdelen beter op elkaar afgestemd...
Zo zo.... Je durft wel :D

Maar ik wil wel zeker weten dat ik niets over het hoofd heb gezien. Ik heb ook nog nooit een 'zware' videokaart ingebouwd. Met 'zwaar' bedoel ik dat hij extra stroom nodig had van de voeding. Dus ik weet niet waar ik op zou moeten letten bij het aansluiten van de voeding op de videokaart. Ik weet ook niet of de 8400gs zo'n 'zware' kaart is met extra stroom. Heb ik extra stroom nodig voor dit kaartje of niet?
Bij een 8400GS niet.
Boven een HD4670 wel.

Een 8400GS is gewoon een verschrikkelijk slechte keuze. Oud en slecht.
Je kan haast net zo goed een onbaord nemen.

Begrijp me goed: ik wil niet heel negatief doen, maar volgens mij loop je anderhalf jaar achter in het samenstellen van pc's. Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar ik heb wel inmiddels zoveel vertrouwen om te zeggen dat mijn samenstelling meestal goed kloppen en lastig te verbeteren zijn qua prijs-kwaliteit.
En jouw systeem is echt waardeloos. Maar je moet het zelf weten.
Ik zou me in elk geval bedrogen voelen als iemand me zo'n systeem voor 500 euro zou proberen aan te smeren. Maar nu ben ik helaas te negatief aan het doen.

Veel succes in elk geval.

edit:
Nog als aanvulling andere videokaarten:
Low lowend gamen: 8600GT/9500GT/HD4650
Lowend gamen: HD4670/9600GT (best geschikt voor sims 3 op goede resoluties hoor)
(low) midend gamen: HD4830/HD4770/HD4850/9800GT
High midend gamen: HD4870/GTS250/9800GTX+/GTX260 (verschil met low highend is soms klein)
Low Highend gamen: HD4890/GTX275/HD4850X2
Highend gamen: HD4870X2 GTX285
Ultra Highend: GTX295, HD4890 in CF, en andere SLI/CF opties.

Jouw 8400GS zit dus een stuk onder de Low-lowend gamekaarten.

Laatst bewerkt:
Het systeem wat TS had samengesteld zal hooguit zo'n 350 euro kosten, zonder assemblagekn.

http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...[210340]=1&product[10180]=1&product[206673]=1
(maar ik zou nooit voor zo'n systeem kiezen)

Ik wil trouwens best vanavond een pctje samenstellen wat helemaal aansluit op de wensen. Maar dan moet je het lijstje maar eens invullen wat je in dit subforum kan vinden.
Zoveel mogelijk info: dan kan ik er rekening mee houden.

Ok, maar ik denk dat ik het geheugen ook nog wel goedkoper kan vinden dus bij mij kost het ook minder. En de goedkopere heeft een AMD, als de processor de intel core 2 duo E4600 zou zijn of een betere intel zou het ook reeds duurder zijn. AMD leverde vroeger inderdaad betere prestaties, maar iik heb gehoord dat hun volgende cpu's slechter presteerden. Hun nieuwe weet ik niet maar ik zou hun nieuwere cpu's zichzelf eerst laten bewijzen.

Ik zeg niet dat die radeon een high end is, maar voor low end kies ik liever voor nvidia sowieso, ik heb eigenlijk altijd goede ervaringen gehad met nvidia

Ik durf misschien, maar veel pc's zijn gewoonweg 'gemaakt' om instabiel te werken of snel te verslijten en dat wil ik wel voorkomen.

Ik ga toch voor die grafische kaart kiezen dan hoef ik geen onboard te nemen en kan ik hem altijd vervangen als dat nodig is.

Ik had zelf een half jaar terug nog een geforce 6100go en daar was ik vrij tevreden van dus denk dat het ook wel lukt met zo'n 8400GS. Het moet echt ook een budgetpc zijn. En als ik in reclamebladen voor die prijs een pc zie met een pentium 4 dan vind ik het zo'n slechte samenstelling nog niet.

Ik zou zelf zo'n systeem ook nooit meer kiezen maar diegene waarvoor het bestemd is heeft eigenlijk niet meer nodig. De verouderde grafische kaart kan geen kwaad want nieuwe games spelen ze eigenlijk niet. Ik ga deze week de huidige samengestelde configuratie eens met hen doornemen en voor en nadelen overlopen, dan kunnen we nog zien. Als ze het goed vinden ga ik hem zo in elkaar steken.

Ik zat even in dit topic te kijken en was nogaal verbaasd:shocked:
Stel je hebt 2 keuzes:
- een best goed systeem voor €450,-
- een minder goed systeem voor €500,-

Jij kiest voor de 2e optie, alleen maar gebaseerd op "gevoel"', wat iedereen nogal verbaast Is het ook misschien niet slim om de mensen waarvoor je het samenstelt de 2 opties te laten zien, die van jouw en iemand die heel veel kennis van pc's heeft? Dat is denk ik eerlijker tegenover hun, want het zou zonde zijn als zij (hij) de dupe zijn/is van jouw koppigheid(kon geen beter woord vinden)

dat minder goed systeem is volgens de post hierboven geen €500 maar €350

en als dat minder goed systeem voldoende is voor wat het gebruikt zal worden waarom dan €150 teveel uitgeven?

En dat 'gevoel' is niet zomaar een 'gevoel'. Ik lees vaak recensies over moederborden, processoren, etc...

Ik ga hen deze week duidelijk uitleggen welke onderdelen ik aanraad en waarom ik die keuze zou maken. Strookt het niet met wat zij nodig hebben kunnen we het nog steeds herbekijken.

Inderdaad. Koppigheid is het juiste woord.
Een pc samenstellen op gevoel is nu niet zo verstandig.
Doe je dat bij de keuze van de kast, of toetsenbord dan kan ik het me nog voorstellen: daar kijk je de hele tijd tegenaan. Maar de inhoud moet je niet op gevoel uitkiezen.

Of....

Zou het de bedoeling zijn om lekker laag in prijs uit te komen, om zo lekker winst te kunnen maken?
Als je voor 350 euro aan spullen koopt en je verkoopt het voor 500 euro, dan heb je toch 150 euro winst. Zo'n 40% winst dus. Dat is natuurlijk zeker niet gek....
Maar ik ben liever eerlijk dan dat ik (zoveel) winst probeer te maken op pc's die ik voor iemand zou bouwen.

Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van mensen als 'vis ta' bij de aanschaf van pc's.

Vis Ta: als je wel eerlijk bent (maar gewoon niet genoeg kennis hebt om zelf een systeem samen te stellen), dan raadt je ze gewoon een kant en klare computer aan van bijv paradigit.
http://www.paradigit.nl/configurator.php?system=2334

Dan zit je ook op 499 euro. Zet daar dan die Windows XP met ubuntu op en je bent ook klaar. Scheelt je een hoop werk. De mensen hebben gelijk garantie. Veel beter.

Of wat dacht je van deze pc:
http://www.informatique.nl/IQ00003
499 euro, maar dan hebben ze wel een legale Vista erbij. En nog altijd beter dan jouw samenstelling. Weer garantie.

Ik kan alle winkels en webshops wel af gaan: Ze hebben allemaal betere opties voor 500 euro.

Dat degene waar je voor samen stelt geen snellere pc nodig heeft, mag niet betekenen dat ze geen snellere pc mogen krijgen....

(edit: dit bericht was getypt voor het bericht van vis ta van 19.52 -> niet dat dit iets aan mijn bericht veranderd)

Laatst bewerkt:
Nogmaals: ik ben geen afzetter ofzo en als de pc inderdaad goedkoper blijkt te zijn is dat ok. Nu is het wel zo dat hardware in België over het algemeen duurder is.

En ik laat me leiden door de recensies die ik heb gelezen. En misschien iets meer dan anderen. En uiteraard is aan elke configuratie wel iets minder ideaal, maar verander er iets aan om dat te verbeteren en je moet weer een andere component gaan vervangen om het allemaal mooi met elkaar te laten samenwerken en daardoor heb je weer een andere component die je moet vervangen etc... zodanig dat je na een tijdje alsnog een duurdere pc hebt of: een minder goede pc.

Het is niet omdat ik hardware probeer uit te kiezen die misschien al een beetje ouder is dat het een slechte pc is. Moest ik 2 jaar geleden deze configuratie op helpmij hebben gezet zou iedereen het ok bevonden hebben. Maar ik zet liever hardware in elkaar die zich bewezen heeft.

En je kan dan misschien wel een kant-en-klare pc gaan kopen maar om die echt 'goed' te krijgen moet je daar toch ook nog geld tegenaangooien, want tien tegen één koelen ze eigenlijk niet goed genoeg en zijn de meegeleverde voedingen ook maar net voldoende om de pc een half jaartje van stroom te voorzien en daarna versleten te zijn met prestatieproblemen tot gevolg.

En als je een kant-en-klare pc koopt kan je er nauwelijks iets met een 'gerust hart' aan veranderen nadien, want je weet nooit of de nieuwe component bijvoorbeeld compatibel is met het moederbord, als ik de pc zelf in elkaar heb gestoken beschik ik over de handleiding van dit moederbord... Zo heeft de pc ook meer toekomst.

Maar wat zijn dan de 'slechte' punten van deze pc als je weet dat hij eigenlijk niet zwaarder zou moeten zijn?

Als je me dat kan zeggen kan ik misschien eens bekijken wat er aan veranderd kan worden maar meestal heb ik de onderdelen met een welbepaalde reden uitgekozen.

Ik zeg het: ik kan in deze configuratie een onderdeel vervangen en een beter onderdeel in de plaats steken maar dat dan weer minder goed samengaat met een ander onderdeel. Als ik dan ook die compontent wil vervangen ben ik misschien weer slechter af.

Dus zeg even wat volgens jullie beter kan en dan bekijk ik waarom ik ervoor heb gekozen het als hierboven te doen en of het netto inderdaad beter is.

Dit systeem is beter dan de pc waar ik tot over een half jaar terug mee werkte en ik was daar heel tevreden van voor de dingen die ik wilde doen. Nu ik een snellere pc gewoon ben zou ik ook niet meer terugwillen. Maar als je geen snellere pc nodig hebt? Waarom er dan geld voor neertellen. Misschien hebben jullie een snellere pc waardoor je deze slecht vind maar is het wel snel genoeg voor de eindgebruikers die nu met 512 MB RAM, 20 GB harddisk en een pentium 3 of 4 van 1 GHz zitten opgezadeld...

Dan moet je het niet duurder gaan maken dan nodig. dan kan het perfect voor die €350

Nogmaals: ik ben geen afzetter ofzo en als de pc inderdaad goedkoper blijkt te zijn is dat ok. Nu is het wel zo dat hardware in België over het algemeen duurder is.
dat is wel waar. Maar niet zoveel duurder.

En ik laat me leiden door de recensies die ik heb gelezen. En misschien iets meer dan anderen. En uiteraard is aan elke configuratie wel iets minder ideaal, maar verander er iets aan om dat te verbeteren en je moet weer een andere component gaan vervangen om het allemaal mooi met elkaar te laten samenwerken en daardoor heb je weer een andere component die je moet vervangen etc... zodanig dat je na een tijdje alsnog een duurdere pc hebt of: een minder goede pc.
Ja, dat risico bestaat. Daarom moet je ook wel dingen kiezen die bij elkaar passen en goed werken.

Het is niet omdat ik hardware probeer uit te kiezen die misschien al een beetje ouder is dat het een slechte pc is. Moest ik 2 jaar geleden deze configuratie op helpmij hebben gezet zou iedereen het ok bevonden hebben. Maar ik zet liever hardware in elkaar die zich bewezen heeft.
Hardware moet gewoon goed samenwerken.
Hardware verouders gewoon snel. Je gaat geen spullen van 2 jaar oud gebruiken als je voor minder geld betere spullen kan kopen van nu.
Dat is gewoon niet verstandig.
Dat heeft niets met bewezen technologie te maken. Als iedereen zo zou denken, dan zouden we nog in de prehistorie leven. Want ja... je moet wel weten of een vuur wel verstandig is....

En je kan dan misschien wel een kant-en-klare pc gaan kopen maar om die echt 'goed' te krijgen moet je daar toch ook nog geld tegenaangooien, want tien tegen één koelen ze eigenlijk niet goed genoeg en zijn de meegeleverde voedingen ook maar net voldoende om de pc een half jaartje van stroom te voorzien en daarna versleten te zijn met prestatieproblemen tot gevolg.

En als je een kant-en-klare pc koopt kan je er nauwelijks iets met een 'gerust hart' aan veranderen nadien, want je weet nooit of de nieuwe component bijvoorbeeld compatibel is met het moederbord, als ik de pc zelf in elkaar heb gestoken beschik ik over de handleiding van dit moederbord... Zo heeft de pc ook meer toekomst.
Ik ben de 1e die voor zelfbouw is. Dat kan je in mijn duizenden berichten wel terug lezen. Maar het moeten wel de juiste onderdelen zijn, anders kom je van de regen in de drup.

Maar wat zijn dan de 'slechte' punten van deze pc als je weet dat hij eigenlijk niet zwaarder zou moeten zijn?
Alleen al het feit dat jij je met sims 2 bezig houdt, terwijl net sims 3 uit is. Let dan op sims 3. Niet dat daar zo'n super snelle pc voor nodig is. Maar ik moet de eerste persoon nog tegen komen die zegt: doe mij maar liever een langzame pc, dan een snelle even dure pc.

Als je me dat kan zeggen kan ik misschien eens bekijken wat er aan veranderd kan worden maar meestal heb ik de onderdelen met een welbepaalde reden uitgekozen.

Ik zeg het: ik kan in deze configuratie een onderdeel vervangen en een beter onderdeel in de plaats steken maar dat dan weer minder goed samengaat met een ander onderdeel. Als ik dan ook die compontent wil vervangen ben ik misschien weer slechter af.

Dus zeg even wat volgens jullie beter kan en dan bekijk ik waarom ik ervoor heb gekozen het als hierboven te doen en of het netto inderdaad beter is.
Ik heb mijn zegje al gedaan. Mijn pc's kunnen op kleine punten nog wel verbetert worden, maar mijn samenstelling kloppen over het algemeen wel aardig.

Je bent gewoon veel te voorzichtig. De phenom II is bijv al een halfjaar uit. Dan kan je niet meer spreken over nieuwe produkten. De phenom II is al 10duizenden keren verkocht. En al die mensen zijn er zeer tevreden mee. Dan blijf je toch niet met oude producten werken?

Laat ik een tegenvraag stellen: Voor welk probleem ben je nu zo bang? Want dat vraag ik me namelijk heel erg af.

Dit systeem is beter dan de pc waar ik tot over een half jaar terug mee werkte en ik was daar heel tevreden van voor de dingen die ik wilde doen. Nu ik een snellere pc gewoon ben zou ik ook niet meer terugwillen. Maar als je geen snellere pc nodig hebt? Waarom er dan geld voor neertellen. Misschien hebben jullie een snellere pc waardoor je deze slecht vind maar is het wel snel genoeg voor de eindgebruikers die nu met 512 MB RAM, 20 GB harddisk en een pentium 3 of 4 van 1 GHz zitten opgezadeld...
Nogmaals: ze hebben 500 euro over voor een nieuwe pc. Daar willen ze het beste van voor dit geld. Dus niet een pc met onderdelen die jij vertrouwd. Nee. Ze willen een goede pc, waar ze gezien hun oude pentium 3 een hele tijd mee willen doen.
Dan begin je niet met een nu al zwaar verouderde pc.

Dan moet je het niet duurder gaan maken dan nodig. dan kan het perfect voor die €350
Je had het over 500 euro.
En nog voor 350 euro kan het nog betet dan wat jij had samengesteld.
Je moet de juiste prijs-kwaliteit verhouding pakken.
Het systeem dus niet op geld baseren, maar op prestaties.

Kan ik voor 10 euro meer een veel grotere harde schijf kopen? Ja: waarom dan een kleine kopen? Voor een beetje besparing?
Kan ik voor 10 euro een veel snellere videokaart kopen? Ja: waarom dan voor de slechte gaan?

Marsmannetje heeft volgens mij alles prima uitgelegd:thumb:
Ik denk dat je eerste post en de titel van dit topic niet goed weergeeft wat je eigenlijk wil. Eerst heb je het over €500,- maar in je laatste bericht gaat het over €350,-. Dus eigenlijk wil je het goedkoopste systeem dat de sims2 kan spelen? Dat kon je dan beter in je titel zetten. En ik vraag me af, omdat je het over de levensduur van de pc hebt, of je een extra investering het waard vind om de levensduur van de pc (met vernieuwende wensen van gebruiker) te vergroten met 1+ jaar. Alvast succes met je "klanten" :D

van de sims 3 is nog geen sprake. De persoon die op de pc gaat gamen houdt het voorlopig bij de sims 3.

Het is niet zo dat ik bang ben voor een probleem, maar dat ik meer vertrouwen heb in de configuratie van de startpost. Ja ik dacht dat het €500 was maar er werd ook in het topic vermeld dat het voor €350 ook kon.

Ik geef je volkomen gelijk wat die snellere pc betreft. En dat voor 10 euro meer al het dubbele hebt en voor 10 euro meer iets dat 3 keer zo snel is. Maar de vraag is waar dat zou ophouden. 10 dingen die voor 10 euro meer al heel veel beter zijn is al meteen €100 duurder.

Ik heb in mijn half jaar oude pc trouwens ook een core 2 duo zitten en die doet het prima, dus waarom zou ik voor een phenom II kiezen? Het is niet zo dat ik het niet heb overwogen. Maar de mogelijkheden die ik in de phenom 3 zag was ofwel: inderdaad goedkoper, maar ook veel minder snel! Oftewel: misschien iets goedkoper, maar om er dan dingen te gaan bijzoeken die er echt bij passen en uit te komen bij een te dure pc.

Moest de sims 2 niet op de pc gespeeld moeten kunnen worden had ik er zelfs misschien een AMD sempron ingedaan omdat die bijvoorbeeld vrij zuinig is (zo heb ik in een recensie gelezen), ruim voldoende voor the basic thing. De gekozen intel Core 2 duo lijkt mij echter geschikt voor een game als de sims 2 en verder wat basistaken en fotobeheer/bewerking (wat uiteraard ook met de pc zal gedaan worden). Maar het is dus niet zo dat de pc gebruikt zal worden voor fanatieke games. Dan zou ik zelfs ook de AMD Phenom X4 overwegen. Ik wil de phenom II nog niet veroordelen en ik lees veel goeds over de nieuwe processoren. Maar ook op lange termijn moeten producten zich bewijzen vind ik, producten waarvan ik weet dat ze slecht zijn komen vaak goed naar voren in een recensie omdat ze op enkele uren getest zijn en goed blijken te presteren maar net door die extra prestatie meer van zichzelf vergen en sneller verslijten. Dus hou ik het voorlopig nog op cpu's als de intel core 2 duo of de phenom X3.

Die grafische kaart wordt desnoods een voorlopige keuze om nadien bij nieuwe spellen meteen de goede kaart in te bouwen. En het moederbord ondersteund beide prima.

2 jaar geleden heb ik een pc in elkaar gestoken bestaande uit een Asusmobo (weet het exacte type niet meer) met een nvidia 6100 chipset en een AMD athlon 2,5 GHz (van die athlon ben ik niet volledig zeker meer maar de kloksnelheid klopt zeker) en 2 GB RAM. Die persoon is daar nu nog steeds heel tevreden over. Eigenlijk had die persoon geen AMD Athlon van 2,5 GHz nodig en wilde ik een Intel Pentium D inbouwen. Die waren helaas al erg zeldzaam en die cpu zou te lang op zich laten wachten dus is het die athlon geworden. Ik had het toen heel erg op AMD. Achteraf bekeken heb ik meer geleerd over de verschillen tussen intel en AMD en de sterke punten van elks in plaats van het 'AMD is gewoon beter dan intel'-principe toe te passen. Nu zou ik een intel core 2 duo in de pc steken i.p.v. een athlon omdat het er m.i. achteraf bekeken beter in past.

Het punt is dat ik meer ervaring heb met het herstellen en VERbouwen van pc's dan met het bouwen van pc's. Die ervaring van wat er allemaal kan misgaan met de hardware en om welke reden, gebruik ik bij de keuze van de onderdelen voor een nieuwe pc. En al is dat dan wat duurder, de kans dat net dat ene onvoorstelbare kan misgaan is dan weer kleiner. En iets dat misgaat met computerhardware schuilt in de kleinste hoekjes. En uiteraard veranderen technologieën en ervaringen en zou ik een half jaar geleden een ander systeem in elkaar gestoken hebben en zou ik binnen een half jaar ook een ander systeem in elkaar gestoken hebben. Maar het belangrijkste vind ik dat je de goede hardware koopt en niet de hardware die je het makkelijk maakt, want dan vergeten fabrikanten dat de systemen goed moeten zijn (eigenlijk zijn fabrikanten alleen maar egoïstisch en gaat het om winst maken) en ik zie dat de fabrikanten steeds vaker die fout maken en dan lees ik een recensie en denk ik bij mezelf dat de fabrikanten een bepaald project beter anders zouden aanpakken. De consument zou daar veel meer profijt bij hebben, maar dat is voor de fabrikant niet belangrijk, wel de extra winst. En toegegeven: op dat vlak doet AMD het beter dan intel. Maar in het totaalplaatje zie ik in dit systeem liever geen AMD verschijnen. Die zou om te beginnen niet op het moederbord passen :P

ok, ik heb afgesloten met een grapje en ik bekijk dit weekend wel wat ze van het voorgestelde systeem zeggen.

Laatst bewerkt:
@vis ta: Wat doe jij hier op een forum als helpmij, als je zo eigenwijs bent en niks aanneemt. Je vraagt om advies, dat wordt gegeven en op alles reageer je negatief en betweterig. Je praat over al het advies heen alsof je er super veel verstand van hebt. Dit forum heet HELPmij en is bedoeld om mensen te helpen. Ook voor mensen zoals jij, maar der moet dan wel naar geluisterd worden.

En ik zeg dit met alle respect en heb niks tegen jou. Maar misschien moet je het topic nog maar eens doorlezen, want misschien bedoel je het niet zo maar je komt ontzettend kopig en eigenwijs over!

Het spijt me heel erg, het is niet de bedoeling om zo over te komen. Maar ik ga niets doen dat in strijd is met mijn ervaring.

En die arme arme mensen die al door mij geholpen zijn zijn tot nu toe steeds heel erg tevreden over mijn werk.

Maar jammer genoeg kan ik me in de andere voorgestelde configuraties niet vinden. Dan wordt het of een goedkopere slechte pc (slechter in verhouding prijs-kwaliteit) of een duurdere game-pc die onnodig zwaar is dan voor wat hij gebruikt zou moeten worden. Ik hoopte echter op een beetje raad over de eventuele finetuning van deze configuratie.

Maar dat mijn configuratie wordt afgebroken nadat ik een hele avond gewikt en gewogen heb en verschillende hardware-componenten de revue heb zien passeren. Ik laat me iets meer aanspreken door mijn ervaring en recensies die ik lees en bij de minste twijfel bij een mogelijke configuratie zal deze niet slagen voor mij. De prestaties van mijn configuratie kunnen inderdaad geëvenaard worden met een configuratie die pakweg €50 à €100 goedkoper is. Maar voor mij is dan het risico reeds te groot dat het een goedkoper systeem wordt dat binnen de kortste keren voor problemen zal zorgen. En het is net datgene dat ik de mensen voor wie deze computer bestemd is niet meer wil aandoen omdat ze eigenlijk nog nooit geluk hebben gehad met een systeem (al is dat vooral te wijten aan het feit dat ze voornamelijk gebruik maakten van 2dehandscomputers die overhoop waren gegooid door iemand die ze aan hen doorverkocht met als gevolg dat ze met een gammele harddisk zatten opgezadeld.)

Ik zeg het: ik begrijp niet waar deze negatieve beoordelingen vandaan komen want iedereen die ik help is tot nu toe heel tevreden over de kwaliteit van het werk dat ik lever.

Ik wil gerust luisteren naar advies: maar die mag niet ingaan op mijn eigen ervaring, want mijn eigen ervaring leidt me naar het werk dat ik doe. Iemand anders die andere ervaring heeft doet het op zijn manier en heeft waarschijnlijk ook niets aan mijn ervaring. Daar kan ik inkomen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan