uniek maken access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Emrenl

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2007
Hoi,

Ik heb een database waarin ik een csv file upload om zo te kunnen zien hoeveel locaties er vrij is.

Probleem waar ik nu tegen loop is dat een locatie 2 keer kan voorkomen maar wil het 1 keer tellen als vrije locatie.

In excel is het mogelijk om het uniek te maken.
Heeft iemand een oplossing?

Zie attachment

Ik kan het wel eerst in excel uniek maken en dan uploaden maar hopen dat het gewoon in access kan.

Alvast bedankt,
Emre

Bijlagen

• access.JPG
    access.JPG
    29,9 KB · Weergaven: 79
Volgens mij als je een query maakt, dan naar views - totals (zit in de menu balk) en het total veld in je query kiest voor First, dan ben je er.

Ben wel benieuwd naar hoe je een veld uniek maakt in Excel, want volgens mij is dat onmogelijk ;)
Je vraag is niet helemaal duidelijjk: wil je dubbele waarden vanuit je CSV niet importen, of wil je controleren of je ze niet dubbel toevoegt aan je Access tabel?

Laatst bewerkt:
error53

first functie is niet wat is zoek maar bedankt.

bv regel 3 en 4 is dezelde locatie en moet maar 1 keer gebruikt worden maar nu ziet access het als 2 locaties.

Dag Octafish,

In excel kan ik wel uniek maken door B,C,D en E samenvoegen.
A B C D E F
1 WH UNIT RACK POSITION LEVEL =CONCATENATE(B2,C2,D2,E2)
2 MX1 S1 1 121 1 S111211
3 MX1 S1 1 124 2 S111242
4 RTM S1 1 124 2 S111242
5 MX1 S1 1 133 2 S111332
6 MX1 S1 1 135 2 S111352

Als ik kolom F uniek maakt dan heb ik alleen regel 3 en 4 maar 1 keer staan alleen zou graag hebben dat access dit kan doen.

Na verdere onderzoek heb ik distinctrow functie gevonden alleen heb nog geen resultaat.

Kan ik mijn database ergens opslaan zodat juliie het kunnen bekijken misschien is het makkelijker.

Een database posten kan uiteraard altijd; sla hem dan op als 2003 db, want ik gebruik geen 2007 en hoger. En via <Database comprimeren en herstellen> kun je de grootte aanzienlijk verkleinen. Als je hem dan ook nog zipt, moet-ie klein gezoeg zijn om te posten. Eventueel kun je hem met winrar nog splitsen in blokken van 100kb. Als een db te groot is, komt dat vaak doordat er afbeeldingen in zijn opgesloten. Als dat zo is, zou ik die ook eerst verwijderen.
Overigens is jouw Excel methode niet zozeer geschikt om te voorkomen dat je dubbele waarden kunt maken. Dat kan namelijk niet in Excel. Hooguit kun je unieke waarden terugvinden door de rest uit te filteren. Wat je doet met <Data - Filter - Advanced filter - range aangeven - Uniques>. Je kunt daarmee niet voorkomen dat je waarden dubbel invoert.... Als je een willekeurige rij kopieert, dan heb je al een dubbele ID waarde ;)
En ja, in Access kan het uiteraard ook... Zelfs nog veel beter, want in Access kun je echte unieke waarden vastleggen. En dan zijn duplicaten dus bij voorbaat uitgesloten.

Mij heb je daar niet mee ;) Ik vermoed dat je twee keer dezelfde hebt geupload?

En nu de vraag: wat wil je precies doen?

Octafish,

Wat ik wil is dat bv query empty locations Narrow racking alleen maar unieke waardes laat zien.

Uniek bedoel ik unit row locations en level bij elkaar

nu zie je

Unit Row Location Level
20 4 41 0
20 4 41 0

2 lijnen maar wil dit graag 1 keer zien.

is het een beetje duidelijk?:o

Het is op zich wel mogelijk om unieke records in de query terug te zien, ware het niet dat je het jezelf een beetje lastig hebt gemaakt: je hebt er namelijk een datumveld bij gezet (het veld [Date]). Nu zal iemand die dit leest, en verder niet in de db kijkt denken: moet kunnen; je moet toch kunnen groeperen op datums? Ja, is het antwoord: dat kan ook wel, maar nu komt-ie: je vult dat veld in je tabel niet met een datum, maar met een datum+tijd! En die zijn; hoe snel je ook klikt, van zijn levensdagen niet te groeperen..... Althans: niet zonder (berhoorlijk nodeloze) kunstgrepen. Dus mijn vraag aan jou: waarom heb je als standaardwaarde voor het veld [Date] gekozen voor Now(), en niet voor Date()?

Deze database is heel vroeger door iemand gemaakt en ik ben nu bezig om dingen aan te passen.

Dus als we dat veranderen en het werkt gewoon dan maakt het voor mij niet uit.

Ik zal morgen dit aanpassen en kijken welke gevolgen er zijn ik hoop geen een.

Ik kom hierop nog terug.

Alvast bedankt

Octafish

Bedankt voor je tip.

Het is me gelukt. Ik heb datum veranderd naar Date() en daarna bij elke query distinct functie gebruikt.

mvg
Emre

Mag je de vraag nog op Opgelost zetten. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan