complete backup die makkelijk terug te zetten is?

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
ik maak regelmatig automatisch backups van een deel van mjn bestanden. maar ik ben er niet gerust op dat ik, als er een crash zou zijn, ik alles terug kan zetten op een nieuwe pc. er zijn nogal wat onderlinge verwijzingen (voor de kenners word en andere documenten waarnaar verwezen wordt door one note).
is het ook mogelijk een complete backup te maken van alle bestanden in alle mappen die dan op een andere pc opnieuw op een identieke manier een plek krijgen. Vroeger had je zoiets als een installed backup. bestaat dat nog?
fijne feestdagen gewenst!

Je kunt een complete image (.img bestand) maken van jouw partitie. Nadeel hiervan is dat je hele partitie gekopieerd wordt. Dat betekend dat als je partitie heel vol zit (stel voor 500GB is in gebruik) dat hij een 500GB image maakt. Voordeel hiervan is als je computer enorm verkloot kun je die complete kopie terug zetten en lijkt het alsof je terug in de tijd bent gereisd.

Je kunt dit doen met Norton Ghost.

Laatst bewerkt:
Je kunt een complete image (.img bestand) maken van jouw partitie. Nadeel hiervan is dat je hele partitie gekopieerd wordt. Dat betekend dat als je partitie heel vol zit (stel voor 500GB is in gebruik) dat hij een 500GB image maakt. Voordeel hiervan is als je computer enorm verkloot kun je die complete kopie terug zetten en lijkt het alsof je terug in de tijd bent gereisd.

Je kunt dit doen met Norton Ghost.

dank voor je reactie.
een paar vragen hierbij?
hoe bepaal ik hoeveel er op mijn pc staat?
kan dat image maken automatisch? of kun je alleen de veranderingen registreren?
moet ik norton ghost kopen? wat kost dat
als op de pc 500 Gb staat, heb ik dan een externe harde schijf van die omvang voldoende?

Je kunt de totaal gebruikte grootte bekijken via Computer -> eigenschappen van de Lokale schijf. Hier zie je in een cirkeldiagram wat verbruikt is en wat nog vrij is.

Een image maken gaat helemaal automatisch. Je hoeft alleen aan te geven dat je een backup wilt maken, je kiest de partite waar je een backup van wilt maken en je kiest een map waar het image bestand naar toe moet worden opgeslagen (kan niet op de partitie die je backupt).

Als er op de schijf 500GB data staat, moet je ervoor zorgen dat je externe schijf het liefst groter is dan 500GB. LET OP, als je een nieuwe externe harde schijf van 500GB koopt, moet ik erbij zeggen dat tijdens het formatteren van de externe harde schijf veel gigabytes verloren gaan. Er blijft ongeveer 450GB - 400GB over.

Zelf ben ik gewend aan Symantec Norton Ghost 8.2 (de ouderwetse manier van een image maken op school) maar deze versie is van begin 2001 geloof ik. Deze versie is lastig te vinden op het internet. Het enigste programma van ghost dat te vinden is, is versie 15. Deze is retail te koop voor ongeveer €70,- op de site van Symantec. Via google Shopping kan het goedkoper.

Ik geloof dat je ook partities kan backuppen met Acronis True Image, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
gewoon de belangrijke bestanden handmatig kopieren naar een externe schijf,
voor een systeem kopie neem ik gewoon de windows backup (als hij wilt werken)

een mogelijke weg? kan ik alle gegevensbestanden zoals ze nu op pc staan downloaden. daarna windows7 opnieuw installeren en ook MS Word en zo. daarna backup terugzetten en gewoon doorwerken of er niets is gebeurd (dit vanwege allerlei kruisverwijzingen)

Ikzelf werk niet met onenote, maar ik zou adviseren om de documenten eens op een andere pc (desnoods virtueel) op eenzelfde schijf (of niet) en dezelfde mappen te zetten en vandaar uit testen.
Ik neem aan dat je verwijzingen niet naar een share zijn, maar naar een schijf.

ik weet niet wat een share is dus het zal wel een schijf zijn. omslachtig wel de methode die je aangeeft, maar er zit misschien niets anders op. moet ik wel tweede pc hebben die zich ervoor leent...

Je noemt het omslachtig, maar een goede backup vereist een uitvoerige procedure.
Alle energie die je nu steekt in een backuptest is absoluut geen overbodige energie.
Ik vind het maken van een ghost-image eerlijk gezegd omslachtiger.
Als iemand daar anders over denkt: betere voorstellen zijn welkom (ook voor htil, I pressume).

Zie je het niet zitten om een virtuele pc te installeren met VirtualPC of VirtualBox?
Welke windowsversie gebruik je eigenlijk?

jij maakt het voor mij, als leek, steeds ingewikkelder :rolleyes:. wat is een virtuele pc? heb ik dan geen tweede pc nodig?

Sorry, het is goed dat je even vermeldt dat het ingewikkelder wordt voor je.
Dit is absoluut niet mijn bedoeling.
Even een schets van de situatie voor alle duidelijkheid:
- Je wilt een backup maken van data waarbij onenote verwijzingen heeft die moeten blijven werken na een restore (= terugzetten van de backup). Zeer goed voornemen, want meeste gebruikers komen er te laat achter dat een goede backup zeer waardevol is.

- Een goede backup is pas goed als je alle dat ook terug kan zetten en dat deze ook werkt, incluis o.a. koppelingen.

- Hoe kun je nu testen dat de backup die maakt ook gaat werken als je pc crasht?
1. Meest simpele is de data zetten op een andere pc op dezelfde schijf (C: of D: ) en in dezelfde mapstructuur. Maar dan moet je wel een andere pc tot je beschikking hebben.
2. Heb je deze niet, dan kun je een virtuele pc op je eigen computer installeren. Hierdoor heb je een pc in een pc.
Maar dat wordt wat ingewikkeld voor je.
3. Je maakt al een backup van de data. Op welke schijf staat dit? Stel op F:
Werkt onenote ook vanaf deze F:-schijf incluis de koppelingen?
En op welke schijf staat de originele data? op C:?

wat ik nu doe is het volgende.
ik gebruik cbbian backup (een eerder programma wilde niet meer werken omdat er iets mis is met windows scheduler (of zoiets), een probleem dat niet op te lossen leek.
op een usb stick draai ik elk half uur een backup van mijn wordbestanden. twee keer per dag wordt een backup gemaakt op een losse harde schijf (drie delen: bureaublad (eigenlijk overbodig), de wordbestanden en onenote.
dus ik heb alles 'los' gebackupt. geeft dit je een beeld?

Ik ken Cobian backup niet.
Kun je nu wel rechtsstreeks bij de one-note bestanden?
Zo ja, kun je deze direct starten vanaf de externe harde schijf?

ik heb onenote gesloten, ben naar backup gegaan en, met wat mankementen, kon ik een document openen. dus het lijkt te werken. nu gaat het er nog om om de onderlinge verbanden met andere worddocumenten (je bouwt daar ook een soort hyperlinks in) te handhaven!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan