Query of tabel creeeren middels SQL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kevje

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2009
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik een database aan het maken om gegevens te kunnen exporteren naar een ander bedrijf die dit weer inleest.
De export bestaat uit uren die per week aangeleverd dienen te worden per klant.

Ik heb 3 tabellen met de volgende verdeling:

-1 tabel bestaat uit de NAW gegevens van de klant
-1 tabel bestaat uit de aanvullende gegevens van de klant
-1 tabel bestaat uit de weeknummers met de daarin geleverde uren en producten

De tabellen hebben een overeenkomst, en dat is het veld klantnummer.
Dit is ook de relatie tussen deze drie tabellen.

Nu wil ik in SQL een tabel of query creeeren die gegevens uit deze 3 tabellen kan samenvoegen, echter ben ik niet bekend met SQL.
Zouden jullie mij kunnen vertellen welk SQL commando deze tabel of query kan maken?

Overigens is het wellicht handig te weten dat ik al geprobeerd heb dit middels een ''normale'' query voor elkaar te krijgen.
Echter wanneer ik hierin de weeknummers variabel wil maken door ''between'' te gebruiken, dan gaat dit fout.(complex outer joints)
Vandaar de SQL oplossing.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Ik snap het volgende niet:
Je begint met 3 tabellen. Als alle gegevens nodig zijn bij "het andere bedrijf" waarom ga je dan op moeilijke wijze een tussenbestand zitten maken?
Kan dat bedrijf niet uit de voeten met (een kopie van) de originele tabellen,
of met 3 csv-bestandjes?

Waarom zo'n voor jou moeilijke tussenstap?

Beste Tecsman,

Je moet het zo zien:

Het bedrijf dat de gegevens ontvangt is een zeer groot bedrijf dat verwerkingen van declaraties doet.
Hun hanteren een systeem dat exports in kan lezen middels een vast format.

Het is aan degenen die declareren ervoor te zorgen dat de gegevens in dat format aangeleverd worden, ik denk dat het een zootje zou worden wanneer iedereen losse tabellen aanlevert.

De tussenstap is nodig, ik heb eigenlijk alleen de opdrachtregel in SQL nodig om door te kunnen, weet jij die toevallig?

Met welk pakket werk je? Je geeft aan dat je al een query hebt proberen te maken...
Overigens is het wellicht handig te weten dat ik al geprobeerd heb dit middels een ''normale'' query voor elkaar te krijgen.
Echter wanneer ik hierin de weeknummers variabel wil maken door ''between'' te gebruiken, dan gaat dit fout.(complex outer joints)
Als je met Access werkt (of een vergelijkbaar pakket) dan is het wel nuttig om te weten dat je in Access op exact dezelfde manier een query maakt als middels SQL inkloppen. Een Access query IS namelijk SQL. Dus als je het probleem niet in Access kunt oplossen, dan heeft een SQL string weinig nut. Sterker nog: ik zou eerst proberen om in Access de juiste query te maken, voordat ik überhaupt naar de onderliggende SQL ging kijken!

Ik krijg uit je verhaal ook de indruk dat de query wèl werkt zonder weeknummers. Klopt dat?

Hoi Octafish,

bedankt voor je antwoord!

Het klopt wat je zegt. Zonder de weeknummers werkt de query wel.

Heb je nog tips Octafish? Ik loop nog steeds vast op deze query.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan