Windows XP geeft disk boot failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

Souris

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2011
Hallo Allemaal,
...ik vond nergens een recent bericht met een vergelijkbaar probleem om op aan te sluiten,
dus : …wederom vraag ik jullie advies.
Inleiding
Om mijn TomTom 825 Go Live van ‘kritische’ updates te voorzien heb ik a. de firewall uitgeschakeld en b. de TomTom op een usb-poort aan de achterzijde van de computer (rechtstreeks op het moederbord) aangesloten. Beide poorten waren echter in gebruik. De ene voor de muis en de andere voor een externe disk drive (K) die ik als back-up gebruik.
’s Avonds de computer afgesloten zonder de firewall weer in te schakelen en de K-drive weer aan te sluiten.
Situatie
Vanmorgen de pc opgestart.
Een zwart scherm met de volgende tekst verscheen :
Invalid system disk
Replace the disk and then press any key
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

F10 System recovery werkte niet
F1 Set up heb ik op de vraag “Saving without changes” Yes aangeklikt en vervolgen op Enter gedrukt.
Het normale Windows XP opstartscherm verscheen.
Alles weer normaal, maar toch maak ik me een beetje ongerust.
Direct daarna de externe disk drive weer aangesloten en de firewall weer ingeschakeld.
Wat zou het kunnen zijn geweest ?
Heeft iemand een idee ?
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties, waarvoor alvast mijn hartelijke dank.
Groetjes,
Souris

Dat lijkt wel alsof ie windows vanaf de K-externe drive start.
Haal die externe drive eens uit de usb-aansluiting en herstart de PC dan. Als er dan weer die boodschap verschijnt is het bijna wel zeker dat op de een of andere manier er een windows installatie op die externe HD staat van waar de pvc opstart en dat hoort niet.

Hallo Srpchulp,
...geweldig zo'n snelle reactie. Bedankt. Ik zit ook achter m'n pc achter/tussen/onder 65 cm dikke muren. Buiten is het 36°C.
"De usb van de K-drive eruit halen" komt overeen met de situatie van vanmorgen.
Soms schakel ik de K-drijf uit (schakelaar) en dan krijg ik bij het opstarten ook een foutmelding, maar die klik ik gewoon weg. Niets aan de hand.
Maar dit is erger.
Op de extrene drive staat een map met de naam « 3229a7aec36f8662a5514d »
Wie die erop heeft gezet mag Joost weten. Het lijkt wel een ID.
Wat kan ik verder nog doen ?
Groetjes,
Souris

Hallo Lange Pier,
...ook u bedankt voor uw snelle reactie.
Zit wat in. Maar hoe zouden de biosinstellingen veranderd kunnen zijn ? Datum/tijd klopte.
Toch maar gauw een nieuwe Presario kopen ?
Of heb je nog meer iedeën, waarvoor ik me ten zeertste aanbevolen houd,
Groetjes,
Souris

Laatst bewerkt door een moderator:
Even de bios induiken om de bootvolgorde te bekijken en eventueel aan te passen, niets waar usb bij staat selecteren.
Soms willen die automagisch veranderen als de situatie van wat er aan de pc hangt verandert.

Tja, en wanneer veranderd de bios instelling.
Als het bios batterijtje leeg is of bijna leeg is.
Ook deze vervangen en daarna de bios goed instellen.

Hallo Lange Pier,
...bedankt, maar wel toevallig dat het verschijnsel zich voordeed toen ik de usb-kabel van de externe drive had losgekoppeld.
Dat het volgens Palomino best eens aan de batterij zou kunnen liggen zou best kunnen. Mijn Presario is uit 2005.
Kan ik ook de BIOS op een andere manier raadplegen dan 's morgens tijdens de opstart ?
Bedankt al vast.
Groetjes,
Souris

Titel maar even aangepast, van "dik" naar "disk".

...u heeft gevoel voor humor...Maar in ieder geval bedankt.
Souris

Hallo Groentje,
...hoewel je pseudo anderszins doet vermoeden is dit een interessante constatering.
Mijn externe disk drive of externe hard disk bevat inderdaad geen cd-rom. De Presario is echter uitgerust met twee drives, een writer en een rom.
Tijdens de boot failure werd wel gevraagd om de system disk te laden, maar die kon ik zo gauw niet vinden. De vraag is of ik de system disk - wanneer ik hem gevonden zou hebben - inderdaad geladen had. Een zwaar middel voor - wat anderen er van denken - een lege batterij...
Enig idee wat ik verder nog zou kunnen doen ?
groetjes,
Souris

als je effectief van je hdd boot is er niet echt een oplossing buiten je os opnieuw installeren hierdoor raak je wel je bestanden kwijt als je ze er niet af haalt.
het zou kunnen dat er een methode is op de fout te herstellen maar deze is mij niet bekend

Hallo Groentje,
...ik boot inderdaad van mijn hdd, als daar de c-drive mee bedoeld wordt.
Dan is het maar wachten op een ander forumlid dat wel een methode weet om mijn probleem te tekkelen.
Bonne nuit,
Souris

je kan wel je bestanden op een externe hdd zetten en je os opnieuw installeren ondertussen heb je een propere verzie van windows

Hallo Lange Pier,
...bedankt, maar wel toevallig dat het verschijnsel zich voordeed toen ik de usb-kabel van de externe drive had losgekoppeld.
Dat het volgens Palomino best eens aan de batterij zou kunnen liggen zou best kunnen. Mijn Presario is uit 2005.
Kan ik ook de BIOS op een andere manier raadplegen dan 's morgens tijdens de opstart ?
Bedankt al vast.
Groetjes,
Souris
Loop eerst die biosinstellingen eens na bij boot met afgekoppelde externe schijf, reboot erna en vermeld of je dan die melding ook krijgt.
Opnieuw windows installeren die er niets mee te maken heeft lijkt mij wat overdreven.

O.K. ik heb de drive afgekoppeld. Usb eruit en schakelaar om.
Morgen zien we verder.
Wel te rusten,
Souris

Hallo Allemaal,
...vanmorgen dus opgestart zonder externe hard disk (usb er uit en schakelaar om).
Zelfde misère. BOOT FAILURE.
Computer uitgeschakeld (geforceerd door de schakelaar ingedrukt te houden).
Na een tijdje de externe hard disk weer aangesloten en ingeschakeld.
Computer gestart.
Zelfde misère. BOOT FAILURE.
Met betrekking tot de batterij : datum en tijd waren nog steeds correct.
Welke kunstgrepen resten me nog ?
Ik doe een beroep op jullie kennis en fantasie.
Groetjes,
Souris

PS : Ik schrijf dit bericht op het notebook van mijn vrouw.

Al die bios ingedoken? en welk type presario is het?
PC openmaken en de sata, miss nog zelfs een ide, kabel reseaten kan helpen.

@Souris,

Er zijn een paar quotes verwijderd. Het is niet nodig te quoten als je direct reageert op het laatste bericht. Hiervoor kun je "snel reageren" of "reageer op vraag" gebruiken om direct te reageren op een bericht.

Hallo Lange Pier,
...alleen via opstartscherm gecontroleerd of datum/tijd OK waren. Maar hoe 'duik' ik de bios in ?
Het typenummer van de Presario is SR1509NL.
Wat beehelst : "PC openmaken en de sata,"
"Kabel resetten'' betekent dat Livebox uitschaleen-even wachten-inschakelen ?
Badankt voor je medeleven bij deze hoge temperaturen.
Tot gauw,
Souris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan