Back Up software

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sebas275

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2015
Geachte,

Ik ben op zoek naar Nederlandstalige BackUp Software die een kopie kan maken van mijn gehele harde schijf.
Het mag ook betaalde software zijn !
Wie geeft mij een tip ?

ik gebruik al jaren acronis true image backup om dagelijks een full image te maken.
werkt perfect.

Let erop, wat je ook neemt dat er een complete image gemaakt wordt en niet zomaar "alle bestanden" alleen maar gecopied worden, daarin zit nl niet de boot sector verwerkt...
Jammer dat je alleen NL-talig wilt... Ghost (Symentec) en G4L zijn ook ok, de laatste is voor Linux maar werkt ook prima voor windows en is gratis, de 1e Ghost niet)

Ik ben tevreden over Macrium Reflect Free. Ik heb even moeten opzoeken of hij in het Engels of Nederlands was. Dat blijkt Engels te zijn.
Ik wist het echt niet meer, dus die taal zal geen probleem zijn.

Een vraag zoals Sebas275 hier stelt komt elke week wel een paar keer voor.
Ik heb het geloof ik al eerder gevraagd, maar ik vraag het nu nog maar weer eens :
wat is er mis met Windows Backup (maken en terugzetten)?
Met een enkele muisklik ben je via het configuratiescherm bij Windows backup maken en terugzetten.
Nog een paar muisklikken verder en je backup start.

Terugzetten idem dito. Je pakt je Windows DVD of de aangemaakte herstelschijf en een paar muisklikken verder is je systeemkopie (mirror) teruggezet.
Ik gebruik Windows systeembackup nu al sinds Windows XP uitkwam en heb een keer of 8 mijn systeem terug moeten zetten. De laatste keer een paar maanden terug toen ik van Windows 10 terugging naar 7. Ik heb nog nooit een probleem ondervonden met Windows backup.

Ik begrijp dan ook niet uit het oogpunt van software, waarom we verwijzen naar materiaal van 'derden', daar waar Microsoft zelf een uiterst betrouwbaar (en gratis) product in zijn eigen software meelevert.

Laatst bewerkt:
Voor de gevraagde tip: Als je een kloon maakt met Acronis (duurt drie uur voor een terabyte schijf) dan moet je de bootsector automatisch nog laten repareren door de Windows installatie schijf in te voeren. Windows constateert en hersteld automatisch het opstartprobleem voor dat de vragen over de opties komen. Ook van tevoren eventueel het gratis programma EasyBCD installeren, wat een bootmenu kan herstellen (als u dat heeft voor gebruik van meerdere Windows versies) en dat Windows installaties op andere partities kan herkennen en toevoegen aan het bootmenu.

Ik gebruik alleen Acronis omdat dit het goed doet en de kopie controleert. Je moet echt niet even aan de stekkertjes komen of de uitgenomen schijf verplaatsen. Ga voor bewezen werkende programma's dus kijk of ze gangbaar zijn en of er positieve ervaringsberichten over zijn. Met een gratis programmaatje heb ik vroeger goed uit de voeten gekund tot dat beide schijven onoverkomelijk waren gewist of bedorven.

Wanneer je de schijfletters namen geeft dan kan je goed zien welke de oude en welke de nieuwe schijf is.

Ik sluit me geheel aan bij gast0225, snap er ook totaal niks van waarom er verwezen wordt naar andere software terwijl alles al aan boord is en zeer simpel werkt en zeer betrouwbaar is.

Ik denk dat het feit dat er zoveel derden aanbieders zijn dat die het allemaal beter doen dan windows.
Iets nemen omdat het er toch bij zit en van MS is, is voor mij juist geen reden om het te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Met alle respect, maar dat vind ik ietwat 'vreemd' klinken. Windows backup werkt juist uiterst betrouwbaar en is erg simpel in het gebruik.
Een systeembackup is een systeembackup. Dat software van derden nog oneindig veel meer mogelijkheden heeft zoals gedeeltelijke backups en backups van software en / of bestanden die sinds de laatste keer veranderdd zijn, is mooi, maar voor louter een systeemkopie van de gehele harde schijf (of schijven) is Windows backup een uiterst betrouwbaar programma.

En om terug te gaan naar de vraag van TS : Windows backup is goed, is in het Nederlands én nog gratis ook.

Laatst bewerkt:
Maakt Windows Backup een kloon, een schijf die je zo in de computer kunt doen als de schijf stuk is?

@ Hoi allemaal en iedereen hier dat betrokken bij dit thema is ...

En .....Beste wensen allemaal dus ....:thumb:

Hoezo zoveel woorden wisseling en zoveel keuzes over zg.nmde een back-up maken ?? vooral over die windows back-up ?
misschien TS niet weet hoe en waar op die manier beginnen dus ..
Is het niet handig dan een korte handleiding of een link naar handleiding over windows backup hoe je maken moet, ..... geven ??

Zoals ==>> zoiets ?? KLIK HIER :D wel is waar dat Engels gesproken is, ..... maar tegelijk ook te zien is wat allemaal word' gedaan en op die manier ...... mis dus niet kan gaan ..

P.S. Uiteindelijk het is niet meer van belang in die tijden ( cyber tijden :D ) met wat je back-up maakt, maar wel of je die wel weet maken of je ervaring mee hebt en/ of je tijdens een goede back-up maken weet wat je doet enz..etc..
Ik zelf ook gebruik natuurlijk soms Acronis en soms Windows-Backup maar soms gewoon handmatig kopieer ik gewoon alles wat ik niet kwijt wil naar een externe HD etc... vervolgens her-installeer ik OS en alles in orde komt ...

Laatst bewerkt:
Maakt Windows Backup een kloon, een schijf die je zo in de computer kunt doen als de schijf stuk is?
Das wel te hopen.. maar ik gebruik hem nog niet...

http://www.howtogeek.com/howto/4241/how-to-create-a-system-image-in-windows-7/
Daar zie je dus dat er geen enkele vorm van compressie gebruikt lijkt te worden... en ik heb nogal wat images... dus heb de ruimte nodig...
Ghost gebruikt hoge compressie en das wel prettig dan.
En ik hoef nooit na te denken wel systeem ik image, XP t/m 10.. . ik stop met bootable USB stick er in en maak mijn ghost van dat systeem of ik zet hem terug... Niks zoeken in menus waar in dat systeem die optie nu weer staat... hij draait meteen.

Iig een bijdrage aan het verzoek om Windows backup wat te promoten met info:
https://www.thurrott.com/windows/windows-10/4279/windows-10-feature-focus-backup-and-recovery
met de nodige commentaren erbij...

Windows backup maakt idd. een volledige kloon van 1 of meerdere schijven in je systeem. (Net waar jij de opdracht toe geeft)
En ja, als je systeem kapot is, dan kun je de backup zó terug zetten en je systeem is weer zoals het was toen je de mirror maakte.

Nog anders : als een harddisk kapot gaat en je plaatst een splinternieuwe, ook dán plaatst Windows de gemaakte mirror netjes terug op je splinternieuwe schijf. (zolang als deze natuurlijk niet kleiner is dan de defect gegane schijf)

Laatst bewerkt:
Is het niet handig dan een korte handleiding of een link naar handleiding over windows backup hoe je maken moet, ..... geven ??
Kennelijk heb jij nog niet eerder met Windows backup een systeemkopie (mirror) gemaakt? Er valt namelijk niets uit te leggen / een handleiding is volkomen overbodig.
Als je binnen Windows backup namelijk kiest voor systeem kopie maken, dan ben je nog slechts een paar klikken van het starten van de kopie af. Die paar klikken betreffen uitsluitend de vragen op welk medium je de kopie wil hebben : andere interne schijf, op DVD's of op een externe harddisk. Er worden geen onmogelijke opties getoond want de backup software 'kijkt' eerst volledig automatisch naar aangesloten (externe) harddisks / andere USB opslagdevices en / of een DVD station aanwezig is. Je hoeft alleen maar een keuze te maken op welk medium je de systeemkopie wil hebben. Tenslotte wordt gevraagd van welke harddisks in je systeem je een kopie wil hebben. Er valt dus eigenlijk niets uit te leggen. Aan de hand van een paar volkomen logische vragen word je door het proces geleid.

Mocht je zelfs niet meer over een officiële Windows DVD beschikken, zelfs dán helpt de backupsoftware van Windows je, want aan het eind van het kopieerproces vraagt Windows aan je of je ook een systeemrecoveryschijf wil aanmaken. (nodig om later de systeemkopie / kloon terug te kunnen zetten) Als je dus geen Windowsschijf bezit dan is het handig om die vraag met "Ja" te beantwoorden. Je stopt dan een DVD'tje in de drive en de backupsoftware zet daar de nodige bestanden op om later, als je de backup terug zou willen (of moeten.......) zetten zonder officiële Windows schijf, mogelijk te maken.

Laatst bewerkt:
sorry hoor, windows backup is zooi ....
krijg hier regelmatig pc's binnen die op deze manier een backup maakten en niet meer kunnen terug gezet worden.

Leg svp uit wát dan fout gaat / is gegaan? Zoals ik al schreef maak ik schijfmirrors sinds XP. Wanneer kwam XP uit? Lang geleden ( ;) ) en ik heb nog nimmer in de (ongeveer) 8 keren dat ik de mirror terug moest zetten een probleem ondervonden.

Zoek voor de grap eens binnen de Helpmij op het woord 'Acronis' en lees hoeveel problemen mensen daarmee hebben wanneer zij de mirror terug willen zetten.

Grappig : sinds ik een machine met USB 3 poorten heb, duurt het maken van een volledige systeemkopie nog geen 30 minuten. Dan is er een slordige 300 gig aan data naar externe 3.0 harddisk gezet.
Helaas duurt het terugzetten véél langer. Reden? Ik heb Windows 7 en die kan zonder stuurprogramma geen usb 3 poorten herkennen, dus het terugzetten gebeurt op usb 2.0 snelheid. Windows 8 en 10 hebben dat 'probleem' niet. Daar kan onmiddellijk middels usb 3 snelheid worden teruggezet.

Laatst bewerkt:
300 Gb.... Wow.... mijn Ghost 256 GB SSD kloon van een complete installatie is ca 55 GB... (high compressie).
Helaas duurt het terugzetten véél langer
Opslaan en terugzetten... duurt ca 45 minuten....
Zie daar toch een (eerder genoemd...!) voordeel van Ghost.

Ja, maar ik kloon mijn complete systeem en dat zijn 2 harddisks. De data waarover ik schreef is uitgepakt 300 gig. In de Imagebackup is het ongeveer 45% van die hoeveelheid.
Is Ghost gratis? Zo ja, prima, vermoedelijk dan ook een aanrader voor TS, zo nee, zinloze missie voor topicstarter want Windows backup kost niets.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan