• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Dukkel

Ik heb een eerste opzetje gemaakt. Ik heb geprobeerd het zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat je, hoop ik, het een en ander kunt volgen.
Let wel op: Excel kent ontzettend veel wegen die naar Rome leiden, dus er zijn nog diverse andere mogelijkheden om het nog eenvoudiger te maken. Maar ik ga ervan uit dat je eerst een beetje de 'basis' wilt leren. Met je leeftijd heb ik hier alleen maar respect voor.

Het voorbeeld bestaat nu uit 2 tabbladen.
Het tabblad "Validatie_Zoektabel" wordt nu gebruikt voor een z.g. validatielijst in tabblad "Data", kolom B (Locatie).
In het tabblad "Validatie_Zoektabel" kan je steeds een nieuwe locatie onderaan deze lijst toevoegen en deze verschijnt dan ook in de validatielijst in kolom B, tab "Data".
Zie deze link hoe deze validatielijst tot stand is gekomen.
https://www.google.nl/search?q=dynamische+validatielijst+excel&sxsrf=AB5stBg2GHjL_1lB3aAqfqv0rsrSbVvdew%3A1690632220606&source=hp&ei=HADFZL7dIcyDsAeaoYPoAg&iflsig=AD69kcEAAAAAZMUOLB0F-yf0wjfgDZJsSGlUQxpXZE0m&oq=dyna&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6IgRkeW5hKgIIADIHECMYigUYJzIEECMYJzIIEAAYgAQYsQMyCxAAGIAEGLEDGIMBMg4QLhiABBixAxjHARivATILEC4YgAQYxwEYrwEyDhAuGIAEGLEDGMcBGK8BMgsQLhiABBixAxjUAjILEC4YgAQYxwEYrwEyCxAuGIAEGMcBGK8BSLsbUABYngdwAHgAkAEAmAGNAaABkwOqAQMyLjK4AQHIAQD4AQHCAg0QLhiKBRjHARivARgnwgIREC4YgAQYsQMYgwEYxwEY0QPCAgsQLhiABBixAxiDAcICBRAAGIAEwgILEC4YigUYsQMYgwHCAggQLhiABBixAw&sclient=gws-wiz#fpstate=ive&vld=cid:a3124b40,vid:wlRAwTZG7kY

In kolom H (Afstand) staat nu een =VERT.ZOEKEN formule zodat je de afstanden niet zelf meer hoeft in te vullen.
Deze afstanden, indien van toepassing, zie je dus ook in het tabblad "Validatie_Zoektabel". Deze kan je dus daar ook aanvullen/wijzigen.
In kolom K (SubTotaal) de =ALS formule aangepast.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Bijlagen

Hallo Peter

Ik heb de lijsten gezien en zelfs een klein beetje aangepast
Het is nu zaak dat ik dat YT filmpje goed onder de knie krijg, want dát is de oplossing.
Ik ga er mee oefenen
Hartelijk bedankt voor je inspanningen

Dukkel,

Graag gedaan.
Zijn er nog vragen of suggesties, dan horen wij deze graag.

Vragen krijg je nog wel, denk ik. Maar nadat ik dat ulpschermpje en het gebruik daarvan onder de knie heb.
Het ziet er nu perfect uit.

Dukkel,

Graag gedaan.
Zijn er nog vragen of suggesties, dan horen wij deze graag.

Hierbij heb ik alweer een vraagje:

Als ik wil dat de beschijving van bijv. "Dijklander Volendam" niet langer als 15 karakters lang herkend wordt, hoe gaat dat dan?

De namen in het HULPLIJSTJE korter maken gaat denk ik niet zomaar.

Ik denk dat ingegeven moet worden iets met de lengte van de te herkennen tekst (was vroeger in Dos b.v. (len=15))

Dat kan.
In tabblad "Validatie_Zoektabel" kan je ook d.m.v. van "Gegevensvalidatie" in kolom A het aantal in te voeren karakters beperken.
Bij 15 of meer volgt er een fout bericht.
Deze link kan je hierbij helpen.
https://nl.extendoffice.com/documents/excel/952-excel-cell-character-limit.html
Kom je er niet uit, upload dan even je nieuw bestandje en dan zet ik het erin.

PS.
De namen in het HULPLIJSTJE korter maken gaat denk ik niet zomaar.
Sorry, overheen gelezen.
Dat gaat wel als je maar 1 letter of cijfer wilt hebben, is dat geen probleem.
Je kunt de namen in de z.g. hulplijst gewoon aanpassen zoals jij het wilt.

Laatst bewerkt:
Hallo Peter

De TestMapDukkel werkt geweldig, ik heb alleen nog een kleine wijziging toegepast.
Ik heb er een extra kolom toegevoegd, om reden dat ik de voordeze op de locatie ook nog vaak vermeldde op welke afdeling in een afspraak had.
Dat maakte dat de locatie-omschrijving daardoor te verschillend werd. Nu is de locatie alleen nog de Plaats-van-vestiging

Als er een nieuwe Plaats-van-vestiging moet worden toegevoegd, moet die Plaats-van-vestiging eerst worden toegevoegd in de Validatie_Zoektabel
En daarna moet de Plaats-van-vestiging ook nog aan de originele tabel handmatig worden toegevoegd

Maar is het niet moglijk dat de Plaats-van-vestiging ook automatisch neergezet wordt, zodra ik die heb ingevoerd in de Validatie_Zoektabel?

M.a.w. kun je niet eenvoudig data (B2) importeren van de Validatie_Zoektabel ?

Laatst bewerkt:
Hallo Dukkel

Zonder het bestandje welke je nu al hebt wordt het helaas weer een gokspelletje.
Dus graag even je aangepast bestandje uploaden.
Als het goed is weet je nog wel hoe dit dient te gebeuren.

Rechts onderaan staat voorbeeld van bericht, daar kun je het wel zien.

Als je een nieuw bericht maakt kun je, zie afbeeldingInkedBericht.jpg
bij de blauwe markering je bestand uploaden
bij de zwarte markering je voorbeeld bekijken.

Groetjes Johan

Als je een nieuw bericht maakt kun je, zie afbeeldingBekijk bijlage 371565
bij de blauwe markering je bestand uploaden
bij de zwarte markering je voorbeeld bekijken.

Groetjes Johan

Hoi jverkerk

Bedankt voor je aanwijzing betreffende de bijgevoegde tabel.
Ik zie dus wel: "TestMapDukkel.xlsx", tot 3x toe zelfs.

Maar kan dit kan hier vanaf niet inzien.
Hebben jullie hier dan wél voldoende aan?

Hallo Dukkel

De bijlage is nu in totaal 4 keer geüpload. Maar dat is niet erg.

Ik heb je bijlage bekeken en er zijn in tabblad "Data", 2 kolommen toegevoegd. De kolom "Plts" en de kolom "Overig".
Dat gaat mijn inziens allemaal goed.

Nu tabblad "Validatie_Zoektabel".
Wat wil je hier bijvoegen/wijzigen?
Je hebt "Amsterdam UMC" toegevoegd en deze komt dus ook voor in de validatielijst op tabblad "Data" vanaf cel B2. Dus gaat goed.

Deze
M.a.w. kun je niet eenvoudig data (B2) importeren van de Validatie_Zoektabel
begrijp ik even niet.
Kan je eens in het tabblad "Validatie_Zoektabel" aangeven wat je bedoelt? En dan het bestandje weer uploaden graag.

Laatst bewerkt:
Dat klopt peter maar hij upload het toch op een andere manier volgens mij.

Groetjes

Hallo Peter

Doordat ik een nieuwe Locatie toevoegde aan de Validatie-Tabel maakte ik een denk fout.
Want, wat ik wilde dat die nieuwe locatie dan meteen in de Data-Table verwerkt zou worden, gaat alleen maar op als het ook echt een nieuwe locatie is
(die dus nog niet in het tabelletje vermeld stond)

Als de daarna reeds bestaande locatie (of Plaats-van-vestiging, zoals ik dit noemde) wederom gebruikt wordt, kan deze niet vanzelf in de Data-lijst vermeld worden.
De Data-lijst zelf heeft uiteraard geen hersens.

Dus hiervoor excuses Peter.

Maar ik heb nog wel een ander vraag, betreffende dat uploaden van de TestMapDukkel,
In Bericht#53 heb ik die link zelfs 3x toegevoegd. (Ik zie dat dan ook​ staan) maar kun jij het link wel openen
(Ik kan n.l. er niet in kijken, als ik op dat op link klik dan zie ik de plaats op mijn PC waar die Excel-tabel staat)

Laatst bewerkt:
Hallo Dukkel

In Bericht#53 heb ik die link zelfs 3x toegevoegd. (Ik zie dat dan ook​ staan) maar kun jij het link wel openen
Ja, geen enkel probleem.

Ik zie hem in ieder geval ook 3 x staan en kan ze ook downloaden.

Hartelijk bedankt heren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan