• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Naar volgende dagen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tech8
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nu wordt het nog vreemder... de oplossing van emields geeft identieke resultaten dan een pakketje andere oplossingen die je voordien had gekregen en afgekeurd, en het komt absoluut niet overeen met de afbeeldingen die je in #15 liet zien.
Bij gebrek aan een duidelijke uitleg moesten we onze toevlucht nemen tot een glazen bol, en we hebben er precies zelfs allemaal één van hetzelfde merk, want iedereen dacht er hetzelfde over!
Als ik de bal volkomen mis sla, so be it, maar volgens mij lijkt het erop dat de datum in B2 altijd de oudste moet zijn in je resultaat, welke weekdag het ook is, en dan zou ik deze suggereren in B9 (kan simpelweg gekopieerd worden naar dinsdag tot zondag):
Code:
=LET(d;$B$2-$B$3+GEHEEL(RIJ()/2-3);ALS(d<$B$2;d+7;d))

Ik weet niet hoe veel beter ik het moet uitleggen, als je mijn eerste bestand opent en je vult een datum in, dan zie je wat er met de datums in kolom B9 tot B21 gebeurt.
Als er dan in B2 een datum komt dat op een zondag valt, zou deze datum ook in cel B21 moeten staan, en niet de datum van cel B2 + 7.

ik geef in cel B2 de datum 21/09/2025 in, welke op een zondag valt, dan zou er in cel B21 ook 21/09/2025 moeten staan. Dit doet het niet, excel zet hier de datum 21/09/2025 +7 dagen in, wat niet klopt.

Het is de bedoeling dat je in deze lijst de dag van cel B2 krijgt en daarna ook de zes volgende dagen zodat je steeds één week hebt. Bij de oplossingen die ik hier kreeg bleven ook de dagen voor de datum van cel B2 staan, en dat is juist wat ik niet wil.

Bij gebrek aan een duidelijke uitleg moesten we onze toevlucht nemen tot een glazen bol, en we hebben er precies zelfs allemaal één van hetzelfde merk, want iedereen dacht er hetzelfde over!

Dan vraag ik me af wat Tech8 hiermee verder wil doen.

Dit is een kalender voor een kweekprogramma, dus de dagen die voor de datum in cel B2 komen hoef ik niet te weten, ik moet enkel de zes dagen na de datum in cel B2 weten.

Eindelijk duidelijkheid, dan lijkt me dit beter.

@AD1957

Dank voor je voorstel, ik denk dat ik het zelf iets te ver aan het zoeken was.
Dit werkt voor mij.

Ook nog eens dank aan iedereen die heeft mee gedacht voor een oplossing en een duimpje omlaag 👎voor mij voor de misschien niet direkt duidelijke uitleg van wat ik wou.

Vriendelijke groeten,
Tech8

Rij 8 had ik even verborgen, misschien wil je die ook wel zien.
Succes met de kweek.

Fijn dat je dat nog meegeeft👍
Valt best mee, hoor, die LET-functie. Het is enkel een handigheidje om formules in te korten.
In dit geval gebruik ik in feite 3 keer het gedeelte "$B$2-$B$3+GEHEEL(RIJ()/2-3)". Dat steek ik vooraf in "d" wat je dus een variabele zou kunnen noemen, jou ongetwijfeld gekend uit vba.
Anders was het iets in deze stijl geworden (hoewel ook die korter kan, maar alleen om het duidelijker te maken):
=ALS($B$2-$B$3+GEHEEL(RIJ()/2-3)<$B$2;$B$2-$B$3+GEHEEL(RIJ()/2-3)+7;$B$2-$B$3+GEHEEL(RIJ()/2-3))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan