EHBO administratie hulp gevraagd

Peter,
Dank voor het meedenken, ik wijk inderdaad "af" van de letterlijke competentielijst van het Oranje Kruis.

Over de competenties en competentiegroepen.
Je hebt gelijk dat ik dit niet strikt volgens de competentietabel van het OK heb opgezet.
Aanvankelijk wilde ik niet "verstikken" in een competentielijst van 300 competenties die allemaal met de hand afgevinkt moeten worden. Vandaar de afwijkende onderverdeling.
Inmiddels ben ik er achter dat we niet alle competenties afzonderlijk hoeven af te vinken, dus dat zou al een belemmering wegnemen om de "orginele" lijst te hanteren (verdeling "Hoofdonderwerp", "Competentiegroep", "Competentie"?)

Over de reanimatie;
Binnen het OK worden de competenties van de NRR gehanteerd.
Het OK heeft deze echter in de competentielijst OK verwerkt, daar waar de NRR een eigen lesplan heeft ontwikkeld voor een opleiding/training van 3 uur.
In allebei de gevallen zijn de volgorde van handelen, de methode van handelen gelijkt.

Ik zal in de loop van de avond je word document doornemen.

Hallo Ludo,

Bedankt voor de toelichting. Dit maakt weer een en ander duidelijk, al is post #41 wel een beetje laat 😂

Inmiddels ben ik er achter dat we niet alle competenties afzonderlijk hoeven af te vinken, dus dat zou al een belemmering wegnemen om de "orginele" lijst te hanteren
Ik hoop dat je hiermee refereert aan de knop "Alles op akkoord zetten". Anders graag even toelichten wat je wel bedoelt, zodat we op hetzelfde spoor blijven/komen.
Zie je nog andere belemmeringen op de "echte" lijst te hanteren? Zo ja, welke?

Peter,

Nee, dat was feitelijk de enige belemmering.
Het is even de vraag of het dan zo ingericht kan worden dat je op de 2 bovenliggende niveau's (boven de competentie) dat deel in 1x kan goedkeuren. Anders ben je toch nog veel tijd kwijt met de administratie achteraf...

Voor wat betreft de competentietabel van het OK....
In de tabel CompetentieGroep staan feitelijk alle "oranje" delen van het OK lijstje.
Als we de drie lagen willen hanteren moet er dus 1 tabel bij.
De tabel CompetentieGroep wordt dan "tblCompetentieHfdGroep" (kan ik die gewoon hernoemen zonder consequenties?
Kan ik daarna de tabel "tblCompetentieGroep" aanmaken in de FE ?

Als dat kan, dan kan ik in de FE de competenties, groepen en hoofdgroepen aanmaken.

Nog wel een vraag, de meeste leden van de vereniging hebben een OK diploma en dus een diplomanummer. Soms is dat wel handig vooral bij de aanvraag voor verlengingen.
Kunnen we een veld diplomanummer toevoegen aan een tabel? (tblToegekendDiploma?)

de "orginele" lijst te hanteren (verdeling "Hoofdonderwerp", "Competentiegroep", "Competentie"?)
Eigenwijs en volhardend als ik ben, ben ik ik er nog niet helemaal van overtuigd dat dit het helemaal is. Kijk maar even mee in de inhoudsopgave van de competentielijst.
inhoud.webp
Ik zie dan:
(hoofgroep) Algemeen
(competentiegroep) 112 bellen​
(competentiegroep) Emotionele reacties​
(hoofdgroep) Voorkom (meer) slachtoffers
(competentiegroep) Let op gevaar​
(competentiegroep) Verplaats een slachtoffer uit een gevaarlijke situatie: kind​
|​
(competentiegroep) Besmetting​
(competentiegroep) Handschoenen​
(hoofdgroep) Verleen verantwoorde eerste hulp
Vanaf nu klopt het niet meer; er zit telkens een extra niveau tussen ("Belangrijke levensreddende handelingen", "Beoordelen van het bewustzijn") voordat de competentiegroepen aan bod komen

Op zich is de indeling niet echt spannend. Uiteindelijk gaat het om een lijst competenties waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een EHBO diploma. Om die lijst een beetje hanteerbaar te houden is die in stukjes opgeknipt.
De vraag die voor ons relevant is, is waar we de onderverdeling van de lijst voor (kunnen) gebruiken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de "lessamensteller" uit je oorspronkelijke vraag. Het is niet handig om lessen samen te stellen op basis van een lijst van 300 competenties; dat moet makkelijker en bovendien wil je in een les ook wel enige samenhang aanbrengen.

De competentielijst waar ik constant naar verwijs heeft volgens mij alleen betrekking op het (basis) EHBO diploma. Ik zou graag zien hoe de competentielijsten voor "Gevorderden" en "Evenementen" er (echt) uitzien.

In de competentielijst zie ik soms dingen die op verwijzingen lijken. Hier bijvoorbeeld:
verwijzigen.webp
Hoe moeten we daar mee omgaan?

Ik snap wat je zegt over reanimeren.
Wat ik me nu wel afvraag is wat je daar in het systeem mee wil. Voor de (drie) EHBO-diploma's snap ik waarom je zaken moet en wilt registreren. Jullie kennen (neem ik aan) EHBO-diploma's toe (en verlengen die). Om dat kunnen doen moet je weten of de kandidaten over alle vereiste competenties beschikken.
Maar kennen jullie ook "reanimatie-diploma's" toe?
Bericht automatisch samengevoegd:

Kan ik daarna de tabel "tblCompetentieGroep" aanmaken in de FE ?
Gezien de vragen die ik nog heb, zou ik daar zeker nog even mee wachten. Bovendien zitten de tabellen in de BE ;)

Als dat kan, dan kan ik in de FE de competenties, groepen en hoofdgroepen aanmaken.
Niet dus; in de FE moet je dan sowieso eerst wel formulieren hebben / aanpassen voor de nieuwe situatie.

Het toevoegen van een diplomanummer aan de tabel is geen probleem.

Het is even de vraag of het dan zo ingericht kan worden dat je op de 2 bovenliggende niveau's (boven de competentie) dat deel in 1x kan goedkeuren. Anders ben je toch nog veel tijd kwijt met de administratie achteraf...
Deze vraag bezorgt me koude rillingen. Ik vraag me af of we toch niet ergens een verkeerde afslag hebben genomen. Of hebben we verschillende afslagen genomen?
Wat bedoel je hier met "goedkeuren"? Van wat?
Volgens mij zou het (op hoofdlijnen) als volgt gaan werken.
  • Per les leggen we vast welke competenties er worden behandeld; een les kan je meer dan één keer geven; meerdere sessies per les
  • Een lid meldt zich aan voor een sessie (of wordt ingedeeld?)
  • Je geeft de les/sessie
  • Na afloop klik je bij de betreffende sessie op de knop "Alles op akkoord zetten"; voor elke deelnemer/behandelde competentie een record aangemaakt in tblBeoordelingCompetentie (met Voldoet standaard op Ja)
  • Als je vind dat een bepaalde deelnemer niet voldaan heeft aan een bepaalde competentie, zet je Voldaan op Nee voor die deelnemer/competentie (formulier Les (tab Sessies) - Knop "Deelnemers" en dan op formulier Deelnemers - Knop "Beoordelingen").

Laatst bewerkt:
Peter,

Ik denk dat we een miscommunicatie hebben over de niveau's waar jij de rilllingen van krijgt :)
Wat je als werkwijze schrijft klopt volgens mij... maar voor de zekerheid nog even weergegeven..

1. Ik leg per les vast wat de competenties zijn die behandeld worden
2. Ik kan de les meerdere malen geven (standaard is in elk geval 2x voor de vereniging)
3. Na de les geef ik aan wie er aanwezig is geweest en klik op "alles op akkoord zetten" indien iedereen voldoet.
4. Voor degene die één of meerdere competenties NIET beheerst, kan ik via de samenstelling het vinkje weghalen bij de betreffende competentie.

Het misverstand zat aan mijn kant met betrekking tot de 3 niveau's ipv 2 niveau's.

Krijg ik dan wel bij het vak "competenties toevoegen" de 3 niveau's te zien?
Dus;
Hoofdgroep competentie
Competentie groep
Competentie

Dan snap ik het....
Ik heb een copie gemaakt van de FE en de BE en heb in de BE al een tabel aangemaakt voor de hfdgroep.
Ik weet niet of het mogelijk is om een aangemaakte kolom van een tabel te "kopieren" naar een andere tabel in een andere database? (Dat zou handig zijn, ik was al aan de slag gegaan met het typen voordat ik je bericht las...) Maar ik zal even wachten met verder vullen...

Krijg ik dan wel bij het vak "competenties toevoegen" de 3 niveau's te zien?
Dus;
Dat moeten we regelen in de FE.

heb in de BE al een tabel aangemaakt voor de hfdgroep.
Dat lijkt me niet verstandig. We moeten de dingen we gecoördineerd doen.
Ik ben bovendien nog niet zover. Zolang ik niet weet hoe het zit met de competities van Gevorderden en Evenementen wacht ik af. Ik heb ook gesignaleerd in de competentielijst EHBO vanaf deel 3 een "afwijking" zit (extra niveau).
Ook zolang mij niet duidelijk is wat je met reanimeren wil, maak ik pas op de plaats.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan