4:3 of 16:9

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Dag mensen,

Wat is de beste instelling voor een digitale foto camera? 4:3 of 16:9? Ik doe tot nu toe altijd 4:3, omdat je dan alles wat op de foto komt op het display ziet. Bij 16:9 krijg je boven en onder balken op het display, dus geen volledig beeld.

Maar ik heb me laten vertellen dat bij foto's genomen op 4:3 en afgedrukt op 10 x 15 verlies aan informatie zou ontstaan. Dus niet alles meer zichtbaar. Echter: in het analoge tijdperk werd ook al snel afgedrukt op 10 x 15 en was geen sprake van vervormd beeld op foto's. De camera's kenden toen alleen 4:3.

Dus wat is de beste instelling van de camera om eventueel afdrukken op 10 x 15 te maken?

Het zal kennelijk geen invloed hebben op een afdruk. Ik weet niet welk merk camera je hebt, maar hier wat meer uitleg over de verhouding(en). Het zal ongeveer hetzelfde zijn als jou camera neem ik aan. Klik heb je er wat aan?

Lees blz 97.

Ik heb nu een Panasonic DMC FZ-45. Daarmee nog geen afdrukken gemaakt. Maar eerdere afdrukken uit 2004 (waarschijnlijk Olympus) vertonen wel degelijk verschil met de afbeelding op monitor. Op de monitor zie je gewoon meer dan op de afdruk. Het zijn details, maar toch. In het analoge tijdperk kwam gewoon alles op de fotoafdruk wat je had 'geschoten', zonder detail verlies. Nu zit je met het 4:3 en 16:9 verhaal. Lijkt mij puur een kwestie van: kijk je de foto op 4:3 of 16:9? Monitor/tv dus. Maar bij afdrukken op 10 x 15 wordt er blijkbaar gewoon weggesneden?

Met Windows Live Photo Gallery lijkt het inderdaad wel passend te krijgen! Als dat kan, dan moet een fotocentrale zeker een met 4:3 genomen foto volledig op 10 x 15 kunnen afdrukken. Dank voor de tip.

Hallo apijtsma. Daar heb je helemaal gelijk in. Dus schalen is de oplossing met Windows Live Photo Gallery? Ik heb het graag gedaan.
Als het is opgelost zet dan bij je eerste vraag dat het is opgelost. :thumb: Groet Manamana.

Schalen? Waar hep dat nou voor nodig? Fotografie is heel simpel, en afdrukken ook: alleen als de maat waarin je opneemt exact hetzelfde is als die waarin je afdrukt, verlies je niks. Een 10*15 foto heeft een beeldverhouding van 2:3. Fotografeer je in een ander formaat, of dat nu 3:4 is of 9:16, dan verlies je dus ofwel aan de bovenkant beeld, ofwel aan de onderkant. Heb je een oudere monitor in het beeldformaat 4:3, en fotografeer je in die verhouding, dan ziet je foto er dus perfect uit op die monitor. Een 16:9 monitor zal daarentegen balken laten zien. Omgekeerd ook, als je een 16:9 monitor hebt.
Om ook nog even op analoge fotografie terug te komen: een kleinbeeld film had als afmetingen 24*36 mm. En dat is, jawel: 2:3. Oftwel: exact de afmeting van een 10*15 foto. En dus verloor je weinig beeld. Een veel vaker gebruikt formaat als 13*18 cm daarentegen had een andere verhouding, en dus moest je ofwel bijsnijden, ofwel uitvergroten.
Als ik het zo lees, wordt aangeraden om een afbeelding te schalen, waardoor je de beeldverhoudingen uit elkaar trekt. En dat lijkt mij het laatste dat je moet willen, want daarmee verniel je in mijn ogen de foto.
Fotografie is door de eeuwen heen altijd al een kwestie geweest van foto's uitvergroten om het papierformaat goed te benutten. Afdrukpapier van 24*30 cm was redelijk berucht, want daarmee verlies je dus 6 cm van je foto. Eigenlijk was alleen 10*15 optimaal voor analoge foto's.
Kortom: een fotograaf houdt bij zijn opname al rekening met de uiteindelijke afdrukmaat, of dat nu een webpagina is, of een afdruk maakt daarbij uiteraard voor de beslissing niet uit.

Tja dat is een technische kijk op het hele gebeuren maar weer geleerd he.:thumb:

OctaFish: Mijn camera heeft wel 3:2, maar dan ga je gelijk van 14 megapixels terug naar 12 megapixels. Stand 2:3 zit er niet op.

2:3 of 3:2 is een andere schrijfwijze voor dezelfde verhouding. Meestal spreek je van 2:3. Dat je megapixels terug lijken te lopen is logisch, want je gebruikt er minder :) Op dezelfde manier dat je als je van een krantenpagina de helft afknipt, je een kleinere pagina in je hand hebt. Maar de informatie op die pagina is nog krek hetzelfde, en de 'kwaliteit' ook. En zo werkt dat ook met je sensor. Of je 2:3 opneemt, of de volledige sensor gebruikt, maar derhalve maar weinig uit. Hooguit dat je voor hetzelfde geld meer beeld krijgt. Hoewel dat niet helemaal waar is, want als je kleinere afbeeldingen maakt, kunnen er meer op je stick, dus dat zou nog een argument kunnen zijn. Dezelfde truc wordt overigens door goedkope camera's gebruikt om 'panorama' foto's te maken: er wordt gewoon een stuk van de boven- en onderkant afgehaald. Kortom: hoe meer beeld je opneemt, hoe meer je er later af kan knippen! En wat je niet opneemt (vanwege het formaat) kun je er ook moeilijk later weer aanplakken.

Kortom: fotograferen is altijd een kwestie van keuzes maken, en je beeldformaat is er daar één van. Overigens is met 14 megapixels een 10*15 fotootje afdrukken in mijn ogen met een kanon op een mus schieten, nogal overdadig! Met 14 megapixels kun je een behoorlijk behangetje afdrukken. Je moet hele goede ogen hebben om verschil te zien tussen een foto die met 14 MP op een 10*15 is afgedrukt, of met 3 MP. Om over de 36MP van Nikon maar te zwijgen :)

Het blijft klooien met afdrukken op 10 x 15 fotopapier. Foto's gemaakt met 4:3 worden boven en onder afgesneden. Recent gemaakte foto's met 3:2 verliezen aan weerszijden beeld. Printer (nieuw) ingesteld op 10 x 15 fotopapier. Randen uitgeschakeld. De afdruk is wel goed, maar ook bij camera instellingen 3:2 verlies je beeldinformatie t.o.v. het scherm. Maar nu dus aan weerszijden.

Of is er software te downloaden die een met een willekeurig formaat gemaakte opname de afdruk op 10 x 15 altijd passend maakt? Ik krijg het niet voor elkaar d.m.v. aanpassen camera instelling / printer instelling. Hoe ik het ook wend of keer: de afdruk wijkt altijd af van de digitale afbeelding.

Ik kreeg een seintje de status van de vraag aan te passen.Uit de reacties hier maak ik op dat de opnamestand 3:2 de juiste is voor afdrukken op 10 x 15 fotopapier. Maar als ik een 10 x 15 afdruk (gemaakt met 3:2) vergelijk met exact dezelfde digitale foto op de monitor, dan geeft de digitale foto aan weerszijden iets meer beeld. Op de afdruk ontbreken kleine stukjes aan de zijkanten. Had de camera op 4:3 gestaan, dan ontbreken aan boven en onderkant van de afdruk 10 x 15 kleine details.

10 x 15 is toch een gangbaar formaat? Paar jaar geleden heb ik een serie digitale foto's laten afdrukken op 10 x 15 bij een centrale. Zelfde verhaal. Ontbrekende details aan boven en onderzijde. Als ik mijn analoge foto's bezie (10 x 15), zijn er volgens mij geen ontbrekende stukjes.

Of de monitor (19" vierkant model) zou verkeerd moeten staan. Maar die geeft verder geen vertekend beeld. Dus, opgelost is de vraag nog niet.

Eigenlijk is het verhaal achter de verhoudingen al uitgelegd door OctaFish, maar kennelijk is dat nog niet helemaal duidelijk dus ik zal proberen of ik het misschien net iets anders kan verwoorden zodat het makkelijker wordt. :)

Je noemt het analoge gebeuren en het huidige digitale gebeuren en merkt op dat hier verschil in zit. Dat klopt, dat zit er ook. Laten we maar in chronologische volgorde gaan kijken.

Analoog:
Vroeger, lang geleden in het analoge tijdperk :p hadden we voor kleinbeeldcamera's fotorolletjes. Deze fotorolletjes bestonden (na belichting) uit een reeks negatief beelden. Elk negatief was een foto die na afdrukken als een positief beeld op het fotopapier verscheen. Zo'n negatief had de afmeting van 24x36 mm. Wanneer we 24 en 36 beide delen door 12 krijgen we de verhouding 2:3. Het "standaard" fotopapier was 10x15 cm. Wanneer we 10 en 15 beide delen door 5 krijgen we eveneens de verhouding 2:3. Aangezien dit ook de verhouding van het negatief was, gaf dit een beeldvullende foto weer waar niets afgesneden werd. (In de praktijk was dit overigens niet helemaal waar, want om het papier zo precies onder de belichtingskoker te leggen dat het beeld precies pas geprojecteerd werd, dat lukte vaak niet, dus meestal werd er een fractie overlappend geprojecteerd en had je dus ook toen al een heel dun randje dat werd weggesneden, maar dat is een een ander verhaal en alleen maar wat achtergrondinformatie wat voor de uitleg niet van belang is. :rolleyes:). Vergrotingen op formaat van 20x30 cm, 40x60 cm of 60x90 cm gingen ook allemaal goed, aangezien hier overal dezelfde verhouding wordt gebruikt 2:3. Andere verhoudingen gaven wel problemen, dus de al door OctaFish genoemde 13x18 cm of vierkante foto's konden alleen maar gemaakt worden door een deel van de foto af te snijden. Je kunt dat vergelijken met letterlijk een stuk van de foto's afknippen. Zou je in het analoge tijdperk van je 24x36 mm negatief een afdruk voor in een 13x18 cm lijstje willen maken, dan zou je de foto dus als 13x19,5 cm af kunnen drukken en daarna een strook van 1,5 cm aan de boven- of onderkant eraf kunnen knippen (of onder �n boven 0,75 cm eraf knippen, dat kan natuurlijk ook). Waarom afdrukken als 13x19,5 cm? Simpel, omdat 13x19,5 weer in verhouding 2:3 is: deel je 13 door 6,5 krijg je 2 en deel je 19,5 door 6,5 krijg je 3.

Dan gaan we nu kijken naar het digitale tijdperk:
Het fotorolletje hebben we niet meer nodig. In plaats van dit rolletje met zijn negatieven, hebben we nu camera's met sensoren en geheugenkaartjes. We hebben het rolletje dus ingeruild voor twee nieuwe onderdelen. De sensor die eigenlijk het equivalent van het oude negatief is en het geheugenkaartje om het beeld, dat op de sensor ontstaat, op vast te leggen en te bewaren. Zonder een van deze twee nieuwe onderdelen hebben we ook weinig aan het andere onderdeel. Een camera zonder sensor maar met geheugenkaartje, heeft wel de mogelijkheid om beelden op te slaan, maar niet om ze te cre-eren (sorry voor de rare schrijfwijze, maar leestekens zoals de trema worden niet weergegeven?). Een camera met sensor maar zonder het geheugenkaartje, kan wel de beelden cre-eren, maar ze niet bewaren. (Ook dit is een klein beetje extra informatie dat eigenlijk niet van belang is voor de uitleg van de verhoudingen, want daarvoor hoeven we alleen maar naar de sensor te kijken en niet naar het kaartje. ;))
De sensor kan verschillende formaten hebben. Wanneer hij net zo groot is als bij het ouderwetse negatief (24x36 mm) spreken we over een fullframe (= FF) sensor en is de situatie ook precies hetzelfde qua verhoudingen als in het analoge tijdperk. Echter zitten er wat nadelen aan het maken van FF sensor. Behalve dat hij groot en relatief "zwaar" is, is hij ook duur om te maken. Dit heeft tot gevolg dat je deze FF sensoren eigenlijk alleen aantreft in de professionele digitale spiegelreflexcamera's. In de andere "consumenten" camera's zitten kleinere sensoren. Zo ook in jouw compactcamera. De sensor in jouw camera is niet alleen kleiner, maar hij heeft ook nog eens een andere verhouding gekregen. In plaats van de verhouding 2:3, heeft jouw camera een sensor met de verhouding 3:4. Dit komt overeen met de verhouding van de oude beeldbuizen (t.v. en oude monitoren).

De exacte afmeting van jouw sensor is: 4,6x6,1 mm. Dit houdt in dat het net niet helemaal een verhouding van 3:4 is, maar eigenlijk 3:3,98 waarbij ook de 3,98 afgerond is. Aangezien we dus een klein verschil zien met 3:4 verklaart dit misschien waarom je ervaart dat zelfs wanneer je bepaalde verhoudingen instelt in je camera het toch niet helemaal klopt. Of dit er achter zit als reden weet ik niet zeker, het is slecht een conclusie die ik trek uit de getallen, want normaal (theoretisch tenminste!) zouden de verhoudingen van de camera wel moeten kloppen. Voor de verdere uitleg ga ik dus maar eerst uit van een kloppende (theoretische) situatie waarbij jouw sensor verhouding 3:4 is.

3:4
Wanneer je in deze native verhouding van je camera fotografeert, verhouding 3:4, gebruik je de hele sensor en leg je al het beeld vast dat mogelijk is met jouw sensor. Dit is altijd aan te raden om te doen, want op deze manier heb je het grootste eindresultaat (met dus ook de meeste megapixels) en ergens een stuk afknippen, kan altijd, maar ergens een stuk aanplakken kan niet meer!. Wanneer je nu met deze verhouding 3:4 een foto wilt laten afdrukken van 10x15, dan kom je in de problemen. Er kunnen twee verschillende situaties ontstaan of er wordt een stuk van je foto afgesneden of je krijgt witte randen.

Wanneer er een stuk afgesneden wordt, komt dat doordat jouw verhouding van 3:4 passend wordt gemaakt voor de lange zijde. Oftewel de 4 wordt maal 3,75 gedaan om 15 te krijgen. Vermenigvuldig je echter de 4 met 3,75 dan moet je de 3 ook met 3,75 vermenigvuldigen om de foto in verhouding te laten blijven. Je komt dan op 11,25 cm uit in plaats van op 10 cm en je hebt dus 1,25 cm teveel aan beeld dat niet op het fotopapier past en wordt weggesneden.

Wanneer je witte randen krijgt, komt dat doordat jouw verhouding van 3:4 passend wordt gemaakt voor de korte zijde. Oftewel de 3 wordt maal 3,33 gedaan om 10 te krijgen. Vermenigvuldig je echter de 3 met 3,33 dan moet je de 4 ook met 3,33 vermenigvuldigen om de foto in verhouding te laten blijven. Je komt dan op 13,3 cm uit in plaats van op 15 cm en je komt dus 1,7 cm tekort en dat veroorzaakt de witte randen.

3:2
Deze verhouding is zoals ik al vertelt heb de verhouding uit het analoge tijdperk en tevens die van de FF sensoren. Ik verwacht dat dit ook voor afdrukken altijd een standaard zal blijven. Ondanks dat zou ik willen afraden om deze verhouding in je camera in te stellen. Zoals je zelf al in de gaten had, worden er in deze stand minder MP (= megapixels) gebruikt (van 14 -> 12). Dit houdt in dat er dus in de camera als het ware al gelijk een stuk van de foto wordt afgesneden (zie de info bij 4:3 waar rekening wordt gehouden met de lange zijde). In mijn ogen is dit niet handig, want nu bepaald de camera of die informatie aan een kant wordt weggesneden en zo ja aan welke kant of dat de informatie aan beide kanten wordt weggesneden. Wanneer je dit zelf achteraf in een fotobewerkingsprogramma doet, kun je dat helemaal zelf bepalen. Daar komt bij dat als je gekozen hebt voor de verhouding 2:3 en je wilt achteraf je foto toch liever in een verhouding 4:3 hebben, dan moet je opnieuw gaan snijden en verlies je weer informatie...

16:9
16:9 Is een verhouding die in het leven geroepen is voor de huidige breedbeeldschermen en dan heb ik het vooral over de televisieschermen die deze verhouding hanteren, want breedbeeld monitorschermen kunnen ook een verhouding van 16:10 hanteren. Wanneer je je foto's altijd op de t.v. bekijkt, kun je er dus voor kiezen om ze gelijk in deze verhouding te fotograferen, maar ook dit zou ik niet doen, want het is voor afdrukken geen standaard verhouding en er geldt net als bij 3:2 dat je dit het beste achteraf kunt doen in een fotobewerkingsprogramma!

Zo nu heb ik met een heleboel woorden uitgelegd dat wat ik ook met één plaatje kan laten zien. LOL Aangezien 1 foto meer zegt dan 1.000 woorden, toch ook nog dat ene plaatje:

Verhoudingen.jpg

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust! Heb ik dat hier niet in de gaten, dan kun je mij ook altijd even op een andere manier contact met mij opnemen, mijn gegevens vind je op mijn site *KNIP*

Laatst bewerkt door een moderator:
Wolves: Dit is een zeer gedetailleerde, boeiende uitleg en zeker het uitproberen waard v.w.b.t. mijn camera aankan, zeg maar. Zoals ik al opmerkte, kwam ik er achter toen ik door een centrale gemaakte afdrukken vergeleek met de afbeelding op het scherm. Maar ook mijn eigen afdrukken van camera instellingen 4:3 en 3:2 gaven hetzelfde resultaat op 10x15 foto papier. Dank voor je uitleg en ik zal jouw site zeker bezoeken!

@ wolves. Ook mijn complimenten voor je site deze is erg informatief.

Een informatief verhaal, met jammer genoeg toch een paar foutjes. Dus een paar kleine aanvullingen mijnerzijds. Eerst maar de analoge opmerkingen:
Vergrotingen op formaat van 20x30 cm, 40x60 cm of 60x90 cm gingen ook allemaal goed, aangezien hier overal dezelfde verhouding wordt gebruikt 2:3. ... Zou je in het analoge tijdperk van je 24x36 mm negatief een afdruk voor in een 13x18 cm lijstje willen maken, dan zou je de foto dus als 13x19,5 cm af kunnen drukken en daarna een strook van 1,5 cm aan de boven- of onderkant eraf kunnen knippen. Waarom afdrukken als 13x19,5 cm? Simpel, omdat 13x19,5 weer in verhouding 2:3 is: deel je 13 door 6,5 krijg je 2 en deel je 19,5 door 6,5 krijg je 3.
Jammer genoeg was dat in het analoge tijdperk (en nog steeds, want er wordt nog steeds analoog gefotografeerd) geen optie. De papierformaten bestonden namelijk helemaal niet! Je kon gewoon geen 20x30 papier kopen, of 40x60. De maten waren 18x24, 24x30, 30x40 of 40x50. Elke andere maat moest je uit rollenpapier halen. En daarover beschikte zelfs ik als professionele fotograaf niet... Ergo: foto's bijsnijden was en is het enige alternatief als je beeldvullend wilde afdrukken. Nog afgezien van de foute opmerking dat je bij een 13x18 de boven- of onderkant moest afknippen; je sneed natuurlijk de zijkanten er af :)

De exacte afmeting van jouw sensor is: 4,6x6,1 mm.
De exacte afmetingen zijn: 6,08x4,56, en dat levert een beeldverhouding op van 3:4,005. Dus gewoon 3:4. Klein detail dus ;)

3:2
Deze verhouding is zoals ik al vertelt heb de verhouding uit het analoge tijdperk en tevens die van de FF sensoren.
De meeste digitale spiegelreflex camera's gebruiken nog steeds deze beeldmaat. Om er een paar te noemen:

Merk Breedte Hoogte Verhouding
Canon EOS 60D 22,3 14,9 2 2,99
Nikon D3200 23,2 15,4 2 3,01
Sony SLT-A77 23,5 15,6 2 3,01

Ondanks dat zou ik willen afraden om deze verhouding in je camera in te stellen. Zoals je zelf al in de gaten had, worden er in deze stand minder MP (= megapixels) gebruikt (van 14 -> 12). Dit houdt in dat er dus in de camera als het ware al gelijk een stuk van de foto wordt afgesneden (...). In mijn ogen is dit niet handig, want nu bepaald de camera of die informatie aan een kant wordt weggesneden en zo ja aan welke kant of dat de informatie aan beide kanten wordt weggesneden.
In de fotocursus in de Nieuwsbrief leg ik uit dat meer pixels niet per definitie beter is als minder. Sterker nog: bij kleine afdrukken is zelfs 8 MP al overkill. Je verliest dus nauwelijks kwaliteit
(als je het al kunt zien) als je een andere beeldverhouding kiest. Bovendien zie je in de zoeker gelijk wat er wordt opgenomen, en dat is een niet onbelangrijk aspect dat je niet noemt. Fotograferen
is per definitie kaderen. En dat houdt in: bij het opnemen bepalen wat je wel en niet op de foto wilt zien. Zowiezo zijn er maar heel weinig camera's die een 100% viewer hebben, dus je krijgt altijd al meer dan je verwacht. Kies je een andere beeldmaat, dan kadert de camera vanaf de zijkanten of vanaf de bovenkant bij. Maar wel vanuit het midden. Je weet dus precies bij het opnemen wat je wel of niet fotografeert. Die situatie (controle over wat je opneemt) lijkt mij verre te prefereren boven achteraf gaan bijsnijden. Want je geeft zelf ook al aan, dat later beeld toevoegen nogal lastig is.

Laatst bewerkt:
Aanvullingen zijn altijd welkom hoor Octafish, daar heb ik geen enkel probleem mee, alhoewel één van de dingen die je verbetert juist fout door jou verbeterd wordt en dat maakt het voor de TS niet duidelijker. En dat is waar het mij eigenlijk om ging, dat de TS het verhaal over verhoudingen begrijpt en nu weet hoe hij zijn camera het best kan instellen.

Om toch even in te gaan op je opmerkingen:

Tja die rare papierafmetingen in het analoge tijdperk heb ik dus duidelijk al uit mijn geheugen verdreven. :p Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk mee, maar ik heb zelf al zolang niet meer in de doka gestaan, dat ik daar niet meer bij stil stond. Ilford had overigens ook geen 10x15 papier, maar dat was ook 10,5x14,8 dus voor de compleetheid moet je dat er dan ook nog bij vermelden evenals het 13x18 papier dat eigenlijk 12,7x17,8 cm was. ;) Ik ben alleen wel van mening dat deze extra feitjes, alhoewel nu wel kloppend, het niet duidelijker maakt voor de TS.

Nog afgezien van de foute opmerking dat je bij een 13x18 de boven- of onderkant moest afknippen; je sneed natuurlijk de zijkanten er af :)
Hier maak jijzelf een fout OctaFish, natuurlijk moet het van de boven- en/of onderkant af anders krijg je helemaal een raar formaat! Maar ik snap wel waar jij de fout in gaat hoor, jij bedoelt 18x13 cm in plaats van 13x18 cm en dan heb je het wel over zijkanten, want dan heb je je papier een kwartslag gedraaid. Bij afmetingen is het echter gangbaar om in bxh te spreken en niet hxb, maar dat geeft verder niet, want ik verwacht dat TS dit met het plaatje dat ik erbij heb gezet wel snap (dat plaatje heb ik overigens wel met de lange kant als breedte geplaatst, want dan neemt het minder ruimte in op de bladzijde. :d).

De exacte afmetingen zijn: 6,08x4,56, en dat levert een beeldverhouding op van 3:4,005. Dus gewoon 3:4. Klein detail dus ;)
Het kan dat de afmetingen die ik had al afgerond waren op 1 decimaal nauwkeurig (ik had even een snelle Google-opdracht gedaan voor het formaat en ik ben verder niet in de specs. van de camera gedoken), maar als wat jij zegt (6,08x4,56) wel exact is en niet afgerond zoals mijn getallen, dan klopt je verhouding van 3:4,005 niet, want dan is de verhouding precies 3:4 (4,56/1,52=3 en 6,08/1,52=4).

De nieuwsbrief krijg ik niet, dus je fotocursus heb ik niet gezien en je uitleg over de pixels heb ik dus ook niet gelezen, maar natuurlijk is meer pixels lang niet altijd noodzakelijk, dat spreekt vanzelf. Temeer daar wij bij een normaal formaat afdruk het verschil tussen 6MP en 16MP niet eens kunnen waarnemen. Aan de andere kant is meer pixels voor grote afdrukken natuurlijk wel een plus. En wie zegt dat de TS nooit een foto maakt waar hij gewoon heel blij mee is en die hij wel 90x120 cm groot afgedrukt wil hebben? Wanneer je dan eerst beperkt door in verhouding 2:3 te fotograferen i.p.v. in de native verhouding van de camera en daarna nog een keer moet gaan beperken omdat je bij deze foto toch achteraf een verhouding 3:4 mooier vindt passen, dan ben je dom bezig. Je gooit dan allemaal info weg die je in de native verhouding wel had gehad.

Fotograferen is per definitie kaderen. En dat houdt in: bij het opnemen bepalen wat je wel en niet op de foto wilt zien. Zowiezo zijn er maar heel weinig camera's die een 100% viewer hebben, dus je krijgt altijd al meer dan je verwacht. Kies je een andere beeldmaat, dan kadert de camera vanaf de zijkanten of vanaf de bovenkant bij. Maar wel vanuit het midden. Je weet dus precies bij het opnemen wat je wel of niet fotografeert. Die situatie (controle over wat je opneemt) lijkt mij verre te prefereren boven achteraf gaan bijsnijden. Want je geeft zelf ook al aan, dat later beeld toevoegen nogal lastig is.
Fotograferen is kaderen, dat klopt. Beeldvullend (en daarmee bedoel ik zonder overlap wat je niet als eindresultaat wilt hebben) is zeker aan te raden, juist omdat een deel van je foto afsnijden informatie (pixels) weggooien is en je dus minder kwaliteit overhoudt voor een vergroting. Echter zijn er heel veel redenen te bedenken waarom je achteraf toch nog gaat snijden in je foto. De meest voorkomende is de horizon die bij het fotograferen net niet helemaal recht wordt gehouden. Achteraf draai je die in de fotobewerking eenvoudig even recht en de kleine hoekjes die je door het draaien krijgt snijd je vervolgens weg. Dit is iets dat ook door professionele fotografen vaak gedaan wordt. Een andere reden om te gaan snijden, is omdat je niet dicht genoeg bij je onderwerp kon komen. Wanneer je niet dichterbij kunt lopen en ook niet meer zoombereik hebt, is bijsnijden de enige oplossing (dus digitaal zoomen achteraf op de computer ;)). Weer een andere reden om wat ruimer te kaderen, is omdat je een onderwerp hebt dat fanatiek kan bewegen en je ook die onverwachte beweging wel goed wil vastleggen. Dit is iets waar je met gewone modelfotografie of productfotografie totaal niet mee te maken hebt, maar met bijvoorbeeld dierfotografie wel.

Nogmaals ik vind het geen enkel probleem dat je een aanvulling gaf OctaFish, maar ik denk dat dit alles het voor de TS niet duidelijker maakt. Misschien is het handiger dat als je verder wilt discussiëren we dat even via PB of mail doen? :thumb:

Het kan dat de afmetingen die ik had al afgerond waren op 1 decimaal nauwkeurig (ik had even een snelle Google-opdracht gedaan voor het formaat en ik ben verder niet in de specs. van de camera gedoken), maar als wat jij zegt (6,08x4,56) wel exact is en niet afgerond zoals mijn getallen, dan klopt je verhouding van 3:4,005 niet, want dan is de verhouding precies 3:4 (4,56/1,52=3 en 6,08/1,52=4).
Ik heb de getallen ingevoerd in Excel, en dat laten rekenen. En gek genoeg geloof ik de uitkomst van zo'n simpele rekensom wel ;) Niet dat het ook maar ene jota uitmaakt in het vraagstuk natuurlijk!
Overigens zat ik een heel klein beetje te jennen bij de opmerking over het bijsnijden; dat is natuurlijk afhankelijk van of je een landschap of een portret stand gebruikt.... En een fotograaf in de DOKA sneed wel degelijk het beeld van de foto af, omdat je de bovenkant en onderkant van het negatief optimaal op het papier projecteerde, en vervolgens moest constateren dat er links en rechts beeld niet op de foto paste. Dat werd er derhalve afgesneden. Fysiek foto's afsnijden werd in mijn tijd nooit gedaan. Behalve bij de grotere formaten, die werden ingelijst. (goeie ouwe tijden, zucht...)
Of ik het onduidelijker maak voor TS weet ik natuurlijk niet en mag TS zelf bepalen. Ik vind wèl dat we zo correct mogelijke informatie moeten geven, en dat we elkaar dan aanvullen/verbeteren is daar een goeie methode voor.
Je gaat niet in op mijn opmerking dat jouw opmerking over het 2:3 formaat van de sensors alleen bij Full Frame camera's gebruikt wordt; dat is dus niet zo zoals het tabelletje aantoont. Alleen compactcamera's hebben afwijkende maten, maar de meeste spiegelreflex camera's hebben sensor die ongeveer 2:3 is. Dat is derhalve nog steeds de algemene standaard.
Wil je echt serieus fotograferen, dan schiet je uiteindelijk met een compact camera toch tekort. Afdrukken van 90x120 van een compactcamera zou ik ook niet echt aanraden, tenzij de foto aan de overkant van de gracht komt te hangen waar je niet bij kan komen ;)

De fotocursus staat overigens in de nieuwsbrief die je gratis kan ontvangen, of online kan lezen vanaf de Huis pagina. De oudere afleveringen staan in de Handleidingen sectie, dus die zijn ook op te halen. Ik ben wel benieuwd naar eventuele op- of aanmerkingen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan