acces en exel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fire746

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2012
Hallo iedereen,

Ik ben vrij nieuw op deze site en helemaal met acces.
Nu heb ik een map met � 4000 exel bestanden nu is mijn vraag kan ik in acces een database maken waarmee ik die exel bestanden in een lijst krijg en dan gesorteerd op Datum en kan splitsen op bijvoorbeeld datum(maand), soort en fabriek.
Dan mijn 2de vraag als dit mogelijk is hoe doe ik dit dan?
Ik ben nog echt een leek op acces gebied:)

Alvast hartelijk dank voor diegene die mij hier mee kan helpen.

Groet fire746.

Allereerst welkom bij HelpMij! Niet elke nieuwe gebruiker krijgt binnen 3 minuten antwoord, dus wen daar maar niet aan :)
Ik snap je vraag niet helemaal, maar als ik het zou moeten omschrijven, dan wil je alle bestanden in je Excel map opslaan in een tabel in Access met vermoedelijk bestandsnaam, en Datum van aanmaak of wijzigen. Maar voor hetzelfde geld wil je al die bestanden openen, en de inhoud ervan in één tabel hebben. En dat zijn twee totaal verschillende vragen...

Hallo octafish,

Ik zal niet wennen aan de snelle reactie :thumb: (is wel ideaal..)
In ieder geval al bedankt voor de reactie. de bedoeling is dat de exel bestanden op 3 dingen worden gesorteerd die 3 dingen staan in een bepaalde cel ik heb in excel een database gemaakt maar het updaten duurt erg lang vandaar dat ik dit mischien beter kan doen in access.
ik heb de exel database als bijlage toegevoegd zodat je kan zien wat ik bedoel.

Groet fire746.

Bekijk bijlage Plant status database.xls

Ik snap het nog nie helemaal, maar ik zie al wel dat je in het bijgevoegde bestand een tabel maakt met in kolom B namen van bestanden (kun je met VBA inderdaad uitlezen), kolom E met Plant (huh?), kolom F met een datum (bestand gewijzigd?) en kolom G met een slangtype. Dat lijkt dus een mengelmoesje van gegevens. Want waar haal je die extra gegevens nu vandaan? Moeten de excel bestanden stuk voor stuk worden geopend, en staat dan in één bepaalde cel zoals je aangeeft de rest van de gegevens?

alle 3 de info: plant(engels voor fabriek), datum(datum van excel bestand) en slangtype(soort slang materiaal waar de de slang uit vevaardigd is) staan in een bepaalde cel van het exel bestand deze staan altijd in de zelfde cel. En zoals het nu is moet het bestand wat ik als bijlage heb gezet inderdaad ieder bestand stuk voor stuk openen en dit duurt erg lang.
Nu heb ik de hoop dat er in access iets mogelijk is wat dit proces kan versnellen.

Groet fire746.

Dat wordt dan een heftig stukje programmeren, want je moet dan
a) de bestandenlijst door om alle excel bestanden te vinden
b) het excel bestand openen
c) de inhoud uit de betreffende cel lezen
d) de ingelezen tekst splitsen in aparte velden
e) de gesplitste tekst wegschrijven naar je tabel
f) procedure herhalen tot alle bestanden zijn ingelezen

Dat is een behoorlijk pittige klus voor een beginner...

kan ik dus beter niet aan beginnen helaas:(
als ik je lijstje zie weet ik al niet meer waar het over gaat.
jammer maar helaas, ik had gedacht dat het mogelijk was.
mag ik jou bedanken voor de moeite en de tijd.:thumb:

groet fire746.

Het is absoluut mogelijk, maar nogal ingewikkeld :)

gaat mij niet lukken, ik weet niet of jij hier tijd en energie in wil stoppen voor mij:confused:
als dit zo is heel veel dank!!!!:d

Groet fire746.

Dan heb ik meer nodig; om te beginnen: een paar van de bronbestanden (met uiteraard dummygegevens, mocht dat nodig zijn) en de database waar het in moet.

Hallo octafish,

die bestanden is geen probleem maar wat bedoel je met de database ?
ik ben echt een leek wat dat betreft:o
Als je het bestand opent dan heb je een dropdownbox bij plant en materiaal de datum staat bij datum en wordt aangepast aan de pc in de dropdown boxen staan alle gegevens.

ik waardeer het heel erg dat je dit voor mij wil proberen :thumb:

Bekijk bijlage Blanco.xlsx

Groet fire746.

Ik maar denken dat je een database vraag stelt... Maar je stuurt dus een excel bestand mee... Wil je alles in Excel oplossen, dan zit je in het verkeerde forum :)

nee ik heb al een programma in excel hier voor maar dit werkt erg langzaam om te updaten ik dacht dus dat er in access een mogelijkheid was om een database te maken dat dit proces van updaten sneller gaat.
er worden namelijk dagelijks formulieren bij gezet en uiteindelijk gaat het om 4000 excel formulieren.

groet fire746.

En die database die je gemaakt hebt, zien we graag hier met een paar testbestandjes. Ik sta namelijk helemaal niet te trappelen om die db zelf te gaan maken :)

het programma staat al in deze vraag(plant status database), ik heb gewoon een map waar iedereen de excel bestanden in zet door middel van het programma wordt de info opgehaalt.
aller eerst de knop rapportlijst deze update de lijst met formulieren in de map dan de knop slang info deze haalt dan de info op uit de 3 cellen plant, datum en soort.
en vooral dit laatste duurt erg lang als het gaat om ongeveer 4000 bestanden.
het gaat er dus voornamelijk om of dit niet sneller kan dus daarom dacht ik aan access.

groet fire746.

Ik zie alleen een xls bestand, en dat is toch echt Excel. Je wilt er (ik denk terecht) een database van maken, maar dat ga ik dus niet voor je doen :)

oke dan kijk ik wel verder.
in ieder geval hartelijk dank voor de moeite :thumb:

groet fire746.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan