Acronis

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanFilarski

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2014
Hallo Allemaal,

Dat je met Acronis een volledige werkende Copy kunt maken van de ene schijf naar de andere schijf heb ik al eens gedaan.

Maar kun je ook met Acronis een werkende partitie overzetten naar een andere schijf?

Met werkende- Copy of partitie bedoel ik het gedeelte waar zich het Operating Systeem op bevind.

Als dat niet kan met Acronis, is er dan een alternatief/ c.q. ander programma die dat wel kan?

MVG
Jan Filarski

Imho: Niet als de werkende partitie een deel van de hele schijf is ...je loopt het risico dat de bootsector niet mee komt, wat wel het geval is als de hele disk gecopied wordt.. iets dat je al gedaan hebt (en gelukt).
Wat schrijft de Help van Acronis daarover?

Hallo Jan, Ik doe dat regelmatig om een goede backup te maken en de levensduur van mijn schijven te verlengen. Je kan met Acronis klonen om het even welke partitie(s). Deze klonen zijn het zelfde en de plaats van de gegevens ook. Ik kan Acronis zeker aanbevelen.

Ik gebruik de zelfde merk en model schijven, al zijn er steeds verschillen in het typenummer.
Windows XP en Vista zullen eerst niet willen opstarten. Hiervoor doe ik voor Vista de installatie-DVD er in (nadat ik deze in de BIOS als eerste opstartbaar heb gemaakt) en dan wacht ik geduldig tot de laatste bevestiging. Dan kies ik voor "automatisch repareren" of iets wat daar op lijkt. De computer start hierna opnieuw op en klaar. Verder moet je dan - misschien - in de BIOS controleren of de juiste harde schijf als eerste weer bootbaar gemaakt wordt want dat probleem heb ik met mijn nieuwe moederbord en dan wil de computer dus niet werken. Voor de duidelijkheid: de tweede schijf is dan al uit de computer maar mijn huidige BIOS kan toch fout zijn in de herkenning.

Voor XP is er een andere benadering. Ook deze wil niet opstarten. Daarvoor gebruik ik het programma EasyBCD. Dit heeft in de instellingen een optie om Windows installaties te vinden en aan het (Vista) opstartmenu toe te voegen. Installeer EasyBCD, wat alles regelt betreffende het boot menu, dus van tevoren onder Vista. Ik heb verder nooit geen problemen met het klonen ondervonden. Het draait als een tierelier. Windows is kritischer bij het veranderen van computer.

Nog een tip: Geef de partitie(s) of schijfletters op de originele schijf een andere naam wanneer je herhaaldelijk kloont. Dan kan je onderscheid blijven maken tussen bron en doel. Een terabyte harde schijf duurt trouwens iets langer dan drie uur, hoeveel er op staat maakt niet uit.

Laatst bewerkt:
Das geen beginners werk... en de vraag is of het ook werkt bij Win7/8/10?
Het is/blijft veiliger/beter om de hele disk te klonen.
Gevorderden.... stellen nl zo'n vraag niet en vinden wel een weg.....

Laatst bewerkt:
Ja, we zullen zien. Wanneer het niet wil dan is er nog niets verloren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan