Als ik je nog een advies mag geven:
Ga eerst duidelijk op een rijtje zetten, ook met je ouders, wat je nu wil en zoekt.
Kies bijv eerst je monitor. Een monitor is erg persoonlijk.
Ik zou zeker niet groter gaan dan 22 inch, maar je bij een 24 inch niet te ver terug kunt zakken in resolutie (dat ziet er toch minder uit). Hoe hoger de resolutie (1280x1024 e.d.), hoe meer van je systeem wordt gevergd.
Met een 22 inch zit je nog een beetje redelijk. Daar kan je nog alle kanten mee op.
Na die keuze weet je wat je nog te besteden hebt aan de rest van het systeem.
Sommige mensen hebben nog moeite met kopen via internet (zeker dit soort dure dingen). Ik weet niet of dit ook voor je ouders geldt. Probeer het dus eens netjes voor jezelf op een rijtje te zetten!
edit:
En een systeem zelf in elkaar zetten: Begin daar niet te snel mee. Het is niet zo moeilijk, maar het is best heel eng (de 1e keer) en er zijn best een behoorlijk aantal valkuilen. En als je veel geld gaat besteden, dan baal je sterk.
De meeste systeembouwers zijn begonnen met de simpele dingen. Een keer geheugen bijzetten, of een extra harde schijf bij plaatsen. Dan eens een nieuwe videokaart. Dit zijn relatief kleine dingen. Maar als je echt alles moet doen, dan wordt het wat veel. En hoe groter de kans dat het mis gaat.