• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch een klassement opmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

win4ever

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2007
Berichten
34
Beste,

Een collega van me heeft de taak gekregen om voor hun visclub de dagklassementen en het eindklassement bij te houden. Er zijn 8 "visdagen", dus het excelbestand bestaat dus uit 8 dagklassementen en 1 totaalklassement.

de dagklassementen zijn al in orde, maar het totaalklassement levert nog wat probleempjes op :
http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/TESTPAGINA_004.xls


het is de bedoeling dat de spelers gerangschikt worden naar gelang hun prestaties.

volgorde :
geklasseerd op "punten", indien gelijke punten krijgt het hoogste gewicht voorrang.








ik heb een manueel klassementje gemaakt met als voorbeeld 3 spelers.
het eerste voorbeeld is na "speeldag 4".

het 2de voorbeeld is na "speeldag 5", waar je kan zien dat er een verschuiving is gebeurd van de rangschikking.

in het derde voorbeeld is na "speeldag 6", met als resultaat dat er ook hier een verschuiving is van de rangschikking, en er een gelijke stand is van punten, waardoor het gevangen gewicht de voorkeur krijgt en dus de plaats bepaald.

http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/UITLEG.xls


bekijk ook eens de "mededelingen" die ik op verschillende plaatsen heb ingevoegd, dit zal het duidelijker maken wat de bedoeling is.

in kort :

deelnemerslijst
wedstrijdkalender
8 wedstrijddagen met dagklassement (namen en datum worden overgenomen uit deelnemerslijst en wedstrijdkalender)(8 tabbladen)
1 totaalklassement (1 tabblad)

regels :
dagrangschikking volgens gevangen kilo, meeste gewicht staat bovenaan.
niet komen vissen = "plaats in dagrangschikking + 10 strafpunten"
1 wedstrijd valt weg (slechtste) en is dus in feite een joker
klassement op punten, indien gelijke punten krijgt gevangen gewicht voorrang
 
Beste Win4ever,

maak anders even de koppeling met je vorige vraag.

dan kunnen andere leden ook zien hoe dit tot stand is gekomen (indien nodig).

P.s. ik zou de plaatjes uit je bestand verwijderen.

je bestand wordt daar nu alleen maar veel groter van.
 
Beste Win4ever,

maak anders even de koppeling met je vorige vraag.

dan kunnen andere leden ook zien hoe dit tot stand is gekomen (indien nodig).

P.s. ik zou de plaatjes uit je bestand verwijderen.

je bestand wordt daar nu alleen maar veel groter van.


Ach, Oeldere :)
is dit hetzelfde forum dat gebruikt wordt misschien?

ik hoorde niets meer van je, en anderen reageerden ook niet meer, daarom dat ik hier probeerde om tot een oplossing te komen... (als de oplossing al mogelijk is tenminste, want lijkt me niet eenvoudig) de tijd begint beetje nadelig te worden, in maart beginnen ze met het nieuwe seizoen...

eenmaal ik de volledig werkende formule's heb die moeten ingevoerd worden om dit te berekenen, dan kan ik die zelf overzetten naar al die 40 spelers.
 
Een beknopte (voor 3 spelers) opzet, deze bestaat uit 3 stappen. Ter verduidelijking zijn de drie stappen omgeven door verschillend gekleurde vlakken.
Eerst het lichtgroene gebied: hier worden de gegevens/resultaten ingevuld, de spelers staan vast in alfabetische volgorde.
Het lichtblauwe gebied: hier worden de gegevens uit het groene gebied op een andere manier gebundeld (zonder samengevoegde cellen, die zijn een "horreur" om mee te rekenen), en er worden een paar berekeningen uitgevoerd. In cel S18 (speciaal purper gekleurd om herkenbaar te zijn) kun je kiezen tot en met welke week je het klassement wil maken (maar meer weken kiezen dan er effectief ingevuld zijn is weinig zinvol).
Het oranje gebied: dit zijn de resultaten in volgorde, met terug de originele lay-out.
Deze drie onderdelen kun je op verschillende sheets plaatsen mits de nodige aanpassingen.
Tenslotte: nie simpel nie!
 

Bijlagen

  • UITLEG(3).xls
    56,5 KB · Weergaven: 313
Een beknopte (voor 3 spelers) opzet, deze bestaat uit 3 stappen. Ter verduidelijking zijn de drie stappen omgeven door verschillend gekleurde vlakken.
Eerst het lichtgroene gebied: hier worden de gegevens/resultaten ingevuld, de spelers staan vast in alfabetische volgorde.
Het lichtblauwe gebied: hier worden de gegevens uit het groene gebied op een andere manier gebundeld (zonder samengevoegde cellen, die zijn een "horreur" om mee te rekenen), en er worden een paar berekeningen uitgevoerd. In cel S18 (speciaal purper gekleurd om herkenbaar te zijn) kun je kiezen tot en met welke week je het klassement wil maken (maar meer weken kiezen dan er effectief ingevuld zijn is weinig zinvol).
Het oranje gebied: dit zijn de resultaten in volgorde, met terug de originele lay-out.
Deze drie onderdelen kun je op verschillende sheets plaatsen mits de nodige aanpassingen.
Tenslotte: nie simpel nie!


ik moet dit nog even grondiger controleren, maar op het eerste gezicht lijkt dit perfect te werken :)

als ik uw eindklassement-opmaak nu kan combineren met het dagklassementopmaak van oeldere dan is de puzzel gemaakt denk ik :)

bedankt alvast aan elk die hieraan geholpen heeft, dit zal mijn collega veel tijd besparen (hij deed dit met de hand, op losse strookjes die telkens in en uit een bord geschoven werden, nu kan dit gewoon afgedrukt worden door enkel de gevangen gewichten in te geven en "aanwezig/afwezig" te kiezen per speeldag :)

ik moet nu nog even weg, en zal dit zo snel mogelijk grondig bekijken en de combinatie uittesten op 3 personen en alle mogelijke scenario's proberen (gelijke punten, gelijk gewicht, meerdere keren gelijke "slechtste visdag", enzomeer) om te zien of er geen foutmeldingen zijn.

maar echt mannen (denk ik toch :p), prachtig resultaat !
 
Indien een totale ex-aequo (gelijke punten, gewichten, etc..) problemen geeft, dan kun je altijd bij de formules in cellen S20:S22 het volgende toevoegen: "-row()/10000000)".
Vermits er geen twee dezelfde rijnummers zijn, maakt dit een totale ex-aequo onmogelijk.
 
Indien een totale ex-aequo (gelijke punten, gewichten, etc..) problemen geeft, dan kun je altijd bij de formules in cellen S20:S22 het volgende toevoegen: "-row()/10000000)".
Vermits er geen twee dezelfde rijnummers zijn, maakt dit een totale ex-aequo onmogelijk.

het ziet er in orde uit, maar om een totale ex-aequo te vermijden kunnen we beter het "visplaatsnummer" gebruiken.

elke visser moet voordat de wedstrijd begint een nummertje trekken, dat nummertje bepaald de plaats waar ze moeten zitten aan de visvijver. bij de dagklassementen zijn ook prijzen te winnen, en om bij gelijke stand een winnaar te bepalen gebruiken ze nu ook al die nummertjes : laagste getrokken nummer krijgt voorrang.

de tabbladen van de dagklassementen zouden dus aangepast kunnen worden met een berekening die rekening houdt met de visplaats, alsook het eindklassement met deze eindplaats aanvullen
 
In cel S18 (speciaal purper gekleurd om herkenbaar te zijn) kun je kiezen tot en met welke week je het klassement wil maken (maar meer weken kiezen dan er effectief ingevuld zijn is weinig zinvol).



ik ben bezig met alles te "schikken" zodat elk deel op een appart tabblad komt te staan.
(tabblad voor deelnemerslijst + tabblad vor data + elke visdag eigen tabblad + tabblad eindklassement + tabblad berekeningen + tabblad met geschreven uitleg hoe alles werkt)

bij uw voorbeeld staat de functie van cel S18 bij "berekeningen", maar ik zou dit willen invoegen bovenaan op het tabblad "Eindklassement", waardoor er dus niet naar het tabblad "berekeningen" moet gekeken worden en men er dus ook niets in hoeft te wijzigen want dit hebben ze totaal niet nodig en zou dus volledig "beveiligd" mogen worden.

maar hoe ga je te werk om die cel S18 te maken? hoe heet zoiets? keuzelijst ofzo? dan kan ik daar even op googlen en opzoeken hoe het werkt.
 
http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/februari_2011.xls

ik heb uw formules van de berekening nu overgenomen naar de apparte tabbladen.
het is me (denk ik toch) gelukt om die validatielijst te maken.


maar ik vermoed dat er nog een foutje in zit in de berekeningsformule :

punt 1) :
eerst heb je 8 cellen om de dagplaatsen van het klassement weer te geven, met ernaast terug 8 cellen om de gewichten in te vullen (automatisch ingevuld)
dan heb je nog een cel "slechtste", waar er volgens mij een foutje in sloopt :

volgens mij selecteert hij automatisch de "eerste" "slechtste wedstrijd" op basis van klassementpunten.

echter ; wanneer een speler over de 8 speeldagen samen 2 of meerdere "gelijke plaatsen behaald" (bv 3 keer 8ste plaats) dan zou de "slechtste" de speeldag moeten zijn met het minst gevangen gewicht. (bv : 8ste plaats met 1.850kg / 8ste plaats met 2.580 kg en eens 8ste plaats met 1.580kg, dan is de slechtste uiteindelijk de 8ste plaats met 1.580kg, maar in de huidige formule selecteert hij volgens mij automatisch de "eerste" van die 3 "8ste plaats", met name die van 1.850kg)

in de eindklassering kan dit van belang zijn om bij gelijke eindstand een correct totaalgewicht te hebben, want bij gelijke punten telt het gewicht mee als opvolgende rangschikking.

***************************************************************


punt 2)

elke speeldag moeten de vissers een nummer trekken, deze lottrekking bepaald op welke plaats aan de vijver de visser moet zitten.

elke speeldag is er een "speeldagwinnaar" met bijhorende prijs.

om die te bepalen is dit de volgorde :

rangschikking op "dagplaats", vervolgens op "gevangen daggewicht", vervolgens op "laagste getrokken visplaats".

op deze manier is een "gelijke stand" uitgesloten.

ik heb nu een tabblad gemaakt om de visplaatsen in te vullen (pas gekend dag zelf bij trekking)
is het mogelijk om dit mee op te nemen in de berekening van het dagklassement...?
zodat de namen in juiste volgorde vermeld staan indien ze hetzelfde gewicht gevangen hebben.




EDIT : bij tabblad "berekeningen" heb ik in cel "R3" een mededeling geplaatst
 
Laatst bewerkt:
Bestand naar beste vermogen aangepast.
Punt 1: op blad "Berekening" B3:I3 is de formule aangepast, zie ook resultaat in R3. Indien ok, doortrekken naar beneden.
Punt 2: op blad "1e dag" hulpkolom gemaakt die het gewicht corrigeert volgens visplaatsnummer om ex-aequo's te vermijden.
 

Bijlagen

  • februari_2011.zip
    78,9 KB · Weergaven: 106
Bestand naar beste vermogen aangepast.
Punt 1: op blad "Berekening" B3:I3 is de formule aangepast, zie ook resultaat in R3. Indien ok, doortrekken naar beneden.
Punt 2: op blad "1e dag" hulpkolom gemaakt die het gewicht corrigeert volgens visplaatsnummer om ex-aequo's te vermijden.

ik ga morgen eens navragen aan mijn collega hoe het precies in elkaar zit qua "ex-aequo's"...

voor zover ik weet zei hij altijd dat spelers die gelijk gewicht vangen op een visdag, ook gelijke "punten" kregen ... een dagklassement kon dus bv 2 spelers hebben met 4.500kg en beide de eerste plaats hebben (dus beide 1 punt) en dan de daaropvolgende speler die bv 4.250 kg gevangen had, die kreeg dan de 3de plaats op zijn naam met dus "3 punten". (doortelling)

echter, dit is tegenstrijdig met hun "visplaatsnummering", want die bepaald dan de dagwinnaar (laagst getrokken nummer wint)

resultaat : enerzijds selecteren ze hun "punten" met kans op ex-aequo's", anderzijds bepalen ze een dagwinnaar met de visplaatsnummers...

ik ga morgen eens vragen of het reglement dan niet beter zou zijn dat bij gelijke daggewichten, de puntentelling toch doorloopt via bepaling van visplaatsnummers...
dus geen 2 personen meer met beide "1 punt", maar de ene 1 punt en de andere 2 punten, ondanks gelijk gevangen gewicht ==> wie wint = bepaling door visplaatsnummer




indien het effectief moet zijn dat "gelijke gewichten", gelijke punten moeten krijgen, dan zal uw formule niet geldig zijn op deze manier vrees ik... (zie dag 1, resultaten van bv "bart en marc" , de "dagpunten" in hun geval zouden beide "1"moeten zijn dan (zoals voorheen was), enkel de rangschikking (schikking van de namen zelf) zou rekening moeten houden dan met het visplaatsnummer...

m.a.w. : gelijke gewicht ==> gelijke dagpunten ==> gerangschikt volgens visplaatsnummer, laagste nummer eerst


maar ik ga morgen eens navragen of het reglement moet aangepast worden naar "totaal geen ex-aequo", of moet blijven bij "ex-aequo mogelijk bij punten, maar met rangschikking volgens visplaatsnummer"
 
Het reglement zal niet aangepast worden, en dus krijgen spelers die hetzelfde gewicht vangen op een speeldag dezelfde "punten". het kan dus voorkomen dat er 2 of meerdere spelers de "1ste plaats" behalen, en dus elk 1 punt krijgen.

enkel om een "dagwinnaar" te kunnen bepalen dienen deze dus vervolgens gerangschikt te worden op hun visplaatsnummer.

de huidig gebruikte formule zal dus een foutief resultaat geven, want nu rangschikt hij ze op punten zonder ex-aequo's mogelijk.


de "vorige berekening" was dus goed (de ex-aequo's krijgen gelijke punten), maar de rangschikking van de ex-aequo's zouden moeten zijn volgens de visplaatsnummers.
 
Kun je die "vorige berekening" nog eens netjes in een bestand zetten, met de nodige opmerkingen erbij, anders kan ik door de bomen het bos niet meer zien.
 
Kun je die "vorige berekening" nog eens netjes in een bestand zetten, met de nodige opmerkingen erbij, anders kan ik door de bomen het bos niet meer zien.

http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/februari_2011_06_23u00.xls

op dag 1 had je uw "nieuwe formule" gebruikt wat nu dus niet juist berekend, op de andere dagen staat er nog een goeie berekening om de dagpunten te berekenen.


hoe het wel zou moeten zijn :
op dag 2 delen janssens michel en vanderhaeghe marc beiden dezelfde plaats met 2,990 kg vis. Beiden krijgen ze in dit geval 7 punten achter hun naam.

in de rangschikking echter moet janssens michel VOOR Vanderheaghe marc gerangschikt worden doordat Janssens michel een lagere visplaatsnummer heeft. (cellen "I 10" en "I 11" van "dag 2")


snap je wat ik bedoel?
ze krijgen dus gelijke punten enerzijds (beide 7 "dagpunten"), maar moeten anderzijds toch gerangschikt worden in het dagklassement op "laagste visplaatsnummer eerst"
 
Zie "dag 2" klassement van Janssens en Vanderhaege
 

Bijlagen

  • februari_2011_06_23u00.zip
    89 KB · Weergaven: 58
*zucht* ik geraak er hier totaal geen wijs meer uit :/

zit hier al met zodanig veel aangepaste versies dat ik er geen overzicht meer in heb :(

heb maar dag of 14 de tijd meer ook :s
 
nog extraatje om het helemaal mistig te maken :p
zie bijlage
blad dag2
* kolom C = data-validatie, zodat je enkel aanwezig of afwezig kan kiezen (belangrijk!!)
* kolom O ter vervanging van kolom F, rekent de plaatspunten uit volgens de C-kolom (aan/afwezig), de E-kolom(het gevangen gewicht) en een correctie voor de visserplaats.
Eigenlijk is kolom D overbodig geworden, maar misschien nuttig voor info.
Aan de hand van deze kolom zou je dan de sortering kunnen maken in kolommen I:M (is nog niet gebeurd).
De berekening heeft geen last van een aanwezige visser die 0 kg gevangen heeft, die wordt netjes voor de afwezigen gezet. (zie patricia dobbels)

blad berekeningen
* de C-kolom is worden straks voor dag2 de gegevens die nu in de O-kolom zijn, dat is nu nog niet aangepast, maar dat maakt op zich nu niet veel uit, de gedachtengang is belangrijker. Zoals je ziet, staan daar geen gehele getallen maar getallen tot 5 cijfers achter de komma. Om de slechtste week uit te rekenen moet je afronden (naar het dichtste geheel getal) en dan die nemen met het laagste gewicht, dat wordt (door een matrixformule!!!!!) gedaan in kolom X, zodat je weet welke week je niet mag meenemen. Daardoor krijg je nu de som in kolommen Z en AA voor de punten (zijn gehele getallen) en de gewichten. In kolom AB wordt een gecombineerde rangorde gemaakt. bv. rij 5 = 3,07 wat eigenlijk wil zeggen hij is de 3e voor punten en de 7e voor gewicht. Van die gecombineerde rangorde wordt nu opnieuw een rangorde gemaakt in kolom AC, wat het uiteindelijk klassement zou moeten opleveren.
Dit is dus duidelijk nog niet helemaal afgewerkt, maar zou je bepaalde ideetjes moeten geven.
 

Bijlagen

  • vissen.rar
    64 KB · Weergaven: 61
nog extraatje om het helemaal mistig te maken :p
zie bijlage
blad dag2
* kolom C = data-validatie, zodat je enkel aanwezig of afwezig kan kiezen (belangrijk!!)
* kolom O ter vervanging van kolom F, rekent de plaatspunten uit volgens de C-kolom (aan/afwezig), de E-kolom(het gevangen gewicht) en een correctie voor de visserplaats.
Eigenlijk is kolom D overbodig geworden, maar misschien nuttig voor info.
Aan de hand van deze kolom zou je dan de sortering kunnen maken in kolommen I:M (is nog niet gebeurd).
De berekening heeft geen last van een aanwezige visser die 0 kg gevangen heeft, die wordt netjes voor de afwezigen gezet. (zie patricia dobbels)

blad berekeningen
* de C-kolom is worden straks voor dag2 de gegevens die nu in de O-kolom zijn, dat is nu nog niet aangepast, maar dat maakt op zich nu niet veel uit, de gedachtengang is belangrijker. Zoals je ziet, staan daar geen gehele getallen maar getallen tot 5 cijfers achter de komma. Om de slechtste week uit te rekenen moet je afronden (naar het dichtste geheel getal) en dan die nemen met het laagste gewicht, dat wordt (door een matrixformule!!!!!) gedaan in kolom X, zodat je weet welke week je niet mag meenemen. Daardoor krijg je nu de som in kolommen Z en AA voor de punten (zijn gehele getallen) en de gewichten. In kolom AB wordt een gecombineerde rangorde gemaakt. bv. rij 5 = 3,07 wat eigenlijk wil zeggen hij is de 3e voor punten en de 7e voor gewicht. Van die gecombineerde rangorde wordt nu opnieuw een rangorde gemaakt in kolom AC, wat het uiteindelijk klassement zou moeten opleveren.
Dit is dus duidelijk nog niet helemaal afgewerkt, maar zou je bepaalde ideetjes moeten geven.



bedankt om hier op te reageren, maar ik ben een nogal redelijke "noob" op vlak van excel :) (spijtig genoeg, want blijkbaar kan je hiermee wel heel veel maken... jullie gebruiken hier formules die ik van haar noch pluim ken en dat maakt het mij niet gemakkelijk :) maar ze zijn effectief en doeltreffend en doen wat ze moeten doen :) )

ik ben net thuis nu, en zal uw post in de loop van de dag eens bekijken en proberen te begrijpen wat er allemaal veranderd is... maar ik vrees er voor want ik geraakte er nu al niet meer aan uit :p

dit is niet voor mij persoonlijk, maar voor een collega op mijn werk die de taak heeft om dit bij te houden in de club, ze doen dit tot op heden handmatig en zouden graag via de pc kunnen werken komende seizoen (begin maart al :s )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan