• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatisch een klassement opmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik vrees dat mijn kennis te beperkt is om hier nog aan uit te geraken :(
ik vrees ook dat dit niet tijdig afgewerkt en gebruiksklaar zal geraken


*help*
 
ik denk dat ik een deel gevonden heb (de daguitslagen zijn volgens mij nu in orde, gelieve eens na te kijken op eventuele fouten...)


er rest me nu enkel nog het totaalklassement... daar geraak ik niet verder want krijg een verkeerd resultaat dus zal ik iets fout doen...

kan je op het tabblad totaalklassement eens de formules ingeven van de eerste 2 spelers op mijn document, zodat ik de juiste aangepaste formules heb zodat ik die dan kan doorvoeren naar alle andere spelers...? (ik heb geprobeerd, maar krijg "aanwezig" als resultaat in plaats van een getal... weet niet waar mijn fout zit)

mijn bestand : http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/februari_2011_27_20u19_WHER_RANGSCHIKKING_VOLGENS_VISPLAATSNUMMER_BIJ_EX-AEQUO.xls

uw vorige bestand warmee ik geprobeerd heb om mijn bestand aan te passen : http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/februari_2011_27_20u19.xls



kan je ook de aangepaste versie een nieuwe naam geven (datum/tijdstip aanpassen in de bestandsnaam) zodat ik duidelijker kan zien welke volgorde de bestanden hebben.

ik denk dat de finish in zicht is... zonder jullie hulp was dit nooit geluk, en ben jullie dus in eigen naam en in naam van mijn collega zeer dankbaar (ook oeldere voor de hulp in het beginstadium)
 
Code:
CEL C2:   =INDEX(dag1!$B$4:$F$43;MATCH($B1;dag1!$B$4:$B$43;0);4)
CEL D2:   =INDEX(dag1!$B$4:$F$43;MATCH($B1;dag1!$B$4:$B$43;0);5)
Naar beneden kunnen de formules doorgekopieerd worden.
Voor de overige wedstrijdendagen moet 'dag1' vervangen worden door 'dag2'
 
In tabblad "Totaalklassement" cel C2 zie je nu "aanwezig". Dit komt omdat je met de Offset-formule vanaf cel B10 van Dag 1 (= Vervaeke Danny) 1 rij naar beneden en 1 kolom opzij gegaan bent, zodat je uitkomt in cel C11 (= de "aanwezig" die hoort bij Janssens Michel).
Welk getal van Dag 1 wil je dan in C2 zien. Welk getal in D2, en welk getal in C3?
 
Laatst bewerkt:
Code:
CEL C2:   =INDEX(dag1!$B$4:$F$43;MATCH($B1;dag1!$B$4:$B$43;0);4)
CEL D2:   =INDEX(dag1!$B$4:$F$43;MATCH($B1;dag1!$B$4:$B$43;0);5)
Naar beneden kunnen de formules doorgekopieerd worden.
Voor de overige wedstrijdendagen moet 'dag1' vervangen worden door 'dag2'

als ik die formule gebruik krijg ik "#naam?" als vermelding...

in zijn voorbeeld had hij alles op 1 tabblad staan en werkte het ook zoals het moet, hij gebruikte deze code :
=VERSCHUIVING(INDEX($A$3:$A$13;VERGELIJKEN($A$27;$A$3:$A$13;0));RIJEN($28:28);KOLOMMEN($B:B))

maar van mij staat alles in afzonderlijke tabbladen, en ik zou de aangepaste code moeten kunnen bekomen...
 
Even vertalen naar het nederlands

Code:
CEL C2:   =INDEX(dag1!$B$4:$F$43;VERGELIJKEN($B1;dag1!$B$4:$B$43;0);4)
CEL D2:   =INDEX(dag1!$B$4:$F$43;VERGELIJKEN($B1;dag1!$B$4:$B$43;0);5)
 
In tabblad "Totaalklassement" cel C2 zie je nu "aanwezig". Dit komt omdat je met de Offset-formule vanaf cel B10 van Dag 1 (= Vervaeke Danny) 1 rij naar beneden en 1 kolom opzij gegaan bent, zodat je uitkomt in cel C11 (= de "aanwezig" die hoort bij Janssens Michel).
Welk getal van Dag 1 wil je dan in C2 zien. Welk getal in D2, en welk getal in C3?

op het totaalklassement heb je per speler, per visdag 3 vakjes. 2 bovenaan, 1 "dubbel" onderaan.

linksboven (C2, E2, G2,...) is dit "plaats in dagresultaat"
rechtsboven (D2, F2, H2,...) is dit "totaal punten, verminderd met slechtste dagresultaat) (zoals ik zei : de slechtste valt weg)

de "dubbele" onderaan zijn dan de gevangen kilo vis per speeldag


het is dus net hetzelfde als dat je gemaakt had op uw voorbeeld, met dit verschil dat bij uw voorbeeld alles op 1 tabblad staat, en van mij op apparte tabbladen met een andere opmaak. ik heb geprobeerd om uw formule te ontcijferen en telkens hetzelfde geselecteerd maar dan op mijn apparte tabbladen, maar er klopt iets niet bij mijn poging ...
 
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • februari_2011_28_WHER_RANGSCHIKKING_VOLGENS_VISPLAATSNUMMER_BIJ_EX-AEQUO.zip
    92,4 KB · Weergaven: 31




ik heb dit nu toegepast, en dit lijkt op eerste zicht nu allemaal in orde te zijn...

er is nog 1 puntje wat nu niet klopt, en dat is het feit dat hij de juiste "slechtste week" niet selecteerd als iemand op 2 of meerdere dagen dezelfde "dagplaats" heeft maar een verschillend kilo vis. dit had ik al eens aangegeven en hiervoor had je al eens iets gepost, maar ik denk dat ik dit nu nog zal moeten toepassen op mijn huidige document. dit zal iets voor morgen zijn (zeer dringend bedtijd voor me)

ik vermoed dat alles in orde zal zijn dan, ik hou jullie op de hoogte :)

in elk geval heel erg bedankt om deze moeilijke opdracht zolang vol te houden en me hieraan te willen helpen, want er is hier heel wat werk in gestoken !
 
ik had dit in reactie 19 al opgelost, het probleem zit hem in het feit dat je niet met integers werkt op je rekenblad, dus moet je alle dagplaatsen eerst geheel maken.
zie bijlage (gerart, anders gezipt is te groot)
dan dient straks AC ipv kolom V als rang
 

Bijlagen

  • februari_2011_28_WHER_RANGSCHIKKING_VOLGENS_VISPLAATSNUMMER_BIJ_EX-AEQUO.rar
    54,9 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Om de verwarring nog wat groter te maken, heb ik ook nog een poging gedaan. Het tabblad "notities" en de macromodule zijn verwijderd om onder 100 kb te geraken.
 

Bijlagen

  • maart_2011_1_WHER_RANGSCHIKKING_VOLGENS_VISPLAATSNUMMER_BIJ_EX-AEQUO.zip
    98,6 KB · Weergaven: 23
ik had dit in reactie 19 al opgelost, het probleem zit hem in het feit dat je niet met integers werkt op je rekenblad, dus moet je alle dagplaatsen eerst geheel maken.
zie bijlage (gerart, anders gezipt is te groot)
dan dient straks AC ipv kolom V als rang

ik heb dit eens getest op uw bestand hier, en dit lijkt op eerste zicht goed te werken als ik hier en daar "nieuwe waarden" ingeef dan kwam ik tot nu toe telkens goed uit. :)

wat dien ik dan allemaal aan te passen??
enkel de formules in gele achtergrond toepassen? of zijn er nog wijzigingen doorgevoerd op andere plaatsen ook (gewijzigde formules in dagresultaten ofzo ?)



@ Wher : ik heb ook uw bestand eens bekeken en geprobeerd, maar ik denk dat het niet volledig klopt, want kwam soms verschillend uit... (bij 3 gelijke dagresultaten gaf hij het beste gewicht van die 3 aan als slechtste week, zie "berekeningen" bij ampe stefaan, 3 keer 7de plaats)



in bijlage nog eens mijn nieuwste versie dat ik nu in gebruik heb (eindklassement aangevuld met formules)
onder de totaalpunten (eindklassement) zou ik nog het gewicht toevoegen, zodat bij gelijke stand in punten duidelijk is waarom speler "A" beter gerangschikt staat dan speler "B" die gelijk punten heeft maar minder visgewicht

ik vermoed dat dit ook zal zijn met dat "vertikaal zoeken op naam" zoals jullie al gebruikt hebben in die andere formules

http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/Maart_01_21u03_RANGSCHIKKING_VOLGENS_VISPLAATSNUMMER_BIJ_EX-AEQUO.xls
 
Laatst bewerkt:
volgende formules :
matrixformule in R3 (afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER ipv gewone enter
Code:
=INDEX(week;VERGELIJKEN(MIN(ALS(AFRONDEN(B3:I3;0)=MAX(AFRONDEN(B3:I3;0));J3:Q3;""));ALS(AFRONDEN(B3:I3;0)=MAX(AFRONDEN(B3:I3;0));J3:Q3;"");0))
vanaf hier gewone formules
in S3
Code:
=SOMPRODUCT(AFRONDEN(B3:I3;0)*(week<>$R3))
in T3
Code:
=SOMPRODUCT((J3:Q3)*(week<>$R3))
in U3, maakt eigenlijk de rangschikking waarbij bij gelijke stand van punten naar gewicht en indien nog gelijk naar rijnummer wordt gekeken
Code:
=RANG(S3;$S$3:$S$42;1)+RANG(T3;$T$3:$T$42;0)/100+RIJ()/10000
in V3
Code:
=RANG(U3;$U$3:$U$42;1)

Als je de formule in R3 hebt ingevoerd en afgesloten hebt met CTRL+SHIFT+Enter dan trek je die door naar beneden, door de rechterbenedenhoek van R3 naar beneden te trekken.
Als je de andere formules hebt ingevoerd, dan kan je die gewoon kopieren met de klassieke kopieren en plakken.

Verder heb ik niets veranderd, daarvoor heb ik het overzicht niet genoeg op het geheel. Ik vermoed dat, aangezien de V-kolom alleen maar op een andere manier berekend wordt, maar anders niet veranderd is, de rest van het blad nog goed zal werken.
 

Bijlagen

  • Kopie van Maart_01_21u03_RANGSCHIKKING_VOLGENS_VISPLAATSNUMMER_BIJ_EX-AEQUO.rar
    63 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Als je de formule in R3 hebt ingevoerd en afgesloten hebt met CTRL+SHIFT+Enter dan trek je die door naar beneden, door de rechterbenedenhoek van R3 naar beneden te trekken.
Als je de andere formules hebt ingevoerd, dan kan je die gewoon kopieren met de klassieke kopieren en plakken.

Verder heb ik niets veranderd, daarvoor heb ik het overzicht niet genoeg op het geheel. Ik vermoed dat, aangezien de V-kolom alleen maar op een andere manier berekend wordt, maar anders niet veranderd is, de rest van het blad nog goed zal werken.

ik merk dat alles al werkt als elke speeldag is ingevuld, maar ik denk dat er nog een foutje is... heb namelijk net gezien dat de formules niet meer werken van zodra er 1 of meerdere speeldagen niet zijn ingevuld... (bv speeldag 8 is nog niet gevist, dus geen resultaten ==> alle formules geven fout...

maar dat kan aan mij liggen, want ik heb zelf geprobeerd om die "validatielijst" te maken waar je moet selecteren welke speelweek het is (totaalklassement, rode vakjes bovenaan) misschien heb ik daar iets verkeerd gedaan en houd hij geen rekening ermee als dit dan op "7" zou staan als de 8ste wedstrijd nog niets gekend is van resultaat...

http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/02_maart_2011_18u38_KANAALVISSERS_foutmelding_bij_nog_niet_geviste_speeldag.xls

zou dit op te lossen zijn op deze manier? :
bij alle nog niet geviste speeldagen toch een "aanwezig" zetten van de spelers en hen elk 0.0000001 kg vis geven (iedereen behaald 1ste plaats, iedereen zelfde gewicht.)
dan de berekeningsformules aanpassen zodat ze in plaats van telkens 1 resultaat aftrekken (slechtste) dat er gekeken wordt naar de ingestelde speelweek (rode keuzemenu validatielijst) en als die op "7" staat worden de 2 slechtste afgetrokken (8ste speeldag 0.0000001 Kg, en bv 4de speeldag 0.0001 kg indien een visser aanwezig was maar niet gavangen had... )

als de speelweek op "6" staat, 3 slechtste aftrekken (7de + 8ste niet gevist + slechtste van 1 tot 6)
als de speelweek op "5" staat, 4 slechtste aftrekken, enzoverder...

0.0000001 is automatisch "slechter" dan de 0.0001 die een speler krijgt die aanwezig was maar niets kon vangen en dus vallen die automatisch af dan, en bijkomend dan de "slechtste" zoals dit nu al is ingesteld.

of bekijk ik het te moeilijk en kan dit eenvoudiger opgelost worden? (is maar een idee, ik ken de mogelijkheden niet van excel... )
 
Laatst bewerkt:
zie bijlage
waarom moeilijk maken, als je nog niet aan je 8e dag bent moet je niet naar de slechtste zoeken, de 8e is gewoon je slechtste
 

Bijlagen

  • Kopie van 02_maart_2011_18u38_KANAALVISSERS_foutmelding_bij_nog_niet_geviste_speeldag.rar
    66,4 KB · Weergaven: 18
zie bijlage
waarom moeilijk maken, als je nog niet aan je 8e dag bent moet je niet naar de slechtste zoeken, de 8e is gewoon je slechtste

euh, nee, want na elke viswedstrijd wordt er een klassement opgemaakt :)
reden : tussentijdse prijzen die toegekend worden + de daguitslag en de totaaluitslag wordt elke wedstrijd afgeprint en uitgehangen, dus ook een totaaluitslag na 2,3,4,... wedstrijddagen
 
zie bijlage
gelieve zelf R1 aan te passen, max = 8, min = 2 anders bij de 1e wedstrijd overal de slechtste geschrapt en aangezien er maar 1 is blijft er niets over.
 

Bijlagen

  • Kopie van 02_maart_2011_18u38_KANAALVISSERS_foutmelding_bij_nog_niet_geviste_speeldag.rar
    65,6 KB · Weergaven: 20
op eerste zicht lijkt alles te werken, ik heb dit nu doorgestuurd naar mijn collega, en die zal het nu nog eens uitgebreid testen. ik verwacht geen enkel probleem meer want alles leek me in orde nu.


bedankt aan iedereen die hier aan heeft meegewerkt/meegezocht

knap werk geleverd !
 
ik vrees dat er opnieuw hulp nodig is ...

vorig weekend is dus de eerste (van 8) viswedstrijd gehouden.
Het programma werkte perfect zoals het was opgemaakt, maar nu blijkt er dat er toch nog andere reglementering is dan zoals eerder bekend werdt gemaakt.

iemand die "afwezig" is, kreeg bij het huidige programma de plaats na alle aanwezigen + 10 strafpunten. (bv: 14 aanwezigen, de afwezigen waren dus 15de + 10 strafpunten = 25 ptn die wedstrijddag

dit zou duw moeten gewijzigd worden naar volgende :

de afwezigen krijgen "in totaal" 10 punten meer als de laatste visser met punten.

gevolg :

bv 14 aanwezigen = de afwezige visser krijgt 14 + 10 = 24 punten

MAAR :

stel dat de 13de en 14de speler een gelijke visgewicht gevangen hebben, dan krijgen die 13de en 14de speler ELK 13 punten (gelijk gewicht = gelijke punten)
in dit voorval krijgt de afwezige visser dus eveneens "13" punten vermeerderd met 10 strafpunten = 23 punten voor deze speeldag.


in kort komt het er dus op neer dat de aanwezigen blijven zoals het is, maar dat de afwezigen TELKENS "10" strafpunten krijgen + het aantal punten zoals de laatste aanwezige visser.


http://www.oostkampsegoudvink.be/biekebruneel/KANAALVISSERS_2011.xls
 
Laatst bewerkt:
het blad is beveiligd, F4 wordt dit en trek dat door naar beneden en dit voor alle dagen.
Code:
=ALS(C4="aanwezig";RANG(E4;$E$4:$E$49;0);10+RANG(MIN($E$4:$E$49);$E$4:$E$49;0))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan