• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

automatische streepjes.. moet kunnen, toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rogierasd

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2006
:confused:
hoe kan ik zorgen dat ik in een cel alleen maar 250605 hoef in te typen en dat er toch
25-06-05 komt te staan? Moest kunnen, weet alleen nie meer hoe?!:shocked:

Quatsch zei:
De cel als Date eigenschap meegeven.
ik heb mijn cellen via celeigenschappen op categorie datum en dd-mm-jj staan, maar dan moet ik nog steeds zelf de liggende streepjes invullen, wat doe ik fout?

Kan met een hulpkolom. Zet in b.v. kolom A de cijferreeks en in kolom B de formule:
=LINKS(A1;2)&"-"&DEEL(A1;3;2)&"-"&DEEL(A1;4;2)
Wil je de formule naar beneden kopiëren dan:
=ALS(A2="";"";LINKS(A2;2)&"-"&DEEL(A2;3;2)&"-"&DEEL(A2;4;2))

strepies

Ja dan vul je bv in ( Nadat je de kolom bv de date eigenschappen heb meegegeven)

Vandaag = > 100105en ga je dan naar de volgende cell dan komen de strepies er echt tussen hoor als 10-01-05.
Anders zou ik het niet weten wat er aan mankeert?
succes

CorVerm zei:
Kan met een hulpkolom. Zet in b.v. kolom A de cijferreeks en in kolom B de formule:
=LINKS(A1;2)&"-"&DEEL(A1;3;2)&"-"&DEEL(A1;4;2)
Wil je de formule naar beneden kopiëren dan:
=ALS(A2="";"";LINKS(A2;2)&"-"&DEEL(A2;3;2)&"-"&DEEL(A2;4;2))

Het werkt erg goed als ik 202005 bijv invoer, maar als ik invoer 041205 dan ontstaat
41-20-05, wat kan ik hier dan aan doen?
geweldige formule, trouwens!

Quatsch zei:
Ja dan vul je bv in ( Nadat je de kolom bv de date eigenschappen heb meegegeven)

Vandaag = > 100105en ga je dan naar de volgende cell dan komen de strepies er echt tussen hoor als 10-01-05.
Anders zou ik het niet weten wat er aan mankeert?
succes

dat is inderdaad waar, maar bij mij berekent ie waarschijnlijk vanuit het seriele getal de datum, want als ik invul 100105, dan ontstaat 28-01-78. ik moet dan waarschijnlijk een algemene instelling nog veranderen, maar welke?

Rogierasd zei:
Het werkt erg goed als ik 202005 bijv invoer, maar als ik invoer 041205 dan ontstaat
41-20-05, wat kan ik hier dan aan doen?
geweldige formule, trouwens!

Ja, nu je het zo zegt!:o Beetje dom van mij, een poosje geleden is een dergelijke vraag aan de orde geweest op dit forum. Kan helaas de vraag niet terug vinden.

CorVerm zei:
Ja, nu je het zo zegt!:o Beetje dom van mij, een poosje geleden is een dergelijke vraag aan de orde geweest op dit forum. Kan helaas de vraag niet terug vinden.
Ok, wist ik niet, ik zal ook eens gaan zoeken, thanks, ik ben al erg geholpen!

Kwam in de help deze uitleg tegen....geen oplossing maar misschien gaat er dan bij iemand anders weer in lichtje branden en komen we tot een oplossing.

In Query en Microsoft Excel worden jaartallen van twee cijfers op consistente wijze geïnterpreteerd In Query en Excel worden jaartallen van twee cijfers op dezelfde manier geïnterpreteerd. Als u gegevens met jaartallen van twee cijfers in Query bekijkt en de gegevens vervolgens weergeeft in Excel, worden dezelfde jaarwaarden gebruikt in beide programma's. Klik hier voor informatie over Excel en datums vanaf het jaar 2000.

De interpretatie van jaartallen met twee cijfers in Query Als in Query een jaartal van twee cijfers wordt opgehaald uit een externe database, wordt het jaar als volgt geïnterpreteerd:

Jaarwaarden 00 tot en met 29 Jaartallen van twee cijfers met waarden tussen 00 en 29 worden geïnterpreteerd als de jaren 2000 tot en met 2029. Als u in Query bijvoorbeeld de datum 28-05-19 uit een externe database ophaalt, wordt deze datum geïnterpreteerd als 28 mei 2019.

Jaarwaarden van 30 tot en met 99 Jaartallen van twee cijfers met waarden tussen 30 en 99 worden geïnterpreteerd als de jaren 1930 tot en met 1999. Als u in Query bijvoorbeeld de datum 28-05-98 uit een externe database ophaalt, wordt deze datum geïnterpreteerd als 28 mei 1998.
Beheerders kunnen de interpretatie van jaartallen wijzigen Uw systeembeheerder kan de manier aanpassen waarop in Microsoft Office datums worden geïnterpreteerd. Zo kan de beheerder bijvoorbeeld het eerste jaartal van twee cijfers dat wordt geïnterpreteerd als toekomstige datum wijzigen van 29 in een andere waarde. Neem contact op met de systeembeheerder als u wilt weten hoe datums in uw systeem worden geïnterpreteerd. Zie de Microsoft Office 2000 Resource Kit voor meer informatie over het aanpassen van de datuminterpretatie

javries zei:
Kwam in de help deze uitleg tegen....geen oplossing maar misschien gaat er dan bij iemand anders weer in lichtje branden en komen we tot een oplossing.

In Query en Microsoft Excel worden jaartallen van twee cijfers op consistente wijze geïnterpreteerd In Query en Excel worden jaartallen van twee cijfers op dezelfde manier geïnterpreteerd. Als u gegevens met jaartallen van twee cijfers in Query bekijkt en de gegevens vervolgens weergeeft in Excel, worden dezelfde jaarwaarden gebruikt in beide programma's. Klik hier voor informatie over Excel en datums vanaf het jaar 2000.

De interpretatie van jaartallen met twee cijfers in Query Als in Query een jaartal van twee cijfers wordt opgehaald uit een externe database, wordt het jaar als volgt geïnterpreteerd:

Jaarwaarden 00 tot en met 29 Jaartallen van twee cijfers met waarden tussen 00 en 29 worden geïnterpreteerd als de jaren 2000 tot en met 2029. Als u in Query bijvoorbeeld de datum 28-05-19 uit een externe database ophaalt, wordt deze datum geïnterpreteerd als 28 mei 2019.

Jaarwaarden van 30 tot en met 99 Jaartallen van twee cijfers met waarden tussen 30 en 99 worden geïnterpreteerd als de jaren 1930 tot en met 1999. Als u in Query bijvoorbeeld de datum 28-05-98 uit een externe database ophaalt, wordt deze datum geïnterpreteerd als 28 mei 1998.
Beheerders kunnen de interpretatie van jaartallen wijzigen Uw systeembeheerder kan de manier aanpassen waarop in Microsoft Office datums worden geïnterpreteerd. Zo kan de beheerder bijvoorbeeld het eerste jaartal van twee cijfers dat wordt geïnterpreteerd als toekomstige datum wijzigen van 29 in een andere waarde. Neem contact op met de systeembeheerder als u wilt weten hoe datums in uw systeem worden geïnterpreteerd. Zie de Microsoft Office 2000 Resource Kit voor meer informatie over het aanpassen van de datuminterpretatie
:D
't is effezoeken, maar ik denk dat ik er wat mee kan, thanx!
nee, lang gezocht, maar ik kan niet vinden waar dit te veranderen is...

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar mijn eerdere reactie bij de vraag "Rekenen met tijd", een paar vragen terug in deze lijst.

Groet,

Rob

strepies 2

Tja, wat ik eerst zei werkte en wat jij zei toen werkte het niet meer want nu doet ie de datum herberekenen naar een vage datum in negentienhonderd of 2027.
Dit is dus niet leuk, moest ff denken maar heb de volgende oplossing.
Selecteer kolom (of rij) rechter muisklik kies [celeigenschappen], dan tabblad [getal]. dan selecteer in "categorie" [aangepast] klik in het "invul veld" waar "standaard" en [del] en vul in het nu ontstane lege invul veld ??-??-?? dan [ok] klikken en de 6 cijfers die je nu invult zullen dan met de streepjes worden aangevuld.

-----------------------------------------------

"Excel is een traag paard en ik ben de horzel die hem tot leven moet steken."
Plato?

Q,

Heel mooi. Het nadeel is dat, mocht er met data moeten worden gerekend, dat niet mogelijk is.

Ik wijs nogmaals op mijn eerdere antwoord. Daardoor ontstaat er wel een datum waarmeee je kunt rekenen.

Groet,

Rob

rdg1314 zei:
Ik wijs nogmaals op mijn eerdere antwoord. Daardoor ontstaat er wel een datum waarmeee je kunt rekenen.

Groet,

Rob

Ha Rob, ik kom er niet uit..
ik heb het bestand RUVA bekeken, maar kan alleen een tijdsberekening zien..
kijk ik gewoon niet goed?
het is verder idd wel nodig ermee te kunnen rekenen..

I don't get it..
rogier

Quatsch zei:
Tja, wat ik eerst zei werkte en wat jij zei toen werkte het niet meer want nu doet ie de datum herberekenen naar een vage datum in negentienhonderd of 2027.
Dit is dus niet leuk, moest ff denken maar heb de volgende oplossing.
Selecteer kolom (of rij) rechter muisklik kies [celeigenschappen], dan tabblad [getal]. dan selecteer in "categorie" [aangepast] klik in het "invul veld" waar "standaard" en [del] en vul in het nu ontstane lege invul veld ??-??-?? dan [ok] klikken en de 6 cijfers die je nu invult zullen dan met de streepjes worden aangevuld.

-----------------------------------------------

"Excel is een traag paard en ik ben de horzel die hem tot leven moet steken."
Plato?

Hele goede oplossing, maar ik moet er inderdaad mee rekenen.. helaas..
we komen al dichterbij!!

De definitieve oplossing in kolom B :) :
=ALS(LENGTE(A2)=6;LINKS(A2;2)&"-"&DEEL(A2;3;2)&"-"&RECHTS(A2;2);ALS(LENGTE(A2)=5;"0"&LINKS(A2;1)&"-"&DEEL(A2;2;2)&"-"&RECHTS(A2;2);""))

Nu kun je ervoor kiezen om kolom B en kolom D te verbergen. In het voorbeeld dat ik je meestuur heb ik dat niet gedaan. In de laatste kolom staat onderstaande formule uitgewerkt:
=ALS(EN(A2<>0;C2<>0)=WAAR;(ALS(LENGTE(C2)=6;LINKS(C2;2)&"-"&DEEL(C2;3;2)&"-"&RECHTS(C2;2);ALS(LENGTE(C2)=5;"0"&LINKS(C2;1)&"-"&DEEL(C2;2;2)&"-"&RECHTS(C2;2);"")))-(ALS(LENGTE(A2)=6;LINKS(A2;2)&"-"&DEEL(A2;3;2)&"-"&RECHTS(A2;2);ALS(LENGTE(A2)=5;"0"&LINKS(A2;1)&"-"&DEEL(A2;2;2)&"-"&RECHTS(A2;2);"")));"")

Succes,

Rob

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Rogierasd zei:
hoe kan ik zorgen dat ik in een cel alleen maar 250605 hoef in te typen en dat er toch
25-06-05 komt te staan? Moest kunnen, weet alleen nie meer hoe?!:shocked:
Stel in kolom A wil je de datums zonder streepjes invoeren.
Typ dan in B1: =tekst(A1;"00-00-00") en kopieer met de vulgreep naar beneden in kolom B.
Voer nu in kolom A de datums (zonder streepjes) in.

Je hebt inderdaad gelijk: dit werkt ook en je kunt ermee rekenen. Ik zou je formule alleen als volgt neerzetten: =ALS(A1<>0;TEKST(A1;"00-00-00");"").

Groet,

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan