Backup (image) maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul-RT

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
6 dec 2003
Op een hagelnieuwe Toshiba laptop met XP Home wil ik een veilige backup of image maken.

De laptop gaat draaien in een kerk, meestal in combinatie met een baemer.
Ook wordt ie door meerdere mensen gebruikt, met een stuk of 4 accounts.

Nu wil ik, voor het geval ie crashed, een backup of image maken.
Iets wat ik na de crash simpel op C: terugzet, en alles draait weer zoals voor de crash.

Kan dat zonder windows te herinstalleren?
Welke software kan ik hiervoor gebruiken?
Kan ik de image regelmaig vervangen?

(Lol, ik meen dat het "image" heet, heb echt geen idee. Normaal hou ik me hier niet mee bezig :o )

Alvast bedankt voor de tips.

ik gebruik meestal de software acronis ture image. met deze software kan je simpel bacups maken van je c. dan kan je een cd of dvd maken met daarop de bacup en een bestandje dat er voor zorgt dat je de backup op je harde schijf kan zetten. daarvoor heb je dan geen windows nodig.

(ps. weet je misschien het andwoord op mijn vraag? http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=183323

Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf daarvoor Norton Ghost.
Dez maakt een image van je partitie, die je wilt backuppen.
Kijk hier voor een duidelijke uitleg van Tazman.:)
http://go.to/wintips

Een iets duurdere oplossing is Norton Ghost of Powerquest Drive Image (is tegenwoordig over genomen door Symantec en heet nu Norton Ghost 9.0)
Hiermee maak je als het ware een "foto"van je harde schijf=image en die kun je wegschrijven op bv een bootable cd of dvd.
Als de boel fout loopt, start je gewoon op met je Image en alles is na een kwariertje weer zoals het was toe je de Image maakte.

Ok dat lijkt wel wat.
Alleen de laptop heeft geen brander :(
Wel een dvd.
Ik kan via netwerk naar m'n eigen pc, of met een usb stick.
Gaat dat passen of is de image erg groot?

Zijn het toevallig de volgende bestanden die worden opgeslagen?
Ik ken namelijk een truc via herstel-console om de pc weer aan de gang te krijgen, alleen dan zonder geinstalleerde software.
Net of ie zojuist geinstalleerd is....

C:\windows\system32\config
en dan de files
system
software
sam
security
userdiff

Laatst bewerkt:
De image kun je met Ghost comprimeren en op een andere schijf zetten en dan via je netwerk branden. Het hangt er vanaf hoeveel data op je C schijf staat, hoe groot je image wordt.

Thanx Crash Nicna en Miem.
Ik red me hier wel mee.
Al ben ik geen fan van Norton en tools.
Komt niet op mijn pc :)
Maarja, tís nu een machine van de kerk......:p

Info van Tazman is ook erg bruikbaar.

Toppie ! :thumb:

Is geen programma wat systeem bronnen vreet zoals systemworks, maar echt een klein dos programma, als je de oudere versies gebruikt. Echt een aanrader hoor.

Oeps...

Quote Tazman:
Een voorwaarde voor het gebruik van Ghost is dat je minimaal een tweede partitie moet hebben.

En een goede opstart diskette waarmee je de cd-rom speler kunt benaderen als je vanaf cd de backup terug wilt zetten.

De laptop heeft wel usb, netwerk, telefoon en dvd, maar geen floppy......

Ok, maar mijn nero draait op win2000.
Op de laptop (zonder brander) zit win xp home.

Gaat dat?

Je kan met de WinXP cd ook opstarten.
Maar als je Ghost 2003 gebruikt kun je vanuit Windows een image terugzetten en start hij vanzelf op in Dos.

Ok, ik ga het geheel eens nader onderzoeken en uitproberen op een oude laptop.

Thanx :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan