• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bepaalde opmaak en invoer na bepaalde datum

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is precies wat ik bedoelde. Nu moet ik nog zien te leren om in het vervolg deze sommen zelf samen te stellen. Is daar ergens een handleiding voor of iets dergelijks?

Sylvester, ik wil je hartelijk bedanken voor je hulp en tijd. Ik ben er echt heel erg blij mee. Super!

Gr. Marc

Hey Sylvester en anderen,

De laatste versie was eigenlijk perfect voor wat ik in eerste instantie wilde. Ik heb hem nu al sinds het laatste bericht in gebruik. Echter zou ik hem nog een klein beetje uit willen breiden....Ik ben zelf aan het zoeken geweest hoe ik dit in de ALS-formule zou kunnen verwerken zodat ik jullie dan niet meer lastig hoef te vallen.

Het werd me echter niet duidelijk hoe ik dit moet doen.

Bij het huurders bestand worden momenteel aan de hand van bepaalde invoer de huidige huurwaarde, expiratiedatum van de huur, het aantal maanden huurderving en de nieuwe huur vermeld.
Nu zou ik graag willen dat ik de periode van die nieuwe huur kan bepalen. Deze loopt nu namelijk oneindig door. Ik wil graag aan kunnen geven hoe lang de periode duurt van de 'nieuwe huur' (dus eigenlijk het nieuwe huurcontract) en hoe lang er weer huurderving is na deze periode. Na de huurderving die na de tweede contractstermijn plaatsvind moet er weer een periode beginnen te lopen die oneindig doorloopt.

Ik hoop dat het nog duidelijk is.

Momenteel zit het zo: huidige huur --> maanden huurvrij(huurderving) --> nieuwe huur (loopt oneindig door)
En ik wil het zo: Aanvang huidige huurperiode --> huidige huur --> maanden huurvrij --> nieuwe huurtermijn --> opnieuw een aantal maanden huurvrij -->weer nieuw contract (Deze mag oneindig doorlopen.)

Ik weet niet of dit wel mogelijk is met excel. Ook zou ik graag zelf willen leren hoe je deze formules schrijft. Ik snap wel wat er gebeurd maar weet niet hoe de basis in elkaar zit. Weet iemand of er ergens een noob-uitleg-versie bestaat met daarin info over verschillende "als"-formules (en nog andere)?

Bekijk bijlage Cashplanning 23-3-2012 Aan te passen.xlsm

Gr. Marc

Laatst bewerkt:
hoi

hier is een mogelijk beginnetje
je moet de tabel nu wel strakker opzetten :

van tot huur van tot huur van tot huur enz
van is de begindatum
tot de einddatum
huur is de dan geldende huur

hier een voorbeeldje toegevoegd : Bekijk bijlage Cashplanning 23-3-2012 Aan te passen nieuwepoging1.xlsm
er staan formules in de gele cellen
de voorwaardelijke opmaak zit er nog niet in. als het iets is of je wilt uitleg hoor ik het wel

groet sylvester

Hey Sylester, Bedankt voor je snelle reactie!

Er gaat nog het een en ander fout. Voorheen kon ik ervoor zorgen dat er een aantal maanden huurvrij werden aangegeven en doorgevoerd in de outputtabel. Nu plakt ie de contracten altijd achter elkaar. Ook vult ie de hoogtes van de huur niet goed in (zie blad 1), hij schiet ineens naar 45897,48 euro.

Kan het niet verwerkt worden in de "als" formule? Deze werkte voor de rest heel goed namelijk.
Nu staat eigenlijk elk contract er los in. Dat is in principe niet erg, de contractdata kan ik gewoon koppelen aan het aantal maanden huurvrij en het aantal maanden dat het contract loopt.

Het liefst zou ik het willen zoals het in het gedeelte met de "als" formule staat.

Met wit aangegeven het huidige contract. Deze loopt af op een bepaalde datum. Dan begint of direct het nieuwe contract of een huurvrije periode. Aan die periode moet een bedrag gekoppeld worden die ik misloop in die maanden. Dan begint een nieuwe huurperiode van een bepaald aantal maanden die ik zelf kan aangeven (meestal 60 maanden, 5 jaar) daarna herhaalt zich het riedeltje en mag het contract oneindig doorlopen als dat makkelijker is.

Is dat mogelijk?

Bekijk bijlage Cashplanning 23-3-2012 Aan te passen nieuwe poging 3.xlsm

Goedemiddag Sylvester,

Het idee is inderdaad goed zo. Ik zie dat je een VBA code hebt gemaakt voor de maandhuur. Nu wil graag de kolommen in een andere volgorde maar dan veranderd de output helemaal. Ik weet niet hoe ik de VBA code moet aanpassen om een goede uitslag te krijgen en ook heb ik geen idee hoe ik met die voorwaardelijke opmaak aan de slag moet.

Pfff, wist ik dit maar allemaal zelf.

Bekijk bijlage Cashplanning 23-3-2012 Nieuw.xlsm

Alvast bedankt!

hallo
ik heb de functies wat aangepast(overzichtelijker)
Code:
Function Maandhuur(Dag, Van1, Tot1, Huur1, _
        Optional Van2 = 0, Optional Tot2, Optional Huur2, _
        Optional Van3 = 0, Optional Tot3, Optional Huur3, _
        Optional Van4 = 0, Optional Tot4, Optional Huur4, _
        Optional Van5 = 0, Optional Tot5, Optional Huur5)

If Van1 <> 0 Then If DatumInMaandenVanTot(Van1.Value, Tot1.Value, Dag.Value) Then Maandhuur = Huur1: Exit Function
   If Van2 <> 0 Then If DatumInMaandenVanTot(Van2.Value, Tot2.Value, Dag.Value) Then Maandhuur = Huur2: Exit Function
   If Van3 <> 0 Then If DatumInMaandenVanTot(Van3.Value, Tot3.Value, Dag.Value) Then Maandhuur = Huur3: Exit Function
   If Van4 <> 0 Then If DatumInMaandenVanTot(Van4.Value, Tot4.Value, Dag.Value) Then Maandhuur = Huur4: Exit Function
   If Van5 <> 0 Then If DatumInMaandenVanTot(Van4.Value, Tot5.Value, Dag.Value) Then Maandhuur = Huur5: Exit Function
    Maandhuur = "<??>"
End Function

Function DatumInMaandenVanTot(Van As Date, Tot As Date, Dag As Date) As Boolean
    Van = DateSerial(Year(Van), Month(Van), 1)              'eerste dag van de eerste maand
    Tot = DateSerial(Year(Tot), Month(Tot) + 1, 1) - 1      'laatste dag van de laatste maand
    If Dag >= Van And Dag <= Tot Then
        DatumInMaandenVanTot = True
    Else
        DatumInMaandenVanTot = False
    End If
End Function
de function DatumInMaandenVanTot wordt ook in de voorwaardelijke opmaak gebruikt.
als er nog een blok bijkomt kun je misschien zelf de function Maandhuur uitbreiden
voorbeeld: Bekijk bijlage Cashplanning 23-3-2012 Nieuw1.xlsm
groet sylvester

Hey bedankt! super. De 2e huurvrije periode voert ie echter niet door in de output...weet niet waarom

Gr. Marc

Hey Bedankt voor je snelle reactie. Ik zie nu zo snel geen fouten meer idd. Ziet er super uit.
Als laatste zouden de verschillende opmaken op kleur opgeteld moeten worden. Dit hebben ik eerder gedaan maar zeker ook niet feilloos. Witte tekst konden gewoon opgeteld worden maar andere kleuren met voorwaardelijke opmaak konden niet op kleur worden opgeteld.

Is dit mogelijk?

Gr. Marc

hoi Marc
je begint hier en daar met de 15de van de maand moet hiervoor een halve maand worden berekend?
en als er straks een start is van bv 12 januari wat dan?
alle formules werken nu van af de eerste van de maand.
dus graag iets meer info
groet sylvester

Hey, Nee dat is prima zo. Over het algemeen beginnen de contracten op de 1e van de maand. In enkele gevallen op andere data. Het is goed dat het tot het eind van de vorige maand loopt. Die halve maand die ik kan ik dan niet terugvinden maar dat maakt niet zoveel uit.

Alleen het optellen van de output is nog belangrijk voor me.

Bekijk bijlage Cashplanning 23-3-2012 Nieuw3.xlsm

ps. ik ben echt dankbaar voor al je tijd die je hierin stopt. Hopelijk zijn we bijna klaar :)

Gr. Marc

Bijlagen

kun je vertellen wat je precies bedoelt met optellen van de output
wil je weten wat een huurperiode oplevert in zijn geheel of tot een bepaalde datum? bv de huidige datum.

geef een voorbeeld met wat je wilt : met duidelijk de invoer en wat je verwacht als antwoord. inclusief kleurtjes en of datums

Hey Sylvester,

Sorrie voor mij gebrekkige uitleg. Ik bedoel een optelling per kolom in de outputtabel.
Onder elke maand de totalen van de huur. Totaal van eerste contracthuur dat die maand binnenkomt, totaal van tweede contracthuur die binnenkomt en het totaal van de huurderving in die maand. Als je bijvoorbeeld kijkt naar oktober 2016. In die maand komt huur binnen uit een derde contract (geel), huur uit tweede contract (groen), komt leegstand (blauw) voor en ook er komt ook huur binnen van een eerste contract (wit). Onderaan die kolom zou ik elke soort willen optellen. Het nadeel is dat voorwaardelijke opmaak zich moeilijk laat optellen, omdat de kleur niet 'echt' in het vakje blijkt te staan. Anders zou je een SomKleur kunnen maken. Maar dit werkt echter niet bij voorwaardelijke opmaak.

Zie Bekijk bijlage Cashplanning 23-3-2012 Nieuw3.xlsm

Gr. marc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan