Besturingssysteem niet gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fab300

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2010
Hallo,
Als ik mijn Compaq Evo N1020v opstart, dan krijg na het introscherm van Compaq de melding "Besturingssysteem niet gevonden". Pas als ik de laptop een kwartier tot half uur aan heb staan, start Windows XP op. En dit krijg ik niet als ik bijvoorbeeld op de "opnieuw opstarten" knop druk of als ik de laptop uitzet, en vervolgens handmatig en binnen een paar minuten weer aanzet, dan start hij wel meteen op in één keer.
Weet iemand waar dit aan ligt of, nog beter, hoe dit opgelost kan worden?
Nadat de computer uit de NOT FOUND-zone is geweest en opstart, staat er dat er sprake was van een ernstige fout. Het foutenrapport, geopend in de technische gegevens: C:\DOCUME~1\Fabian\LOCAL~1\Temp\WERfee6.dir00\sysdata.xml
C:\DOCUME~1\Fabian\LOCAL~1\Temp\WERfee6.dir00\Mini101910-01.dmp
Nog een paar dingen, die ook vreemd zijn en niet in dit topic opgelost hoeven te worden:
1. De netwerkkaart: Als hij in de computer zit en ik hem voor veel tegelijk gebruik, bijvoorbeeld voor het downloaden, surfen en e-mailen tegelijk, dan gaat de computer over naar het welbekende blauwe crach-scherm.
2. De accu: Die laadt niet op. Hij blijft altijd steken op 1% en als ik de adapter uit de computer haal gaat hij meteen uit.
Alvast bedankt!

Probeer eens in veilige modus op te starten.
Systeemherstel kan misschien de oplossing bieden. Wel ver genoeg teruggaan.
Netwerkkaart nieuw stuurprogamma ophalen bij Compaq.
Batterij is dood.

Systeemherstel is niet de goede oplossing, aangezien ik deze laptop een paar dagen geleden heb geïnstalleerd. Op het vorige besturingssysteem was hetzelfde geval. Maar ik dacht een nieuwe installatie doet wonderen. Niet dus:evil::mad:
En de batterij: Ik ga dan dus maar een nieuwe kopen. Maar wat voor batterijen kunnen er in deze laptop?
Netwerkkaart: Ik heb de nieuwste driver, maar laat maar zitten, ik heb altijd nog mijn andere pc waar ik alles op download. Ik ga de laptop er niet voor gebruiken.

Heb je bij het opstarten usb apparaten aangesloten ?
Dit zorgt ook nogal eens voor opstartproblemen.
Heb je de standaarddriver van XP voor je netwerkkaart gebruikt ?
Raad ik je aan om toch naar de specifieke driver van Compaq te zoeken, gezien je BSOD.
Meestal een gevolg van foutieve stuurprogamma's.

Mbr

Kan het de Master Boot Record (MBR) kapot zijn?
Zoja, doe dan dit:
1. Start de computer op via een "opstartdiskette" of van een Win98, WinMe CD.
2. Is het een Win98, WinMe CD? Kies "Opstarten via CD/DVD".
3. Typ in: "fdisk /fixmbr" of "fdisk /mbr" ik weet het zo niet meer :o
4. Herstart de computer ZONDER diskette/cd/dvd.

Suc6 :thumb:
Groetjes,
pity123

Het is een Windows XP, vandaar ook dit topic op dit board:d
Hoe kom ik aan zo'n diskette? Moet ik die downloaden? (Trouwens wel een geluk dat deze computer een diskettedrive heeft, de meeste nieuwe niet meer!)

Klik hier om het te downloaden.

Dan, doe er een lege diskette in en start het programma, dan start je computer op via diskette.

Start op vanaf je XP cd/dvd
Stappen doorlopen die je doet bij het installeren.
Bij de eerste melding "repareren" kies je voor die optie.
Je komt in een dos venster,
waar je stappen moet nemen, die voor zich spreken.
Eerst aangeven welke windowsinstallatie je wilt herstellen, waarschijnlijk 1.
Indien nodig wachtwoord invullen, anders leeglaten.
Enter, en type "fixmbr" (zonder aanhalingstekens uiteraard ) enter.
Opnieuw opstarten, en met een beetje geluk ...

Werkt het niet, gewoon een frisse installatie.

@pity123: Uhm... Even naar de titel van de hyperlink gekeken: Volgens mij is dit de Windows 98 versie.
@coenraad: Tsja, als ik wist waar ik die (*) XP Pro schijf had gelaten...
Ik heb intussen een Windows XP versie van de opstartdiskette gedownload en ik heb 6(!) diskettes nodig. Ik heb er ongeveer precies 2.

Laatst bewerkt:
dat hoort zo, want windows xp heeft geen "dos systeem bestanden"
bij windows 98 heb je maar 1 diskette nodig.

Laatst bewerkt:
Oké, gedownload, ik ga hem nu installeren...
Error gekomen, ik probeer een andere diskette.
Hij is hem nu aan het beschrijven, ik hou je op de hoogte van wat er gebeurt met deze floppy.

Ik zet de pc nu uit, en daarna weer aan. Ik hoop maar dat het lukt!!! Niet het afsluiten en aanzetten natuurlijk, maar de opstartdiskette.

Ik typ dus in fixmbr en dan krijg ik deze melding:

A:\>fixmbr

CDR101: Nog ready reading drive D
Abort, Retry, Fail?

Error writing fixed disk. The master boot code has NOT been updated.

Start de computer op via diskette en selecteer "Startup without CD-ROM support" probeer dat eens.

Ik kan wel doen "fdisk" en dan kom ik in een menu, maar ik weet niet of ik daar wel wat mee moet doen. Ik hou het veilig!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan