Blue screen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Naughtygirl,

Mijn excuus voor de late reactie.

Jawel hoor je heb helemaal gelijk met, dat soort instellingen alleen in de bios aanpassen. :thumb:
En zou dat Asus utilitie dan ook deinstalleren.

Een programma'tje voor zulke dingen als om de temperatuur en voltage te zien enz daar zijn er verschillende van, ik heb zelf aida64

Ik kreeg gister weer een bluescreen, toen ik 'm weer uit schermbeveiliging haalde. Weer dezelfde als voorheen. Heb de Asus Utility nog niet verwijderd.

Heeft die aida64 geen gratis progje, gebruik nu de trial.

Ok, ik zie dit onderwerp keer op keer bovendrijven, & na het nog eens nagelezen te hebben, duurt dit te lang naar HelpMij.nl begrippen, dus:

Ander plan...

Windows heb je al eens geherinstalleerd, laten we voorlopig zo tot de fout is gevonden, heb je de tijd om rustig je documenten veilig te stellen.

De DRIVER_VERIFIER_IOMANAGER_VIOLATION bug check 0x000000C9 komt alleen voor als Driver Verifier is geinstalleerd. Microsoft adviseert in dat geval om het te deactiveren, of te deinstalleren. Het laatste heeft mijn voorkeur, & volgens mij brengt het Lange Pier ook verder niet op ideeen.

Vraag: Lees ergens dat je buurman ofzo de installaties heeft gedaan, & heeft die daarbij goed bedoeld compressie op de Systeemschijf ingesteld?

Wat ik wil dat je doet, of laat doen (ik ben zelf ook een "buurman in de wijk."), is opnieuw de chipset-driver installeren, om te beginnen, & dan wel de ASUS-versie van de Intel Z97 Express Chipset.

Daarna volgens dit lijstje van Dell, alle andere drivers, overslaan wat niet van toepassing is:

http://www.dell.com/support/Article/us/en/04/268873/NL (Heey, tegenwoordig ook in het Nederlands verkrijgbaar!)

Herstart na elke installatie!

Lukt dat niet met de ASUS-drivers, & in geval van BSoD's is dat altijd maar even afwachten, dan is de volgende optie om de nieuwste Intel chipset- & grafische driver te installeren.

N.B - ter referentie: Het valt me op dat de BSoD zich voordoet nadat de computer uit de slaapstand word gehaald, & ook dat ACPI terloops word genoemd. (Dat wil ik later uitsluiten.)

Ok, Ockham's Scheermes, dat kan inderdaad natuurlijk ook nog. :)
Wist ook geen oplossing meer, vond deze nog.

Even langs de Fotobalie van de Hema voor een nieuwe CR-2032 a € 2,49 (?) of bij de Action achter de kassa voor € 1,85 per set van acht.

Oude mag je er met je blote vingertjes uitpeuteren, de nieuwe tussen stukje papier vasthouden tijdens het plaatsen, anders loopt die leeg.

Laatst bewerkt:
#63 TheKnight

Mijn buurman heeft de pc alleen in elkaar gezet. Ik heb de installatie van windows en de drivers gedaan. Ik heb toen de drivers geinstalleert met de cd-rom die er bij zat, van het moederbord. Elke keer als ik de chipset o.i.d. ging installeren, dan hielden mijn muis en toetsenbord er mee op, die heb ik na een aantal herinstallaties van windows overgeslagen toen ik erachter kwam dat dat het probleem was. Kon niets anders doen dan windows er weer opnieuw opzetten. Volgens mij heb ik later deze chipset wel geinstalleerd via Intel Driver Update Utility, niet 100 punten zeker.

Ik weet niet of ik compressie op de systeemschijf heb ingesteld. Kan ik daar achterkomen?
Het lukt me vanavond niet meer om de chipset-driver opnieuw te installeren. Waarschijnlijk het weekend om dat uit te proberen, als hij weer de poorten uitschakelt, komt er nog meer werk bij kijken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, heb je dit bericht van Lange Pier ook nog gelezen?

Als je een USB-toetsenbord en muis aangesloten hebt tijdens het installeren van de Chipset, dan kunnen die ermee stoppen, want daar zitten doorgaans ook je USB-Controllers in, & die zijn vanaf dan tot na de herstart niet beschikbaar.
In de BIOS van sommige moederborden kan USB op Legacy ingesteld worden, zodat toetsenbord & muis ook werken als de driver niet beschikbaar is.
Vervang anders tijdelijk de USB-toetsenbord en muis even voor een oude PS/2-toetsenbord en muis.

Asus is nogal eenkennig wat betreft drivers, dus de CD-Rom zou moeten werken, maar misschien zijn er nieuwere driver-pakketten op de website van Asus beschikbaar.
Gebruik het eerder gegeven lijstje van Dell, voor zover van toepassing, om alle drivers een voor een te installeren, & vergeet niet na elke installatie te herstarten.

Standaard worden normale stations, mappen & bestanden met zwarte letters weergegeven, gecomprimeerde doorgaans met blauwe letters.
Het is ook te controleren door het station, map of bestand te selecteren & dan met een RechterMuisKlik de Eigenschappen opvragen, Geavanceerd, & als er een vinkje staat bij dit/deze station/map/bestand comprimeren etc.., dan is dat gecomprimeerd.
Systeem-schijven, mappen en bestanden dienen bij voorkeur niet gecomprimeerd te worden.

Zelfs na de herstart deden muis en toetsenbord niks. Ook de ps/2 aansluiting niet, had ik ook geprobeert idd, maar niks deed het toen. Alleen in de bios werkte muis en toetsenbord.
Mijn bestanden en mappen op het bureaublad staande letters in het wit. In b.v. documenten-map zwart.
Ik heb het bericht van Lange Pier gelezen, maar mijn datum en tijd wordt altijd correct weergegeven, hoef ik nooit te veranderen. Dat batterijtje moet zulke gegevens bijhouden toch?

Ok, het hele idee in Lange Pier's link is, Ockham's Scheermes, dat je door het 1 minuut verwijderen van de BIOS-batterij de BIOS reset.
Daarna zal je in ieder geval wel de klok & de kalender opnieuw moeten instellen.

Als je de bestaande batterij wilt behouden, mag je die niet met je blote vingertjes eruit peuteren, & moet je ten alle tijde kortsluiting voorkomen, anders loopt de batterij direct leeg.
In sommige BIOS-sen kan je onder Systeem-Monitor o.i.d. het Voltage van de BIOS-batterij zien, 2,9V of minder, betekend een lege BIOS-batterij.

Dan, toch weekend: Je hebt een zelfgebouwde computer met ASUS moederbord, dus je moet de drivers van ASUS hebben, & niet van Intel. Haal die op & zet die desnoods op een CD/DvD/USB, & volg het lijstje van Dell, indien van toepassing.

Als er gele vraagtekens overblijven in Apparaatbeheer, dan horen we het wel.

P.S.N.B: Als na een Herstart een PS/2 toetsenbord wel werkt naar/in de BIOS, dan moet dat ook werken onder Windows.

Laatst bewerkt:
Ik heb de drivers geinstalleerd van de Asus site, in de volgorde van het Dell lijstje en geherstart na elke installatie, ook al vroeg ie daar niet zelf om. Ik heb (nu) geen vraagtekens in apparaatbeheer.
Ik heb ook gelijk even in bios gekeken voor het voltage van het batterijtje. Er staan 3 voltages, zonder dat er een naam bij staat waar het bij hoort, n.l. 3.3V, 5V en 12V.

Ok, het lijkt voor nu te werken, want je meldt tot nu toe geen herhalende of nieuwe problemen.

"en geherstart na elke installatie, ook al vroeg ie daar niet zelf om."
Daar zit 'm de crux, het is software voor HARDWARE, dus HERSTART na elke installatie is verplicht.
Just Do It! ;)

Kijk het even aan, & mocht je weer een BSoD krijgen, controleer eerst of het dezelfde is (Bug_Check 0xF4) OF een andere. Als het niet dezelfde is (Bug_Check 0xF4), noteer het even, & herstart de computer.
Eventueel een 2de keer in Veilige modus.

Zover ik heb begrepen heb je Windows al een tweede keer geinstalleerd, & als gevolg daarvan kan het even duren voordat je Windows zichzelf stabiliseert. Zoals ik al eerder schreef, het heeft nu nog geen zin om Windows helemaal opnieuw te installeren, pas als zeker is dat alle ondervonden fouten opgelost zijn.
Daarna kan je Windows schoon installeren vanaf vers geformatteerde schijven, partities, inclusief de BCD. (Nu nog niet aan de orde dus.)

Mochten er zich nog andere BSoD's bij herhaling voordoen, dan mag je die van mij in dit zelfde onderwerp terug melden.

Tot slot: Het voltage van je CMOS-batterij aangegeven door je BIOS is arbitrair, want zonder benaming is het onmogelijk te zeggen of het de werkelijke batterij-spanning is (alleen te meten door de batterij te verwijderen) of een hulp-spanning via het moederbord, of iets totaal anders...

Ook jammer is dat je niet hebt opgepikt dat het voor in ieder geval Lange Pier & mij een ultieme gelegenheid was om, n.b. via Ockham's Scheermes, te verifieren of het een minuut verwijderen van de CMOS-batterij, waardoor de BIOS automatisch gereset word, het probleem had opgelost.
Never mind... :shocked:

Als deze herinstallaties van de drivers ook niets oplossen van de blue screens, kan ik altijd nog dat batterijtje ff verwijderen. Ik kan dat soort dingen zelf helaas niet uitvoeren. Dat zal ik dan aan mijn schoonmaakster moeten vragen, die ik alleen vrijdagmiddag ff tref.

Als ik weer een blue screen krijg, meld ik me wel weer.

Laatst bewerkt:
Ok, goed te lezen dat die 0xF4 zich nog niet opnieuw heeft voorgedaan. Ik heb net even uitgerekend naar gelang de beschikbare gegevens hoe vaak die BSoD zich voordeed, & dat is gemmiddeld eens in de 9 dagen, met een gemiddelde afwijking van plus/minus 5 dagen, met een langste onderbreking van 18 dagen.
Laat daarom dit onderwerp nog maar minstens 2 weken op onopgelost staan, voor het geval dat die Bug_Check 0xF4 zich toch weer voordoet.

Iets anders: Controleer even handmatig Windows Update of er niet ergens een Hardware Update tussenstaat, & met name de Optionele Updates. Als dat het geval is, RechterMuisKlik die Hardware Update(s), & kies Verbergen.
Voor het geval dat Windows Update een Microsoft driver probeert te installeren die Asus niet lust.

BIOS resetten is alleen nog goed idee om te proberen als die 0xF4 BSoD zich herhaalt, zoniet laat dan maar, kan dan wel wachten tot de volgende batterij verversing. Bovendien is het zelfs voor iemand met ervaring erg lastig om zonder kortsluiting, dus leegloop, dat te verwijderen. Terug plaatsen is makkelijker.

Ik heb zojuist weer een bluescreen gehad. Dit gebeurde nadat ik een externe harde schijf er uit haalde. Weer een f4 code.

Ok, helaas, aaarrrgggghhhhhh!!!...

Even om een & ander weer uit te sluiten:

• Heb je de externe hd netjes d.m.v. Hardware veilig verwijderen in het Systeemvak ontkoppelt?
  • Is de externe hd ntfs of (ex-)fat32 (fabrieks standaard) geformatteeerd?
  • Welke AntiVirus/Internet Security gebruik je, indien geinstalleerd?

Ockham's Scheermes: Ik blijf het toch een idee vinden om straks even langs de Hema of de Action te gaan voor een nieuwe BIOS-batterij...

Ik heb de HD niet d.m.v. Hardware veilig verwijderen ontkoppelt. Dat doe ik echter nooit. Wel dat ik alle geopende bestanden/mappen sluit van de hd, voordat ik 'm er uit trek.
Volgens mij is de hd NTFS, kan ik nu even niet controleren, omdat ik op stage zit.
Ik heb Windows Security Essentials als AntiVirus, daarnaast ook nog MalwareBytes en CCleaner.

Ik krijg er zo langzamerhand ook een punthoofd van :)

Ok, sorry, netjes ingetypt, maar niet snel genoeg, dus opnieuw aangemeld, maar bericht verdwenen, niet herstelbaar.

Ok, het niet ontkoppelen van hardware heeft zeker gevolgen.

Ik wil niet het een met het ander verbinden.

Ach, laat maar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan