• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calculatie programma voor staalprijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Jos in het berichtjez van post #51 staat toch ook een goede opmaak want ik heb deze gebruikt voor de comboboxen , download het berichtje uit post #51 en je hebt terug een werkende opmaak of mis ik nu zo vanachter mijn stuur :confused:

Jos , het bestandje van Wim voorzien van de opmaak dat de rijen en kolommen kleuren bij selectie ,
Sorry als ik verkeerd over kom , maar vanauit de vrachtwagen doe ik weinig of geen uploads wegens te hoog dataverkeer .

Bijlagen

Hallo Daniël,

Bedankt voor je reactie, zelfs onderweg begrijp ik.

Echter ik begrijp de functie nou niet meer van de combobox.
Ik dacht dat dit een vervanging was voor het eerste dropdownmenu, maar dit menu blijft op regel 40 staan en vult alleen regel 40. Wat kan ik ermee doen?, het was mijn bedoeling alleen om een groter venster te krijgen met meer regels in plaats van het kleine dropdownmenu.
Kun je mij de functie van deze combobox uitleggen!

Het ziet overigens perfect uit met de verfraaiing van Wim, Wim bedankt.

Gr. Jos

Jos D,

Echter ik begrijp de functie nou niet meer van de combobox.
Ik dacht dat dit een vervanging was voor het eerste dropdownmenu, maar dit menu blijft op regel 40 staan en vult alleen regel 40.
Wat kan ik ermee doen?, het was mijn bedoeling alleen om een groter venster te krijgen met meer regels in plaats van het kleine dropdownmenu.

Ik heb je alleen laten zien dat je met een ComboBox meer regels kunt krijgen en dat wilde je. (je kunt het aantal regels in stellen)
Om als voorbeeld heb ik het alleen op regel 40 toegepast.
Het dropdownmenu kan dacht ik niet meer dan 8 regels laten zien.

Het is jouw keuze wat te gebruiken.

Hallo Daniel,

Het programma wordt nu gevuld, zou je mij de laatste update kunnen aanpassen door de bewegende regel (van Wim)ook aan te brengen in blad 2, want dit werkt erg prettig bij gegevens invoeren

Jos

Jos , bij deze , als het dat is wat je bedoeld , de voorwaardelijke opmaak was een in_stekertje van Jack die ik heb overgezet in het bestandje van Wim ( volgen wie volgen kan )

Bijlagen

Jos , je wou een dropdown in iedere cel
Dubbelklik in kolom B cel 5 tot 40 , telkens je daar in een cel dubbelklikt komt de combobox ( dropdown ) in die cel te staan , daar selecteer je wat je wil en klikt erop , dan staat die waarde in de cel waar de cbobox staat . Tijdens het wissen laat ik de cbobox naar onder gaan , afhankelijk van de positie waar hij staat zal hij dieper naar onder weg zakken .

Bijlagen

trucker10,

Ik vind dat je het mooi heb opgelost met de ComboBox.:thumb:
Zelf heb ik nog wat toegevoegd, als je de file opend verschijnt er een mededeling over de ComboBox.

Nog een prettige werkdag.

Bijlagen

Kijk ook nog eens naar de VBA-code:
Vermijd select en activate
Code:
Sub nieuw()
  Application.ScreenUpdating = False
  Sheets("Blad1").Copy , Sheets(Sheets.Count)
  Sheets(Sheets.Count).[B5:B28,D5:D28,F5:F28,L5:L28,O5:O28,R5:R28,U5:U28,X5:X28].Value = 0
  Application.ScreenUpdating = True
End Sub
als een code slechts in 1 situatie wordt gebruikt is het overbodig daarvan een aparte macro te maken, en al zeker geen aparte module:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
  If activecell.row>4 then rows(activecell.row).insert
End Sub
Dit geldt ook voor sorteren.

Het lijkt me fraaier om van dynamische bereiken gebruik te maken.
Het gebruik van een combobox ipv valideren ontgaat me.

Laatst bewerkt:
@ snb , soms doet men wat de TS eerder al eens had gevraagd ;) . "gebruik van een combobox "
Die aparte modules heb ik daar gezet om het voor TS duidelijk te maken wat er bijgevoegd was .
En dat ik fouten maak dat weet ik , daarvoor heb ik te weinig basis en uit een handboek lezen waar select en activate met hopen geschreven staat is het soms moeilijk de rechte weg te bewandelen .Het is voor mij steeds positief de opbouwende commentaar te lezen en zeker als er verbeterde codes bijstaan , ik moet de opbouw dan wel onthouden :)
@ Wim , leuk dat je dat userform laat verschijnen ;) .

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Not Intersect(Target, [B5:B40]) Is Nothing Then
       With ComboBox1
          .Visible = True
          .Top = Target.Top
          .Left = Target.Left
          .Width = Target.Width
        End With
    End If
End Sub

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Excel.Range)
    If Not Intersect(Target, [B5:B40]) Is Nothing Then
         [B5:B40].Interior.ColorIndex = xlNone
        Target.Interior.ColorIndex = 40
    End If
End Sub

Private Sub ComboBox1_Change()
    With ComboBox1
       ActiveCell = .Value
       .Visible = False
    End With
End Sub
Als je toch met worksheeet_selection_change werkt kun je ook daar de achtergrondkleur regelen in plaats van met voorwaardelijke opmaak.
En het is wat consistenter in deze gebeurtenis met Target te werken in plaats van met activecell.

Laatst bewerkt:
Als je toch met worksheeet_selection_change werkt kun je ook daar de achtergrondkleur regelen in plaats van met voorwaardelijke opmaak.
De WVO is voor de used row , ik bekijk of ik dat kan fiksen ( of is het fixen ? )

En het is wat consistenter in deze gebeurtenis met Target te werken in plaats van met activecell.
Thanks voor deze toelichting :thumb:

Calculatie programma excel

Hallo allen, dank voor jullie vele suggesties.

Ik heb enkel tests gedaan, maar nu ontstaat een conclict bij de laatste versies op blad 2.

Wanneer ik een cel in kolom B (blad2) wil leeg maken dan lukt dit niet en er wordt zomaar een andere naam in geplaatst. click ik vervolgens op een andere of meerdere andere cellen, dan wijzigt de inhoud ongevraagd in steeds dezelfde naam!

Ik durf mijn gevulde bestanden met gegevens niet over te zetten.

Technisch gaat mij dit boven mijn pet, maar misschien hebben jullie een oplossing voor dit conflict.

Jos

Hallo allen, dank voor jullie vele suggesties.

Ik heb enkel tests gedaan, maar nu ontstaat een conclict bij de laatste versies op blad 2.

Wanneer ik een cel in kolom B (blad2) wil leeg maken dan lukt dit niet en er wordt zomaar een andere naam in geplaatst. click ik vervolgens op een andere of meerdere andere cellen, dan wijzigt de inhoud ongevraagd in steeds dezelfde naam!
Probleem komt nadat de macro
Code:
If ActiveCell.Row > 4 Then Rows(ActiveCell.Row).Insert
is vastgelopen omdat hij in conflict is met de cbobox op het andere blad ( ? ) Als je deze macro uitschakelt dan is er geen probleem .Ik kijk wat er kan aan gedaan worden .

Ik durf mijn gevulde bestanden met gegevens niet over te zetten.
Eerst altijd goed testen dan pas overzetten .

Technisch gaat mij dit boven mijn pet, maar misschien hebben jullie een oplossing voor dit conflict.

Jos
Bij mij ook , maar hier leer ik uit .

Bij gebrek aan een pet:

het vervelende van het gebruik van de combobox is, dat die bij iedere wijziging van de selectie geaktiveerd wordt en bij de wijziging van de cel in een soort loop raakt, die met application.enableevents=false niet uit te schakelen is:

Code:
Private Sub Combobox1_change()
  With Combobox1
    activecell.value=.value
    .visible=false
   end with
End Sub
Daarom liever validatie dan een combobox.

benoemd bereik namen
= verschuiving(Blad2!$A$1;;;aantalarg(Blad2!$A:$A))

Code:
Blad1.Range(B5:B40).Validation.add xlValidateList,xlBetween, "=namen"

Laatst bewerkt:
Verkeerde file

Jos D, trucker10 en snb,

Het zal wel niet de schoonheidsprijs hebben maar ik denk dat het nu voorelkaar is.
Je kunt met de ComboBox op blad1 invoeren.
Als je dan op blad2 een rij wil tussenvoegen gaat dat zonder dat er iets wordt ingevuld.

Ben benieuwd wat er van de oplossing gevonden wordt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Wim ;) , ik heb nog niet uitgebreid getest , maar de cbobox verplaatsen en hem dan " visible = false " zetten kan volgens mij gewoon
Code:
Private Sub VerplaatsComboBox()
  ActiveSheet.Shapes("ComboBox1").Select
  'Selection.ShapeRange.IncrementLeft 0#  ' [COLOR="Red"]deze kunnen weg [/COLOR]
  'Selection.ShapeRange.IncrementTop 575  '[COLOR="red"] weg [/COLOR]
  ComboBox1.Value = ""
  Me.ComboBox1.Visible = False
End Sub
Ik bekijk het deze avond en laat zeker iets weten , het laat je ook niet los hé :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan