CDrom werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo, ik heb bij een kennis Windows 10 geinstalleerd maar de dvdrom weigert nu te werken. Hij staat in apparaatbeheer, maar met een uitroepteken (code 52)
De digitale handtekening die voor de stuurprogramma's van dit apparaat vereist is, kan niet worden gecontroleerd. Mogelijk is na een recente hardware- of softwarewijziging een bestand geïnstalleerd dat onjuist is ondertekend of is beschadigd, of is er schadelijke software van een onbekende bron geïnstalleerd. (Code 52)

Ik heb de cdrom al een paar maal verwijderd en naar nieuwe hardware laten zoeken, maar dat helpt niets. IN de BIOS (en als ik start vanaf Hirens Bootcd) werkt hij wel gewoon en ook is Windows 10 vanaf de dvd geinstalleerd, dus het apparaat werkt verder.

Als ik ga googelen kom ik alleen bij soortgelijke problemen met eerdere versies van windows uit met oplossingen die óf niet werken (windows Fix-it niet geschikt voor dit systeem en registry patch helpt niet), óf bij een link die niet meer bestaat.

Heeft iemand al ervaring met dit probleem in windows 10 en een oplossing gevonden?

Alvast bedankt weer voor het meedenken :-)

Hi Buick
Weliswaar voor Windows 8, maar waarschijnlijk werkt dit ook voor de tien.
.
Windows 8 - Optische drive reactiveren wanneer die niet weergegeven wordt
Wanneer je na de installatie van Windows 8 het dvd-station niet meer ziet, komt dat meestal door een foute waarde in het register. Maar voordat je daarmee aan de slag gaat, check je eerst of het probleem opgelost wordt wanneer je de drivers updatet.
Druk [Win]+[R] in en voer »devmgmt.msc« uit om het apparaatbeheer te openen. Open het onderdeel »Dvd-/cd-rom-stations. Als het goed is, staat daar het dvd-station onder. Klik er met de rechtermuisknop op en kies «Stuurprogramma’s bijwerken« uit het snelmenu.
Als de driverupdate niet het gewenste resultaat heeft, druk je opnieuw [Win]+[R] en open je de registereditor door »regedit« uit te voeren.
Navigeer naar het pad »HKEY LOCAL MACHINE\SYSTEM\Current ControlSet\Services\atapi\Con- trollerO«.
Klik met de rechtermuisknop op een leeg gedeelte en selecteer «Nieuw | DWORD (32-bits)-waarde«.
Typ als naam »EnumDevice1« in.
Dubbelklik daarna op het nieuwe item en stel de »Waardegegevens« in op »1«.
Tot slot sla je de wijzigingen op met »OK« en herstart je de computer.

Ik heb het geprobeerd, ook andere registerpatches, maar de cdrom bleef met een uitroepteken en code 52 in apparaatbeheer staan.
Uiteindelijk na allerlei zoekpogingen op internet een tooltje gevonden met de naam dvddrive-repair en die geprobeerd.

En tegen alle verwachtingen in, bleek dat in één keer de problemen op te lossen en was na een reboot de dvdrom weer beschikbaar.
Geen idee wat het precies gedaan heeft :) maar voor de mensen die nu of in de toekomst met een soortgelijk probleem kampen :
http://dvd-drive-repair.en.softonic.com/
Deze heeft, in ieder geval voor mij, het probleem opgelost.

Allemaal bedankt voor het meedenken. :thumb:

Het zijn rare dingen onze computers. Doen vaak niet wat wij willen ;)
Wil je deze thread nu als "Opgelost" willen markeren ?
Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan