• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen in een row toekennen aan een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ilPostino

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2007
Tja, ik ben niet zo beslagen in excel (ik werk met openOffice), maar dankzij dit forum, en vooral de excellente tips/antwoorden op mijn vragen lukt het me langzaam maar zeker om een spreadsheet te maken zoals ik dit voor ogen had.

Maar, we zijn er nog niet.
Dus, vraagje:

Ik heb 2 tabbladen.
In tabblad 1 maak ik een lijstje op van namen.
In tablad 2 roep ik die namen op via "=ALS($tabblad1.$A1<1;"";$tabblad1.$b1)".
Maw als er een id nummer is, kopieer de namen in een 2de tabblad.
Zover, zo goed. Alleen kan dit niet automatisch gebeuren. Ik moet opnieuw de formule kopieeren over de ganse kolomA, in tabblad2.

Komt daarbij nog dat ik in het 2de tabblad wat extra info toeken. Als er dus namen bijkomen, en het lukt me toch om die namen automatisch te importeren in het 2de tabblad, dan is het echter zo dat de extra info toegekend aan die namen niet meer inde juiste rij staat.

Als je dus in het voorbeeldje hierbij geattached, in rij 3 een extra naam toevoegt in tabblad1, dan zal in tabblad2 alle rijen vanaf rij3 opschuiven, maar dan klopt de info niet meer.

Kan je dus:
het oproepen van die namen in een ander tabblad automatiseren en,
kan je dan bvb een ganse rij cellen toekennen aan 1 cel in t bijzonder?

Hopelijk is mijn vraag niet te ingewikkeld.
Raak er zal wat door in de war. ;-)

Thx voor alle eventuele hulp.

Groeten,
ilPostino

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp denk ik dat je het beste gebruik kan maken van VERT.ZOEKEN

Ik heb een voorbeeldje bijgehangen.
Let wel op dat de gegevens van "baarden, kaper & brevet" zo niet altijd kloppen.
Deze kan je (denk ik) beter op het eerste bald invoeren en zo nodig op dezelfde manier op laten zoeken.

Bijlagen

is niet echt oplossing

Beste Bandido Bob,

dank je voor je voorgestelde oplossing.
Is echter ongeveer hetzelfde als wat ik nu doe.

Echter, ik moet met 2 tabbladen werken.
In tabblad 1 worden alle klanten vermeld met hun kenmerken (adres, gemeente, url, bank rek. btw nr,....)
In tabblad 2 worden hun bestellingen en hun status ingevuld.

De bedoeling is dat als ik een klant bijvoeg in tabblad1, deze dan automatisch ook in tabblad2 verschijnt (alfabetisch gerangschikt), en als dit inhoud dat deze nieuwe klant ergens middenin de lijst terechtkomt (tabblad2), en alle rijen daardoor 1 plaats opschuiven, dan moet alle bestellingen-info toegekend aan een klant ook mee opschuiven.

Indien dit niet gebeurt, tja, verkeerde bestellingen bij verkeerde klanten.

Op die manier kan ik klanteninfo en bestellingen gescheiden houden, maar moet ik niet controleren in tabblad2 op de lijst up to date is.

Groeten,
ilPostino

Denk dat het met behulp van formules niet mogelijk is om, en tabblad2 alfabetisch te rangschikken (met invoeging van nieuwe data uit blad1) en tegelijkertijd de bestellingen op hun plaats te houden.
Wat wel te realiseren valt (zonder VBA) is dat indien je alle veranderlijke gegevens (naam, adres....en bestellingen) samenbrengt op één blad, op blad2 je alleen de bestellingen met de op alfabet gesorteerde namen gepresenteerd krijgt.

Denk dat het met behulp van formules niet mogelijk is om, en tabblad2 alfabetisch te rangschikken (met invoeging van nieuwe data uit blad1) en tegelijkertijd de bestellingen op hun plaats te houden.
Wat wel te realiseren valt (zonder VBA) is dat indien je alle veranderlijke gegevens (naam, adres....en bestellingen) samenbrengt op één blad, op blad2 je alleen de bestellingen met de op alfabet gesorteerde namen gepresenteerd krijgt.

Beste GiMe,

dat is idd de bedoeling. In blad2 worden enkel de namen weergegeven en de bestellingen die er bij horen in dezelfde rij als de naam.
Als er bvb 10 namen zijn (dus ook 10 rijen met bestellingen), en op blad1 wordt een 11de naam toegekend, die eens alfabtisch gesorteerd op blad2 op rij 6 terechtkomt, dan moet alle info vanaf rij 6, 1 rij iopschuiven, om zo plaats te maken voor de nieuwe naam en voorlopige lege rij bestellingen..

Dat gaat niet ! (zonder VBA).
Je dient en gegevens van de klanten en hun eventuele bestellingen samen te brengen op blad1 in één spreadsheet en dan kan op blad2 de gesorteerde lijst met alleen de namen (die een bestelling hebben -zie blad1) samen met de respectieve bestelling worden getoond !

Laatst bewerkt:
Dat gaat niet ! (zonder VBA).
Je dient en gegevens van de klanten en hun eventuele bestellingen samen te brengen op blad1 in één speadsheet en dan kan op blad2 de gesorteerde lijst met alleen de namen (die een bestelling hebben -zie blad1) samen met de respectieve bestelling worden getoond !

GiMe,

ok, got it ;)
Hoe kan ik dit dan schrijven in VBA.
Kan je mij een site aanraden waar mij wordt uitgelegd hoe ik dit kan doen?
Nog nooit VBA gebruikt.
By the way, ik werk met openOffice.

Groeten,
ilPostino

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd kan dit niet automatisch in excel. Je zou wel alle stappen die je in excel moet doen om tot het goede resultaat te komen (kopieren , sorteren, plakken e.d.) kunnen opnemen/recorden met de macro recorder. Zo zou je - verwacht ik - ook tot het resultaat moeten kunnen komen.

Daarnaast is dit een goede eerste les om VBA te leren kennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan