Een BIOS update zou ik echt nooit doen, zonder dat er een reden van disfunctioneren of de noodzaak van upgraden is. Veel te gevaarlijk.
Bij problemen kunt u de standaard waarden terug zetten. Dan even onthouden of de IDE of AHCI ingeschakeld staat en het is gemakkelijk om bij het hoofdstuk Setup in het boekje even met potlood te noteren wat alle originele werkende waarden waren. Ik heb er ook wel eens foto's van gemaakt.
Ja, inderdaad zullen er geen fouten in de BIOS staan wanneer de SSD iets anders laat zien maar er kunnen tekortkomingen zijn, zoals de opstartvolgorde van de stations. Ook zal de SSD misschien aan een andere stekker aansluiting zitten en zoals gezegd is de routine vaak anders als de harde schijf niet aan de eerste (nummer 0) zit.
Omdat de SSD dit probleem niet geeft denk ik dat het toch in de herkenning van de harde schijven zit en wellicht het laden van de driver voor de harde schijf. U kan Windows de beveiligde systeembestanden laten controleren met de opdracht sfc /scannow (spatie voor de slash) Windows kan sneller zijn als; de schijf gedefragmenteerd is, wanneer het register is opgeschoond met een "registry cleaner" (systeemherstelpunt maken) en met de juiste grafische driver.
Met het programma AutoRuns van System Internals kunt u zien wat er met de computer wordt opgestart. Sommige software wordt al in een vroeg stadium en samen met Windows geladen. Te denken aan virusscanners en updates Bij een herstart zou dat wel eens anders kunnen zijn. Er blijft in ieder geval niets verborgen als AutoRuns een scan uitvoert.