Cursor op startscherm

• Onderwerp starter Onderwerp starter @xa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Graag gedaan en succes.
Verplaatst van Win 10 naar deze sectie (sluit beter aan bij je vraag).

Bij dezen, mijn vraag is nog niet opgelost en hoop nog steeds een antwoord te krijgen op mijn gestelde vraag/probleem.

Hallo, op verzoek van Mik Zjegger is mijn vraag worden verplaats naar de sectie (BIOS) alleen vraag ik me dan af waar staat mijn vraag en waarom is daar nog nooit een feedback op gekomen, dit ben ik toch van op dit forum niet gewend na al deze jaren.

De computer moet geen IDE modus gebruiken voor de schijfstations maar AHCI. Wanneer dit verkeerd staat dan eerst in het register veranderen en daarna in de BIOS. Het fijne weet ik hier niet van maar AHCI is voor aansturing van SATA.

Voor de wachttijd kan het heel goed uitmaken of de kabel van harde schijf of SSD, al dan niet, in de aansluiting nummer 1 op het moederbord zit. er staat meestal wel iets bij geschreven op de printplaat. Anders even in de handleiding kijken. Op zijn best zie je de cursor één of twee keer knipperen is mijn ervaring.

Dag Alfred 2 bedankt voor je reactie, mijn pc heeft altijd al op AHCI gestaan en nooit op IDE modus in de BIOS. Waar je mij wel in nieuwsgierig maak is met met het antwoord "Wanneer dit verkeerd staat dan eerst veranderen in het register en daarna in de BIOS?". Graag iets meer uitleg over het gebeuren in het "Register" dit is wat nieuws voor mij en hoe te werk gaan en waar is dit te vinden/bekijken/veranderen in het register, waarvoor mijn dank.

Windows zou kunnen weigeren om op te starten met een instelling AHCI als die geïnstalleerd is met en uitgaat van IDE. Dat zal per computer kunnen verschillen maar ik wil jou niet van de wal in het schip helpen.

Het register is het bestand waarin Windows en veel programma's de instellingen bewaren. Dat wordt vaak aangeroepen. Met het maken van een systeem herstelpunt wordt hiervan een backup gemaakt. Je kan het zien en bewerken met de opdracht "regedit" bij Uitvoeren. Zoals je dan zal zien zijn er verschillende afdelingen die je in lange lijsten van onderwerpen kunt uitvouwen. Wat je kunt aanmaken of veranderen heet sleutel en waarde. Soms is het aanpassen van register sleutels nodig voor een bepaalde verborgen instelling. Een handige functie is de zoekfunctie. Als je hier de naam van een programma invult dat je hebt verwijderd dan zul je zien dat er vaak nog vermeldingen in het register achterblijven. Een paar keer per jaar gebruik ik een register cleaner om het register op te schonen en te comprimeren. Dit is voor sommigen vloeken in de kerk maar als er een backup van wordt gemaakt, of je hebt dus een systeem herstelpunt gemaakt, dan kan er niet veel fout gaan en een kleine snelheid verbetering wordt altijd wel behaald. Schrik niet van 500 tot 1000 fouten die er in kunnen staan. Een tekstbestand met de extensie .reg kan het register automatisch voor je aanpassen, sommige "tweeks" maken daar gebruik van. Rest mij nog te vertellen dat bepaalde virus en malware scanners er voor waken dat het register niet wordt aangepast door onbevoegden of helemaal niet wordt veranderd zonder toestemming. Het is zaak om bij de instellingen van de virusscanner hierop te letten of om in ieder geval iets te hebben wat de instellingen bewaakt. Ik heb hiervoor Spybot (teatimer) en CounterSpy shareware versie 2 (paranoia) met een host-bestand vermelding die het updaten tegengaat door bepaalde websites te verbieden.

U kijkt nog naar de volgorde van de data stekkertjes op het moederbord? Succes.

Beste Alfred 2, je heb je veel moeite gedaan mij proberen uit te leggen hoe het register in mekaar zit iets waar ik naar zo kleine 20 jaar wel weet wat zich daar in afspeelt in het hart/hersens van onze pc. Ik begrijp je stof wat je geplaatst heb in #26 maar dat is niet mijn vraagstelling of antwoord op mijn vraag aan jouw in bericht #24 Jouw antwoord > De computer moet geen IDE modus gebruiken voor de schijfstations maar AHCI. Wanneer dit verkeerd staat dan eerst in het register veranderen en daarna in de BIOS. Het fijne weet ik hier niet van maar AHCI is voor aansturing van SATA. Naar aanleiding van dit beschrevene bericht van jou heb ik gevraagd waar staat dit in het register? graag zou ik van je willen weten wat je met deze tip mij wilt verduidelijken met de vraag, waar staat dat in het register zodat ik dat kan nakijken dat is mijn vraagstelling en hoop dat je me daar een antwoord op kan geven waarvoor mijn dank.

De kwestie speelt wanneer Windows de drivers niet heeft voor SATA of Raid omdat dit niet geïnstalleerd is. Ik lees dat de dan niet benodigde drivers worden overgeslagen of gewist.

Op de site na de pauze staat met illustraties beschreven wat de vermeldingen in het register zijn. Windows ontdekt veranderingen hieraan en zal dan de drivers installeren. Of de DVD van Windows er in moet staat er niet bij.

http://www.askvg.com/how-to-change-...to-ahci-raid-in-bios-after-installing-windows

Jammer dat ik nooit meer een berichtje hebt ontvangen over het probleem over die cursor op het startscherm tijdens het opstarten die tot op heden nog steeds aanwezig is? heb ik dit nu echt maar alleen of moet ik dat maar zien als een extraatje op mijn pc. Soms bij een koude eerste start komt de cursor niet op het scherm maar bij een herstart altijd, dat is toch zeker een rare bedoening en zeker het zoeken waard waar het probleem zich voordoet en hoe dit op te lossen.

Het probleem heeft zich denk ik dan wel laten terugdringen als iets wat niet echt een fout is.

Windows zal in dit geval sneller opstarten als de computer. Ik heb hier een computer die uitgaat van RAID configuratie en dus na het aanzetten lang zoekt naar meerdere schijven waar tegelijk gegevens naar geschreven zouden kunnen worden. Een knipperende cursor is een statusmelding, net als de piep wanneer het geheugen getest wordt en vroeger zag je een kleine komeet wanneer het grafische ingeschakeld werd.

Het is inderdaad vervelend en interessant tegelijk maar er is niet altijd iets aan te doen wat de computer laat zien en lang niet altijd hoe lang dat die bezig is. Het zou nog een andere oorzaak kunnen hebben die in de BIOS of Setup van de computer gelegen is zoals de genoemde RAID configuratie, de harde schijf zit niet aan de eerste aansluiting (vaak nummer 0) en vast nog een aantal dingen die al dan niet op Automatisch staan ingesteld. In de BIOS kunt u ook nog beslissen om dingen te vertragen zoals eerst volledige geheugentest doen en post scherm met logo tonen maar Windows zal sneller opstarten bij een "warme herstart." Het is trouwens voor veel mensen van belang dat het besturingssysteem niet wacht en treuzelt met laden. Een andere oplossing is wellicht het in de slaapstand zetten van de computer in plaats van afsluiten.

Dag Alfred, bij een koude start dus bij het opstarten voor de eerste keer als de pc word aangezet blijft de cursor 8 van de 10 keer weg. Als ik dan een of meerdere keren achter mekaar her/opstart komt de cursor wel bij het opstarten en dat is juist zo vreemd aan dit dit hele gebeuren. Ik heb al heel veel met de bios gespeeld maar helaas het wil maar niet lukken dit weg te krijgen. Ik heb dit al eens vermeld wat ik nu schrijf maar als ik het Intel SSD schijfje plaats met OS 7 er op heb ik dit probleem in zijn geheel niet? en dan zou je toch zeggen dat alles goed staat in de bios of zie ik dit verkeerd.

Dag Lange Pier, het betreft een UEFI BIOS versie 1104. Ik hoop dat je daar wat mee kunt tenminste dat geeft hij aan bij het opstarten, een Bios Flash/Update durf ik niet aan dan gaat het misschien helemaal mis of daar moet een tooltje voor zijn waarvan jij zelf zeg dat het zo veilig moet gaan ik sta voor alles open. Bedankt voor je reactie.

Pier, heb je enige tips hoe te werk te gaan en waar dit te vinden is. Is er ook nog een weg terug als wat mis zou gaan moet er niet aan denken, het betreft een desktop pc met bekabelde internet verbinding. Heb je wat info voor mij zou ik je daar zeer dankbaar voor zijn wat betreft het BIOS gebeuren.

Een BIOS update zou ik echt nooit doen, zonder dat er een reden van disfunctioneren of de noodzaak van upgraden is. Veel te gevaarlijk.

Bij problemen kunt u de standaard waarden terug zetten. Dan even onthouden of de IDE of AHCI ingeschakeld staat en het is gemakkelijk om bij het hoofdstuk Setup in het boekje even met potlood te noteren wat alle originele werkende waarden waren. Ik heb er ook wel eens foto's van gemaakt.

Ja, inderdaad zullen er geen fouten in de BIOS staan wanneer de SSD iets anders laat zien maar er kunnen tekortkomingen zijn, zoals de opstartvolgorde van de stations. Ook zal de SSD misschien aan een andere stekker aansluiting zitten en zoals gezegd is de routine vaak anders als de harde schijf niet aan de eerste (nummer 0) zit.

Omdat de SSD dit probleem niet geeft denk ik dat het toch in de herkenning van de harde schijven zit en wellicht het laden van de driver voor de harde schijf. U kan Windows de beveiligde systeembestanden laten controleren met de opdracht sfc /scannow (spatie voor de slash) Windows kan sneller zijn als; de schijf gedefragmenteerd is, wanneer het register is opgeschoond met een "registry cleaner" (systeemherstelpunt maken) en met de juiste grafische driver.

Met het programma AutoRuns van System Internals kunt u zien wat er met de computer wordt opgestart. Sommige software wordt al in een vroeg stadium en samen met Windows geladen. Te denken aan virusscanners en updates Bij een herstart zou dat wel eens anders kunnen zijn. Er blijft in ieder geval niets verborgen als AutoRuns een scan uitvoert.

Tis via de EZBIOS te doen en windows 10 met verouderde biossen willen slecht samen gaan waarom er nu weer dat wordt afgeraden anno 2015......

Wat moet ik daar nu mee aan als jullie beiden het er al niet overeens zijn van een Bios update ja/nee, ik ga morgen nog eens alles nalopen op en in mijn pc en dan hopen dat jullie nog wat hebben kunnen vinden voor het oplossen van het knipperende cursor probleem. Vooral positief blijven denken dan komen we er samen wel uit, jullie horen nog van mij tot....

Laatst bewerkt:
Tis via de EZBIOS te doen en windows 10 met verouderde biossen willen slecht samen gaan waarom er nu weer dat wordt afgeraden anno 2015......

Als je niet precies weet wat je er mee wilt gaan doen, dan is het gebruik van ez-bios sterk af te raden. Ik weet niet of je daarmee het bios wel kunt flashen maar heel veel biossen kunnen niet werkelijk geflashed worden door technisch gebrek of er is een menselijke tekortkoming zoals batterij was haast leeg/maakte onvoldoende contact, leesfout of bestand bleek niet goed en dan is er opnieuw een computer voorgoed stuk. Het is helemaal niet treurig om het bios niet te upgraden. Deze materie is alleen voor mensen die dit kunnen doorgronden en als je bij de uitgave opmerkingen leest dat de upgrade jouw bepaalde onoverkomelijke problemen oplost. Als er bij staat dat dit voor Windows 10 nodig is, het zij zo. Ga daar echter niet op voorhand al vanuit. We probeerden vaak de bios te upgraden toen harde schijven nog weinig capaciteit hadden en er grotere geplaatst moesten kunnen worden. Niemand die toen al een computer had heeft er veel vertrouwen in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan