• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

minnibureau

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2008
Ik heb een workbook aangelegd met enkele macro's in om te automatiseren. Eén van die macro's dient om automatisch datums in te vullen na dat men deze kan aanklikken in een kalender overzicht. In dit overzicht staan datums correct volgens maand, dag enz... men kan aanklikken en via macro wordt deze in een cel weggeschreven. Dit is voor een opvolgingslijst en zo status afwerking kunnen aan te geven. Tot hier alles OK ware het niet dat het overnemen van die datums niet op iedere computer hetzelfde gebeurt. Nl bij mijn computer is als ik 2 september aanklik in het overzicht zal hij ook 02/09/2009 in de cel plaatsen, bij andere computers geeft hij dan weer het volgende 09/02/2009. Hij verwisselt de dag met maand. Dit is natuurlijk vervelend voor de personen die er moeten mee werken. Kan iemand mij helpen hoe ik dit zou kunnen verhelpen zodanig dat bij welke computer ik deze file gebruik datum juist in cel wordt geschreven zoals aangevinkt. Een collega van mij zei dat het iets zou kunnen te maken hebben met de taal waarin je windows werkt. Kan dit en zo ja hoe kan ik dit in mijn macro mee inbouwen dat hij dit negeert. Alvast bedankt voor de eventuele hulp.:confused:

Waarschijnlijk landinstellingen. Start > Configuratiescherm > Landinstellingen.
Maar dit wijzigen heeft consequenties voor alle applicaties op je systeem!

Beter lijkt mij de macro aanpassen door de datum in het bronsysteem om te zetten naar een getal, en als dat getal ingevoerd is in een andere sheet weer de opmaak op datum zetten. Als het goed is wordt de datumnotatie aangepast aan de instellingen van de client.

N.B. Datums zijn getallen met bijzondere opmaak. Het getal 1 is 1 januari 1900, 2 is 2 januari, 40071 is 15 september 2009.

Richard

Hallo minnibureau,

Is het al opgelost?

Ik heb ook een excel bestand lopen met hetzelfde probleem maar dan bij alle pc's.
Wat mij is uitgelegd is dat het te maken heeft met dat VBA van herkomst Amerikaans is en daar wordt de maand en de dag omgedraaid.
Dit zal hij doen met de eerste 12 dagen van een maand, deze zal hij proberen om te draaien.

De oplossing kan ik je jammer genoeg niet geven!
Hoop dat je wat kan met deze informatie.

Gr.

Het kan soms ook zijn dat je in de macro een aanvulling moet doen in de zin van " Format(Date, "dd/mm/yyyy") " maar zonder code of besdtandje is het een gokje

Er zijn al enkele tips binnen gelopen maar het is probleem nog niet verholpen. Zijn er onder jullie experten welke mijn bovenstaand probleem, zie eerste bericht, kunnen oplossen, alles is welkom. Ik kan altijd het bestandje toe mailen om te testen indien dit makkelijker zou zijn, moet ik wel een emailadres krijgen he.

Laatst bewerkt:
Ik kan altijd het bestandje toe mailen om te testen indien dit makkelijker zou zijn, moet ik wel een emailadres krijgen he.
Nog beter is het om je bestandje hier als bijlage (ontdaan van privé info) gewoon te plaatsen. Dan is het bereik van helpers véél groter!
Wellicht kan je het zelf al oplossen door de datum niet als datum vanuit VBA weg te willen schrijven, maar als datumgetal. De functie DateSerial helpt je daarbij. De notatie van de datum regel je dan vervolgens gewoon in je sheet. Dan gaat het wel goed.

Groet, Leo

File posten lukt niet. In gezipte toestand nog 500Kb's. Weet iemand een middel om nog te verkleinen, ik heb al het overbodige al uitgehaald.

Weet iemand een middel om nog te verkleinen, ik heb al het overbodige al uitgehaald.

Ja, de Delete knop ;)

Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een bestand met daarin 1 leeg tabblad, een userform en wat VBA-code zorgt voor zo'n bestandsgrootte.

File is idd zo groot, is niet zo maar even een leeg tabblad hangt heel wat programmatie achter en buttons enz... maar ik kan altijd mailen indien iemand nog wil helpen. Probleem is nog steeds niet van de baan.:)

Kijk voor de invoer van data met een userform eens hier.

En voor de invoer in een cel van een werkblad hier

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan