De site centeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Joop,
... doorgronden hoe de lijnen tussen de pagina's, stylesheet, kikkers-standaardzaken enz. lopen.
Dat brengt me er op, dat er eigenlijk nog geen schema is hoe alles in elkaar zit: tot dusverre gaat alles uit het blote hoofd.

De structuur is erg eenvoudig: elke pagina is een centrale regelkamer, die uit de techniek-map telkens de 3 include-fragmenten aftapt, plus het stylesheet (dat daarmee ook doorwerkt op de geïncludeerde fragmenten).

• Behalve de index.php, die alleen het stylesheet en het kikkers-standaardzaken.htm fragment binnenhaalt, en de twee menu's er rechtstreeks in heeft staan. ;)

==========
De hoverafbeelding van basketbalwear en de link naar die website toe mag namelijk verdwijnen (geen sponsor).
Dat kan op twee manieren gebeuren: de theoretische leergang, en de praktische toepassing. :)
==========

De theoretische leergang
  1. Men neme: het structuurschema.
  2. Men kikkert door een pagina plus de ingesloten fragmenten heen, en stelt vast in welke <div> de link naar basketballwear.nl zit opgenomen.
  3. Men regelt het anders in de betreffende <div>.
  4. Men gaat naar het stylesheet, en stelt vast hoe de afbeelding en de hover-variant wordt geregeld.
  5. Men regelt het anders in het stylesheet.
Dat kan, het werkt; maar als je niet alle code's zo'n beetje kunt dromen (ik intussen niet meer), is het redelijk veel zoekwerk.

==========
De praktische toepassing
  • Men neme: Firefox.
  • Men neme: Firebug. Nog niet aan boord? Snel downloaden! - Ik wacht wel even. ;)
    ...
    ...
  • Men opene: een willekeurige pagina, bv. organisatie.php, en klikt rechts op de link naar basketbalwear.
  • In het contextmenu staat onderaan: "Element inspecteren met Firebug". Klik!
  • In het linkervenster zie je dat deze link het enige element in #apDiv6 is.
  • Even proberen er uit te halen: klik in het Firebug-menu op de knop "Bewerken".
  • Wis de hele <a target=.... t/m </a>, en klik "Bewerken" weer uit. Wat zie je? - Ik wacht wel even ;)
    ...
    ...
  • Inderdaad, een zwart gat op de plaats van de fotostrook. Hoe komt dat? Even terug naar af: refresh de pagina (daarmee wordt Firebug gereset), en klik in het linkervenster de #apDiv6 open, zodat de link daar weer staat.
  • Klik nu in het linkervenster op de link, en kijk in het rechtervenster. Daar staat dat de link (in normale toestand) als achtergrond-afbeelding heeft:
    background: url("images/kikkers-header-sprite.jpg") -894px 0
  • Als de link weggehaald wordt, verdwijnt dus ook deze achtergrond. Dat mag niet!
  • Dus deze achtergrond moet als achtergrond van de #apDiv6 opgenomen worden.
  • Dat kan online even uitgeprobeerd worden. Haal eerst de link-regel weer uit de #apDiv6 (> zwart gat).
  • Klik in het rechtervenster op #apDiv6. Vervolgens met de tab-toets naar beneden huppelen, tot er een leeg vakje ontstaat. Daar tik je in: background
    Enter, en vul dan in: url("images/kikkers-header-sprite.jpg") -894px 0
    Hup: daar neemt de fotostrook weer bezit van het zwarte gat!

Dit lijkt misschien bewerkelijk, maar als je het een paar keer gedaan hebt, gaat het razendsnel!
En je weet meteen dat het goed gaat met wat je van plan bent. :)

==========
Conclusie
  1. De link zit in de #apDiv6. De #apDiv6 zit in de kikkers-standaardzaken.htm, zegt het structuurschema. Aldus de standaardzaken openen en daar de regel van de link verwijderen (de #apDiv6 zelf blijft bestaan voor de afbeelding).
  2. De standaardzaken zitten ook in de index.php, dus daar hoeft niet iets aparts voor geregeld te worden.
  3. De afbeelding zat in het stylesheet kikkers-stylesheet.css, en moet toegevoegd worden aan de styles voor de #apDiv6. Even scrollen tot je de #apDiv6 tegenkomt, waar staat:
Code:
#apDiv6 { 
	position: absolute;
	top: 47px; 
	left: 176px; 
	height: 129px; 
	width: 549px;
	z-index:6;
	}
Dat gaat dus worden:
Code:
#apDiv6 { 
	position: absolute;
	top: 47px; 
	left: 176px; 
	height: 129px; 
	width: 549px;
	z-index:6;
	background: url(images/kikkers-header-sprite.jpg) -894px 0;
	}
De rest van de #apDiv6 styles zou er nu uit mogen, maar het kan geen kwaad als het er in blijft staan: er zit nu toch geen img of link meer in de #apDiv6. *)

• NB: En het stylesheet helemaal bovenaan even een nieuwe versie-datum geven!

Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Eigenlijk zou het hele stylesheet eens opgeschoond moeten worden om oude toch niet gebruikte dingen er uit te verwijderen. Dat zijn nog restanten van de overgangsperiode! - Maar haast heeft dat niet. Eerst Fase 2 maar eens bij de zwemvliezen pakken ...

Laatst bewerkt:
csshunter,

Dezelfde als Word-document: kikkers-website-structuur-minischema.doc
(printbaar als A4, kan bv. opgehangen worden in de kombuis)

Niet alleen in de kombuis, alle kamers van het schip en verplichte kost voor alle bemanningsleden.(Verplicht vak bij vaarexamen)
Voor een leek als ik ben is dit een verhelderend document, bedankt:thumb:

Men neme: Firefox.
Men neme: Firebug. Nog niet aan boord? Snel downloaden! - Ik wacht wel even.

Hopelijk niet te lang gewacht want die had ik al wel in gebruik.

De aanpassingen v.w.b. de basketbal hover zij gelukt maar dat kan dan ook niet anders met zo'n goede, gedetailleerde uitleg.

Om het verhaal nog iets langer te maken (we zitten pas op pagina 6) ben ik aan het kijken om het inschrijfformulier (evt. contactformulier) online te maken.
De info die ik daarover kan vinden geeft aan dat dat met DW niet zo'n goed plan is dus zou dit wat zijn? http://www.cloudformz.com/

Groeten, (inmiddels 2e bootsman)

Joop.

P.S. De html validator blijft hardnekkig volhouden dat de spanten niet goed staan ondanks de lege <!____> die er tussen staan,wha moeten
we maar mee leren overleven.

Laatst bewerkt:
Hoi bootsman 1 t/m 15,

Voor een leek ... verhelderend document, bedankt
Graag gedaan (bedacht dat ik altijd automatisch dit bovenaanzicht van de bootjes zie, en dat niet iedereen een volgetankt helikoptertje heeft klaarstaan). Maar intussen ben je de status van rookie wel ontgroeid!

=======
aanpassingen v.w.b. de basketbal hover zijn gelukt
Goed werk, dat maakt het topmenu ook een stuk rustiger voor de argeloze bezoeker. :)

=======
... inschrijfformulier (evt. contactformulier) online ...
Mjo, daar heb ik geen ervaring mee. :rolleyes: Het moet wel veilig (met php) gebeuren, want voor je het weet blaast en spammer/hacker daarmee je server op. - Die cloudformz ziet er op het lekenoog niet gek uit. Misschien moet je maar eens een nieuw topic openen om naar ervaringen daarmee te hengelen.

=======
P.S. De html validator blijft hardnekkig volhouden dat de spanten niet goed staan ondanks de lege <!-- --> die er tussen staan, wha moeten we maar mee leren overleven.
Wha-wha! Heb je het subtiele verschil van de validator tussen de index-pagina en alle andere pagina's al gezien?
Ik wacht wel even! ;)
...
...
Indendraad: de index komt niet door de HTML-Tidy validator heen, alle andere pagina's (die hun scheepsolie halen uit het kikkers-topmenu.htm) wel.
Huh?
Er zitten in de index.php wel lege <!-- --> commentaartjes, bv: ...
Code:
<li id="dames"><span>Dames</span>[B][COLOR="#B22222"]<!-- -->[/COLOR][/B]<span class="overlay"></span><a class="touch" href="#"></a>
... maar in de andere pagina's staat bv. ...
Code:
<li id="dames"><span>Dames</span><span class="overlay">[B][COLOR="#B22222"]<!-- -->[/COLOR][/B]</span><a class="touch" href="#"></a>
Oftewel: bij jou is de ruimte na het eind van de eerste ...Dames</span> en het begin van de tweede <span class="overlay"> ontegenzeggelijk leeg...
... maar de lege ruimte binnen de tweede lege <span class="overlay"></span> blijft ... zo leeg als een lege schelp! :d

• Grappig trouwens dat de HTML-Tidy validator niet opveert bij de lege <a></a> van de touch, want die is net zo leeg als de span van de overlay. :)

De noodrantsoenen voor het overleven kunnen weer in hun kastje terug!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ho Joop,
Na het poetsen van de materie uit je contact-formulier topic (hun voorbeeld is niet om aan te zien!) komt het heel aardig in de richting qua opmaak, vind ik.
Misschien nog een mooi eigen kikker-verzendknopje bouwen en de vakjes nog wat aanpassen, maar het principe staat er! :thumb:
Verschoon mij verder de volgende opmerkingen:

HTML
Het blokje met de ingrediënten ...
HTML:
<link rel="stylesheet" href="../../paginas/style.css" type="text/css" />
<script type="text/javascript" src="../../techniek/formulier/js/jquery.min.js"></script>
<script type="text/javascript" src="../../techniek/formulier/jquery.validate.min.js"></script>
<script type="text/javascript" src="../../techniek/formulier/js/jquery.form.js"></script>
<script type="text/javascript" src="../../techniek/formulier/js/contact.js"></script>
... is per abuis in de <body> ipv in de <head> terechtgekomen, met ook een extra </head> die er niet in hoort.

Ingrediënten zelf

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi csshunter,

De ingrediënten van van de body naar de head verplaatst en gaan vissen naar de weg gezwommen jssjes en deze ook gevonden.
Ben bezig geweest met een beveiliging tegen spam maar deze wil nog niet erg vlotten, maar wel leuk om te doen.
We zoeken verder maar het contact formulier werkt wel dat is een goed begin.

Groeten Joop.

Er zijn meerdere manieren om spam tegen te gaan :)

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van het (schijnbaar) zogeheten "Honeypot" Captcha: http://haacked.com/archive/2007/09/11/honeypot-captcha.aspx

Wat je in principe doet is een extra formulier veld plaatsen bij je contact form en die via CSS niet tonen.
Vervolgens controleer je bij de afhandeling of het veld leeg is, zo ja: bijna zeker geen spambot want een normale gebruiker zal het veld niet kunnen zien dus niet invullen.
Je kunt dan verder gaan met het verwerken van het formulier.

Is hij wel ingevuld dan is het waarschijnlijk spam en kun je de afhandeling van het formulier wel beëindigen

Dat is inderdaad een hele leuke: i.p.v. iets te maken dat een spambot niet kan zien en een vlees-en-bloed mens wel, maak je iets dat de spambot wel ziet en de mens niet! :)

Hoi Joop,
Weer even schuitje varen:

De contact-pagina
Lijkt me wel aardig om deze pagina helemaal te centreren, en de verzend-knop te stijlen als de knoppen van het zijmenu.
Daarmee wordt de aanblik:

kikkers-contact.png

=======
Voorbereidselen Fase 2 ;)

De oude foto's waren allemaal 600*400px, als ik me niet vergis.
Voor het tonen op scherm passen deze mooi in de paginabreedte:

• Vraag: is dit voldoende groot, of moeten ze echt zo groot mogelijk op scherm komen (zoals bij het diavoorbeeld)?

• NB: als zo groot mogelijk, dan moeten de foto's zeker ca. 800px hoog zijn voor voldoende kwaliteit > dwz. het gaan dan 3 à 4x zoveel kB's worden! (opp. neemt kwadratisch toe). *)
    Te vermenigvuldigen met het aantal te plaatsen foto's geeft de MB's die op de server gaan komen. :p

• Grote foto's vertragen uiteraard ook het inladen.

Wat denk je?

Varend naar de overtoom,
CSShunter

Hoi css, (ik ga je tutoyeren),

Ga de contact pagina er op zetten zoals die door jouw is gebouwd, (zoals altijd: Perfect.) ik heb nog geen spam beveiliging omdat ik
er nog niet uit ben welke het wordt.
Wat je zo leest gaan de spambotjes wel voorbij aan de site's die weinig traffic genereren dus ik twijfel..., moet er toch
iets ter bescherming op dan lijkt een vertraging inbouwen (3 seconden) mij ook een goede manier. Twijfel,twijfel,twijfel,twijfel...

Voor wat betreft de foto's, heb hier al een hele discussie over gehad met het bestuur omdat er iemand was die de foto's
allemaal in vol formaat op de site wilde hebben zodat iedereen ze dan mooi kon downloaden, heb hier bezwaar tegen gemaakt
omdat dat volgens mij de site zeer langzaam maakt, dekikkers is nu eenmaal geen foto-wissel vereniging.
Dus lijkt mij de optie met het kleinere formaat voldoende te doen, de foto's zijn goed genoeg in mijn opinie.
Mocht je hier anders over denken dan lees ik het nog wel.

Groeten Joop.

Hoi css,

De contact pagina staat er op, fb en twitter 5 pixels omhoog gehaald omdat deze gingen schuilen achter de sponsor.
Style sheet aangepast voor het highlighten van de contact pagina.
Enige probleem is dat het twitter vogeltje uit het kraaiennest is gevallen en nu niet meer werkt. (voor de helft)

Groeten, Joop

Hoi Joop,

Spambotjes
Tja, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Je zou ook het twijfelen kunnen uitstellen, en een tijdje rustig aankijken wat er gebeurt. :)
Komt er bijzonder ernstig overmatig veel spam binnen, dan kan zo'n spam-beschermer er altijd nog bij.

=======

Foto-formaat
Yes, grote-foto liefhebbers zijn er altijd, maar het % van de foto's dat geprint zou gaan worden zal vermoedelijk dichter bij de 1% dan bij de 100% liggen.
Ik vraag me ook af hoeveel foto's die grote-foto liefhebbers dan zelf ingelijst achter glas aan de muur zouden gaan hangen! ;)

En inderdaad: de foto's hebben meer een reportage-karakter dan dat het tentoonstellings-foto's zijn.
Ik vind het ook onnodig om superformaat foto's op de site te zetten, en het formaat zoals op het screenshot lijkt me meer dan voldoende.
Daarom stelde ik de vraag ook. :D (maar geef toe dat ik de vraag eerlijk neutraal in de lucht heb gegooid :p ).

• Wat je wel zou kunnen doen, is een uitzondering maken voor de staatsie-portretten: de team-foto's (als die zich daar qua foto-kwaliteit voor lenen).
  • Of per jaar de 5 toppers die uit een foto-wedstrijd komen. De grote-foto liefhebbers mogen dan in de jury!

Ik ga dus maar eens verder met de Fase-2 voorbereidselen op 600*400px formaat of daaromtrent. - Behalve een stevig minder grote aanslag op de capaciteit (en de portemonnee) van de server scheelt dat ook in het benodigde scriptwerk. Twee zeemeeuwen in 1 klap!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]Kruispost: wordt vervolgd![/edit]

Laatst bewerkt:
Ik zou de fb/tw icoontjes nog wat meer de lucht in doen, bv.
Code:
#facebook, #twitter {
    ...
    margin-top: 10px;
    }
Het twitter vogeltje zingt precies zoals het gebekt is:
Code:
#twitter:hover {
    background-position: -40px center;
    }
Dus: bij hoveren horizontaal 40px naar links, en verticaal het midden van de afbeelding (van 80px hoog) in het midden van het link-gebiedje (van 40px hoog) zetten. ;)

kikkers-social-shift.png

Kortom, twitter het touwladdertje naar het kraaiennest nog een stukje op laten klimmen:
Code:
#twitter:hover {
    background-position: -40px -40px;
    }

CSShunter

Hé poppelepee: "Success! Uw bericht is verstuurt naar dekikkers."

Laatst bewerkt:
Aan de varende klomp: uw bericht ontvangen en doorgestuurd naar de u-boot.

Schaam::o Succes! Uw bericht is verstuurd naar dekikkers. (en dat had een 9.8 voor nederlands, 30 jaar geleden :D)

Groeten Joop

Aan een schuit zo vol met lekkers ziet men een, twee letters niet! :)
(Schoon zijn dader het verdroot)

Net bericht van secretaris, er is werk aan de viswinkel.
mix U8/10 opsplitsen in U8 EN U10, ga me even helemaal uitleven en hopen dat we niet naar de haaien gaan:confused:

Zo, dan kan voortaan ook het topmenu van de viswinkel een vers(i)e datum van verkoop krijgen: kikkers-topmenu-vs26okt.htm
Zal verder wel meevallen met de haaienvinnensoep. :)

[offtopic]
Zomaar vanzelf die n in de soep gezet. Maar toch blijf ik het onnatuurlijk vinden, al die midden-n'en. Een pannenkoek is toch niet van pannen gemaakt, en is toch ook niet met meer dan 1 pan gebakken? (Een koekenpan mag van mij wel, maar dan moet het wel een pan voor 3-in-de pan zijn!)
[/offtopic]

Laatst bewerkt:
Haaaaaaaai we gaan dubbel op en neer door de golven, had het menu al aangepast voor u8 en u10, hopelijk heb ik dit goed gedaan.....

Met een snelle blik hebben we hetzelfde gedaan, geeft mij een goed gevoel:d

Laatst bewerkt:
Yessir, PHP-modules/includes :love: maken het leven van een webmaster puur genot.
Luie stoel, laptopje op de lap, regeltje bijtikken, uploaden, en de vis is gestoofd op alle 5.000 pagina's van de site! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan