Deco x50 PoE geen stabiele verbinding

blokp

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2015
Hallo,

Ik heb sinds februari van tp-link een deco set aangeschaft ''deco x50 PoE'' 3 stuks
De reden dat ik dit heb aangeschaft is omdat ik met de modem van Delta onvoldoende bereik had in het huis en tuin.
Ik heb voor deze set gekozen omdat deze PoE is en omdat er enkel een utp kabel naar toe ligt waar de WiFi router hangt.
Om de Deco van spanning te voorzien heb ik een switch gekocht netgear gs305EPP.

Nu ervaar ik enkel slechte verbinding waarop ik af en toe geen internet heb. Zowel op de telefoon Iphone 16 plus & Samsung S25 (youtube/instagram/facebook en internetwebbrowser) en de televisie LG OLED65B42LA (2024) zowel netflix als videoland.

De deco staat ingesteld als access point.

Wat heb ik er tot nu toe aan gedaan om dit te verhelpen.
Met de bijgeleverde voedings adapter aangesloten om uit te sluiten dat de netgear goed werkt.
Nieuwe kabels gekocht cat6 om uit te sluiten dat het niet in de bekabeling zit.
Deco ingesteld als WiFi-router werkte niet en weer terug gezet.
In de deco app netwerkoptimalisatie uitgevoerd (meerdere keren)
In de deco app snelle roaming aangezet werkte niet en weer terug gezet.

Inmiddels heb ik ook contact opgenomen met TP-Link

Ik hoop dat iemand een suggestie heeft wat ik kan veranderen waardoor het wel goed gaat werken.

hoe is alles aangesloten;
Schermafbeelding 2025-06-10 095422.png
Met vriendelijke groet,

P Blok

Een switch kan al geen spanning leveren aan de deco. Dat is al een feit.
Nog logischer zou zijn, switch weglaten, of tussen de modem en de hoofd deco plaatsen.
De 2 andere deco's maken verbinding met de hoofddeco.
En hier al gekeken, staan instructies op en video's.

Als het een PoE switch is kan deze wel degelijk spanning leveren.
Zijn ze wel aangesloten op de PoE poorten?

Laatst bewerkt:
@jackall
ik meende een keer gelezen te hebben dat een PoE switch tussen de 44 en 57 volt ligt.
de power van de switch is 30Watt per poort.
zoals ik al eerder aangaf heb ik enkel een netwerkkabel liggen dus heb ik gekozen voor een PoE wifi router.
ik heb ook op de desbetreffende support pagina gekeken en zo aangesloten zoals ze zelf vermelden.

@edmoor
ja deze zitten op de PoE poorten aangesloten

ik heb vandaag telefonisch contact gehad met tp-link en die had het over een instelling smart-DHCP uitschakelen (deze was ingeschakeld)

verder hadden ze het nog over een CGNAT dat bij mijn internet provider uitgezet kon worden en waarop dat stabieler internet zou moeten zijn.

ik hoop dat het nu beter en stabieler gaat worden, anders weer contact opnemen met tp-link.

Hoe krijgt de hoofd deco zijn spanning?
En welke router heb je gekregen van de internet aanbieder?

@puppie
De hoofd deco krijg zijn spanning d.m.v. de netwerkswitch.

ik heb echter ook geprobeerd om deze via de bijgeleverde adapter aan te sluiten, maar dit had geen enkel effect op verbeterde / stabieler wifi.

@blokp dan klopt jouw plaatje niet.
je gaat van router naar hoofd deco en vanuit daar naar een switch met PoE.
Zelf had ik de switch op de plaats van de hoofd deco gezet en dan alle drie de deco's bekabeld aangesloten op de switch.
En als ze alle drie bekabeld zijn aangesloten op de switch dan heb je geen hoofd deco.

@puppie
waarom zou mijn plaatje niet kloppen?

wat ik zelf in eerste instantie wou doen is:
modem internetprovider>netwerk switch (PoE)>naar de deco unit
dit mag om wat voor een reden helaas niet.

ik heb de installatie video gezien van tp-link (zie @jackall zijn post met de link)

daarin wordt uitgelegd dat de kabel van de modem internetprovider naar de hoofd deco gaat en vervolgens via een andere utp kabel naar een netwerkswitch mag gaan om deze;
1 van spanning te voorzien
2 doorgeven van het internet.

zo had ik het begrepen uit de instructie video van tp-link.

wat ik in eerdere post had aangegeven is dat ik de adapter van de deco gebruikt heb om te kijken of het een voedings probleem is.

1) Wat de spanning betreft. Korte discussie. Ze hebben spanning of niet. Een slechte verbinding ligt bij Wifi niet aan de spanning (of die nou via POE geleverd wordt of niet).

2) Er is geen hoofd Deco

3) De software is afgekeken en nagemaakt van Unifi. Waarschijnlijk kun je zien met welk AP je daadwerkelijk verbonden bent.

4) Die eerste Deco tussen modem en switch verwijderen

Als het daarna nog niet stabiel is. Dan in de software gaan kijken met welk AP je effectief verbindt. Misschien is dat bij jou niet het dichtsbijzijnde AP.

@RogerS
1. klopt
2. in de deco app is er degelijk wel een hoofd deco (in de woonkamer dichts bij de meterkast)
3. ja ik zie dat ik met de hoofd deco verbonden ben (woonkamer)
4. bedoel je dat ik vanuit de modem van de internetprovider > switch > Deco units

ik ben met de dichtstbijzijnde AP verbonden

Bijlagen

• IMG_9931.jpg
    IMG_9931.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 7
  • IMG_9930.jpg
    IMG_9930.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 6
  • IMG_9932.jpg
    IMG_9932.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 6
2. Geen idee wat ze met hoofd dan bedoelen. Zie geen verschil tussen die dingen. Documentatie geeft wellicht wat meer info.
3. Er zijn 27 apparaten verbonden. Geen idee hoe aktief die apparaten zijn, maar dat kan wat veel zijn voor huis- tuin en keuken APs
4. Precies dat.

2 ik zelf ook niet, maar dit gebeurt automatisch hier heb ik geen invloed op.
3 dit zijn voornamelijk energy sockets en temperatuur meters die op 2.4 ghz netwerk werken
4 zo mag het niet aangesloten worden volgens TP-Link dan zou dit niet goed werken of iets dergelijks. (ik zou het zo wel het liefst willen aansluiten.)

helaas afgelopen weekend nog steeds slecht internet gehad.

vandaag weer contact opgenomen met TP-Link en die heeft mij doorverwezen naar de internetprovider (delta) een monteur komt morgen ochtend langs om te controleren/meten wat er fout is. (monteur van delta)

2 duidelijk
3 ok. Je zou wel nog kunnen overwegen een apart 2.4 en 5ghz netwerk te maken. Die 2.4 dingen halen de snelheid uiteindelijk omlaag. Is een verbetering maar waarschijnlijk niet de oorzaak van je problemen
4 ik geloof TP-link niet in deze. Oftewel dat ding routeert en je wilt geen 2 routers achter elkaar. Of dat ding routeert niet en dan zie ik het nut van deze constructie totaal niet. Als het echt zo moet dan zou ik die dingen gewoon retour sturen of iemand zoeken waar je een hekel aan hebt. Krijgt die ze cadeau

Je kunt natuurlijk gewoon eens proberen of een andere setup (alles achter de switch) beter werkt. Kan verder geen kwaad.

Monteur is mogelijk niet nodig. Sluit een device met kabel (of op de wifi van Delta zelf) aan en kijk of je verbinding goed is. Werkt het dan ligt het aan je netwerk. Werkt het niet dan is het een probleem van Delta.

Netwerken bouw je zo simpel mogelijk. Ik zie setups bij mensen thuis die ik nog niet gebouwd heb bij klanten met 1500 gebruikers. Een te complexe setup en ruim onvoldoende kennis is dan de combinatie waarom mensen problemen blijven houden.

Dit soort storingen, als de eenvoudige stappen niet werken, los je op door bij de basis te beginnen
1) Alles achter modem uittrekken en uitschakelen.
2) Verbinding testen.
3) Switch ertussen
4) Testen
5) 1 AP plaatsen
6) Testen
7) Steeds 1 AP erbij plaatsen
8) Testen

3 ik kan niet in de deco app vinden waar je 2 verschillende netwerken kan maken 2.4 en 5ghz. ik kan wel 1 van de 2 uit zetten of beide aan zetten.

4 dit is op de support pagina van tp-link. ik heb nog gezocht en zie oudere berichten op forum's jaar 2022 (tweakers.net) dat de AP's allemaal achter 1 PoE switch mogen.

monteur komt vandaag al ben benieuwd wat deze gaat zeggen en vinden.
wifi van de modem (delta) werkt goed op de begane grond hangt in de meterkast centraal in het huis. 1ste en 2e verdieping slechte verbinding.

ik heb een stappenplan van storingen gevolgd.
maar bleef steeds slechte verbinding behouden ook andere AP's geprobeerd (heb een set van 3 gekocht)
tijdsvak van 7 tot 10 dagen aangehouden om goed te kijken of de verbinding stabiel bleef. dit was helaas niet het geval.

Als de verbinding beneden van Delta goed is dan komt de monteur dus voor niks (en hopelijk gratis). Internetverbinding is dus in orde. Probleem zit dus verderop in je netwerk.

Ik zou dus eens 1 AP op de 2e verdieping aansluiten. Wifi van Delta uitzetten en dan boven gaan testen. Kijken of het stabiel is.
Indien niet stabiel, dan zal het eerder aan de netwerkkabel of netwerkinstellingen liggen.

monteur is vandaag langs geweest. kabels en signaal komen goed binnen geen afwijkingen opgemerkt.
monteur koste idd geen geld was gratis.

morgen weer contact opnemen met tp-link en vragen naar een passende oplossing.
set is in februari dit jaar aangeschaft.

ik heb ook al geprobeerd met nieuwe netwerk kabels buitenom om te leggen geen verbetering. (cat6 kabel)

Probeer eens mijn voorgaande stappen te doorlopen. Ik durf de weddenschap wel aan dat het een probleem in het netwerk(instellingen) is.

Ja dat zou ik ook denken.

de Deco x50 is enkel een doorgeefluik zoals mij is verteld. hierop kan je eigenlijk niks instellen.
2 instellingen die wel cruciaal zijn; smart-DHCP uitschakelen & snelle roaming inschakelen.
verder kan je niks instellen in de deco app.

zodra ik mijn tv aansluit via netwerk kabel hoeft deze nooit te laden tijdens film of serie (netflix of videoland).
wanneer deze met wifi verbonden is krijg ik vaak genoeg een laad icoon dat hij opnieuw moet bufferen en of een melding dat ik geen internet verbinding heb.

verder heb ik voor nu een log bestand naar tp-link gestuurd met verzoek om dit verder uit te zoeken.
zie zo nu en dan een ''time out en een fail staan. wellicht kunnen hun dit achterhalen wat er fout gaat.

Ik zie nu dat ze de windows software hebben verwijderd.

Koop je nu niks voor, maar ik vermijd zaken die enkel nog via een app te beheren zijn.

Persoonlijk zou ik die dingen uit het raam mikken en wat deugdelijks kopen. Bijv. Unifi. Kost allemaal iets meer, maar daar heb je tenminste geen gedoe mee. Gaan uiteindelijk ook zeker 10 jaar mee, dus over de jaren gerekend is het eigenlijk peanuts.

Terug
Bovenaan Onderaan