dns probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

nicolasdw

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
Berichten
34
Beste,


Sindskort hebben we een klein probleempje met onze dns server.
Onder het domein bij forward lookup zones krijgen verschillende hosts het zelfde ip adres.
Hoe kan je dit voorkomen?

bedankt!
 
Eerst een paar vragen:
Staan er werkstations/servers genoemd die 2x worden genoemd, of worden alle werkstations/servers maar 1x genoemd?
Tweede vraag is of er werkstations/servers staan genoemd die niet meer in je domein voorkomen.
Derde vraag is of je die DNS records handmatig hebt aangemaakt, of dat de werkstations/servers die aangemeld hebben bij DNS.

Tijs.
 
Tijs, bedankt voor het snelle antwoord!

1) alle werkstations/servers komen maar 1x voor.
2) er staan geen servers of werkstations in die niet meer in het domein voorkomen.
3) de dns records zijn niet handmatig aangemaakt ( buiten enkele, maar deze komen niet dubbel voor)

Kan het iets te maken hebben met het feit dat er 2 dns servers in het zelfde domein zitten?

bedankt
Nicolas
 
Tijs, bedankt voor het snelle antwoord!

1) alle werkstations/servers komen maar 1x voor.
2) er staan geen servers of werkstations in die niet meer in het domein voorkomen.
3) de dns records zijn niet handmatig aangemaakt ( buiten enkele, maar deze komen niet dubbel voor)

Kan het iets te maken hebben met het feit dat er 2 dns servers in het zelfde domein zitten?

bedankt
Nicolas

Vertel ons hoe die servers zijn ingericht: 1tje is primaire DNS-server, en de andere secundaire DNS-server?

Tijs.
 
Het zijn beiden primaire dns servers...
Net als de zones op beide servers.
 
Werkstations/servers worden geacht hun eigen DNS records aan te passen.
1ste wat je na moet kijken:
1. Staan op de Naamservers tabladen beide DNS-servers vermeld in de forward zone?
2. Staat zonetransfers wel aan? Aanzetten in tabblad zoneoverdrachten. Dit is overigens alleen nodig als op tabblad Algemeen de replicatie via Active Directory niet minstens de DNS-servers van het domein omvat.
3. Zijn beide DNS-servers wel geauthorizeerd voor het forward domein?
4. Staat de Dynamische update optie wel aan in het Algemeen tabblad van de forward zone? (op de primaire DNS-server)
Etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt vlgs. mij een DNS-update probleem van de DNS clients (zie ook de laatste link die SaintJimmy gaf), want
1. Geen enkele host in de zone is permanent offline genomen vlgs. de infomatie eerder in deze discussiedraad én
2. De records zijn (historisch) niet handmatig aangemaakt schreef je, dus zullen die records (ooit) wél door de DNS clients zijn aangemaakt/geupdate.

Het zal dus ooit gewerkt hebben, lijkt me, maar het werkt nu niet meer. Kijk de update-instellingen na op de DNS servers, kijk evt. firewall of routeringsproblemen na, kijk na of bijv. het vinkje staat bij De adressen van deze verbinding registreren op DNS op de clients (zie bijlage), etc.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van scavenging, je probleem ligt m.i. in het updaten van de DNS records. Met scavenging worden alleen DNS records verwijderd, niet aangepast aan de huidige situatie. Het werkt alleen als, na verwijdering van het DNS record, de clients een nieuw record aanmaken met de courante informatie..

Test even 'handmatig' iets: Gooi een DNS record weg van een client op alle DNS servers in je domein. Herstart die client, en kijk of er weer een nieuw DNS record wordt geregistreerd voor die client. Maak dan een DHCP reservering op een ander ip-adres voor dezelfde client, herstart die client, en kijk of het DNS record wordt aangepast. Is dat het geval, dan zou een oplossing zijn om alle DHCP toegekende ip-adressen te verwijderen uit de DNS, en de clients opnieuw te laten registreren (Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /registerdns).

Tijs.
 

Bijlagen

  • dns-update_winxp.JPG
    dns-update_winxp.JPG
    46,5 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan