arnoldlayne
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 19 mei 2005
Ik heb 2 tabellen gemaakt (beide met uniek ID autonummering), in de eerste houd ik een bepaald getal bij (b.v. 3) en in de tweede splits ik dat getal uit (b.v. in 1, 0,5 en 0,6 (in dit voorbeeld houd je dus 0,9 ruimte over)). De input in de tweede tabel wordt dus gekoppeld aan een uniek ID van de eerste, dit kunnen dus meerdere records zijn. Er ligt een een-op-veel relatie van de 1e naar de 2e tabel.
Nu wil ik een rapport waarin de invoer van de 1e tabel én de eventuele invulling hiervan in de 2e tabel netjes onder elkaar komt te staan, inclusief groeperingen en totalen. De totalen van de 2e tabel komen prima uit, maar Access genereert telt voor de totalen van de 1e tabel de waarde voor iedere gerelateerde record uit de 2e tabel op.
Het voorbeeld in de 1e alinea geeft dus:
Record
1e tabel: 3
2e tabel: 1 (gerelateerd aan uniek ID van 3 boven)
0,5
0,6
Totalen 2e tabel: 1+0,5+0,6=2,1
Totalen 1e tabel: 3+3+3=9
Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat het totaal van tabel 1 gewoon 3 blijft (3 is immers maar één keer ingevoerd)??
Nu wil ik een rapport waarin de invoer van de 1e tabel én de eventuele invulling hiervan in de 2e tabel netjes onder elkaar komt te staan, inclusief groeperingen en totalen. De totalen van de 2e tabel komen prima uit, maar Access genereert telt voor de totalen van de 1e tabel de waarde voor iedere gerelateerde record uit de 2e tabel op.
Het voorbeeld in de 1e alinea geeft dus:
Record
1e tabel: 3
2e tabel: 1 (gerelateerd aan uniek ID van 3 boven)
0,5
0,6
Totalen 2e tabel: 1+0,5+0,6=2,1
Totalen 1e tabel: 3+3+3=9
Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat het totaal van tabel 1 gewoon 3 blijft (3 is immers maar één keer ingevoerd)??