Dubbeltelling records in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoldlayne

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mei 2005
Ik heb 2 tabellen gemaakt (beide met uniek ID autonummering), in de eerste houd ik een bepaald getal bij (b.v. 3) en in de tweede splits ik dat getal uit (b.v. in 1, 0,5 en 0,6 (in dit voorbeeld houd je dus 0,9 ruimte over)). De input in de tweede tabel wordt dus gekoppeld aan een uniek ID van de eerste, dit kunnen dus meerdere records zijn. Er ligt een een-op-veel relatie van de 1e naar de 2e tabel.

Nu wil ik een rapport waarin de invoer van de 1e tabel én de eventuele invulling hiervan in de 2e tabel netjes onder elkaar komt te staan, inclusief groeperingen en totalen. De totalen van de 2e tabel komen prima uit, maar Access genereert telt voor de totalen van de 1e tabel de waarde voor iedere gerelateerde record uit de 2e tabel op.

Het voorbeeld in de 1e alinea geeft dus:
Record
1e tabel: 3
2e tabel: 1 (gerelateerd aan uniek ID van 3 boven)
0,5
0,6
Totalen 2e tabel: 1+0,5+0,6=2,1
Totalen 1e tabel: 3+3+3=9

Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat het totaal van tabel 1 gewoon 3 blijft (3 is immers maar één keer ingevoerd)??

Als ik je goed begrijp maak je in de query (of textbox) nu gebruik van de sum functie. Dat klopt voor de tweede tabel. Maar voor de eerste tabel moet je geen sum gebruiken. De key wordt in de query neem ik aan herhaald, vandaar dat het zaakje daar opgeteld niet klopt.

Ik denk dat het handig zou zijn als je de DB op het forum zet, dan kunnen we er eens op ons gemak naar kijken.

Grtz,

DB voor tellingen

Bedankt voor je reactie Beheer25, bijgevoegd de database. Ik heb 2 rapporten er in zitten die werken, de ene telt de invoer in de tabel "Formatie" correct op, de andere de invoer in de tabel "Bezetting". Zodra ik die 2 echter koppel gaat het mis.

Ik heb overigens van iemand begrepen dat de telling goed zou moeten gaan met gebruik making van een subrapport. Ik moet nog nagaan hoe dit dan in z'n werk gaat, maar alle andere suggesties zijn nog steeds welkom.

Probeer dit eens:

maak een query met de waarin je tabel 2 sommeert. zorg dat de sleutel erbij zit.

SELECT KEY, SUM(VELD) as SOM FROM TABEL2
GROUP BY KEY

sla deze query op onder bijvoorbeeld query1

SELECT TABEL1.VELD - query1.SOM as RUIMTE
FROM TABEL1 INNER JOIN query1 ON TABEL1.KEY = query1.KEY

Weest gegroet,
Guus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan