• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Een formule omlaag doorvoeren in aangrenzende cellen

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Ik wil een hele kolom van dezelfde formule voorzien, maar er moet worden verwezen naar een ander bestand.

Ik noem maar even iets:

B1 + Bestand E2
B2 + Bestand E4
B3 + Bestand E6

Als ik de formules met de muis naar beneden trek, dat hoogt die de cellen uit dat andere bestand maar omhoog met 1 in plaats van 2.

Is daar een andere manier voor dan met de hand alles wijzigen?

Zonder voorbeeld document(en), zoiets:
B1 + Bestand E & RIJ()*2

Twee voorbeeld bestandjes dus.
En mijn voorbeeldje heb je ook niet begrepen als je in dat plaatje niet eens de rijnummers laat zien.

Gebruik hulpkolommen voor de data die met twee rijen ophogen en gebruik die hulpkolommen bij de berekening van de kolommen C en E. Die hulpkolommen kun je wel met twee tegelijk ophogen bij het doortrekken.

@Het Hof
Je gebruikt werkmapkoppelingen en deze zijn heel goed samen te voegen d.m.v. power query en dan heb je helemaal geen formules o.i.d. nodig.
1744276202739.png

Dit is een voorbeeld zoals het eventueel zou kunnen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Laatst bewerkt:
Dit is een voorbeeld zoals het eventueel zou kunnen.
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
Ik krijg het niet voor elkaar. Mijn aangepaste kolom geeft slechts errors. Ik weet niet waar ik het fout doe.

Als het goed is heb je ergens in een map, 4 sheets staan met de namen "Energie 2022 t/m 2025" staan.
Klopt dat?

Als het goed is heb je ergens in een map, 4 sheets staan met de namen "Energie 2022 t/m 2025" staan.
Klopt dat?
Ik heb per jaartal een apart bestand. Deze staan wel in één Windowsmap.

Sorry, maar een Windowsmap zegt mij ff niets.
Die aparte bestanden bevatten die een tabblad per bestand?
Ja? Kan je die dan eens in een worksheet plaatsen met in dit geval 4 tabbladen met 2022, 2023, 2024 en 2025 en dan deze hier plaatsen.

Er is al eerder om relevante voorbeeld documenten gevraagd.
Dat schijnt altijd erg moeilijk te zijn.

Sorry, maar een Windowsmap zegt mij ff niets.
Die aparte bestanden bevatten die een tabblad per bestand?
Ja? Kan je die dan eens in een worksheet plaatsen met in dit geval 4 tabbladen met 2022, 2023, 2024 en 2025 en dan deze hier plaatsen.
Ik bedoel daarmee een Windowsfolder . Het gaat om vier losse bestanden, één per jaar.

Ik zend de bestanden, maar in de eerste jaren bevatten die een hele geschiedenis, die ik er niet meer in wil hebben.

Bijlagen

Je hebt datums uit 2025 in kolom A staan en dan wil je gegevens ophalen uit 2024 klinkt erg onlogisch en dan verwijs je ook nog naar een file uit 2023Schermafbeelding.jpg

Laatst bewerkt:
Je hebt een datums uit 2025 staan in kolom A en dan wil je gegevens ophalen uit 2024 klinkt erg onlogischBekijk bijlage 384510
Bij 27-4-2025 komt het energieverbruik te staan van de voorgaande week, die data haalt hij uit het tabblad Gegevens. De kolom 2024 geeft het verbruik van dezelfde week aan, maar dan in 2024. Dat verbruikscijfer moet die halen uit het bestand van 2024.

De bestanden van de voorgaande jaren zijn wat rommelig en daar wil ik nu dus verandering in brengen.

Dat ik als bestand ook 2023 gebruik is, dat ik het jaar 2023 in liet gaan als het jaar startte van de energieleverancier en dat kon midden in het jaar zijn.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan