externe harde schijf niet toegankelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellen1987

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2008
Hallo iedereen,

Ik zit weer eens met een computerprobleem, en bij het googlen vond ik wel veel problemen die sterk op het mijne lijken, maar toch niet helemaal hetzelfde zijn, en dus heb ik maar weer besloten om het aan jullie voor te leggen!

Mijn externe harde schijf van maxtor (station E:), 250 GB, 3 jaar oud, werkt sinds vanmorgen niet meer. Gisteren werkte hij nog prima, en toen ik hem vanmorgen aansloot leek ook alles in orde: hij werd zoals steeds "gescand" en vroeg "welke actie ondernemen". Ik merkte dus pas dat er iets mis was toen ik een snelkoppeling naar een programma dat op de externe schijf geïnstalleerd is aanklikte. Toen kreeg ik de boodschap dat er iets mis was met $secure, en dat ik chkdsk moest uitvoeren. Ik ging via deze computer naar E:\, en dat ging, ook kon ik nog verderklikken naar de map "programma's" en de map van het programma dat ik wou gebruiken zelf, maar toen ik de .exe aanklikte kreeg ik het bericht dat de schijf ontoegankelijk (beschadigd of onleesbaar) was. Daarna ging ik terug naar deze computer, en toen kon ik helemaal niet meer in E:\, ik kreeg steeds datzelfde bericht. Chkdsk uitvoeren gaat niet, ik klik de beide opties aan en klik op start, maar daarna verdwijnt dat venstertje gewoon. In schijfbeheer staat dat E: in orde, maar volledig ongebruikt is (normaal zou ongeveer de helft van de 250 GB gebruikt moeten zijn). In apparaatbeheer is er wel een probleem te zien: bij SCSI- en RAID-controllers staat een uitroepteken bij het enige item, A31PEVXZ IDE controller. "Stuurprogramma bijwerken" mislukt echter en als ik "A31PEVXZ IDE controller" google krijg ik geen enkel resultaat.

Een lange uitleg, maar ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen! Ik had een back-up van de weinige levensbelangrijke bestanden die op de schijf staan, maar ook de rest zou ik liefst niet kwijtraken.

Hoi...:)

Eerst in zijn algemeenheid even het volgende :

Een backup betekent altijd dat er op twee mediums hetzelde staat anders heet het geen backup en heeft het geen zin en kun je nog alles kwijt zijn als er iets gebeurd.

Een medium aangesloten op een USB poort waar echt belangrijke informatie op staat moet je altijd " veilig verwijderen " (als je het loskoppeld) om alle risico's te vermijden.

ga eens naar Start > dan Uitvoeren en type eens : chkdsk E: /r

ED

Bedankt voor het antwoord!

Ik weet wat een back-up is, misschien heb ik het hier verkeerd verwoord. Er waren maar een stuk of 10 bestanden die ik ECHT NOOIT wilde kwijtraken, en dat waren kleine tekstbestanden van school. Die stonden dus zowel op E:\, op C:\, op een cd-rom en in mijn e-mail opgeslagen (onder het motto, je kan nooit te zeker zijn :D). Daar maak ik mij dus geen zorgen over, maar de rest van de harde schijf (en in de praktijk is dat dus bijna de hele ruimte) staat vol met foto's, al mijn cd's die ik geript heb, programma's die ik erop geïnstalleerd heb enz. Niet levensbelangrijk dus, maar toch ook niet leuk om te verliezen.
Ik verwijder de harde schijf ook steeds veilig.

Ik heb uw suggestie uitgevoerd, maar zonder resultaat: er verscheen heel even een soort van dos-venster met een boodschap, maar die was na een halve seconde alweer verdwenen, zodat ik er geen woord van kon lezen...

Probeer een start => run => cmd => chkdsk E: /f /r

Dan blijft de dosbox zover ik weet wel staan en kun je zien wat hij doet en lezen wat voor melding er komt te staan.

de melding is:
bestand of map beschadigd of onleesbaar

Aiai, ik begin het ergste te vrezen. Maar kan het iets te maken hebben met die IDE Controller? Ik weet weinig van computers en heb er geen idee van wat dat is, maar dat is het enige abnormale dat ik kan vinden...

Dat is inderdaad ongeveer hetzelfde! Ik woon helaas verder weg, maar als het probleem bij die meneer opgelost geraakt, zou dat mij natuurlijk ook hoop geven, dus laat het in dat geval zeker hier weten!

Ik denk/hoop nu wel echt dat het iets te maken heeft met dat probleem in apparaatbeheer, en dat dat opgelost kan raken door het stuurprogramma opnieuw te installeren. Daarmee heb ik voorlopig echter geen succes...misschien kan ik de vraag dan beter elders op dit forum stellen, maar waar in dat geval? Ik heb er geen idee van wat SCSI/RAID-hostcontrollers voor beesten zijn :eek:

ps: ik moet misschien ook nog vermelden dat de harde schijf tot nu toe echt steeds perfect gewerkt heeft, en ook nu geen rare geluiden maakt of zo. Hij maakt juist hetzelfde ruisende geluid als altijd...dat is op zich wel geruststellend, of niet?

Laatst bewerkt:
Nog even een vraagje tussendoor:

Heb je de schijf ook al op een andere pc geprobeerd ?

ED

Ja, dat gaf net hetzelfde resultaat, waardoor ik toch weer ben gaan vermoeden dat het niks met dat stuurprogramma in apparaatbeheer te maken heeft.
In elk geval heb ik nu de harde schijf gescand met getdataback, en daarmee kan ik alles terugvinden dat erop staat...een hele opluchting! Misschien koop ik het programma om alles terug te kopiëren, eerst even verderzoeken of er misschien een gratis programma is dat het ook voor elkaar krijgt. Daarna kan ik de schijf nog eens proberen te formatteren, en anders mag hij op pensioen...computeronderdelen koop je tenslotte (jammer genoeg) niet voor het leven.

Heeft ook niets met het vraagteken te maken in apparaatbeheer...en hier hoef je je ook niet zo zorgen om te maken zolang alles gewoon werkt en je geen meldingen krijgt.

Je mag vrijblijvend ermee langs komen of opsturen dan haal ik alles voor je er af.

ED

Okee, om af te sluiten even vertellen hoe ik het opgelost heb:
Alles met getdataback naar een andere harde schijf gekopieerd, e:\ geformatteerd en alles terug gekopieerd. Op dit moment werkt hij perfect, nu nog hopen dat het zo blijft. Ik behoud de back-up in elk geval voorlopig, maar hopelijk zal ik die niet meer nodig hebben.
Bedankt voor de antwoorden!

Probleem

Ik heb precies hetzelfde probleem, alleen staan er bij mij niet alleen dingen op die ik niet graag zou kwijtraken, ook zeer gevoelige informatie...!

Heb je dat programma gekocht dan om je informatie terug te krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan