Fans: nodig & welke

Status
Niet open voor verdere reacties.

gdscei

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2009
Ik heb nog 2 fan aansluitingen in mijn kast, aan de onderkant en aan de zijkant. Ik vraag me af of dit nog nodig is, maar ik denk dat ik iig nog 1tje nodig heb, maar twee is miss beter. zijkant voor de videokaart outtake (op het moment word het tog wel een beetje warm, die videokaart) en aan de onderkant intake voor meer luchtcirculatie en nog wat extra koeling voor videokaart.

Kast: AeroCool PGS Vx-e (niet Pro) met 1 front fan 140mm (intake) en 1 rear fan (boven) 120mm (outtake)
Moederbord: Gigabyte P55M-UD2
CPU: Intel Core i5-750 met stock koeler (ben van plan andere koeler in te zetten, zie mijn andere thread in de aankoop nieuw systeem forum)
Videokaart: ASUS EAH5770 1GB GDDR5
Geheugen: 4GB(2x2GB) Kingston ValueRAM
Voeding: CoolerMaster Real Power M520 (520W) modulair
Harde Schijf: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD502HJ
Drive: Samsung Super-WriteMaster SH-S223C
Extra: Scythe kaartlezer (42in1 Kama Reader 2)
Extra fan: ZALMAN ZM-F3 (aan de zijkant (heb 2 plekken voor fans aan de zijkant)) 120mm (boven de processor koeler voor directe outtake)
Dit is een (het ziet er gelukkig niet meer zo rommelig uit hr) plaatje ervan:
compnm.jpeg

1= CPU fan met daarboven de extra fan
2= hier boven zou de fan aan de zijkant moeten komen
3= de rear fan
4= de front fan
de fan die aan de onderkant moet komen staat een beetje links, onder de voeding zeg maar (je ziet een rooster daar)

Dank :thumb:

Laatst bewerkt:
Code:
Superb airflow - install up to 5 fans
Front - 1x12cm fan (optional)
Back - 1x12cm fan (included)
Side - 2x12cm or 14cm fans (optional)
Bottom - 1x12cm fan (optional)

Dit is informatie die je bij de fabrikant op zijn website kan vinden .. Méér fans wil niet altijd zeggen dat je dan automatisch een goede airflow krijgt. Duss .. Meten is weten in dit geval ;)

En voor dat meten zijn verschillende progjes te vinden op het net :)

Maar zelf zou ik in ieder geval, een front (intake), Back (outtake), top (outtake) plaatsen. Dan kun je inderdaad nog Side (intake) en een bottom (intake) plaatsen, maar of dat écht nodig is, dat moet je dus even zelf gaan beoordelen aan de hand van de te meten tempraturen ;)

En ik denk, dat het vervangen van je stock cooler door een andere koeler ook al het één en ander gaat aanpakken ;)

Suc6! :thumb:

Ik zou ook even je bekabeling netjes bij elkaar ty-rappen :) dat scheelt ook al veen in de airflow.
Nu is het 1 grote wir-war :P

Want nu blaast fan 4 tegen een klutje kabels aan. :)

Maar ik ben het compleet eens met phreaky :)

Maar zelf zou ik in ieder geval, een front (intake), Back (outtake), top (outtake) plaatsen. Dan kun je inderdaad nog Side (intake) en een bottom (intake) plaatsen, maar of dat écht nodig is, dat moet je dus even zelf gaan beoordelen aan de hand

En met de side pak je de gene boven je CPU.
Je typte eerder
Extra fan: ZALMAN ZM-F3 (aan de zijkant (heb 2 plekken voor fans aan de zijkant)) 120mm (boven de processor koeler voor directe outtake)

Dat moet dus een intake zijn, je wilt koude lucht gelijk op je CPU hebben en niet de koude lucht weghalen van de cpu fan

- top fan kan niet
- Side fan bij CPU niet intake, merk daarvan juist hogere temperaturen

Ik heb geprobeerd m wat netter te maken, alle kabels uit de slots gehaald en nu veel meer netjes. Probleem nu is dat de CPU nu opeens 50c idle is :S eerst ong 35-40c

Oplossing? (behalve nieuwe CPU fan, heb het daar al over in een ander thread
(CPU fan draait gewoon)

Laatst bewerkt:
Hoe blazen de fans die je er nu erin hebt hangen ?

En tsja, vervang de koeler door een beter exemplaar ;)

Hoe blazen de fans die je er nu erin hebt hangen ?

En tsja, vervang de koeler door een beter exemplaar ;)

1= outtake
2= nog niet geplaatst
3= outtake
4= intake

Dat snap ik, maar dat klopt tog niet, dat hij opeens 10c+ meer is in idle? Ik heb ook nog geprobeerd om de oude koelpasta eraf te halen en nieuwe erop te smeren, maar dit had niet echt effect (Artic Silver Ceramique)
4= intake

mmz verwijdert dubbele post..server in de knoei? :)

Laatst bewerkt:
1 moet intake zijn..

Nu trek je de koude lucht weg van je CPU ipv erop blazen.
Je CPU fan zuigt lucht naar beneden en je fan in je zijscherm zuigt het juist de andere kant op..van je CPU af dus.
DAt is niet goed! (Tevens trek je hier door ook extra warme lucht van je graka langs je cpu koeler.)

Je wilt juist geforceerd extra (koude) lucht op je CPU hebben. dus 1 omdraaien

2 moet dalijk ook intake zijn. => koude lucht richting je grafische kaart sturen.

En een andere koeler kan inderdaad een oplossing zijn. De standaard cpu koelers van intel zuigen.

1 moet intake zijn..

Nu trek je de koude lucht weg van je CPU ipv erop blazen.
Je CPU fan zuigt lucht naar beneden en je fan in je zijscherm zuigt het juist de andere kant op..van je CPU af dus.
DAt is niet goed! (Tevens trek je hier door ook extra warme lucht van je graka langs je cpu koeler.)

Je wilt juist geforceerd extra (koude) lucht op je CPU hebben. dus 1 omdraaien

2 moet dalijk ook intake zijn. => koude lucht richting je grafische kaart sturen.

En een andere koeler kan inderdaad een oplossing zijn. De standaard cpu koelers van intel zuigen.

Geprobeerd, en geeft niet veel verschil (2-4c).
Ik weet dat intels fans niet geweldig zijn, maar ik vind het raar dat na het uithalen en opnieuw inzetten van kabels, niet een van de kaarten, dat het opeens nu zo warm word.

Heb even een plaatje getekend -ahum- van hoe het een ideale airflow zou kunnen zijn ;)

Rood = intake
Blauw = outtake

In de zijpanelen kun je mischien ook een fan kwijt, en die valt dan onder: "intake". Zelf heb ik in het linker zijpaneel een 120mm fan blazen, en in het rechter zijpaneel een fan die uitblaast (80x80x15)

Plus, zoals Mukkel al zei, die standaard koelertjes zijn leuk .. Maar halen het echt niet meer qua koelend vermogen bij het warmere weers type van de afgelopen week. Daarom zou ik als ik jou was, je airflow optimaliseren, en een betere koeler gaan kopen :)

Bijlagen

• airflow.jpg
    airflow.jpg
    16,2 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Geprobeerd, en geeft niet veel verschil (2-4c).
Ik weet dat intels fans niet geweldig zijn, maar ik vind het raar dat na het uithalen en opnieuw inzetten van kabels, niet een van de kaarten, dat het opeens nu zo warm word.

Ligt er maar net eraan, van hoe jij je kabels nu hebt laten lopen ;)

Ligt er maar net eraan, van hoe jij je kabels nu hebt laten lopen ;)

(sorry voor de slecht belichte foto's: mn batterijen zijn bijna leeg; kon de flits niet aanzetten daarom)

de complete pc:
100_1456.JPG

de front fan:
100_1458.JPG

de CPU met fan:
100_1457.JPG

de CPU zonder fan, met de nieuwe koelpasta:
100_1459.JPG

Het zou best wel aan het warme weer kunnen liggen, laatste keer voor dit gebeure checkte ik de cpu temp rond begin juni.

Maar, zonder op het moment nog wat te kopen, is er een nog een mogelijkheid om de temperatuur naar beneden te krijgen?
Ik zie nu een aantal mensen die zeggen hoe ik mijn airflow optimaal kan maken, maar nog even om duidelijk te maken WAAR ik fans kan plaatsen:

-2 van 120mm aan een van de zijpanelen
-1 van 120mm onder de kast, zeg maar "naast de voeding" (dus meer naar de voorkant)
voor de rest zit er al een 140mm fan aan de voorkant (intake), een rear 120mm fan (outtake), en een van de 2 fans die aan de zijkant kan, 120mm (intake).

dus NIET aan de bovenkant of aan het andere zijpaneel.

Laatst bewerkt:
Heb je nog koelpasta over??

Anders even de CPU + koeler helemaal schoonmaken van oude pasta.

Een smal horizontaal lijntje pasta aanbrengen op de CPU => niet uitsmeren
w9a9oi.jpg

(De i5 750 is een quadcore, hiervan zitten de core's horizontaal in het midden.)

Daarna koeler plaatsen (een klein beetje draaien) en dan goed vast drukken/klikken.
Daarna checken wat je temps zijn.

Laatst bewerkt:
Heb je nog koelpasta over??

Anders even de CPU + koeler helemaal schoonmaken van oude pasta.

Een smal horizontaal lijntje pasta aanbrengen op de CPU => niet uitsmeren
w9a9oi.jpg

(De i5 750 is een quadcore, hiervan zitten de core's horizontaal in het midden.)

Daarna koeler plaatsen (een klein beetje draaien) en dan goed vast drukken/klikken.
Daarna checken wat je temps zijn.

Ik zal het even proberen! Ja ik heb volgens mij daarvoor nog wel genoeg over.

Edit: geprobeerd:

Normaal zou in mijn bios bijna al gelijk de temp laten zien, en daarna opstijgen en dan stil blijven staan rond de 60c. Nu blijft hij een hele tijd op "--" staan en dan gelijk 60c, en blijft dan daar ong. ook. dus weer niet echt een verschil. Ik zal kijken hoe hij het in de woonkamer doet, want waar hij nu is is het waarschijnlijk rond de 27c, en in de woonkamer rond de 24c. (luchtvochtigheid much ? :P)

Laatst bewerkt:
De meeste mensen plaatsen alleen een Rijstkorrel / erwt koelpasta in het midden.
Ieder z'n ding natuurlijk :)

Ik zag laatst een filmpje op youtube hier over:
http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

Edit, bekijk je alleen de temp in de bios?
Wat zijn je temps met Coretemp

Laatst bewerkt:
De meeste mensen plaatsen alleen een Rijstkorrel / erwt koelpasta in het midden.
Ieder z'n ding natuurlijk :)

Ik zag laatst een filmpje op youtube hier over:
http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q

Edit, bekijk je alleen de temp in de bios?
Wat zijn je temps met Coretemp
Ik heb hem verplaatst naar de woonkamer, en wat er toen gebeurde? :confused:
Ik keek naar de bios temp en daar stond -120C! (bij de andere stond het wel normaal)
restart.. -30C
restart.. -20C

ik denk: nou laat ik dan maar in win7 gaan. ik start SpeedFan op en kijk naar de temps: weer net onder de 70C (als eerder)

edit: hier een plaatje (sorry weer een beetje onduidelijk) van de cpu na het plaatsen van de koelpasta na de tip die was gegeven:

100_1460.JPG

Laatst bewerkt:
Speedfan is een rot programma, daar moet je eigenlijk niet na kijken.

Het kan ook zijn dat de temp sensor half gammel is.
Zo is de mobo sensor bij m'n zwager ook defect, geeft continue 116 graden aan :)

Maar de temps in coretemp zijn tussen de 20-30 graden?

Speedfan is een rot programma, daar moet je eigenlijk niet na kijken.

Het kan ook zijn dat de temp sensor half gammel is.
Zo is de mobo sensor bij m'n zwager ook defect, geeft continue 116 graden aan :)

Maar de temps in coretemp zijn tussen de 20-30 graden?

Ik zal wel even kijken :)

Ik heb wel wat hogere temps, beide speedfan en coretemp geven nu wat onder 50C (gwn windows 7 draaiend, met skype en enkele driver programma's + avg aan

klinkt al een stuk beter niet?
Ik ga even kijken wat de temp word als ik WoW opstart... ben benieuwd.

edit: met wow word hij wel wat warm.. 70c+ en koelt binnen een minuut af terug naar +/- 50C nadat ik WoW heb afgesloten.
dus ik kan wel even normaal werken hier in de woonkamer... maar geen spelletjes. jammer. Ik ga toch binnenkort een nieuwe cpu koeler kopen, dat zal toch wel een groot verschil maken, niet?

Maar laten weer even OT komen: welke zijn goed? heb op het moment dus een zalman zm-f3 en wil het graag rond deze prijstag houden. Zoals je dit probleem ziet heb ik toch vrij krachtige fans nodig, maar toch budget, en graag een beetje stil (fluistertoon?)

Laatst bewerkt:
50 graden is te overzien, maar nog steeds aan de hoge kant.
Heb je ooit iets verandert in je bios?

Probeer eens een bios reset, misschien staat er spanning fout / corrupt.
Stekker uit PC, knoopbatterij op je mobo loshalen, 5 min wachten en weer terug zetten en aansluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan