Foutmelding bij de creatie van een pdf-bestand in Access 97.

M&V

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 dec 2025
Jaren geleden heb ik een facturatieprogramma geschreven in Access 97.
Dat programma draait sindsdien op een XP pc – los van internet.
Nu wordt me gevraagd om de output van die Accestoepassing ook in een pdf file te stoppen.
Voor het testen van deze aanpassingen gebruik ik een PC van mezelf.
Op deze PC draait XP pro sp 3 en uiteraard Access97.
Maar deze PC was ooit mijn werkpc en daarom staat er ook een recentere versie van Office op (2002) en nog andere MS software zoals Project (2003)

Voor het aanmaken van de pdf-file het ik in de toepassing een en ander aangepast en gebruik voor het maken van de pdf het volgende commando:

DoCmd.OutputTo acOutputReport, stDocName, acFormatPDF, stFilePath, False

Als ik de code test krijg in een foutboodschap die zegt dat er iets zou ontbreken in mijn XP-installatie. (zie screenshot)
Een herstel van Access 97 met de originele CD levert niets op.

Ik heb nog niet getest (kunnen testen) op de PC waarop het programma uiteindelijk moet draaien maar ik heb toch graag een testomgeving voor mezelf en dus is mijn vraag of iemand een idee heeft hoe ik deze fout kan oplossen.

Met dank

Marc

Bijlagen

• foutboodschap.PNG
    foutboodschap.PNG
    54,1 KB · Weergaven: 6
Access 97 kan/kon zelf geen pdf's produceren, daar heb je een apart programma voor nodig. Access kan wél zo'n extern programma gebruiken om daarmee pdf's te maken, maar zonder pdf-creator kun je dus niks.
Dat je nog met zulke oude apparatuur/software werkt helpt natuurlijk ook niet. Je moet dan namelijk ook zo'n oud programma hebben dat nog op een zo draait.
Ik heb (ook uit die tijd) wel eens een database gevonden waar de noodzakelijke code/module in zat, zodat ik ook met Access 97 pdf-jes kon uitdraaien, maar makkelijk was het allemaal niet. Ik weet ook niet of ik die database nog heb.

Ik zou, als ik jou was, overstappen op een wat nieuwer systeem, met een betere Access versie. Er is wat voor te zeggen om 30 jaar oude software te vervangen :).

Bedankt alvast voor de reacties.
Ga cutepdf eerst uitproberen.

@ octafish:
Ik weet dat dit (zeer) oude software is.
Een conversie is er nooit van gekomen omdat ik kort na het schrijven van dit programma een andere job had aangenomen die me maar weinig vrije tijd gaf.
Een conversie zag ik dus niet zitten.
De euro conversie heb ik nog wel gedaan in de schaarse vrije momenten maar nadien is het programma gebleven wat het was.
Misschien moet ik dat alsnog doen maar op korte termijn zoek ik toch een mogelijkheid om dit pdf-bestanden aan te maken.

Terug
Bovenaan Onderaan