Dat ben ik niet met je eens, of anders gezegd, volledig met je oneens, al moeten we het niet gaan hebben over bestandjes van 1 MB of zo, dáár heeft Raid0 idd. weinig meerwaarde. Over Raid1 en 5 moeten we het maar even niet hebben, want veiligheid en / of snelheidswinst en de kosten van Raid1 / 5 staan voor de thuisgebruiker niet in verhouding.
Populair verwoord:
een processor is veel sneller in staat gegevens te verwerken dan de snelste harddisk in staat is deze gevens weg te schrijven of te lezen.
Dit in het achterhoofd houdend is Raid0 een snelheidsverhogend instituut van de eerste orde. Raid0 is niets meer of minder, dan dat in een pc 2 identieke schijven worden geplaatst die in het bios tot 1 harddisk worden gemaakt. (Althans de pc laten dénken dat het 1 schijf is) Groot voordeel hiervan is het feit dat de veel snellere processor afwisselend informatie schrijft naar de ene en daarna de andere disk en de informatie dus (theoretisch) dubbel zo snel kan worden verwerkt, met als logisch gevolg dat het systeem (theoretisch) dubbel zo snel wordt.
Dit geldt zéér zeker niet alleen voor erg grote bestanden maar begint al met middelgrote bestanden.
Onbekendheid met Raid0 doet vaak uitspraken ontlokken als: ja maar ik heb gehoord dat Raid0 veel meer kans op defecte schijven geeft........... Daar kan ik kort over zijn, da's een fabel van de 1e orde.
De beste vergelijking is wellicht de volgende: als je twee televisies in je huiskamer hebt en je hebt ze altijd tegelijkertijd aan, is de kans dat er één kapot gaat groter dan wanneer je slechts 1 TV hebt en die gebruikt. Niets meer en minder.