game pc 900 - 1000 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.
Raid heeft geen / nauwelijks meerwaarde. 2 schijven heeft wel het voordeel dat je backups kan maken. 2 schijven gaan minder snel tegelijk kapot, dan 1...

Maar als ik 1 externe schijf heb dan heb ik toch genoeg aan 1 interne of kan ik dan beter kiezen voor de keuze van pasja?

Hoe zet ik het in Raid btw?

Ik heb helaas niet de tijd gevvonden (willen vinden) om het gehele topic (weer) door te lezen omdat ik in nogal wat topics actief ben. Daarom slechts een vraag naar aanleiding van de door jou gewenste configuratie: waarom een midtower kast terwijl je een vrij moderne configuratie samenstelt? Er zitten best wel wat warmteproducerende dingetjes in, dus als het mijn machine zou worden, zou ik voor de bigtower gaan. Theoretisch gezien is de stelregel nog altijd, hoe meer ruimte (en weggewerkte kabels) des te beter de airflow en hoe beter de airflow hoe koeler je gehele systeem.

Raid heeft wel degelijk forse snelheidsboost voor je systeem tot gevolg. Theoretisch wordt je systeem met Raid0 100% sneller, praktisch gezien 40 tot 75% met de nuance dat bij geïntegreerde mobo controllers de snelheidswinst van je systeem beperkt zal blijven van 35 tot ongeveer 55% en dat je met een dure pci kaart snelheidswinst tot 75% kan bereiken. Wie wil er geen sneller werkend systeem? Sterker nog, de mobo fabrikanten produceren sinds een jaar of twee / tot vier heel veel mobo's met een Raid0,1,5 controller onboard. De hele pc wereld is sinds de jaren '80 al bezig met sneller, nog sneller, snelst.

Hoezo geen meerwaarde, leg eens uit svp?
Raid heeft met name voordeel bij grote bestanden. En laat een consumentenpc nu vooral kleine bestanden hebben. Dan heeft raid dus nauwelijks voordeel.

[edit] ik heb 2 van deze schatjes:

WD Raptor 10000 rpm 150 giga

in een Raid0 staan en geloof me, het systeem is héél erg snel. [end edit]
Ik heb een standaard harde schijf en mijn systeem is heel erg snel... :p

Wil je echt een sneller systeem, dan moet je een SSD kopen. Dat is een beetje duur hoor.

Wat testen:
http://www.nextlevelhardware.com/storage/barracudaraid/
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101&p=10
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2969&p=8

In bepaalde gevallen heeft raid wel voordelen. Bijv als je veel data kopieert.
Maar met gamen heeft het echt geen voordeel. Zonde van je geld.

Laatst bewerkt:
Ik heb helaas niet de tijd gevvonden (willen vinden) om het gehele topic (weer) door te lezen omdat ik in nogal wat topics actief ben. Daarom slechts een vraag naar aanleiding van de door jou gewenste configuratie: waarom een midtower kast terwijl je een vrij moderne configuratie samenstelt? Er zitten best wel wat warmteproducerende dingetjes in, dus als het mijn machine zou worden, zou ik voor de bigtower gaan. Theoretisch gezien is de stelregel nog altijd, hoe meer ruimte (en weggewerkte kabels) des te beter de airflow en hoe beter de airflow hoe koeler je gehele systeem.

Dus een bigtower is een betere keuze in mijn geval?

Maar als ik 1 externe schijf heb dan heb ik toch genoeg aan 1 interne of kan ik dan beter kiezen voor de keuze van pasja?

Hoe zet ik het in Raid btw?
Dat hangt er helemaal vanaf wát je met die externe disk gaat doen. Waarvoor ga je die gebruiken?

Voor het backuppen van je gegevens hoef je geen (dure) Raid5 (?) te gaan gebruiken, daartoe is een externe hdd prima geschikt. Voor een allemachtig snel systeem heeft een externe disk weinig meerwaarde, maar een Raid0 des te meer.

Over Raid configureren hoef je je geen zorgen te maken, dat zijn een paar muisklikken in het bios en als je een systeem laat assembleren wordt het voor je gedaan.

Dat hangt er helemaal vanaf wát je met die externe disk gaat doen. Waarvoor ga je die gebruiken?

Voor het backuppen van je gegevens hoef je geen (dure) Raid5 (?) te gaan gebruiken, daartoe is een externe hdd prima geschikt. Voor een allemachtig snel systeem heeft een externe disk weinig meerwaarde, maar een Raid0 des te meer.

Over Raid configureren hoef je je geen zorgen te maken, dat zijn een paar muisklikken in het bios en als je een systeem laat assembleren wordt het voor je gedaan.

Ik gebruik hem het meest voor films en muziek die ik download.
Ik assembleer het systeem zelf.
Dus als jij of iemand anders mij kunt uitlegggen hoe ik dat doe dan komt het wel goed.

Welke hdd raad je mij aan?

@ marsmannetje en Raoul:
Wat vinden jullie moet ik een Big tower nemen of is midi ook goed?

Raid heeft met name voordeel bij grote bestanden. En laat een consumentenpc nu vooral kleine bestanden hebben. Dan heeft raid dus nauwelijks voordeel.
Dat ben ik niet met je eens, of anders gezegd, volledig met je oneens, al moeten we het niet gaan hebben over bestandjes van 1 MB of zo, dáár heeft Raid0 idd. weinig meerwaarde. Over Raid1 en 5 moeten we het maar even niet hebben, want veiligheid en / of snelheidswinst en de kosten van Raid1 / 5 staan voor de thuisgebruiker niet in verhouding.

Populair verwoord:

een processor is veel sneller in staat gegevens te verwerken dan de snelste harddisk in staat is deze gevens weg te schrijven of te lezen.
Dit in het achterhoofd houdend is Raid0 een snelheidsverhogend instituut van de eerste orde. Raid0 is niets meer of minder, dan dat in een pc 2 identieke schijven worden geplaatst die in het bios tot 1 harddisk worden gemaakt. (Althans de pc laten dénken dat het 1 schijf is) Groot voordeel hiervan is het feit dat de veel snellere processor afwisselend informatie schrijft naar de ene en daarna de andere disk en de informatie dus (theoretisch) dubbel zo snel kan worden verwerkt, met als logisch gevolg dat het systeem (theoretisch) dubbel zo snel wordt.

Dit geldt zéér zeker niet alleen voor erg grote bestanden maar begint al met middelgrote bestanden.

Onbekendheid met Raid0 doet vaak uitspraken ontlokken als: ja maar ik heb gehoord dat Raid0 veel meer kans op defecte schijven geeft........... Daar kan ik kort over zijn, da's een fabel van de 1e orde.

De beste vergelijking is wellicht de volgende: als je twee televisies in je huiskamer hebt en je hebt ze altijd tegelijkertijd aan, is de kans dat er één kapot gaat groter dan wanneer je slechts 1 TV hebt en die gebruikt. Niets meer en minder.

Laatst bewerkt:
Dus als jij of iemand anders mij kunt uitlegggen hoe ik dat doe dan komt het wel goed.
Welke hdd raad je mij aan?
Zijn er slechte harddisks? Ik heb hierboven enkele adviezen gelezen die prima zijn. Het bios configureren voor Raid is biosafhankelijk. Je zal dus eerst je pc moeten hebben (weten welk bios) voordat je de stappen tot Raid kunt gaan benoemen.

lees mijn testen even door.

En er zijn inderdaad harde schijven die snel kapot gaan door raid. Samsung heeft een serie gehad van de F1's die kapot gingen in Raid. Dat ligt overigens meer aan de schijven dan als raid.
Wat wel vaker voorkomt is dat de raid beschadigd raakt. Niet fysiek, maar wel tot gevolg dat je al je data kwijt bent, zodat je alles opnieuw kan installeren.

Dat ben ik niet met je eens, of anders gezegd, volledig met je oneens, al moeten we het niet gaan hebben over bestandjes van 1 MB of zo, dáár heeft Raid0 idd. weinig meerwaarde. Over Raid1 en 5 moeten we het maar even niet hebben, want veiligheid en / of snelheidswinst en de kosten van Raid1 / 5 staan voor de thuisgebruiker niet in verhouding.

Populair verwoord:

een processor is veel sneller in staat gegevens te verwerken dan de snelste harddisk in staat is deze gevens weg te schrijven of te lezen.
Dit in het achterhoofd houdend is Raid0 een snelheidsverhogend instituut van de eerste orde. Raid0 is niets meer of minder, dan dat in een pc 2 identieke schijven worden geplaatst die in het bios tot 1 harddisk worden gemaakt. (Althans de pc laten dénken dat het 1 schijf is) Groot voordeel hiervan is het feit dat de veel snellere processor afwisselend informatie schrijft naar de ene en daarna de andere disk en de informatie dus (theoretisch) dubbel zo snel kan worden verwerkt, met als logisch gevolg dat het systeem (theoretisch) dubbel zo snel wordt.

Dit geldt zéér zeker niet alleen voor erg grote bestanden maar begint al met middelgrote bestanden.

Onbekendheid met Raid0 doet vaak uitspraken ontlokken als: ja maar ik heb gehoord dat Raid0 veel meer kans op defecte schijven geeft........... Daar kan ik kort over zijn, da's een fabel van de 1e orde.

De beste vergelijking is wellicht de volgende: als je twee televisies in je huiskamer hebt en je hebt ze altijd tegelijkertijd aan, is de kans dat er één kapot gaat groter dan wanneer je slechts 1 TV hebt en die gebruikt. Niets meer en minder.

Dus als je veel films of series download is het wel effectief?

En er zijn inderdaad harde schijven die snel kapot gaan door raid. Samsung heeft een serie gehad van de F1's die kapot gingen in Raid. Dat ligt overigens meer aan de schijven dan als raid.
Wat wel vaker voorkomt is dat de raid beschadigd raakt. Niet fysiek, maar wel tot gevolg dat je al je data kwijt bent, zodat je alles opnieuw kan installeren.
Een 'goede' pc bezitter heeft altijd een backup, zo ook de Raid0 bezitter, die heeft naast zijn Raid schijven óók nog een andere harddisk in zijn systeem en / of een externe harddisk.
Ja, die heb ik dus ook (beide zaken die ik in de vorige regel beschreef) en da's idd. héél erg handig bij een hardwarematige en / of softwarematige crash. Je systeem is in notime weer online.

Ik heb idd. een kapotte Raptor gehad (6 maanden na aanschaf van het systeem, bleek een fabricagefoutje) maar dankzij de gemaakte mirror van C : was ik in 30 minuten weer volkomen online.

@ Marsmannetje: Wat adviseer je mij om het wel of niet te doen?
En is een big tower beter of niet in mijn geval?

Dus als je veel films of series download is het wel effectief?
Nee, dan heb je mijn verhaal niet begrepen. Downloaden gaat zodanig traag, dat je het bij wijze van spreken al typend op je keyboard bij zou kunnen houden.

Heb je de films eenmaal binnen en ga je er 'dingen' mee doen: kopieëren / bewerken, dán gaat Raid0 een deuntje meeblazen.

@Poebertje: lees dit artikeltje bijvoorbeeld even door en met name de stukjes onder: zonder Raid, Raid, Raid controllers en Raid-niveaus.

Laatst bewerkt:
@ Marsmannetje: Wat adviseer je mij om het wel of niet te doen?
En is een big tower beter of niet in mijn geval?

Ik vind die thermaltake wel mooi. Althans... voor een blingbling kast :p
Tja, big towers hebben inderdaad koelvoordelen. Maar zijn ook weer een stuk lomper. En de blingbling-kasten die jij wilt zijn toch een stuk duurder in big tower-vorm.

Thermaltake is een a-merk. Recom niet. Waarschijnlijk zal het inbouwen in de thermaltake veel prettiger zijn. Maar ik zeg erbij: ik weet niets van deze kasten.

http://www.burnoutpc.com/2008/thermaltake-m9d-vi4000bws/7/
Hele review over deze kast (dit is de conclusie)

Laatst bewerkt:
Nee, dan heb je mijn verhaal niet begrepen. Downloaden gaat zodanig traag, dat je het bij wijze van spreken al typend op je keyboard bij zou kunnen houden.

Heb je de films eenmaal binnen en ga je er 'dingen' mee doen: kopieëren / bewerken, dán gaat Raid0 een deuntje meeblazen.

Dat bedoel ik dus ook als ik de gedownloade bestanden ga be/verwerken dan heeft het zin...
Het downloaden zelf staat hier los van...
Het gaat om de grootte van de bestanden die ik dan overzet naar de externe.

Dus ik had je wel begrepen maar mijn vraag verkeerd verwoord.

Dus met gedownloade films,series,muziekalbums e.d. heeft het wel zin om Raid0 te hebben..?

En hoe zit het dan met het punt wat Marsmannetje zegt:

Ik voel er weinig voor om al mijn data weer kwijt te zijn...
Dit is me 1 keer gebeurd en wil ik niet graag weer..

Op het moment dat je naar een externe hdd gaat kopieren / bewerken heeft Raid geen zin / functie meer, althans veel minder / te verwaarlozen. Lees het artikel dat ik linkte even door en ál je vragen over Raid worden beantwoord. Alle bewerkingen die je doet binnen de Raid0 (oftewel op die harde schijf) leveren de meeste prestatiewinst op.

Over de verhandeling m.b.t. defecten verwijs ik graag naar mijn voorbeeld (hierboven) over de 2 televisies in de huiskamer.

Laatst bewerkt:
Ik vind die thermaltake wel mooi. Althans... voor een blingbling kast :p
Tja, big towers hebben inderdaad koelvoordelen. Maar zijn ook weer een stuk lomper. En de blingbling-kasten die jij wilt zijn toch een stuk duurder in big tower-vorm.

Thermaltake is een a-merk. Recom niet. Waarschijnlijk zal het inbouwen in de thermaltake veel prettiger zijn. Maar ik zeg erbij: ik weet niets van deze kasten.

http://www.burnoutpc.com/2008/thermaltake-m9d-vi4000bws/7/
Hele review over deze kast (dit is de conclusie)

Deze case is niet handig voor alles wat ik er in bouw denk ik als ik de reviews lees..
Wellicht is een andere Thermaltake een betere keus bv de Armor?

@poebertje: ik moet even wat nuanceren. Ik heb wat berichten teruggelezen en ik meen te lezen dat jij waarde hecht aan het uiterlijk van een kast. Ik doe dat per defintie niet. Voor mij geldt maar 1 ding en dan ook echt maar 1 ding: een zo koel mogelijk systeem. Hoe de kast eruit ziet interesseert mij geen biet. Als je mijn systeem bekijkt dan zal je zien dat ik een lompe Coolermaster Stacker 831 heb die er gewoon (naar mijn mening) niet uitziet. (Zeker niet als ik op het w w w al die gekleurde plaatjes zie van vreselijk mooi gekleurde kastjes...........) Maar, zoals ik al zei, het uiterlijk van een kast boeit mij niet. De temperatuur van mijn systeem wél en omdat ik naast de 2 Raptortjes ook nog eens 2x 400 GB andere harddisks heb (niet in Raid) en een forse 8800GTS, is koelte belangrijk.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan