Geen email voor nieuwe bestelling

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Heb altijd een email gekregen als iemand wat bestelde via mijn webshop. Nu al een tijdje niet, de instellingen staan zoals altijd normaal en ik heb er verder niets aan veranderd.

De instellingen in Woocommerce in WordPress bij Nieuwe bestellingen bevat 2 goede e-mailadressen en toch komen ze niet (meer) aan. Heb een test email gedaan, maar helaas. Ook naar mijn prive e-mail komen ze niet aan, laat staan bij mijn gmail adres.

Het gaat om deze, zie screenshot.

Wie weet hoe dit kan? Moet ik tegenwoordig iets anders instellen? Het heeft namelijk altijd gewerkt.

Update, ik zie nu dat de mail in de spam map komt, omdat ik een test email heb gedaan.
Maar het gekke is dat gisteren een nieuwe bestelling is geweest, ik daar geen mail van heb gekregen, ook niet in de spam.

Er staat bovendien voor de mail [DKIM] en/og [SPAM].
DKIM voegt een unieke digitale handtekening toe aan de e-mails die je verstuurt. Deze handtekening bevestigt dat de e-mails echt van jouw domein afkomstig zijn.
Spam betekent dat de mail als spam gezien wordt.

Hoe voorkom ik deze meldingen en hoe laat ik de email weer gewoon in de juiste map komen?
Ik gebruik Thunderbird en Linux Mint.

Bijlagen

• Screenshot 2025-10-13 at 11-59-26 WooCommerce instellingen ‹ Dierentolk en unieke kunst — Word...png
    Screenshot 2025-10-13 at 11-59-26 WooCommerce instellingen ‹ Dierentolk en unieke kunst — Word...png
    87,9 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Via wiens mailserver verstuur je de emails?

mail wordt verstuurd via de website. Ik heb wel gelezen dat ik de plug-in WP Mail Logging plugin kan installeren, maar die is als Laatst geüpdatet 1 maand geleden. Vind ik wel heel erg en dus niet veilig?

Je verstuurt het dus niet via een specifieke SMTP-server, en via de server van je hosting. Check de headers anders als je twijfelt.

Probeer eens een e-mailadres te gebruiken die bij jouw domeinnaam hoort.

Nu doe je je voornamelijk voor als een spammer, door te zeggen dat je een Gmail-gebruiker bent, die via een bepaalde e-mailserver probeert te mailen.
Hier kan je eenvoudig zien hoe de route van een mail is, na het kopieren en plakken van de e-mail headers:

Laat dan eens zien waar het begint?
Bericht automatisch samengevoegd:

mail wordt verstuurd via de website. Ik heb wel gelezen dat ik de plug-in WP Mail Logging plugin kan installeren, maar die is als Laatst geüpdatet 1 maand geleden. Vind ik wel heel erg en dus niet veilig?
1 maand? Hoezo zou dat erg zijn? Heb je bronnen voor een zero-day lek die niet gepatched is?

Laatst bewerkt:
Probeer eens een e-mailadres te gebruiken die bij jouw domeinnaam hoort.

[DKIM] [Dierentolk en unieke kunst]: Je hebt een nieuwe bestelling: #12345

dit is nu de test mail die in mijn spam komt. Ik lees dat je via kpn je email die in spam komt, maar geen spam is, naar postvak IN kan schuiven en dan kan het virusfilter leren dat het geen spam is.
Maar ik heb daar weinig vertrouwen in.

1 maand? Hoezo zou dat erg zijn? Heb je bronnen voor een zero-day lek die niet gepatched is?
Je hebt gelijk, het was eerst 7 maanden. Dus 1 maand is niet erg ;)

Test het eens uit met een e-mailadres als afzender die bij het domein hoort. Dus GEEN @gmail.com, of een provider-mailadres, maar een e-mailadres die bij het domein hoort. KPN is erg allergisch voor mails die niet volgens de juiste normen verstuurd worden. Dus zorg ervoor dat je ze op de juiste manier verstuurt.

Zorg er ook voor dat het e-mailadres die je gebruikt ook écht bereikbaar is. Sommige hostingproviders verplichten dit om veiligheidsredenen. Ook al heb je een no-reply@ die je nooit leest, maar zorg er dan voor dat er een mailbox achter hangt. Ook al lees je hem nooit.

oké, ik ga dat doen, wordt vervolgd.

Update: email aangemaakt met domeinnaam erachter. In THunderbird gezet. Emails van de website komen niet aan. Onderling wel maar die komen wel in de spam map.

Laatst bewerkt:
Prima, houd ons op de hoogte.

conclusie:
twee emailadressen met domeinnaam komen niet aan in Thunderbird, vanuit Woocommerce.
Ik had al 2 emailadressen met domeinnaam die doorlinken naar een kpn adres. Die komen dus niet aan in Thunderbird.

1 emailadres met @kpn komt wel aan, maar in de spammap.

Onderling doen de 2 emailadressen met domeinnaam het wel en verwijzen ook netjes door.

Snap er niets meer van.

Wat komt er uit https://www.mail-tester.com/ ?

Dit is eigenlijk de eerste stap die je altijd moet uitvoeren bij ontvangstproblemen met e-mails.

score van de twee kpn emailadressen is 10/10
Staat niet op een spam lijst.

de emailadressen van mijn domein worden doorgelinkt, dus ik kan daarvandaan niet verzenden.
Of ik moet deze even aanmaken als zijnde emailadressen op zich.

score van de twee kpn emailadressen is 10/10
Staat niet op een spam lijst.

de emailadressen van mijn domein worden doorgelinkt, dus ik kan daarvandaan niet verzenden.
Of ik moet deze even aanmaken als zijnde emailadressen op zich.
Dus je mailt via KPN?

Stuur eens een dummy-testmail vanuit jouw WordPress site naar een nieuw verkregen test-mailadres van Mail-tester.com.

En wat is volgens MXtoolbox (wat ik al eerder genoemd heb) de uitslag van de headers?

Met concrete antwoorden kunnen we veel meer.

ik ga het je straks even beter uitleggen, nu is het ingewikkeld geworden.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Prima. Misschien is het ene hoop informatie wat je even moet laten bezinken.
Het lijkt overigens los te staan van Mozilla Thunderbird.

Terug
Bovenaan Onderaan