ghost voor ntfs

Status
Niet open voor verdere reacties.

ibiza

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 apr 2002
Berichten
3.416
ik heb hier versie 5.5,7.5 van ghost liggen

hoe kan ik ze gebruiken als ik mijn partities naar ntfs convecteer
aangezien ntfs geen dos meer kent

kan ik dezelfde niet meer gebruiken mits wat aanpasingen qua cd rom drivers of zo wie weet raad

of ben ik verplicht weer een nieuwe versie aan te kopen
 
Ghost werkt i.h.a. prima met NTFS. Vanuit DOS "ziet" het programma de NTFS-partitie. Het is daarna eenvoudig om een image te maken, die opgeslagen kan worden op een DOS-compatibel medium (bijvoorbeeld een FAT32 partitie of een CD-ROM).
Dus: NTFS is geen probleem voor Ghost. Je moet de image wél opslaan op een schijf die via DOS toegankelijk is. Jouw versienummer kan ik niet thuisbrengen. Ik werk met Ghost 2002.

Han
 
dat ghost ntfs partities ziet wist ik al
maar hoe begin je eraan om ghost op te starten
aangezien het een ntfs is
in een fat32 is geen probleem omdat die dos kent
 
Installeer ghost op een fat32 partitie. Start de computer vanaf een diskette en wandel naar de map waarin je ghost hebt geïnstalleerd. Tik daarna in: ghostpe.

Han
 
dat is juist ik wil ghost gebruiken op ntfs partitie
dus voor de duidelijkheid,werkwijze nu
opstartdiskette,en dan ghost

maar aangezien ntfs niet met dos werkt zal opstartdiskette niet lukken
 
Probeer het nu maar gewoon.
Wanneer je ghost in DOS hebt opgestart kan je in het programma gewoon bladeren naar de NTFS-partitie. Je begint dus in het startscherm waarin je kunt kiezen voor "partitie naar image" en daarna zie je de NTFS partitie verschijnen.

Han
 
Voor alle zekerheid nog wat uitleg: de resulterende *.gho is in het programma "ghost" alleen zichtbaar, wanneer ze is opgeslagen op een schijf die voor DOS toegankelijk is.

Han
 
En nog wat uitleg: natuurlijk moet het programma "ghost" zelf ook op een partitie staan die DOS-toegankelijk is. In principe past "ghost.exe" (624 KB) op een discette die is geformatteerd als systeemdiscette (deze computer; 3,5 diskette rechtermuisknop; formatteren; MS-DOS systeemdiskette maken).

Han
 
Ik heb Ghost 7 en het lukt me niet meer om een image te maken sinds ik Windows XP met NTFS heb. Ghost opstarten lukt wel door eerst mijn laptop op te starten met een opstartdiskette, bijvoorbeeld de opstartdiskette van Helpmij, en vervolgens ghost.exe van een diskette op te starten. Ghost ziet vervolgens mijn partities niet in het venster waar je een doelbestand kunt opgeven. Wel kan ik mijn cdrw/dvdrw-schijf opgeven als doel. Helaas meldt Ghost als hij de gegevens naar de cdrom wil gaan schrijven, dat dit niet mogelijk is. Niet naar een gewone cd-rom, niet naar een cd-rw en ook niet naar een geformateerde cd (drag-to-disc). Met de ntfsdos en ntfsprofessional diskettes (www.sysinternals.com en www.winternals.com) is het wel mogelijk om je partities te benaderen, maar ik heb ghost maar één keer via de read-only versie ntfsdos/ntfspro op kunnen starten en toen kon ik geen gegevens naar schijf schrijven. Het schrijven van de image naar schijf lukt misschien wel met de (commerciële) read/write versie van ntfsprofessional? Alle andere keren dat ik de ntfsdos diskette gebruikte, kreeg ik de melding “error no DPMI memory”. Ik ben er dus nog niet uit of het kan en hoe en heb het eigenlijk al zo’n beetje opgegeven en al zo half en half besloten om het programma True Image (www.easycomputing.com) aan te schaffen. Ik heb de demo hiervan gedownload en daarmee lukt het in ieder geval om een image van de ene partitie op de andere partitie te zetten. Het lukt ook om met de opstart-cd van True Image op te starten en beide partities te benaderen. De dvd-rw-drive benaderen lukt (nog) niet met dit programma.
Succes!
 
beste vlaar

dat is het juist ik wil mijn partities veranderen naar ntfs
en dat kent geen dos
ik wil een ghost die werkt met ntfs
mijn ghost herkent wel een ntfs partitie
 
Ik werk met XP en heb mijn harde schijven verdeeld in 5 partities. Vier daarvan NTFS en één Fat32. Die laatste partitie gebruik ik om de ghost-image van mijn "Windows schijf" (ntfs) weg te schrijven. Deze image is dan gewoon te benaderen vanuit DOS.


Groet,

Han
 
maar hoe doe je het zonder een fat32 partitie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan